Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:49:17 GMT

کودکان مجری اصلی آیین‌ها هستند

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۸۶۶۰

کودکان مجری اصلی آیین‌ها هستند

تهران- ایرنا- نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک با اشاره به اینکه حضور کودکان در آیین‌ها باعث استمرار می‌شود، گفت: فرهنگ از مادران و پدران انتقال می‌یابد و تکرار توسط کودکان باعث بقای آنها در آینده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پوپک عظیم پور با اشاره به موضوع «کودک، آیین و زندگی » گفت: از قدیم کودکان به طور ویژه در آیین هایی که حیات و زندگی به آنها وابسته بوده شرکت داشته و مجریان اصلی آئین ها بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عظیم پور افزود: اغلب آئین ها با حضور کودکان به طرز عجیبی معنا می گیرد و نقطه قوت برگزاری آنها استفاده از کودکان در مرکز و بزرگ ترها در پیرامون است زیرا معصوم بودن و دنیای بی آلایش کودکان می تواند در برگزاری آیین ها تأثیر گذار باشد.
وی با بیان اینکه حضور کودکان در آیین ها باعث می شود آنها بتوانند در آینده این چرخه را به دیگران بسپارد تصریح کرد: فرهنگ از مادران و پدران انتقال می یابد و تکرار آیین ها توسط کودکان باعث بقای آیین ها در آینده می شود.

** واسطه انتقال میراث ناملموس کودکان هستند
رئیس مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو هدف از فعالیت این مرکز را پاسداری از میراث ناملموس دانست و تصریح کرد: در تعریف میراث ناملموس در کنوانسیون 2003 به انتقال میان نسلی توجه شده که واسطه آن کودکان هستند.
رضا سجودی افزود: کودکان در این فرایند دریافت کننده میراث فرهنگی از نسل پیش از خود هستند و در جریان به کار بستن و دخیل شدن این عناصر در تعامل با محیط ممکن است تغییراتی در آن ایجاد کرده و ما حصل آن را به نسل بعدی انتقال دهند.
وی با اشاره به تعریف پاسداری از میراث ناملموس در کنوانسیون 2003 افزود: پاسداری به معنای اقداماتی به منظور تضمین دوام شامل شناسایی، مستند سازی و پژوهش به ویژه از راه آموزش رسمی و غیر رسمی است.
سجودی تصریح کرد: در اینجا نیز به اهمیت کودکان به طور ضمنی اشاره شده؛ تضمین دوام همان تضمین انتقال است که از نسل به نسل و با آموزش صورت می گیرد و معمولا مخاطب آموزش های رسمی و غیررسمی نسل کودکان و نوجوانان هستند.

** والدین با شرکت فرزندانشان در آیین ها به شکل گیری باورها کمک کنند
محمد مکاری در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه میراث ناملموس و انتقال آن به نسل جوان و کودک لازم است که خانواده ها نیز نقش ایفا کنند، تصریح کرد: پدران و مادران با شرکت دادن کودکان در مراسم و آئین های سنتی و انجام بازی های محلی می توانند در شکل گیری باور های آنها موثر باشند.
وی افزود: همچنین مراکز و متولیان مختلف این امر از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در کنار ثبت آئین ها و مواریث ناملموس به اشاعه و معرفی آنها نیز بپردازد.
مکاری با بیان اینکه در حفظ و اشاعه میراث ناملموس و شناساندن آن به کودکان و نوجوانان نهادهایی همچون صدا و سیما، وزارت ارشاد و سازمان های مردم نهاد می توانند تأثیر گذار باشند، تصریح کرد: این امر تنها به عهده یک نهاد نیست و همه باید در این حوزه نقش ایفا کنند تا میراث ناملموس از یک نسل به نسل دیگر و به کودکان منتقل شود؛ زیرا در غیر اینصورت نسل بعدی از این میراث گرانبها فاصله خواهد گرفت.
فراهنگ**3377**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي ميراث ناملموس آيين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۸۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

دیگر خبرها

  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • لیگ ربات‌های امدادگر خط مقدماتی طراحی شد
  • ۲۱۹ انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد
  • جزییات فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان | زیرپرنده‌ها کی وارد آسمان اصفهان شدند؟
  • صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود
  • پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد
  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران
  • رژه روز ارتش در بوشهر برگزار شد