Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@23:20:03 GMT

۳۴ موزه خصوصی و دولتی در فارس وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۲۲۶۹

۳۴ موزه خصوصی و دولتی در فارس وجود دارد

کمالی سروستانی گفت: هم اکنون در فارس ۳۴ موزه خصوصی و دولتی وجود دارد که ۱۷ موزه آن در شیراز است و هم چنین استان دارای ۱۲ مجوز مجموعه داری تاریخی و فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «کوروش کمالی سروستانی» امروز (چهارشنبه 25 اردیبهشت) در مراسم هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه با حضور مدیران موزه های فارس، مجموعه داران و کارشناسان در موزه فرهنگ فارس، گفت: حدود 42 سال پیش در دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین المللی موزه ها (ایکوم) که در سال 1977 در مسکو برگزار شده بود روز 18 می برابر با 28 اردیبهشت به عنوان «روز جهانی موزه» نامگذاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس با بیان اینکه بزرگداشت این روز فرصت مغتنمی است که موزه ها با شعاری مشترک در تعامل و گفتگو با هم و مخاطبانشان به صلح و دوستی و دانش افزایی بپردازند، افزود: دیدار از موزه ها آمیزه ای دل انگیز از تجربه شخصی، اجتماعی و فرهنگی است، حضور آگاهانه در موزه ها موجب لذت و کشف می شود، با آثار و اشیای ارزشمندی که هر یک زبان حال خود را دارند ارتباط می گیریم و آفرینش و خاطره پیشینیان را ارج می نهیم.

 

نائب رئیس ایکوم ایران با بیان اینکه موزه ها تالارهای فرهنگ و هنر و هویت اند، عنوان کرد: اولین موزه شخصی دنیا در سال 1683 میلادی در آکسفورد انگلستان تاسیس شد به نام «آشمولین» اما یکی از قدیمی ترین و بزرگترین و زیباترین موزه های دنیا «موزه لوور پاریس» است که در سال 1789 این کاخ سلطنتی پس از انقلاب کبیر فرانسه به مردم پاریس اهدا شد و در سال 1793 تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

 

وی بیان کرد: «ژاک دمورگان» به نمایندگی از دولت فرانسه در سال 1889 میلادی به ایران آمد و در سال 1895 امتیاز حفاری در ایران را به صورت انحصاری از ناصرالدین شاه گرفت و بعد از آن در زمان مظفرالدین شاه آن را تمدید کرد، این امر در جهت غنی سازی «موزه لوور» انجام شد.

 

کمالی سروستانی با اشاره به تاریخچه تشکیل موزه در ایران در دوران قاجاریه، گفت: هم زمان با تهران در سال 1316 «موزه تخت جمشید» توسط «هرتسفلد» و «موزه پارس» در «باغ نظر» به همت «علی اصغرخان حکمت» افتتاح شد، هم اکنون در فارس 34 موزه خصوصی و دولتی وجود دارد که 17 موزه آن در شیراز است و هم چنین استان دارای 12 مجوز مجموعه داری تاریخی و فرهنگی است.

 

وی خاطرنشان کرد: آخرین و یکی از استانداردترین موزه های استان فارس «موزه فرهنگ فارس» است که در اردیبهشت 1397 یعنی پس از 81 سال از تاسیس اولین موزه شیراز افتتاح شد و آثار گرانقدری از دوران صفویه تا امروز در آن به نمایش درآمده است.

پایان پیام/588

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان خبرگزاری شبستان ماه مبارک رمضان قرآن قرآن کریم اردبیل آیت الله مصباح یزدی مصلی جشن گلریزان سبک زندگی اسلامی روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس موزه شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۲۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.

وی افزود: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال‌ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می‌شود.

او ادامه داد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند. 

گفتنی است که  روز گذشته مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری این وزارتخانه با نهادهای غیر دولتی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن
  • حراج قرآن سرقتی از ایران این‌بار در ساتبیز لندن!
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • تکذیب خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم
  • ماجرای خروج ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» چه بود؟
  • ماجرای خروج ایران از «ایکو» و «ایکوموس» چه بود؟
  • عقب نشینی از خصوصی‌سازی اصولی با حکم رد دیون ۱۳۰ همتی بودجه
  • ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان
  • خصوصی‌ها در تور خصولتی‌ها