Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-20@02:08:35 GMT

در مسیر سیل/ لرستان در انتظار شروعی دوباره

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۶۲۳۱

در مسیر سیل/ لرستان در انتظار شروعی دوباره

در نخستین روز‌های سال نو شاهد وقوع سیلاب عظیم در لرستان بودیم. سازمان هواشناسی کشور بر اساس مدل‌ها از پنجم تا یازدهم فروردین، بارش‌ها را با تمرکز روی حاشیه زاگرس مرکزی ۸۰ میلی‌متر اعلام کرد و بر همین اساس و به‌دلیل بارش‌های اخیر و کاهش شرایط نفوذپذیری زمین، امکان جاری شدن سیلاب در استان بسیار بالا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار لرستان با تشکیل جلسه ستاد بحران قبل‌ از وقوع سیل تمهیدات لازم را در نظر گرفت و در خصوص جاری شدن سیل جدید هشدار‌های لازم را داد.

جهت جلوگیری از خسارات احتمالی، تأکید بر تسهیل بستر رودخانه، مشخص کردن نقاط حادثه‌خیز، تخلیه منازل مسکونی حاشیه رودخانه و مسدود کردن تردد جاده‌ای کنار کشکان و ایجاد اسکان موقت در برخی از مناطق بود؛ برای همین نمایندگان ویژه‌ای جهت بهتر انجام شدن این اقدامات در نقاط در معرض تهدید مشخص کرد.
خوشبختانه با پیگیری‌هایی که شد و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این حادثه خسارت جانی در پی نداشت اما آسیب‌های زیادی به اموال مردم و زیرساخت‌های استان وارد آمد.
مدیریت بحران کار آسانی نیست. عدم هماهنگی سازمانی و سیستمی، فشار رسانه‌ها، استرس یا فشار عصبی و اطلاعات نادرست، تنها بخشی از عواملی هستند که گرفتن تصمیمات خوب را برای مدیریت یک بحران بسیار دشوار می‌سازند.
از طرفی در برخورد با بحران هماهنگی‌ دستگاه‌ها و گروه‌های درگیر و اجرای تصمیمات درست عامل محوری و اساسی برای مدیریت آن است.
در همین راستا به‌منظور بهبود تصمیم‌گیری در این شرایط استاندار با تشکیل مجدد جلسه ستاد بحران اقداماتی ازجمله مشارکت تمام اعضا و تقسیم‌کار بین دستگاه‌ها و مدیران را مطرح و اجرایی کرد تا بتوانند تصمیمات مناسبی را گرفته و به بهترین شکل آن‌ها را پیاده‌سازی کنند.
ابراز نگرانی استاندار از اهمیت موضوع و گزارش وضعیت سیل کاملاً مشهود بود که جبران خسارات ناشی از این حادثه از عهده لرستان به‌تنهایی ساخته نیست بدین رو با پیگیری و تلاش استاندار لرستان، رئیس جمهور، وزیران، ارتش، سپاه، سازمان‌ها و دیگر نهادها و مسئولین ملی به‌ویژه هلال‌احمر و اورژانس کشور به‌منظور کمک وامدادرسانی به لرستان آمدند چراکه راه‌های ارتباطی جاده‌ای و مخابراتی، آب، برق و گاز پلدختر، معمولان و روستاهای این مناطق تخریب و کاملاً قطع‌ شده بود.
با هماهنگی‌های مدیریت ارشد استان سریعاً بالگردهای امداد و نجات هلال‌احمر، ارتش و سپاه پاسداران وارد لرستان شدند و عملیات کمک و امدادرسانی از همان دقایق نخست پس‌ از سیل آغاز شد. در اولین پرواز امدادی استاندار لرستان، وزیر راه و شهرسازی، دبیر کل جمعیت هلال‌احمر و همچنین نیروهای امدادرسان حضور داشتند.
استاندار لرستان به‌دلیل قطع ارتباط زمینی و تخریب جاده‌های منتهی به پلدختر و معمولان و روستاها خدمات‌رسانی هوایی و ارسال پکیج‌های تعریف‌ شده که شامل مواد غذایی دارویی چادر و ... می‌شد را در اولویت قرار داد و به‌صورت روزانه جلسات ستاد بحران برگزار می‌شد تا روند انجام کارها مورد بررسی قرار گیرد و چنان‌چه نیاز به همکاری بیشتری باشد پیگیری شود.
اسکان موقت و ایجاد کمپ در حاشیه مناطق سیل‌زده در دستور کار قرار گرفت و البته آن‌چه در این حادثه قابل‌توجه است توانایی استاندار در برقراری ارتباط و پاسخگویی به مردم بود. حضور چهره به چهره خادمی و معاونین وی در میان مردم سیل‌زده باعث دلگرمی هرچه بیشتر آنان شد و این اطمینان را به آنان داد که تنها نیستند.
متأسفانه در این حادثه خسارت مالی زیادی به استان وارد شد به‌گونه‌ای که در بخش زیرساخت‌ها بالغ‌بر ۸ هزار میلیارد تومان و کشاورزی یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آسیب‌دیده است. برای جبران صدمات سیلاب، قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده اقدام هوشمندانه دولت تدبیر و امید بود که در ادامه استاندار لرستان با تشکیل آن هم‌افزایی و تجمیع نیروها را در راستای خدمتی مؤثرتر و مطلوب‌تر پیگیری کرد.
در ابتدای هر اقدامی کمیته‌های بازسازی و نوسازی و جانشین استاندار در قرارگاه برآورد، تخصیص و تعیین خسارات «تبلیغات، اطلاع‌رسانی و فرهنگی»، «پیگیری مصوبات»، «امور اجتماعی، بهداشتی و مشارکت‌های مردمی»، «نظارت و بازرسی»، «فن‌آوری اطلاعات» و «دبیرخانه قرارگاه» تشکیل و وظایف تمامی آن‌ها مشخص شد.
پایان هر بحرانی، بازسازی و نوسازی نواحی و مناطق آسیب‌دیده است که باید وضعیت آن‌ها را به جریان عادی و معمول زندگی، کار و فعالیت مانند شرایط قبل از بحران یا نزدیک به آن برگرداند، به‌عبارتی انتقال به عقب از یک وضعیت اضطراری به روال عادی است برای همین مسئولان، مردم و تمامی نهادها و ارگان‌ها، همه پا به پای هم با عزمی جهادی و روحیه انقلابی در تلاش‌اند تا لرستان دوباره آبادانی خود را بیابد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.
تجربه بحران گنجینه‌ای از درس‌های بالقوه جهت برنامه‌ریزی اقتضایی و آموزش برای بحران‌های آینده است. به نظر می‌رسد که یک بحران زمان خوبی برای تصفیه و پاک‌سازی و آغاز دوباره است، امیدواریم این سیل نیز شروعی هر چه‌بهتر برای لرستان رقم بزند.

یادداشت: محمدرضا گودرزی

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۶۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور

حسین مظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به آخرین وضعیت ناطق سیل زده کشور، بیان داشت:بر اساس آخرین وضعیت این مناطق تا صبح امروز ۳۰ فروردین ماهدر استان‌های کرمان، جنوب فارس و هرمزگان شرای به حالت عادی و پایدا رسیده است.

وی با بیان اینکه تمرکز مدیریت امدادی روی مناطق جنوب سیستان و بلوچستان است، ادامه داد:‌در حال حاضر میانگین بارش یکسال در سیستان و بلوچستان ۱۰۱ میلیمتر است در حالی که فقط در کمتر از ۲۴ ساعت در شهر زرآباد این استان ۲۷۰ میلیمتر، در کنارک ۲۳۰ میلیمتر و چابهار ۱۳۱ میلیمتر بارش داشته ایم.

سخنگوی مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در استفندماه گذشته در دو هفته بارش‌ها به میزان ۲۳۰ میلیمتر رسید، گفت: این در حالی است که تنها در کمتر از ۲۴ ساعت در شهر زرآباد سیستان و بلوچستان ۲۷۰ میلیمتر بارش داشته ایم یعنی ۳ برابر میزان بارش در سیستان و بلوچستان تنها در کمتر از ۲۴ ساعت در زرآباد باریده است.

مظفری خاطر نشان با بیان اینکه ۱۲۰۰ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب‌ها قرار گرفته اند، یاداور شد: برق بخش‌هایی از ۴۰۰ روستا در این مناطق عامدا قطع شده بود که اکنون برق ۹۰ درصد این مناطق وصل شده است. 

وی تصریح کرد: آب آشامیدنی بیش از ۷۰ روستا به علت سیلابی بودن منطقه قطع شده بود که امداد رسانی با ۱۲۰ تیم امدادی از هلال احمر در کنارک در حال انجام است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه ۳ محور اصلی و ۱۴ محور فرعی در سیستان و بلوچستان مسدو شده، ابراز کرد: امداد رسانی به این مناطق از طریق ۷ بالگرد توسط سپاه، ارتشو هلال احمر در حال انجام است.

مظفری با بیان اینکه فروکش کردن آب محور‌های یاد شده بازگشایی می‌شوند، افوزد: سد کهیر در بالادست کنارک ۱۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داشت که در کمتر از ۲۴ ساعت به ۳۲۵ میلیون متر مکعب آب رسید و برای اولین بار این سد جدید آبگیری شده است.

وی با اشاره به قطع شدن فیبر نوری در مناطق ایرانشهر، نیکشهر، خاش و قصر قند، گفت: تا پایان امروز این مشکل بررف می‌شود؛ ضمن اینکه در هرمز گان نیز حجم بارش زیاد بوده و در بخش‌هایی از معابر بندرعباس با آبگرفتگی روبرو شدیم که اکنون این مشکل برطرف شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد:‌حدود ۱۲ روستا در جاسک و بشاگرد با قطع موقت ارتباط روبرو بودند که تا عصر امروز باز گشایی می‌شوند.
مظفری با اشاره به اینکه تمام رها‌های اصلی استان هرمزگان باز است، خاطرنشان کرد: فیبر نوری این مناطق وصل شده؛ ضمن اینکه این استان به علت مجاور بودن با سیستان و بلوچستان استان معین خدمات امدادی است.

وی با بیان اینکه ره‌های اصلی استان کرمان باز است، افزود: آب، گاز و فیبر نوری در این استان وصل است؛ ضمن اینکه با لایروبی رودخانه‌های فصلی این استان در ۶ ماه گذشته باعث شده تا خسارت چندانی وارد نشود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در بوشهر و جنوب استان فارس خسارتهاق چندانی به زیر ساخت‌ها وارد نشده، گفت:تا رسیدن به شرای عادی در این مناطق امداد رسانی ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ ۱۱ هزار خانوار عشایری در لرستان
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور
  • آخرین وضعیت برق و آب مناطق سیل زده هرمزگان
  • تدابیر پیشگیری از سیل از ۶ ماه قبل در استان کرمان انجام شد
  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • محور پارگ به بخش پیرسهراب چابهار و مسیر دج‌ها مسدود است
  • آماده‌باش ۴۹۰ تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟
  • نجات ۷۰ سرنشین ۳ اتوبوس گرفتار سیلاب
  • نجات ۷۰ سرنشین ۳ دستگاه اتوبوس گرفتار سیلاب مسیر نیکشهر- چابهار
  • بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از محور ترانزیتی چابهار -نیکشهر