Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@05:50:55 GMT

ثبت جهانی اورامانات را در اولویت قرار داده‌ایم

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۸۰۴۲

ثبت جهانی اورامانات را در اولویت قرار داده‌ایم

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مهم خواندن پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات برای این سازمان گفت: ثبت جهانی اورامانات بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، محمدحسین طالبیان، امروز (۲۵ اردیبهشت) در بازدید از منطقه اورامانات، با اشاره به اهمیت منطقه اورامانات از نظر گردشگری، اظهار کرد: چندین سال است موضوع ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در کردستان و کرمانشاه را دنبال می‌کنیم و این منطقه برای سازمان میراث فرهنگی دارای اهمیت بسیار زیادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه ثبت جهانی اورامانات بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست، اظهار داشت: نمای برخی از ساختمان‌های روستاهای منطقه اورامانات نیاز به همسان سازی دارد که اصلاح آنها برای تکمیل پرونده اورامانات لازم و ضروری است.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه تدبیری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم نیز باید اتخاذ شود، اظهار کرد: ثبت جهانی اورامانات تنها منحصر به بافت معماری منطقه نمی‌شود و منظر فرهنگی این منطقه که شامل هنر، صنایع دستی، آداب و رسوم، زبان کردی، البسه محلی و… می‌شود، نسبت به بخش معماری منطقه به مراتب دارای اهمیت بیشتری است.

وی در ادامه با مهم خواندن منطقه اورامانات به لحاظ جغرافیایی و استراتژیکی و مرزی بودن آن تاکید کرد: گردآوری پرونده ثبت جهانی اورامانات یک تکلیف و وظیفه است که بر عهده ما مسئولان به عنوان خدمتگزاران مردم قرار دارد.

طالبیان عنوان کرد: مدیر پایگاه ملی اورامانات مشکلات را جز به جز باید پیگیری و دنبال کند و تلاش می‌کنیم در روند گردآوری پرونده اورامات، تسریع صورت گیرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۸۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه‌وردی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته ۶ محوطه باستانی، ۲ اثر طبیعی، ۶ اثر معنوی و ۶ اثر منقول تاریخی در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد و آثار این استان در فهرست میراث ملی به هزار و ۵۴ اثر رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: ۴ کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال ۱۴۰۲ در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به ۹ اثر رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۸ اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها است.

شاه‌وردی در خصوص حفاظت، نگهداری و مرمت اشیا تاریخی در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته ۶۵ اشیا منقول حفاظت و مرمت شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، طی یکسال گذشته، ۶۷ بنای تاریخی از قبیل کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده است افزود: مرمت این آثار غالباً توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم کرده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خردادماه سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد.

شاه وردی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم، افزود: ۶۸ فرم مشارکت توسط مالکین بنای تاریخی استان تکمیل شده است که انشالله احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، جلسات متعددی در زمینه‌های شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی، کمیسیون و… تشکیل شد و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده است و نشست‌های متعددی با انجمن‌های فعال میراث‌فرهنگی انجام شد.

کد خبر 6078535

دیگر خبرها

  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل
  • قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی
  • ثبت میمند به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان باعث گسترش حضور گردشگران خواهد شد
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • نیمی از غذاهای ثبت ملی شده کرمانشاه بهاری است/ تدوین پرونده ۸ خوراک بهاری دیگر
  • کشف ۳۳قطعه شی تاریخی در رودبار
  • کشف۳۳ قلم شی تاریخی در گیلان
  • «پالنگان» در لیست جهانی شدن/ پرونده 8 روستا به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال می‌شود
  • آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی ۸ روستای ایران