تصویرسازی؛ هنر جان بخشی به تصاویر بی جان
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۵۰۴۰
تصویرسازی هنری است که دامنهی خلاقیتها را تا بی نهایت گسترش میدهد. در تصویرسازی، تصاویر فقط یک نقاشی نیستند، بلکه یک داستان را روایت میکنند.
معمولاً وقتی اسم نقاشی را میشنویم در ذهنمان مداد و کاغذ را برمی داریم تا طرحی بکشیم و اگر لازم شد رنگش کنیم. همیشه فکر میکنیم باید یک تصویر بکشیم اما تا به حال فکر کردهاید که ما میتوانیم یک تصویر بسازیم؟
تصویرسازی هنری است که دامنهی خلاقیتها را تا بی نهایت گسترش میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در هنر تصویرسازی محدود به ابزار خاصی نیستید؛ رنگ آکریلیک، مداد رنگی، پاستل و … جداگانه یا به صورت همزمان در طراحی تصاویر استفاده میشوند.حتی میتوان پا را فراتر گذاشت و پارچه، سنگ یا چوب هم در خلق تصاویر جدید استفاده کرد. مثلاً برای خلق یک خرس بامزه میتوانید از آبرنگ، ماژیک و سایر ابزارها برای رنگ آمیزی استفاده کنید یا با پارچه و هر متریال دیگری جنس بدن خرس را نشان بدهید.
آموزش تصویرسازی باید توسط کسی انجام شود که مهارت و تجربه کافی دارد. استاد تصویرسازی باید به مهارتهای نقاشی و گرافیک تسلط کافی داشته باشد تا بتواند هنرجویان را در مسیر خلق تصاویر جذاب راهنمایی کند. یک کلاس آموزش تصویرسازی معتبر میتواند روند آموزشی شما را سریعتر پیش ببرد، اما نکته مهم این است که کلاسی را انتخاب کنید که تخیلتان را محدود نکند و به شما اجازه بدهد آزادانه هر شکل و رنگی را در کنار هم قرار بدهید تا ایدههایی جدید و جذاب خلق کنید.
وقتی تکنولوژی به خدمت هنر در میآید
از آنجا که تصویرسازی یک هنر نسبتاً جدید و نوظهور است، به خوبی با پدیدههای معاصر هماهنگ شده است. تکنولوژی بسیاری از قالبهای قدیمی را تغییر و برای هرکاری شیوهی جدید ارائه داده است. نقاشیهای قرن ۲۱ محدود به کاغذ و قلم نیستند و به شیوهی جدیدی خلق میشوند. در تصویرگری مدرن کاغذ کنار میرود و نرم افزارهای جدید مثل فوتوشاپ، ایلاستراتور و تری دی مکس یک صفحه سفید برای خلق ایده در مقابل شما قرار میدهند. در نقاشی دیجیتال یا دیجیتال پیتینگ به صورت تخصصی تصاویری خلق میشوند که طراحی شأن با دست و یا به روشهای ستنی بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن است.
گذراندن دورهی آموزش نقاشی دیجیتال برای تمام کسانی که در حوزهی موشن گرافیک، انیمیشن و بازیهای رایانهای به صورت حرفهای فعالیت میکنند، ضروری است. هم چنین طراحان و تصویرسازان کتاب کودک بهتر است با این هنر آشنایی داشته باشند. ار آنجا که نقاشی دیجیتال یکی از زیرشاخههای گرافیک به حساب میآید، یادگیری اش برای دانشجویان و فعالان رشته گرافیک بسیار مفید خواهد بود.
کلاس آموزش نقاشی دیجیتال (دیجیتال پینتینگ) یک دوره جامع از خلق تصاویر با نرم افزارهای پیشرفته در این زمینه است.پیش از گذراندن دورهی آموزش نقاشی دیجیتال لازم است با اصول طراحی، نرم افزار فتوشاپ یا تری دی مکس و نحوهی نور پردازی آشنا شوید. اگر به هر یک از این موارد تسلط کافی ندارید؛ ابتدا در دورههای مرتبط شرکت کنید.
انتخاب آ موزشگاه مناسب، یک تیر و دو نشان
از آنجا که تصویرسازی و نقاشی دیجیتال هنرهای جدید و نوظهور هستند، بسیاری از مؤسسات دورههای مرتبط با این دو رشته را در برنامههای آموزشی شأن ندارند. در این میان مؤسسه تصویرگران پویااندیش این امکان را برای علاقه مندان به هنر دیجیتال فراهم کرده است تا از امکانات و استادان مجرب این آموزشگاه استفاده کنند.
همچنین در انتهای هر دوره، گواهی معتبر و قابل ترجمه قضائی برای هنرجویان صادر میشود تا در صورت تمایل بتوانند به فعالیت تخصصی و حرفهای در این زمینه مشغول شوند.
بنابراین اگر تمایل دارید پیش از شرکت در دورههای آموزش تصویرسازی یا دیجیتال پینتینگ و یا نقاشی، درباره این رشتههای هنری و تکنیکهایش بیشتر بدانید، میتوانید از وبلاگ آموزشهای رایگان تصویرسازی و نقاشی تصویرگران پویااندیش استفاده کنید.
برای ثبت نام در دورههای آموزش نقاشی دیجیتال (دیجیتال پینتینگ) و یا دورههای تصویرسازی و یا نقاشی و نیز مشاوره با کارشناسان برای دستیابی به اطلاعات بیشتر، میتوانید با شماره تلفنهای: ۱۱۰ ۱۱۱ ۲۸ یا ۵۸۷ ۵۸۷ ۲۲ یا ۰۵ ۰۵ ۵۸ ۲۲ – ۰۲۱ تماس بگیرید و وب سایت نقاشی را حتماً ببینید:
https://naghashi.art/
منبع: مشرق
کلیدواژه: رونق تولید وعده های روحانی بازار سکه و ارز بندر فجیره تصویرسازی هنر نقاشی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای آگاهیبخشی و انعکاس خواست مردم
شعر یا داستانی که همراه توده مردم است، آینه دغدغه آنان بوده؛ گاه منتقد حکومت وخواستار اصلاح یا دگرگونی آن است ادبیات سیاسی ــ اجتماعی نام میگیرد.پیشینه ادبیات اجتماعی را میتوان لابهلای ابیات شاعران کهن پارسیگوی یافت. حبسیههای دوره خراسانی در شعر ناصرخسرو قبادیانی نمونه مشهور این گونه است. در سبک عراقی هم حافظ، سعدی، نظامی و مولانا ابیات اجتماعی ــ انتقادی زیادی دارند. بهعنوان نمونه حافظ، با رندی و زیرکی و با زبان طنز و کنایه به هرآنچه در جامعه بوی زهد و ریا میداده معترض بوده است اما این ابیات در میان اشعار غنایی یا حتی تعلیمی تنها رعدی گذرا بودند تا پیش از دوره مشروطه. در دوره مشروطه گمان ادیبان این بود که زمان سرودن از خال و خط معشوق گذشته و شعر را به میان مردم آوردند. از آن روز ادبیات در خدمت انقلاب قرار گرفت. بنابراین امثال فرخییزدی، میرزاده عشقی و ابوالقاسم لاهوتی ادبیات را به وسیلهای برای انعکاس خواست مردم کوچه و بازار تبدیل کردند.ادبیات اجتماعی ــ سیاسی مردم را به مبارزه دعوت میکند، وسیلهای برای آگاهیبخشی است و درصدد رساندن پیام جامعه یا گروهی به عموم است. ادبیات اجتماعی گاه افق امیدواری را به دید مردم میکشد و گاه از زشتیهای جامعه میگوید. استعاره و نماد در این گونه کاربرد دارد و برخی نمادها پرچم این اشعار و داستانها هستند. کبوتر، اهریمن، خورشید، صبح، ظلمت و... .ادبیات اجتماعی و سیاسی در شکل مژدهدهنده و هشداردهنده، درروزهای منتهی به انقلاب اسلامی سال۵۷شکلی واضحتر به خود گرفت. شاعرانی چون قیصر امینپور، سلمان هراتی، هوشنگ ابتهاج، شفیعیکدکنی و شهریار، در اشعار خود هم از بیعدالتی اجتماعی، فقر، فساد و ستم حاکمان میسرودند وهم مژده رهایی از بند را میدادند. تشویق به همدلی و حضور که از عناصر ادبیات انقلاب بود دردوره دفاعمقدس درادبیات پایداری باتغییراتی ادامه یافت.باگذشت مدت کمی از جنگ تحمیلی، شاعران که بهخوبی میدانستند برای دمیدن روح حماسه و قهرمانی، سلاح کلمه چه اندازه بران و قوی است، با اشعار خود به رزمندگان روحیه میدادند و مردم عادی را به مشارکت دعوت میکردند.داستان اما کمی دیرترمتولدشدو برای ورود جدی به این حوزه هنوز به زمان نیاز داشت.داستانهایی که اوایل دوران دفاعمقدس خلق شدقهرمانمحوربودندوبه صورت پررنگتری روحیه حماسی راتقویت میکردند.
شاید اولین داستان دفاعمقدس «در انتظار شهادت» به قلم مهدی مشایخی باشد که درسال۱۳۶۰نوشته شد. اما تا روزگاری که این گونه در داستان جدی گرفته شود راه درازی در پیش بود. اینگونه بود که تازه در تیرماه سال۱۳۶۷ دفتر ادبیات و هنر مقاومت در حوزه هنری شکلگرفت. این دفتر که به همت مرتضی سرهنگی آغاز به کار کرده بود آثار ادبی جدیای را ارائه داد.همواره وقتی از پدیدهای پرتنش دور میشویم فرصت بیشتری بهوجود میآید که با تحلیل و دقت بیشتر به آن رویداد اندیشید. از این رو هرچه از روزهای اولیه انقلاب فاصله گرفتیم آثاری نوشته شد که قهرمانان ایدئولوژیک خارقالعاده نداشتند. مخاطب بهجای هیجانزدگی زودگذر، اندیشمندانه به غرور ملی میرسد و میتواند از راه همذاتپنداری با شخصیتهای کتاب، الگوسازی کند. او میاندیشد در شرایط مشابه این همبستگی ملی چطور سبب عبور از بحران میشود.
گروهکهای سیاسی و جناحها نیز دستمایه خلق آثار اجتماعی بسیاری قرارگرفتهاند. گروهکهای سرخورده از ایران مثل مجاهدین خلق، سلطنتطلبان، فدائیان خلق و ...هنوز داستانهای زیادی برای نقلشدن دارند. «باران تمشک» اثر مصطفی فعلهگری یکی از آنهاست. شخصیت اصلی داستان، جوانی است به نام سیاوش. او در دوره پهلوی زندانی ساواک بود. باران تمشک از زمانی شروع میشود که سیاوش زیر شکنجهها به یاد کودکی و زندگی خانوادگی خود میافتد. نویسنده بهجای استفاده از روایتی خطی، با استفاده از سیلان ذهن، که در حالت فشار روحی بسیار عادی است، مدام به گذشته و زمان حال داستان تردد میکند. آقای فعلهگری با نثری گرم و استفاده از متدهای داستانی، به روش مبارزه مسلحانه گروهک فدائیان خلق اعتراض میکند.نوشتن از محمدرضا پهلوی در این دوران به گونهای دیگر رقم میخورد. نویسندهای مثل آقای محمدکاظم مزینانی قرار نیست از همان ابتدا شاه را مورد لعن و نفرین قرار دهد. او در «شاه بیشین» واقعا شاهی را نشان میدهد که چیزی از او کاسته شده، تاجش. داستان از روزگاری شروع میشود که شاه یک مملکت، در غربت با درد جسمانی و شکست هیمنه رقتبرانگیز شده است. استفاده از نظرگاه دومشخص، شکست خط روایی و پیشبردن داستان بهواسطه راویان متعدد شاه بیشین را به یک اثر متفاوت تبدیل کرده است. قصه پهلوی معمولا تا روزگار خروج شاه از ایران و پیروزی انقلاب پرتکرار است و روایت دوران پس از خروج او، نحوه زندگی و مرگ یک دیکتاتور بخش کمترشنیدهشده است که به قلم آقای مزینانی،خواندنیتر است.نوشتن از آسیبهای زنان در ادبیات انقلاب چندان قدمتی ندارد. در آثار اولیه اگر شخصیت زن وجود داشت، نقش مکمل مرد بود. مثلا در «مرا ببوس» مخملباف نشانی از داستانی عاشقانه مییابیم که زن همان نقش مکمل را دارد اما در رمان «ماتروشکا» به قلم شیما جوادی زندگی دو نسل از زنان آسیبدیده روایت میشود. رمان درباره دختری به نام سوداست.مادر سودا بهخاطر آرمانهای سازمان منافقین او را طردکرده ودختر بااین حس طردشدگی بزرگ ورهاشده است.دختر با شخصیتی دوگانه، بزرگ شده که در واقعیت شبیه پدر بیمناک است و در رویاهایش میخواهد مادر باشد. سودا میخواهد در واقعیت هم راه مادر را ادامه دهد. به همین علت به سمت گروهی سیاسی کشانده شده و درنهایت سرخورده و خوار رها میشود. نویسنده با مقایسه دو دوره فعالیت سیاسی در ایران، به آسیبهایی که این گروهها به خانواده و نسلهای بعدی میزنند میپردازد. ماتروشکا نماد مادر است و خانم جوادی قصد دارد جایگاه مادر را در خانواده نشان دهد، این بار از پس یک داستان سیاسی ــ اجتماعی.توجه به جامعه وسیاست بخشی اززندگی روزمره ایرانیان است.ادبیات اجتماعی وسیاسی دردورههای مختلف تاریخی ایران جزو جریانهای محبوب وپرکاربرد بوده است که باید درقالبهای مختلف چه شعروداستان وچه مستندنگاری به شکلی جدیترنوشته شود.