Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@10:40:48 GMT

‌‌تصادفات درون‌شهری در استان مرکزی ۹۰ کشته برجای گذاشت‌

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۸۴۳۵

‌‌تصادفات درون‌شهری در استان مرکزی ۹۰ کشته برجای گذاشت‌

رئیس پلیس راهور استان مرکزی گفت: از سال ۸۸ که طرح‌های ترافیکی آغاز شده از ۱۷۱ فوتی در سال ۸۸ به ۹۰ فوتی در سال ۹۷ رسیده‌ایم. ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سرهنگ سیدعلی حسینی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات پلیس راهور در راستای کاهش تصادفات درون شهری اظهار داشت: نهادینه کردن قوانین اجتماعی یکی از نکات مهم درراستای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: سالیانه در کشور 16 هزار نفر کشته و 300 هزار نفر مجروح  و مصدوم حوادث ترافیکی هستند.

وی با اشاره به بالا بودن آمار مصدومان و تلفات حوادث ترافیکی تصریح کرد: این شرایط زیبنده کشور نبوده و سبب هدررفت سرمایه‌های اجتماعی کشور می‌شود، به سبب ایجاد شدن عوارض دائمی و طولانی‌‌مدت برای برخی از مصدومان این حوادث، نگهداری و هزینه‌های زیادی به جامعه و خانواده‌های آنها تحمیل می‌شود.

7 درصد از تولید ناخالص ملی هزینه تصادفات در کشور می‌شود

حسینی بیان کرد: سالانه 7 درصد از تولید ناخالص ملی هزینه تصادفات در کشور می‌شود، درحالی که این میزان از سرمایه را می‌توان در راستای تولید علم و پژوهش در کشور هزینه کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با بیان این که همه کشور در زمینه ترافیک حساسیت زیادی دارند گفت: تمامی دستگاه‌ها و افراد ذی‌ربط در این زمینه نقش موثری نسبت به اجرایی شدن قوانین و مقررات، رعایت قوانین و مقررات و اجرایی شدن اهداف دولت و ناجا در راستای کاهش تلفات انسانی و تلفات تحمیلی به جامعه، ایفا می‌کنند.

در استان به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 2 نفر فوتی وجود دارد

وی عنوان کرد: به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در استان 2 نفر فوتی و 130 نفر مصدوم می‌شوند، همچنین به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 693 فقره انواع تصادفات و در هر ساعت 4 فقره تصادف در استان رخ می‌دهد.

عدم رعایت حق تقدم بیشترین عامل تصادفات درون شهری در استان

حسینی با اشاره به بیشترین عامل تصادفات درون‌شهری در استان خاطرنشان کرد: عدم رعایت حق تقدم با 30 درصد، عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی با 23 درصد بیشترین عامل تصادفات درون‌شهری در استان هستند.

41 درصد متوفی در تصادفات درون‌شهری استان عابران پیاده هستند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: 41 درصد متوفیان و 40 درصد از مجروحان استان مربوط به عابران پیاده و 39 درصد متوفیان و 34 درصد از مجروحان استان هم مربوط به موتورسواران است.

قزوین| کنترل مدارک رانندگان از سوی پلیس راهور در چه شرایطی ممنوع است؟پاسخ پلیس راهور به خبر تسنیم: اصلاح سامانه‌ چراغ‌های راهنمایی وظیفه شهرداری استبرنامه پلیس راهور برای کاهش 2 هزار کشته در سوانح رانندگی 98

وی اضافه کرد: سهم خودرو استان در کل کشور 2 درصد و سهم موتور سیکلت‌های استان به کل کشور یک درصد است.

میانگین سنی حوادث ترافیکی 44 سال است

حسینی افزود: میانگین سنی حوادث ترافیکی 44 سال، میانگین سنی عابران پیاده در تصادفات 60 سال، میانگین سنی موتورسواران 41 سال است و بیشترین تصادفات در کمربندی‌ها، بلوارها، میادین و تقاطع‌ها اتفاق می‌افتد.

به ازای هر 4 نفر در استان یک خودرو وجود دارد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: به ازای هر 4 نفر در استان یک خودرو و به ازای هر 10 نفر یک موتور در استان وجود دارد.

وی عنوان کرد: بیشتر تصادفات موتورسیکلت‌ها در فصل بهار، تابستان و بخشی از پاییز است، میل استفاده از موتور به سبب چابکی، انعطاف‌پذیری در ترافیک‌ها، قدرت مانور زیاد است.

درصد بالای تصادفات درون شهری با عابران و موتورسواران است

حسینی بیان کرد: 80 درصد تصادفات فوتی در داخل شهر و معابر شهری مربوط به عابرین و موتورسواران است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: آموزش کانون‌های اصلی مثل خانواده، تاثیر زیادی در کاهش تلفات دارد.

فوت 90 نفر در استان به سبب حوادث ترافیکی

وی با اشاره به آمار تلفات ناشی از تصادفات درون‌شهری در استان گفت: از سال 88 که طرح‌های ترافیکی آغاز شده از 171 فوتی در سال 88 به 90 فوتی در سال 97 رسیده‌ایم که این کاهش نشان از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

حسینی ادامه داد: در سال 88 به ازای هر 10 هزار خودرو 10.5 نفر کشته می‌شدند و در سال 97 به 6 نفر کاهش پیدا کرد.

سهم بالای اراک و ساوه  در تصادفات استان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: بیشترین سهم تصادفات استان در شهرهای اراک و ساوه بوده که بیشترین سهم خودروهای استان هم در این دو شهر است.

وی تصریح کرد: نقل و انتقال وسایل نقلیه استان در سال گذشته 58 هزار دستگاه بود، رفع توقیف‌های انجام‌شده سال گذشته 6 هزار مورد و تعداد اسقاطی‌های انجا‌م‌شده هم 3 هزار و 357 دستگاه بود.

حسینی بیان کرد: سال گذشته 7 هزار دستگاه موتور سیکلت  و 23 هزار دستگاه خودرو در استان نوشماره شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با بیان این که پلاک خودرو در حقیقت به حاکمیت فرد است گفت: در زمان نقل و انتقال، داد و ستد و فروش خودرو، پلاک باید اخذ شود، بخش عمده‌ای از ارجاعات قضایی و توقیفات راهنمایی و رانندگی در زمینه عدم تعویض پلاک است.

وی عنوان کرد: اراک جزو شهرهایی است که کنترل تخلفات راهنمایی و رانندگی در آن به صورت هوشمند انجام می‌شود، باتوجه به این که تخلفات راهنمایی و رانندگی به صورت پیامک برای صاحبان پلاک خودروها ارسال می‌شود، افرادی که شماره تماس خود را در زمان تعویض پلاک صحیح وارد نکرده‌اند یا شماره تماس آنها تغییر کرده می‌توانند با مراجعه به پلیس+10، مراکز تعویض پلاک، راهنمایی و رانندگی و یا مراکز خودرویی مراجعه و نسبت به تصحیح شماره تماس خود اقدام کنند.

صدور 80 هزار جلد انواع گواهینامه در استان

حسینی خاطرنشان کرد: سال گذشته 80 هزار جلد انواع گواهینامه در استان صادر شد و 18 هزار و 574 دستگاه خودرو رفع ترخیص شد و  یک هزار و 951 خودرو براساس ماده 8( جریمه بیش از یک میلیون) توقیف شدند.

آموزش 50 هزار و 200 راننده ناوگان عمومی در استان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به ارائه آموزش فرهنگ ترافیک در استان گفت: سال گذشته 28 هزار و 550 دانش‌آموز به عنوان همیار پلیس، 17 هزار و 900 پلیس‌یار و 3 هزار فرهنگ‌یار، 50 هزار و 200 راننده ناوگان عمومی آموزش داده شد.

وی افزود: تعداد پیامک‌های ارسالی در زمینه‌های مختلف 22 هزار مورد بوده است.

حسینی با اشاره به اولویت برنامه‌های امسال پلیس راهور استان تصریح کرد: کاهش تلفات و تصادفات استان براساس حوادث ترافیکی، کنترل هوشمند ترافیک از برنامه‌های امسال پلیس راهور استان است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: جانمایی نصب و نصب دوربین‌های کنترل ترافیک و تخلفات راهنمایی و رانندگی در شهر اراک انجام شده است.

تصحیح سرعت‌گیرهای غیراستاندارد درون شهری استان

وی با اشاره به سرعت‌گیرهای غیراستاندار در سطح شهر اراک گفت: برخی از سرعت‌گیرهای سطح شهر مثل خیابان شریعتی غیراستاندارد بودند که خود می‌توانستند سبب تصادفات و وارد شدن خسارت به رانندگان می‌شد که با یک تعامل و همکاری با شهرداری در زمینه تغییر و جانمایی دقیق این سرعت‌گیرها اقدام شود.

حسینی اضافه کرد: سال گذشته 18 هزار دستگاه موتور سیکلت از پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی استان برای اسقاط ارسال شدند.

انتهای پیام/ش

R41371/P/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۸۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران در جایگاه دوم تصادفات فوتی/ راهکار کاهش خسارات سوانح رانندگی در پایتخت چیست؟

با توجه به اهمیت کاهش حوادث رانندگی و متعاقب آن کاهش تعداد مجروحان و فوتی‌های تصادفات رانندگی، اقدامات ویژه‌ای به خصوص در شهرهایی مانند تهران که در جایگاه دوم تصادفات فوتی هستند، باید مد نظر قرار گیرد، لذا با توجه به اهمیت این موضوع، تدابیر ویژه‌ای در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اعلام مسئولان مربوطه، تصادفات جاده‌ای و مجموعه خسارات مادی و معنوی ناشی از این امر اعم از فوت، جرح و صدمه افراد و همچنین تبعات روحی که در پی این مصائب بر افراد جامعه وارد می‌شود، بسیار عدیده است و برای کاستن و پیشگیری از افزایش حجم تصادفات، مهم است که تدابیر و اقدامات تخصصی و مقتضی اعمال شود و در این راستا دستگاه‌های مرتبط باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند.

ابوالفضل نیکوکار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران اظهار کرد: در استان تهران با افزایش ۲.۹ درصد و در شهر تهران با افزایش ۶.۶ درصد تلفات انسانی مواجه هستیم و استان تهران در خصوص فوت شدگان ناشی از تصادفات در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

وی افزود: تعداد فوت شدگان ناشی از تصادفات در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ در استان تهران برابر با ۱۳۱۳ نفر و در شهر تهران برابر با ۶۷۶ نفر بوده است، همچنین آمار فوت شدگان در تصادفات مدت مشابه سال ۱۴۰۲ در استان تهران برابر با ۱۳۵۲ نفر و در شهر تهران برابر با ۷۲۱ نفر بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران تصریح کرد: در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی و انتظامی صورت گرفته است و وظایف و تکالیف نیز مشخص شده است که در صورت اجرای دقیق آن تلفات انسانی و خسارات مادی در استان تهران به طور محسوس کاهش خواهد یافت.

نیکوکار اضافه کرد: راه اندازی سامانه پیامکی اعلام تخلفات رانندگی متصل به دوربین‌های پایش تصویری و نظارت شهری به صورت بر خط، اقدام در جهت حمایت از طرح ۱۰ راهور فاتب موضوع ساماندهی موتور سیکلت از سوی شهرداری و استانداری و دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر تهران، تهیه یا تدوین نظام رتبه بندی ایمنی خودروها توسط وزارت صمت و سازمان استاندارد با هدف کسب اطلاع خریداران از کیفیت خودروها از جمله این اقدامات است.

وی ضمن تقدیر از اقدامات اداره کل راهداری استان جهت کاهش نقاط حادثه خیز و به‌روزرسانی دوربین‌ها ادامه داد: تأمین اعتبار ساخت چهار بانده شدن محور فیروزکوه سمنان توسط اداره کل راهداری استان باید مد نظر قرار گیرد.

علت وقوع تصادفات نوروزی در شهر تهران

پیش از این نیز، رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در تحلیل تصادفات نوروز ۱۴۰۳ در پایتخت اظهار کرد: طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی از بیست‌وچهارم اسفند آغاز شد و تا چهاردهم فروردین در شهر تهران ادامه داشت، اما طرح در معابر شهری تهران از یکم فروردین آغاز شد و در این ایام، پیش‌بینی پلیس راهور درباره خلوتی معابر و افزایش تصادفات به وقوع پیوست.

وی درباره علت وقوع تصادفات نوروزی در شهر تهران افزود: مهم‌ترین علت تصادفات در تعطیلات، نداشتن توانایی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه بود که ناشی از تخطی از سرعت مجاز است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که بیشتر تصادفات در چه ساعاتی رخ داده است، ادامه داد: با بررسی تصادفات مشخص شد، بازه زمانی تصادف فوتی نوروزی در معابر پایتخت، بین ساعت ۲۴ تا ساعت ۴ بامداد بوده است، در این ساعات، رانندگی خطرناک است، زیرا رانندگان هوشیاری لازم و کافی را ندارند و خسته و خواب‌آلود هستند.

جوانبخت با اشاره به اهمیت روشنایی معابر گفت: در بررسی‌ها محرز شد که بیش از ۵۰ درصد تصادفات، در تاریکی شب رخ می‌دهد، همچنین تصادفات موتورسیکلتی داشتیم که در تاریکی هوا روی داده بود و موتورسوار مانع‌ها را رؤیت نکرده بود؛ بنابراین روشنایی معابر در جلوگیری از تصادفات نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه بزرگراه‌ها، رتبه نخست تصادفات را دارد، افزود: بزرگراه آزادگان، رتبه نخست تصادفات منجر به فوت در نوروز ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داده است زیرا این بزرگراه بسیار پرتردد است و افراد غیربومی، زیاد از آن عبور می‌کنند، بنابراین شاهد تصادفات بسیاری بوده‌ایم.

اولین تصادف خسارتی و فوتی سال ۱۴۰۳

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اولین تصادف خسارتی سال جدید گفت: بلافاصله پس از تحویل سال، در منطقه ۱۴ خیابان قیاسی، یک مورد تصادف به پلیس راهور گزارش شد که به علت رعایت نکردن حق تقدم عبور رخ داده بود، در همین راستا به رانندگان توصیه می‌شود به خودرویی که حق تقدم با آن است، اجازه عبور دهند.

جوانبخت افزود: همچنین نخستین تصادف منجر به فوت سال جاری نیز، واژگونی یک دستگاه موتورسیکلت در بزرگراه آزادگان بود که در این تصادف، موتورسیکلت سوار، جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: در تعطیلات نوروز، از دست دادن عزیزانمان در تصادفات بسیار سخت است و ما بارها شاهد بودیم که خانواده و بستگان فوتی‌های این تصادفات، در اولین روزهای سال جدید، با غم و اندوه بزرگی مواجه شده‌اند، همچنین رانندگان مقصر این حوادث نیز، تا پایان عمر، از عذاب وجدان خلاصی پیدا نمی‌کنند، بنابراین نباید دچار وسوسه سرعت و رعایت نکردن قوانین نشوند.

عابران پیاده؛ بیشترین قربانی تصادفات رانندگی در ایام نوروز ۱۴۰۳

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که بیشتر تلفات تصادفات نوروزی در تهران، سرنشینان خودروها هستند یا عابران پیاده؟ ادامه داد: در این بازه زمانی، عابران پیاده بیشترین تلفات در تصادفات بوده‌اند.

جوانبخت درباره علت مرگ عابران پیاده در تصادفات نیز گفت: هنگامی که رانندگان در خلوتی معابر دچار وسوسه سرعت می‌شوند و از سرعت مجاز عبور می‌کنند، توانایی کنترل وسیله نقلیه را در سرعت‌های بالا از دست می‌دهند، در چنین شرایطی، تصادفات مختلفی شامل واژگونی، برخورد با موانع یا تصادف با عابران پیاده رخ می‌دهد، از آنجا که سرعت خودروها بالا است، شدت و میزان تصادفات نیز بالا می‌رود و اینگونه شاهد افزایش تلفات خواهیم بود.

وی به عابران پیاده توصیه کرد معابر امن و ایمن را برای ترددهای خود انتخاب و برای تردد در معابر از گذرگاه‌های عابر پیاده و پل‌های عابر استفاده کنند، ادامه داد: عابران پیاده تصور می‌کنند چون خودشان خودروها را می‌بینند، رانندگان نیز متوجه آن‌ها هستند، در صورتی که در برخی مواقع این‌گونه نیست و رانندگان تصویر دقیقی از عابران پیاده نمی‌بینند.

تجهیز پلیس راهور به دوربین‌های پیشرفته‌تر کنترل سرعت

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه سرعت غیرمجاز باعث بیشتر تصادفات پایتخت است و پلیس برای کنترل این امر در سال جاری برنامه‌های بیشتری دارد، گفت: پلیس سال جدید دوربین‌های پرتابل بسیار مجهز و پیشرفته‌ای در اختیار دارد تا کنترل بیشتری بر تخلفات رانندگان داشته باشد.

جوانبخت درباره ویژگی‌های این دوربین‌های جدید افزود: این دوربین‌ها وابسته به مکان نیست، به این معنا که در هر جایی که افسر پلیس راهور تصمیم بگیرد، مستقر می‌شود، همچنین روشنایی بر عملکرد آن‌ها تأثیری ندارد.

وی ادامه داد: در گذشته، رانندگان پس از مدتی، محل استقرار دوربین‌های ثبت تخلف را شناسایی می‌کردند و هنگامی که به محل مورد نظر می‌رسیدند، سرعت خود را کاهش می‌دادند تا جریمه نشوند و مجدد پس از گذشتن از دوربین، سرعت خود را افزایش می‌دادند، اما با استفاده از این دوربین‌های جدید، همکاران ما در هر جایی از معابر ممکن است از این دوربین‌ها برای ثبت تخلفات سرعت استفاده کنند تا به برقراری بیشتر نظم ترافیکی کمک کنند.

کد خبر 744098

دیگر خبرها

  • سهم عجیب ۹۶ درصدی رانندگان با تجربه در تصادفات! / رانندگان تازه کار سهم صفر درصدی در تصادفات نوروزی داشتند!
  • سهم افراد در تصادفات رانندگی مشخص شد
  • پلیس راهور : ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  • ◄ افزایش تصادفات رانندگی به دلیل خرابی جاده های کرمانشاه به نهاوند و همدان به اسدآباد
  • ۵ کشته و زخمی در ۲ حادثه رانندگی امروز استان کرمانشاه
  • نوگواهینامه ها نقش کمتری در تصادفات دارند!
  • تاثیر اعتمادبه‌نفس کاذب رانندگی بومی در وقوع تصادف
  • تاثیر اعتمادبه‌نفس کاذب رانندگی بومی در وقوع تصادف/ نوگواهینامه‌ها نقش کمتری در تصادفات دارند
  • تهران در جایگاه دوم تصادفات فوتی/ راهکار کاهش خسارات سوانح رانندگی در پایتخت چیست؟
  • کاهش ۲۱ درصدی فوتی‌ها در طرح نوروزی استان مرکزی