Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@12:50:04 GMT

بررسی لایحه شفافیت تمام شد/ارسال به مجلس برای تصویب

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۵۴۴۷

بررسی لایحه شفافیت تمام شد/ارسال به مجلس برای تصویب

لایحه شفافیت که سوم شهریور ماه متن نهایی آخرین ویرایش آن توسط مرکز بررسی های استراتژیک و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تدوین و برای بررسی به کمیسیون ویژه شفافیت هیئت دولت ارائه شد حالا بررسی آن به پایان رسیده و برای تصویب به مجلس ارسال می شود.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، پیش نویس لایحه شفافیت 25 تیرماه سال جاری در پنج بخش و هشت فصل همزمان با دستور ویژه رئیس جمهوری برای پیگیری پرونده خودروهای وارداتی غیر مجاز، توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تدوین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش اهداف این پیش‌نویس آمده‌است که قانون «شفافیت» با اهداف زیر تصویب می شود:

 

بهبود اعتماد عمومی به نظام جمهوری اسلامی ایران.

 

بهبود شفافیت سازمانی، اداری و اطلاعاتی مؤسسات عمومی.

 

ارتقای شفافیت در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی، تقنینی، امنیتی و دفاعی در کشور.

 

شفاف‌کردن نظام ارتباطی در بخش عمومی.

 

شفاف‌کردن وضعیت‌های تعارض منافع شخصی و عمومی.

 

ارتقای پاسخگویی مقامات، مسؤلان و کارمندان.

 

ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد از جمله با قاعده‌مند‌کردن افشای فساد.

 

تضمین استفاده از اطلاعات چندجانبه در فرآیند تصمیم‌گیری در مراجع عمومی.

 

مشارکت مستقیم شهروندان، مؤسسات عمومی و خصوصی ذیربط و ذینفع در فرآیند تصمیم‌گیری اداری.

 

بهینه‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری در مراجع عمومی.

 

این لایحه بعد از تهیه در مرکز بررسی‌های استراتژیک به معاونت حقوقی ریاست جمهوری تحویل شده است. پس از آن سوم شهریور ماه متن نهایی آخرین ویرایش پیش نویس «لایحه جامع شفافیت» که توسط مرکز بررسی های استراتژیک و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تدوین شده است، پس از نهایی شدن در معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای بررسی به کمیسیون ویژه شفافیت هیئت دولت ارائه شد.

 

حالا در تازه ترین خبرها از روند بررسی این لایحه رییس دفتر رییس جمهوری از اتمام بررسی لایحه شفافیت در هیات دولت خبر داده و گفته است: «این لایحه با بیش از ۴۰ ماده برای تصویب به مجلس ارسال می شود.»  

 

«محمود واعظی» این مطلب را امروز (چهارشنبه 25 اردیبهشت) پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفته و ایبنا به نقل از وی آورده است: «بخش قابل توجهی از وقت هیات دولت امروز به بررسی لایحه شفافیت اختصاص یافت. این لایحه در سه جلسه دولت مورد بررسی قرار گرفته و برای تصویب به مجلس ارسال خواهد شد.»

 

یادآور می شود: شفافیت سازمانی، شفافیت اطلاعاتی، شفافیت تماسها و سفارشهای خارج از روال اداری، شفافیت مسافرتهای خارجی، گزارشگری فساد، الزامات شفافیت در حوزه های خاص، شفافیت سیاسی، شفافیت اقتصادی، شفافیت فرهنگی، شفافیت اجتماعی، شفافیت اداری، شفافیت قضایی و انتظامی، شفافیت تقنینی، شفافیت امنیتی- اطلاعاتی از جمله مهم‌ترین عناوین مورد بحث در متن پیش‌نویش لایحه شفافیت است.

 

لایحه شفافیت در چهار بخش کلیات، الزامات عام شفافیت، الزامات شفافیت در حوزه‌های خاص و شورای عالی شفافیت تنظیم شده است. شفافیت سازمانی، شفافیت اطلاعاتی، شفافیت تماس‌ها و سفارش‌های خارج از روال عادی، شفافیت مسافرت‌های خارجی، گزارشگری فساد، شفافیت سیاسی، شفافیت اقتصادی، شفافیت اجتماعی، شفافیت اداری، شفافیت قضایی و انتظامی، شفافیت تقنینی و در نهایت شفافیت امنیتی- اطلاعاتی فصول مختلف این بخش‌ها را تشکیل می‌دهند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان خبرگزاری شبستان ماه مبارک رمضان اردبیل بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری روزنامه قرآن مشهد نمایشگاه قرآن لایحه شفافیت شفافیت هیات دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا هم لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا کمک امنیتی و بسته کمکی آمریکا به اسرائیل و اوکراین را تصویب کرد و آن را به دست سنا رساند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و اختلافات بر سر کمک‌های خارجی برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان، مجلس نمایندگان آمریکا بالاخره کمک امنیتی و بسته کمکی آمریکا به رژیم صهیونیستی و اوکراین را تصویب کرد و آن را به دست سنا رساند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بعد از تایید این بسته گفت به محض رسیدن آن به میز کارش فورا آن را تایید می‌کند تا رسما اجرایی شود.

این لایحه کمک امنیتی از جمله شامل کمک ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی و بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین است. این بسته که مجموع ارزش آن ۹۵ میلیارد دلار است، با رای ۷۹ به ۱۸ به تایید سناتور‌های آمریکایی رسید.

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • ایالت تِنسی لایحه حمل سلاح برای آموزگاران را تصویب کرد!
  • یک سال پس از تیراندازی مرگبار در مدرسه نشویل آمریکا
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد
  • سنای آمریکا هم لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • محرومیت کارگران از تعطیلات آخر هفته!
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا