Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-16@18:29:26 GMT

نقره داغ اجاره‌نشین‌ها

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۰۷۶۷

این‌روزها «اجاره نشینی» تبدیل به کابوس ترسناکی شده که بخش عمده درآمد خانواده‌ها را می‌بلعــد! سیر صعودی قیمت مسکن در یکی، دو سال اخیر، رشد معاملات در فضای مجازی، سودجویی مشاوران املاک و دلالان، زیاده خواهی مالکان و افزایش هزینه‌های زندگی، مهم‌ترین دلایل افزایش چشمگیر مبالغ اجاره بهاست.

 این روزها و در آستانه فصل تمدید و بستن قراردادهای اجاره مسکن، به نظر می‌رسد این افزایش قیمت، کاملا از شکل منطقی خود خارج شده و به سمت و سویی می‌رود که تبدیل به نگرانی بزرگ شهروندان اجاره نشین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی این موضوع، در روزهای اخیـر به‌عنوان متقاضی یک واحد اجاره‌ای یکی-دوخوابه بین 80 تا 100 متری، به سراغ مشاوران املاک در مناطق مختلف و متنوع مشهد رفتیم و با ارزیابی مشاهدات، می‌توان به چند نتیجـه مهم رسید: 1. افزایش قیمت مبالغ اجاره‌بها امسال نسبت به پارســال، رشد غیرمنطقی و عجیبی داشته و به‌معنی واقعی کلمه، ظاهرا مالکان بدون در نظر گرفتن چارچوب‌های حرفه‌ای و انسانی، هر قیمتی که دلشان خواسته روی املاک شان گذاشته‌اند و البته از حمایت صاحبان آژانس‌های معاملات ملکی هم برخوردارنــد. 2. دیگر مثل گذشته، قیمت اجاره بهای خانه در نقاط کم‌برخوردار یا به اصطلاح پایین‌شهر، تفاوت چندان و چشمگیری با اجاره بهای خانه در نقاط برخوردار و بالای شهر ندارد؛ این یعنی افرادی که تا امروز در نقاط متوسط و مرکزی شهر، اجاره‌نشین بودند، حالا و با این قیمت‌های نجومی ممکن است از این به بعد از پس پرداخت اجاره برنیایند و مجبور به کوچ به حواشی یا خارج از شهر شوند؛ اتفاقی که می‌تواند هزینه‌های جدی فرهنگی‌اجتماعی روی دست مسئولان مدیریت شهری بگذارد. با این مقدمه، به سراغ مسئولان مدیریت حوزه اجاره‌مسکن رفتیم تا بدانیم با این شرایط بازار، برنامه‌شان برای کنترل شرایط به نفع مردم اجاره‌نشین چیست؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد در گفت‌وگو با خراسان‌رضوی:

سایت دیوار، نقش موثری در متلاطم کردن بازار دارد

«علی مرادزاده» رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد افزایش قیمت افسار گسیخته اجاره‌بها در تمام نقاط شهر مشهد را تایید می‌کند و می‌گوید: «من این افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها را پیش بینی می‌کردم و باتوجه به نزدیک شدن به ایام تمدید و بستن قراردادهای اجاره، از یک ماه گذشته هشدارهایم را به خبرگزاری ها، برای انعکاس اعلام کرده بودم. تازه هنوز هم افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن، خودش را کامل نشان نداده و بعد از فصل امتحانات، حوالی آخر خرداد و اوایل تیرماه، قیمت‌های جدید سال اعلام و میزان افزایش، حس می‌شود. چنان‌چه همین روند فعلی ادامه داشته باشد و جلوی افزایش اجاره بها با همت مسئولان و مشاوران املاک و خود مردم گرفته نشود، قیمت اجاره تا 70 درصد هم رشد می‌کند. به‌شکل کلی، تا 20 درصد افزایش سالانه اجازه بها، معقــول و استاندارد است. اما بیشتر از این خطرناک است و براساس دیده‌ها و مشاهدات، مطمئنم افزایش بیشتر از این مقــدار برای اقشار ضعیف جامعه، قابل تحمل نیست.»

تعزیرات، باید با متخلفان حوزه اجاره‌مسکن برخورد کند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد ادامه می‌دهد: «از آن جا که پیشتر از این، احساس کردم بحرانی در بازار اجاره بها در راه است، برای چاره‌اندیشی و ارائه راهکار و جلوگیری از این بحران، تقاضای برگزاری یک جلسه اضطراری با «محمدرضا اخوان عبداللهیان، مدیرکل راه و شهرسازی» خراسان رضوی، اعضای شورای شهر و مسئولان سازمان تعزیرات کردم تا بتوانیم به نحوی جلوی سرعت رشد اجاره بهای مسکن را بگیریم منتها هنوز موفق نشدم و نتیجه‌ای نگرفتم. مهم است تعزیرات و مراجع قضایی وارد کار شوند و با نظارت و بازرسی‌های دقیق، به کنترل بازار اجاره بها کمک کنند. هم اکنون وقتی به تعزیرات مراجعه می‌کنیم برای کمک و نظارت، می‌گویند "قانونی برای ورود به این حوزه نداریم و قرارداد اجاره، یک توافق بین مالک و مستاجر است." خب این گونه، مستاجران از سر اجبار تن به اجاره بهای بالا می‌دهند. در واقع این دیگر توافق نیست، زور و اجبار است و باید جلوی این کار گرفته شود.»

مرادزاده، در پاسخ به این سوال که پس نقش رئیس اتحادیه مشاوران املاک برای کنترل این شرایط، چیست و چه حرکتی زدید؟ توضیح می‌دهد: «متاسفانه کار خاصی از دست ما برنمی آید؛ چون نرخ اجاره هر ملک مسکونی را مالک تعیین می‌کند منتها من، همکارانم را توجیه و هوشیار کرده‌ام اگر مالکی، قیمت غیرمنطقی و غیرکارشناسی برای اجاره بها پیشنهاد داد، سفارش اش را قبول نکنند منتها این جوروقت‌ها مالکان برای اجاره ملک با قیمت دلخواهشان، از طریق آگهی در فضای مجازی مثل سایت دیوار اقدام می‌کنند و زمانی که در دیوار، قیمت‌های بالا درج شود ناخودآگاه بازار اجاره بها متلاطم می‌شود. به نظر من، باید کرکره سایت دیوار پایین کشیده شود. به شکل کلی، ما در طول سال با جلسات منظم آموزشی برای اعضای اتحادیه و تاکید بر کنترل قیمت‌ها توسط مشاوران، سعی می‌کنیم همکارانمان نقش جدی و موثری در کنترل قیمت‌ها، طوری که شرایط هم به نفع موجر باشد و هم مستاجر داشته باشند.»

سال گذشته، 5هزارمورد بازرسی از عملکرد مشاوران املاک داشتیم و نظارت‌ها، امسال هم ادامه دارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد، در پاسخ به این که «مردم معتقدند برخی مشاوران املاک از آن جا که ذینفع‌اند، در افزایش نرخ اجاره بها موثرند چرا که هرچه معامله ارزشمندتر باشد، کمیسیون مفصل‌تری می‌گیرند»، نقش برخی مشاوران املاک در افزایش قیمت‌ها را انکار نمی‌کند و توضیح می‌دهد: «مهم است بدانیم عملکرد مشاوران املاک هم مثل هر صنف و اتحادیه دیگری، تحت نظارت و بازرسی است. مثلا در سال گذشته جدای از بررسی شکایت‌های مردمی، چهار هزار و 900 مورد بازرسی و ثبت پرونده تخلف از مشاوران املاک مشهد داشتیم که رکورد بالاترین میزان بازرسی‌ها در اصناف را زد. ضمن این که کمیسیون قراردادهای اجاره دارای سقف است به این ترتیب که مبلغ کمیسیون براساس هفت روز از مبلغ اجاره تعیین می‌شود تا این که این مبلغ به 800هزار تومان برسد؛ بیش از این، دریافت هر مبلغی از موجر و مستاجر خلاف قانون بوده مگر این که به صورت توافقی باشد و ما به مردم توصیه می‌کنیم هرگز بیش از این، توافق نکنند.»

مدیرکل تعزیرات: فقط در صورت شکایت افراد، می‌توانیم به حوزه قراردادهای اجاره ورود کنیم

در ادامه گفت وگو به سراغ «حمیدرضا کریم»، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی می‌رویم تا برنامه و عملکرد این سازمان برای کمک به کنترل بازار اجاره‌بها را جویا شویم که می‌گوید: «در زمینه بازار اجاره بها، دو نکته مطرح است؛ یکی قیمت اجاره و درصد افزایش آن و دیگری، کمیسیون قراردادها. درباره مبالغ اجاره املاک، تعزیرات حکومتی به دلیل توافق میان موجر و مستاجر و پیش بینی نشدن هیچ سقفی برای آن، امکان هیچ نظارت و پیگیری خاصی ندارد اما در خصوص کمیسیون‌ها و تخلفات صنفی مشاوران املاک که می‌تواند به افزایش قیمت‌ها در حوزه اجاره مسکن منجر شود، امکان نظارت و پیگیری هست و در صورت شکایت افراد، می‌توان پیگیری کرد.»

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000E2g برچسب ها: اجاره نشینی ، ساخت و ساز ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اجاره نشینی ساخت و ساز بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۰۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت رهن و اجاره مسکن در ابوذر +جدول

جدیدترین قیمت رهن و اجاره واحدهای مسکونی در منطقه ۱۵ تهران و براساس اطلاعات میدانی نشان می‌دهد که برای رهن یک واحد ۱۰۰ متری در منطقه ۱۵ حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پول لازم است.

به گزارش مشرق، یک آپارتمان ۱۳۵ متری دو خوابه در منطقه ۱۵ محله ابوذر خیابان بهشتی با ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۱۲ میلیون تومان قابل اجاره است که البته این واحد ۱۶ سال سن دارد.

همچنین برای رهن کامل یک آپارتمان ۱۰۰ متری دو خوابه، یک سال ساخت در منطقه ۱۵ محله ابوذر خیابان لارستان تهران، نیازمند یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سرمایه خواهید بود.

محله و خیابان (منطقه ۱۵) عمر ساختمان قیمت اجاره (تومان) قیمت رهن (تومان)
ابوذر. لارستان ۱۴۰۲ _ ۱٬۷۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰
ابوذر. وحدت ۱۳۸۸ ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰
ابوذر. مسلم جنوبی ۱۳۸۸ ۳٬۰۰۰٬۰۰۰ ۵۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰
ابوذر. مسلم شمالی ۱۳۸۵ ۱۰٬۵۰۰٬۰۰۰ ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰
ابوذر. بلوار علامه جنوبی ۱۳۹۰ _ ۱٬۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰
ابوذر. نبرد جنوبی نصر ۱۳۹۷ ۱۷٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰
ابوذر. ربذه جنوبی ۱۳۸۳ ۹٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰
ابوذر. پل پنجم ۱۳۸۵ ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰
ابوذر. خیابان بهشتی ۱۳۸۲ ۱۲٬۰۰۰٬۰۰۰ ۲۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰
منبع: مهر

دیگر خبرها

  • حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران
  • قیمت باورنکردنی پیکان وانت در ۱۴۰۳ / اجاره ماهی ۱۵ میلیون!
  • قیمت باورنکردنی پیکان وانت؛ اجاره ماهی ۱۵ میلیون!
  • لزوم ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن در سامانه خودنویس
  • حق الزحمه های نجومی با راه اندازی سامانه خود نویس برچیده شد
  • هشدار به مشاوران املاک درباره خرید و فروش امتیاز مسکن ملی
  • قیمت رهن و اجاره مسکن در ابوذر +جدول
  • خریداران تتر نقره داغ شدند | عقب نشینی دلار پس از نمایش قدرت ایران
  • ۵ پیش‌بینی درباره نرخ اجاره در سال جدید/ آرامش چگونه به بازار اجاره بازمی‌گردد؟
  • چگونه خانه اجاره کنیم؟ | رازهای تنظیم یک اجاره‌نامه عادلانه که هر موجر و مستأجری باید بدانند