Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:24:08 GMT

'شبی که ماه کامل شد' در آستانه اکران عمومی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۸۱۱۶

'شبی که ماه کامل شد' در آستانه اکران عمومی

تهران- ایرنا-' شبی که ماه کامل شد' (محصول 1397) در حالی اجازه اکران عمومی یافته و قرار است که از عید فطر روی پرده سینماها برود که بی شک بسیاری در انتظار هستند تا فیلم برجسته و برنده جوایز متعدد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در سالن های سینما به تماشا بنشینند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، این فیلم که از زمان همان اولین اکران عمومی در بهمن 97 و در خلال جشنواره فیلم فجر توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و موفق شد تا جوایز بهترین کارگردانی، فیلم، نقش اول زن نقش اول مرد، طراحی صحنه و چهره پردازی را از آن خود کند؛ و البته مورد نقدهای متعددی هم قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحسین ها و نقدهایی که هردو در جایگاه خود درست بوده و قابلیت استدلال و بررسی داشتند.
عمده تحسین ها در باب این فیلم سوژه و انتخاب آن را در زمانه ای که بحث گروهک های ترویستی به بحثی داغ در منطقه تبدیل شده است، انتخابی به جا، به روز و مستعد جذب مخاطب می دانستند و آن را در ترکیب با جسارت کارگردان برای حضور میدانی فیلم در محل ها و لوکیشین های واقعی، از جمله عوامل برجستگی و برتری با فاصله این فیلم نسبت به سایر فیلم های ساخته شده در سال 97 می دیدند.
البتته منتقدانی هم بودند که ایراداتی را از شکل تا محتوا به این فیلم وارد می ساختند. ایرداتی چون طولانی بودن زمان فیلم، استفاده از دوربین روی دست که در برخی از صحنه ها غیرقابل تحمل می شود، توریستی بودن صحنه هایی از فیلم که در پاکستان فیلمبرداری شده، شاعر بودن و داشتن روحیه لطیف عبدالحمید ریگی به عنوان یک تروریست و آدمکش و...

**نمایش پتانسیل سینمای ایران
نکته درخور تحسین و شاید کمتر پرداخته شده در این فیلم، روایتگری عشق و حال و هوای زنانه با بهره گیری از فضا و خشونتی مردانه است. نکته ای که البته همواره در فیلم های آبیار وجود دارد و هر بار به نوعی به نمایش کشیده می شود. بعد از انقلاب اسلامی زنان بزرگ و توانمندی (در حالی که عرصه حضور جلوی دروبین برای زنان محدود شده و مورد نکوهش بود) در پشت دوربین ها درخشیدند و در مقام کارگردانی به اسامی مهم و اثرگذاری در تاریخ سینمای ایران بدل شدند؛ اما تفاوت نرگس آبیار با سایر کارگردانان زن اثرگذار ایرانی، در محتوا و مقیاس فیلمسازی اش است؛ محتوا در این معنا که آبیار برخلاف عادت مرسوم کارگردانان زن ایرانی تاکیدی بر فضای آپارتمانی و بیان دغدغه های اجتماعی ندارد؛ و از نظر مقیاس و ابعاد هم به سراغ آنچه در اصطلاحات سینمایی به آن big production یا تولیدات عظیم و بزرگ گفته می شود، رفته است. حوزه، زمینه و شیوه ای از تولید که شاید کمتر کارگردان مردی علاقه ای به امتحان و محک آن را داشته باشد.
آبیار در این فیلم جسورانه سیستان و بلوچستان و پاکستان (بخشی از فیلم در بنگلادش فیلمبرداری شده است) را به عنوان محل روایت داستانش انتخاب کرده است. فیلمی که با شروعی عاشقانه از بازار شلوغی در زاهدان آغاز می شود، ذره ذره به مخاطب اطلاعات می دهد و به صحنه های سرشار از وحشت و خشونت، سربریدن ها، کشتن ها و درگیری گروهک ریگی با پلیس پیوند می خورد و در نهایت با قتل فائزه با بازی الناز شاکر دوست به عنوان معشوق، به دست عاشق یا شوهرش که همان عبدالمجید ریگی است، پایان می یابد. داستان عاشقانه ای که با خون و نفرت و به نمایش کشیدن انزجار همراه است.
فیلمی که علاوه بر هزینه های سنگین تولید، زمان درخور توجهی را به دلایلی از جمله تحقیق و پژوهش در مورد گروهک تروریستی جندالله، روابط آنان، منطقه زندگی، اطلاعات فرهنگی مردم منطقه، زبان بومی، پوشش آنان و مسائلی از این دست، از گروه سازنده خود گرفته است.
و در نهایت این فیلم نمایشی است از قابلیت ها و پتانسیل سینمای ایران برای بازسازی صحنه های بزرگ و عظیم جنگی و تاریخی و موضوعاتی از این دست که شاید تا پیش از آن گمان اجرای آن به این شکل وجود نداشته است.

**فیلمی که به فکر وا می دارد
«جمشید گرگین» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که بین سال های 67 و 68 با ساخت برنامه «سینمای کمدی»، سابقه نقد و بررسی فیلم را در کارنامه دارد، در توضیح تجربه خویش از تماشای این فیلم به پژوهشگر ایرنا گفت: شبی که ماه کامل شد فیلمی است که به نظرم قابل گفت وگو است و تماشاگر را به تفکر وا می دارد. و این فیلم تماشاگر را به تعمق وا می دارد و باعث می شود که انزجار بیشتری نسبت به ترویست ها پیدا کند.
وی افزود: از نکات مثبت فیلم این است که قدرت کشاندن مخاطب به همراه خودش را دارد. ساختن فیلمی با یک قصه تاریخی آن هم آنقدر نزدیک به دوران معاصر، کار بسیار سختی است. قصه ای که همچنان جریان دارد و در مرزهای خودمان و خارج از کشور وجود و حضور دارد؛ ساختن چنین کاری به نظرم کاری بسیار سخت و در حقیقت نوعی از مستند است.
«بازی خوب بازیگر مرد این فیلم، به عقیده ام از نکات برجسته آن است. بازیگر زن هم خوب است اما چون کارنامه کاری اش به سمت دیگری است، جریان فرق دارد؛ یعنی اگر بازیگر زن چهره ای شناخته شده نبود، من تماشاگر بیشتر باور می کردم و بعد جای سوال برایم باقی نمی ماند که چرا چنین زنی آمده و زن چنین مردی شده است؛ درست است که نقصی فیزیکی دارد یا مشکلاتی خانوادگی ولی با این حال باورپذیری آن برای تماشاگر خیلی سخت است؛ این که چرا دختری به این زیبایی می آید و زن چنین مردی می شود و از یک شهری به شهر دیگر می رود؟ می خواهم بگویم این موضوع یک مقداری غیرقابل باور است.
گرگین خاطرنشان کرد: از نکات منفی فیلم طولانی بودن آن است و باید کوتاه شود چراکه تصاویر و پلان هایی را می بینیم که تکراری هستند. ولی به هرحال این فیلم ذهن من مخاطب را آنقدر درگیر کرد که حتی زمانی که می خواستم بخوابم به این فیلم فکر می کردم و فکر می کردم مگر می شود که بشر انقدر خبیث باشد که به این کثیفی برسد که دست به این جنایات بزند یا به دلایلی بسیار واهی و ابتدایی، سر کسی را ببرد. و البته شاهد این هستیم که گروه های تروریستی و داعش و امثالهم این کار ها را می کنند.
«در نهایت باید بگویم که این فیلم اثرگذار بوده است و شگفت آور از این بابت که هنوز و در قرن بیست و یکم هم، چنین مسائلی وجود دارد».
پژوهشم**9480**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شبي كه ماه كامل شد جمشيد گرگين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۸۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) الناز شاکردوست در اکران فیلم بی‌بدن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کنعانی وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را شدیدا محکوم کرد
  • ایران وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد
  • ایران وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد/ سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • جوزپ بورل: در آستانه جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه هستیم
  • (ویدئو) الناز شاکردوست در اکران فیلم بی‌بدن
  • بازگشت سردار آزمون به تمرینات رم در آستانه بازی با میلان / عکس
  • «رجوع» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود
  • نماهنگ «ما می آییم» با زبان انگلیسی در فضای مجازی فارس اکران شد
  • شبیخون تیم متمول لیگ به باشگاه پرسپولیس؛ ۴ ستاره در آستانه خروج