Web Analytics Made Easy - Statcounter

  فرارو- تهیه و تنظیم شیوه‌نامه‌ای که روش اخذ مالیات خریداران حقیقی و حقوقی ارز توسط سازمان امور مالیاتی در آن مشخص شده است، می‌تواند نخستین قدم سازمان مالیاتی برای زهرچشم گرفتن از کسانی باشد که از فروردین سال گذشته با حضور سنگین در بازار ارز، مقدمات رشد بهای دلار و وقوع تلاطم در اقتصاد کشور را فراهم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این شیوه‌نامه آمده با توجه به تحولات ارزی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ و فعالیت سوداگرانه برخی اشخاص که مبادرت به خرید ارز به هر طریق از باک مرکزی کرده‌اند و به منظور رسیدگی مالیاتی هماهنگ و متناسب با درآمد حاصله، این شیوه‌نامه جهت نحوه رسیدگی به خرید‌های ارزی این اشخاص ابلاغ می‌شود. همچنین روی گرفتن مالیات از اشخاص حقیقی تاکید زیادی شده است. ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها و امور مالیاتی شهر و استان تهران موظف شده‌اند در مواردی که مودی فاقد پرونده مالیاتی مشاغل است، ابتدا نسبت به تشکیل پرونده اقدام و سپس به تناسب پرونده آن‌ها را برای صدور احکام ارسال کنند.
در قدم نخست قرار است کارگروه رسیدگی ضمن دعوت از مودی و درخواست ارائه اسناد و مدارک مربوطه نسبت به بررسی و ارتباط خرید ارز با سوابق فعالیت او اطمینان حاصل کند. لابد برای اینکه مطمئن شوند ارزی که خریده را برای چی و به چه دلیلی خریده است. باید مشخص شود آیا کار فرد با دلار و بازار ارز ارتباط داشته یا او به خاطر رسیدن به سود و کسب درآمد اقدام به خرید مقدار زیادی ارز کرده است. 
چنانچه ارز خریداری شده مرتبط با قعالیت شغلی مودی باشد و قبلا به نحوی وجود آن به اطلاع اداره امور مالیاتی رسیده باشد، مطالبه دوباره مالیات متوقف می‌شود. در غیراین صورت یعنی کار فرد خریدوفروش ارز یا بقیه کار‌های مرتبط با ارز نبوده است. یعنی به احتمال زیاد طرف یا دلال است یا با خریدوفروش ارز توانسته به میزان درآمد مشخصی دست پیدا کند.
اگر امکان تعیین درآمد فرد مشمول مالیات وجود داشته باشد، ادامه کار ساده خواهد بود. در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی دنبال تاریخ دقیق فروش ارز می‌گردد. اگر این مسئله هم در دسترس نبود، برای تعیین میزان مالیات می‌توان به میانگین نرخ فروش آزاد ارز در بازه سه ماه بعد از تاریخ خرید رجوع شود. تفاوت این دو نرخ عنوان درآمد حاصل از نرخ فروش ارز لحاظ شده و مالیات بر درآمد روی آن محاسبه می‌شود. همچنین ممکن است فرد اصلا پرونده مالیاتی نداشته باشد و برای اولین بار به خاطر نوسانات نرخ ارز وسوسه حضور در این بازار به سرش زده باشد. در این حالت، کار بیخ پیدا می‌کند؛ کارگروه رسیدگی منتخب مکلف شده اسناد و مدارک تسلیمی توسط مودی یا اطلاعات به دست آمده از جمله تراکنش‌های بانکی یا اطلاعات سامانه ۱۲۰ را استخراج و بر اساس آن پرونده را پیش ببرد.
همچنین شیوه‌نامه وضعیت کسانی که توسط دیگران اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارز کرده‌اند را روشن می‌کند. مثلا می‌گوید مباشر هم باید از سهم حق‌الزحمه خود مالیات پرداخت کند. به علاوه، اگر مودی ادعا کند که ارزهایش را نفروخته و این ادعا ثابت شود، کارگروه منتخب تفاوت نرخ خرید ارز و نرخ تسعیر آن در پایان سال را مبنای محاسبه مالیات بر درآمد می‌گذارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مالیات ۹۸ مالیات درآمد ۹۸ معافیت مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۵۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد

فیروز شکوری مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: سال گذشته بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری استان واریز شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۶ هزار میلیارد ریال از سوی امور مالیاتی به شهرداری ها و دهیاری های استان پرداخت و چهار هزار میلیارد ریال نیز بابت یک درصد بهداشت به خزانه واریز شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان درآمد مالیاتی را منبعی پایدار و سالم برای تامین هزینه ها عنوان کرد و افزود: علاوه بر این موارد، مالیات، کارکرد تنظیم‌گری در بازار را نیز دارد.

شکوری با بیان اینکه یکی از سیاست های دولت سیزدهم تمرکز جدی بر مالیات است،‌گفت: در این راستا تلاش دولت ایجاد یک نظام مالیاتی موفق و عادلانه است تا این مهم در رفاه عمومی و عمران و آبادانی کشور تاثیرگذار باشد.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان به لزوم نهادینه کردن فرهنگ مالیاتی تاکید کرد و افزود: وقتی پرداخت مالیات در جامعه نهادینه شود، پاسخگویی نهادهای اجرایی نیز در خصوص هزینه کرد منابع افزایش می یابد.

شکوری اظهار کرد: هزینه کرد مالیات در عمران و آبادانی شهرها و روستاها موجب فرهنگ سازی و تشویق و ترغیب مردم به پرداخت به موقع مالیات می شود.

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد از درآمدهای استان از طریق مالیات تامین می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟