Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران؛ افزایش ۲۲تا ۴۰درصدی نرخ کرایه تاکسی را تکذیب کرد.

چند روز پیش محمدعلی کرونی،دبیر کمیسیون عمران  حمل و نقل شورای شهر تهران طی گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده که افزایش نرخ کرایه تاکسی بیش از 20درصد است.

به گفته او؛ فرمانداری تهران نیز مصوبه نرخ کرایه تاکسی را به صورت افزایش حداکثر ۲۰ درصدی ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهایتاً در حال حاضر سازمان تاکسیرانی مدعی است در قالب رند کردن کرایه‌های تاکسی در سال ۹۸ به صورت میانگین افزایش ۲۰ درصد را اعمال کرده که توجیه فوق با اعمال افزایش کرایه در سامانه‌های پرداخت هوشمند قابل دفاع نیست و رند کردن در سیستم پرداخت هوشمند معنی ندارد.

کرونی با بیان این که بیشترین افزایش ۴۴ درصد و کمترین افزایش ۲۲ درصد بوده است، تاکید کرده که؛ ضعف در اجرا و نظارت نرخ خطوط باعث سردرگمی شده و این در حالی است که همانطور که از اسم سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بر می‌آید نظارت بخشی از وظایف این سازمان است. این که صرفاً جشنواره بگذاریم و مدعی مدیریت به روز باشیم و سامانه‌ای داشته باشیم اما قادر به نظارت بر نرخ خطوط نباشیم، نتیجه همین می‌شود که نارضایتی روزافزون مردم را به همراه دارد.

سید جواد احمدی، دبیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان هر گونه افزایش قیمت کرایه‌های حمل و نقل عمومی را بدون کارشناسی این سازمان و تایید کارگروه تنظیم بازار غیرقانونی اعلام کرد.

روز دوشنبه نیز طیبه سیاوشی،نماینده مجلس نیز اعلام کرده است که موضوع افزایش کرایه تاکسی بیش از نرخ مصوب به زودی در نشست مجمع نمایندگان تهران با مسئولان شهرداری وتاکسیرانی پیگیری می‌شود.

اما علیرضا قنادان ضمن تکذیب این خبر که تاکسیرانی نرخ کرایه کلیه خطوط را 22تا 40درصد افزایش داده است به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ابراز این مطلب از روی ناآگاهی و یا تخلفات موردی در برخی خطوط بوده است و به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی ادامه داد: اعلام نرخ های رسمی کرایه یکی از چالش های اصلی شهروندان و تاکسیرانان در ماه های ابتدای هر سال است. از یک طرف تاکسیرانان با توجه به افزایش هزینه ها و نیز اعلام افزایش سالانه حقوق کارگران و کارمندان انتظار دارند که نرخ معقولی برای آن ها اعلام شود و از طرف دیگر با توجه به استفاده گسترده از تاکسی شهروندان افزایش قیمت را دوست ندارند. اما من یک مسئله را به صورت علنی روشن کنم و آن اینکه هیچ کدام از تاکسی‌های زیر مجموعه سازمان تاکسیرانی متعلق به شهرداری نیستند و همه بخش خصوصی هستند، نرخ‌هایی که تعیین و تصویب شده و اعلام می‌شود مربوط به بخش خصوصی است و شهرداری تهران برای جلوگیری از بروز هرج و مرج در سطح شهر قانونا وظیفه دارد که نرخ کرایه رسمی را سالی یکبار پس از طی فرآیند قانونی اعلام و بر اجرای آن نظارت کند.

قنادان با اشاره به اظهار نظر یکی از مقامات سازمان حمایت از مصرف کنندگان در خصوص غیرقانونی بودن اعلام نرخ های جدید حمل و نقل عمومی، درباره روال قانونی اعلام نرخ کرایه تاکسی اظهار کرد: مطابق با قانون شهرداری موظف است هرساله محاسبات مربوط به تغییرات بهای تمام شده خدمات حمل و نقل و نرخ های پیشنهادی خود را به شورای اسلامی شهر ارسال کند و اعضای شورای شهر نیز به عنوان نمایندگان شهروندان در کمیسیون های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند. پس از تصویب شورا و تایید هیات تطبیق مقررات فرمانداری، اجرای مصوبات برای کلیه دستگاه ها و سازمان ها الزامی خواهد بود.

اواضافه کرد: سال گذشته شهرداری تهران طی پیشنهادی عادلانه اعلام کرده که افزایش نرخ کرایه تاکسی بر مبنای نرخ تورم در انتهای سال 97 باشد. البته این نکته را هم فراموش نکنیم که در حال حاضر تورم کشور ما افزایشی است و مطابق با اعلام مرکز آمار و با بررسی تورم نقطه به نقطه فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته، حدود 50 درصد است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران ادامه داد: مرکز آمار ایران در پاسخ به استعلام ما نرخ تورم رسمی پایان سال 97 را 26.9 درصد و در بخش حمل و نقل 28.1 درصد اعلام کرد اما فرمانداری افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را به اندازه 20 درصد پذیرفت.

قنادان با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی مجری مصوبات فرادست است و به میل خود نمی‌تواند چیزی را کم یا زیاد کند، گفت: ما باید برمبنای وظیقه قانونی‌مان سالانه اعلام نرخ کنیم تا عدم اعلام نرخ رسمی کرایه تاکسی باعث آشفتگی کف خیابانی و درگیری شهروندان با رانندگان تاکسی نشود. ما نمی‌توانیم بگوییم در سال 98که نرخ تورم افزایشی است؛ افزایش کرایه نداریم، هرچند فرمانداری کم‌تر از نرخ تورم اجازه افزایش داد. در نتیجه انتقاداتی که سازمان حمایت از مصرف کننده مطرح می‌کند وارد نیست؛ زیرا سیر مصوبات مربوطه طی شده و پس از ابلاغ رسمی سازمان تاکسیرانی مجاز به عدم اجرای آن نیست.

او درباره نحوه افزایش کرایه تاکسی اظهار کرد: در تهران 35 درصد تاکسی‌ها با کاربری خطی در حدود 700 خط مشغول به فعالیت هستند و مابقی در سایر کاربری‌ها اعم از گردشی، تلفنی، ویژه ایستگاهی و ... . مطابق مصوبه از سال گذشته ما برای محاسبه کرایه در کاربری های مختلف فرمول ها و دستورالعمل های مختص به خود داریم. از سال گذشته نحوه محاسبه آن از حالت دستی خارج شده و سامانه نرم افزاری نرخ‌ها را تنظیم می‌کند. برای مثال حدود 1هزار و 600 ماشین فرودگاه مهرآباد به این سامانه متصل هستند. البته هنوز در برخی نقاط اتصال برقرار نشده است اما سامانه مرکزی براساس سنجش نرخ عبور و مرور کار می‌کند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ادامه داد: این سامانه بر اساس الزام تبصره ب از پیوست هفتم مصوبه کرایه امسال ایجاد شده و مبنای آن طول مسیر و جغرافیای خط و سرعت متوسط سیکل رفت و برگشت در ساعات مختلف روز است. برای مثال بعضی خطوط در ساعات پیک صبح یا عصر در مسیر رفت ترافیک دارند و در مسیر برگشت ندارند، برخی هم در کل مسیر رفت و برگشت ترافیک دارند. بر این اساس علاوه بر ضریب ثابت کرایه، بخشی دیگر از کرایه متغیر است بر مبنای ضریب مسافت و ساعات پیک و غیر پیک است. اینکه چرا از سال گذشته به این سمت رفتیم به دلیل این بود که؛  نرخ کرایه ها در برخی خطوط بدلیل روال سنتی و دستی به طور غیرعادلانه بسیار کم و یا بسیار زیاد بود.

قنادان گفت: برخی خطوط با مسیر کوتاه و بدون ترافیک پایه کرایه بسیار بالایی داشتند و این باعث شده بود که بسیاری از تاکسیرانها تقاضا داشته باشند که در این خطوط کار کنند. در عوض خطوطی داشتیم که اتفاقا تقاضا برایشان وجود داشت اما چون پایه نرخ سنتی تعریف شده بود، به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تاکسی‌ها تمایل به کار در آن‌ها را نداشتند و علی الخصوص در ساعات پیک ترافیک کمبود خودرو پیدا می‌کردند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران به نرخ کرایه کرج اشاره کرده و اضافه کرد: طول خط ونک_کرج 50کیلومتر است که اگر فردی در پیک ترافیک بخواهد حتی سرویس دربستی اینترنتی بگیرد باید بالای 50هزار تومان هزینه بپردازد یعنی برای 4 نفر سرانه حداقل 12 تا 13 هزار تومان اما در حال حاضر و حتی با وجود افزایش کرایه سال جاری نرخ خطی 9500 تومان است. اگر فعالیت در یک خط برای راننده به طور عادلانه حداقل صرفه اقتصادی را نداشته باشد، حتی با وجود نظارت های فراوان ما حاضر به فعالیت نمی‌شود و مردم معطل می‌مانند و نظم بهم می‌ریزد. این مشکلی است که در خطوط پایانه ونک به دلیل ترافیک شدید با آن مواجهیم.

قنادان ادامه داد: در سامانه هوشمند طراحی شده برای محاسبه کرایه ما ضریب افزایش نرخ مصوب را که امسال 20درصد بود اعمال می‌کنیم و خروجی می‌گیریم. محاسبه نرخ ها به طور دستی و دانه دانه اعمال نمی شود که ناگهان افزایش 40 درصدی داشته باشیم. البته در بسیاری خطوط با توجه به اصلاح معبر، تغییر مسیر، ادغام خطوط در هم و یا کاهش ترافیک ممکن است افزایش نرخ حتی کمتر از 10 درصد باشد. چون سامانه با دریافت آنلاین سرعت متوسط تشخیص داده که ترافیک مسیر کم شده در نتیجه باید نرخ پایین تر باشد. به عنوان مثال امسال برای 40 خط از خطوط تهران نظیر جوادیه – میدان راه آهن یا پایانه آزادی - مترو شادمان بر اساس خروجی سامانه افزایش کرایه بین 5 تا 10 درصد بوده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی همچنین درباره اشکالاتی که به رند شدن کرایه تاکسی گرفته می‌شود نیز گفت: مساله دیگر آن است که وقتی به سامانه ضریب افزایش سال جاری را می‌دهیم به ما لزوما عدد رند نمی‌دهد. سال گذشته ما نرخ ها را برای حفظ متوسط حدود تغییرات تا 50تومان رند کردیم که باعث گلایه شدید شهروندان شد، امسال هم که تا 100تومان رند کرده ایم، شهروندان هنوز ناراضی‌اند. اما نکته این است که اثر همین رند کردن ها، علی الخصوص برای ارقام پایین کرایه گاهی حدود 5 تا 7 درصد است. به عنوان مثال وقتی کرایه خطی سال گذشته 1200 تومان بوده و سامانه عدد 1430 تومان را برای سال جدید ارایه کرده رند کردن به پایین یا بالا 2.5 تا 5 درصد است. پس انتظار اینکه عدد نهایی دقیقا 20 درصد باشد انتظار غیرقابل تحققی است. البته مردم حتی با این وجود هم از غیر رند بودن کرایه ها گله مند هستند و انتظار دارند که کرایه ها به 500 تومان رند شده باشد که دیگر واقعا ممکن نیست.

وی ادامه داد: چاره واقعی برای مساله رند نبودن کرایه ها توسعه پرداخت الکترونیکی است که علیرغم توسعه زیاد آن در سطح شهر هنوز پوشش صد در صدی ندارد؛ هر زمانی که به پوشش صدرصدی رسیدیم، می‌شود رند کردن را کنار گذاشت.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در انتها افزود: البته علیرغم اعمال نرخ های جدید اعتراضاتی از سوی برخی تاکسیرانها که انتظارات بیشتر داشتند به سازمان تاکسیرانی اعلام شده است اما به همه آنها اعلام کرده ایم که در این خصوص قانون فصل الخطاب است و دریافت کرایه بالاتر از نرخ های مصوب روی برچسب ها به هیچ وجه پذیرفتنی نخواهد بود. چنانچه شهروندان در این خصوص شکایتی داشتند می‌توانند به شماره تماس سازمان اعلام نمایند.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000E21 برچسب ها: تاکسی ، حمل و نقل عمومی ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: تاکسی حمل و نقل عمومی بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۰۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش خودسرانه کرایه جابجایی مسافر بین شهری گیلان

غلامعلی نیک‌فهم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان گفت: نرخ کرایه جابجایی مسافر بین شهری در این استان افزایش پیدا نکرده است و هرگونه افزایش اطلاع‌رسانی می‌شود.

او افزود: دریافت کرایه جابجایی مسافر بین شهری داخل استان گیلان باید بر اساس آخرین نرخ مصوب ابلاغی باشد و رانندگان نباید با افزایش نرخ، کرایه بیشتری از مسافران دریافت کنند.

به گفته مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای گیلان، هرگونه افزایش کرایه جابجایی مسافر بین شهری در استان تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار است.

نیک فهم تصریح کرد: مسافران در صورت افزایش نرخ کرایه جابجایی مسافر بین شهری گیلان از سوی رانندگان، با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند یا به دفاتر ارتباطات مردمی در پایانه‌ها و ادارات شهرستانی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شکایات خود را مطرح کنند.

برخی از رانندگان از نوروز امسال نسبت به افزایش نرخ کرایه جابجایی مسافر بین شهری گیلان اقدام کرده‌اند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در گیلان
  • افزایش خودسرانه کرایه جابجایی مسافر بین شهری گیلان
  • کرایه تاکسی در این شهر گران شد
  • کرایه تاکسی در رشت گران شد
  • ۲۵۰ ون تاکسی در حال سرویس‌رسانی به مراسم محفل قرآنی امام حسنی‌ها
  • تاکسیرانان امین شهر هستند/ تجلی امانت‌داری رانندگان تاکسی اصفهان در نوروز ۱۴۰۳
  • راه اندازی گشت‌های نظارت و کنترل کرایه تاکسی‌ها در تبریز
  • نرخ‌ های کرایه تاکسی در اصفهان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • استوری مشترک ملی پوشان استقلال؛ همه باهم برای سربلندی ایران!
  • راه اندازی گشت‌های نظارت و کنترل کرایه‌ تاکسی‌ ها در تبریز