Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@11:28:26 GMT

سوز سرمای بهاره بر دل کشاورزان و باغداران

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۹۵۷۳

سوز سرمای بهاره بر دل کشاورزان و باغداران

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کشاورزان و باغداران استان چهارمحال و بختیاری که تا دیروز دلی پُر درد از خشکسالی داشتند، امسال از سرمازدگی می‌نالند.

سرمازدگی پدیده ای است که به دو شکل تشعشعی در بعضی ساعات و توده‌ای به صورت تداوم سرما در صبح و شام رخ می‌دهد.

به نقل از اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری؛ پدیده سرمازدگی باغات در این استان تا ۱۰ خرداد ماه امسال ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذبیح الله غریب مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از پیامد‌های این پدیده طبیعی برای دومین بار در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: ۱۳ هزار و ۵۸۰ هکتار از باغات بادام، گردو، زردآلو و آلوچه از مجموع ۴۲ هزار هکتار سطح باغات این استان دچار سرمازدگی شدند.

وی افزود: بیشترین سوز سرما به تن درختان بادام چهارمحال و بختیاری با کسب رتبه نخست تولید در کشور و گردو رتبه نهم کشور نشست و میزان خسارت وارده بر سطح باغات بادام و گردو در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل به دلیل بارش برف با چهارمحال و بختیاری برابر بود.

غریب اضافه کرد: میزان خسارت وارده از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد به میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شد که در مقایسه با سال گذشته میزان خسارت وارد شده از لحاظ سطح دو برابر و به لحاظ ریالی سه برابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۹۲ هزار تن محصول از باغات برداشت شد ادامه داد: امسال به دلیل سرمازدگی پیش بینی می‌شود تولید باغات حدود ۱۹ هزار تن کاهش یابد.

غریب اظهار داشت: ۲۱ هزار و ۲۰۰ بهره بردار باغات در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که باغات ۱۱ هزار نفر از این بهره برداران خسارت دید.

وی افزود: یکی از شرکت‌های تعاونی استان که بزرگترین طرح باغداری کشور را با یک هزار بهره بردار در سال ۸۲ افتتاح کرد، حالا با خسارت ۱۰۰ درصدی مواجه شده است.

غریب ادامه داد: در این طرح باغداری علیرغم کاشت ارقام دیرگل، از سرمای اردیبهشت در امنان نماند و چوم سوزی و آتش روشن کردن در باغات هم به دلیل ارتفاع طولانی درختان و شدت سرما تأثیری نداشت.

یکی از کشاورزان در این باره اضافه کرد: با اینکه به اداره کل جهاد کشاورزی در خصوص تهیه بخاری‌های متحرک باغی درخواست داده شد، ولی اقدامی صورت نگرفت.

به گفته باغداران؛ به علت طولانی بودن زمان پرداخت و مبلغ ناچیز غرامت در ازای مبلغ پرداختی بیمه باغات حالا خیلی از کشاورزان و باغدارن چند سالی هست که محصولات خود را بیمه نکرده اند.

میرزاخانی مسئول اداره بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی جهارمحال و بختیاری در این باره این گونه پاسخ داد: چوم سوزی، استفاده از شعله افکن‌ها و دستگاه‌های مولد باد روشسوز سرما بر تن باغات و باغداران‌های موقت در سرمازدگی تشعشی است و کشاورزان برای خرید بخاری‌های باغی خود باید اقدام کنند و جهاد کشاورزی تنها تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی استان؛ در کشاورزی و باغداری همیشه مسائلی شامل عوامل طبیعی زنده مانند آفت و غیر زنده همچون خشکسالی، سیل و... وجود دارد و به گفته کارشناسان کشاورزی سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد از محصولات درختان هم دور ریز می‌شود، به طوری که در بخش زراعی هم حدود ۱۲۰ میلیارد ریال خسارت گزارش شده است.

مدیریت و تغذیه مناسب و آبیاری منظم از راهکار‌های مؤثر برای تولید محصولات با کیفیت و افزایش عملکرد در باغات میوه‌ای است که بیشتر از سرما در امان ماندند و کمتر خسارت دیدند.

استفاده از ارقام دیر گل، انتخاب مکان مناسب برای باغ، کاشت درختان میوه متناسب با شرایط آب و هوایی، تقویت، هرس مناسب و به موقع درختان و بیمه کردن محصولات از اقدامات اساسی برای مقابله با سرمازدگی در بلند مدت است.

انتهای پیام/خ

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۹۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ از اجرای آزاد سازی بیش ار ۲۹۵۲ هکتار از اراضی و باغات در سال ۱۴۰۲ در این شهرستان خبر می دهد ولی متاسفانه ساخت و سازها در اراضی و باغات همچنان ادامه دارد.   بسیاری از بنگاه داران  با خرید اراضی و باغات ارزان قیمت آن را تفکیک و تبدیل به شهر ک های غیر مجاز می کنند و با استفاده  از فضای مجازی و تبلیغات مبادرت به فروش قطعات با قیمت پائین تر می کنند    میرزایی گفت: ما هیچ شهرک مصوبه که داخل اراضی کشاورزی باشد را تا کنون مجوز مسکونی ندادیم و آنهایی که ساختند فاقد مجوز های قانونی و بسیاری از متخلفان دارای پرونده در محاکم قضایی  هستند.   وی گفت: در سال جاری ۱۲۵ مورد شناسایی اراضی کشاورزی که تغییر کاربری و ساخت و ساز شده شناسایی و اخطار لازم را دریافت و به زودی اعمال قانون خواهد شد.   رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ گفت: اراضی کشاورزی قابلیت ساخت و ساز را ندارد مردم فریب بعضی از املاکی ها را نخورند.    وی گفت: عده ای سود جو با تفکیک غیر قانونی باغات و اراضی کشاورزی مبادرت به ساخت و ساز می کنند که خسارت جدی به بخش تولید وارد کرده است.   وی گفت: در تبصره دو ماده ده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها باتوجه به دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز موضوع ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرائی قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها کلیه تغییرکاربری های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغ ها بدون رعایت ضوابط و مقرر مربوطه و اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک و یا موافقت سازمان جهاد کشاورزی در قالب طرح‌های تبصره ۴ الحاقی قانون مذکور ممنوع اعلام شده است.   میرزایی افزود: با استناد تبصره دو ماده ده قانون نسبت به قلع و قمع کلیه مستحدثات ساخته شده اقدام و فرد خاطی به دادگاه معرفی می گردد.   وی تاکید کرد: اگر افرادی تمایل به داشتن ویلا یا زمینی در روستا ها را دارند بهتر است ابتدا ملک مورد نظر را از امور اراضی. جهاد کشاورزی استعلام کنند اینکه افراد فروشنده با چرب زبانی اراضی کشاورزی را جسبیده به بافت می دانند و به زودی به بافت روستا الحاق می شود اصلا در حیطه مسئولیت آنان نیست و صرفا"قصدشان فروش اراضی کشاورزی با قیمت های نجومی به افرادی است که آگاهی لازم را ور مورد این قوانین ندارند.    

دیگر خبرها

  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • تأمین و توزیع ۴۹۰ تن شکر خانوار در چهارمحال و بختیاری
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • صدور هشدار نارنجی برای بخش کشاورزی در استان سمنان