Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی اسدی، دبیر نشست روابط دوجانبه ایران و عراق در ابتدا سمینار روابط دوجانبه ایران و عراق با بیان اینکه این ٢ کشور، ٢ ملت دوست و همسایه هستند گفت: هر ٢ کشور از لحاظ استراتژیک، محیط زیست و اقتصاد با هم ارتباط دارند که امروز بنا داریم آن روابط را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دانشگاه شهید چمران بستری برای رشد و بالندگی دانشجویان خارجی، خصوصا برادران و خواهران عراقی ایجاد کرده که باید این را فرصتی برای هم اندیشی فکری و علمی با نخبگان و معرفی فرهنگ و سطح علمی بالای ایرانیان بدانیم.

اسدی اظهار کرد: در اینجا لازم است به عنوان یک شهروند ایرانی بگویم که ما قائل به صلح، ثبات، امنیت و یکپارچگی هستیم و به دشمنان اجازه تفرقه افکنی نخواهیم داد، زیرا تئوری اسلام با صلح پایدار است.

وی بیان داشت: امید است که بتوانیم بذر محبت و اخوت را در دل همه هم سنگری هایمان بنشانیم و چهره‌ نفاق و دو دستگی را تا آنجایی که بتوانیم کم رنگ و کم رنگ‌تر کنیم.

سید مرتضی افقه، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد گفت: به طور کلی تجارت یکی از عوامل تاثیر گذار در اقتصاد کشور‌ها است، حتی علارغم موقعیت کنونی ایران که تحت فشار تحریم‌های شدید قرار دارد، اما روابط تجاری ما همچنان با عراق برقرار است و از امتیازات بالایی در این کشور برخوردار هستیم. متاسفانه کشور ما تا به حال ٢ موقعیت مهم را برای توسعه صادرات از دست داده است، تجربه اول مربوط به فروپاشی شوروی و واگذاری فرصت به رقیبان در آسیا میانه است و دوم پس از حمله آمریکا به رژیم بعث و نابودی آن بود.

وی افزود: در آن زمان، موقعیت بسیار مناسبی فراهم شده بود و درخواست مراوده از سوی عراق بالا و در نوع خود بی نظیر بود. بسیار سعی شد تا موانع و برکراسی پیچیده را رفع کنیم، اما خوزستان در زمینه صادرات به عراق بسیار عقب ماند در حالی که کرمانشاه پیشرفت خوبی داشته است. ضمن آنکه استان ما به بصره نزدیک‌تر است.

بصره دومین شهر بزرگ عراق با جمعیتی بیش از ٢ میلیون نفر است که مردم آن به لحاظ فرهنگی و مذهبی شباهت زیادی به اهالی خوزستان دارند. این شهر در امتداد اروند رود است که در ۵۵ کیلومتری خلیج فارس و در ۵۴۵ کیلومتری بغداد، پایتخت قرار دارد.

افقه با تاکید بر اینکه عراقی‌ها همچنان مشتاق گسترش روابط تجاری خود با ایران هستند، بیان کرد: در شرایط فعلی تحریم‌ها می‌توان از امتیاز فرهنگی، مذهبی و همسایه بودن بیشترین استفاده را کرد تا از طریق مبادلات بازرگانی با کشور عراق تاثیر تحریم‌ها را کاهش داده و حتی زمسنه دور زدن آن‌ها را فراهم آوریم.

ابوموسی فرمانده نیرو‌های حشدالشعبی در ایران با بیان اینکه در آغاز بارش‌ها که هم زمان در عراق نیز به وقوع پیوست به همراه مهندس ابومهدی اتاق‌های عملیات و کنترل برای مهار آب را تشکیل دادیم، گفت: سرانجام به این نتیجه رسیدیم که با توجه به سرعت بالا آب و سرازیر شدن آن به سمت بصره نمی‌توان طغیان رودخانه را فروکش کرد پس ما نیز بعد از هماهنگی با برخی مقامات و سازمان‌های ایرانی به سمت جمهوری اسلامی آمدیم که آنان نیز به ما اجازه فعالیت دادند.

وی افزود: حجم فاجعه بسیار بزرگ بود به طوری که روزانه ٢ ساعت استراحت می‌کردیم، ما برای جلوگیری از ورود آب به روستا‌های عراقی؛ تالاب شادگان را به سمت دریا (خلیج فارس) منحرف کردیم که برای این امر صد دستگاه بولدوزر از سوی حشدالشعبی ارسال و ٣۰ دستگاه آمبولانس نیز از طرف بهداری فرستاده شد.

ابوموسی بیان کرد: تنها از ۴ یا ۵ روز پیش حجم کاری ما کمتر شده و مشکل اصلی نیز تخلیه آب از خانه‌ها است که برای این کار درخواست دستگاه پمپاژ از تهران و عراق شده است ضمن آنکه کار ما همچنان ادامه دارد باید با قدرت و با امکانات به کار خود ادامه دهیم.

حشدالشعبی یا بسیج مردمی که پس از حمله داعش و فتوای جهاد آیت الله سیستانی، یکی از مراجع عراقی و با هدف کمک به ارتش و نیرو‌های امنیتی عراق تشکیل شد، اما ابتکار به وجود آمدن آن با ایران بود. حشد الشعبی در واقع مجموعه‌ای است متشکل از چندین گروه‌های شبه نظامی شیعی که البته اهل سنت نیز در آن وجود دارد. شمار این گروه‌ها تا ۴۰ سازمان تخمین زده می‎شود، از جمله سازمان بدر، عصائب أهل الحق، سرایا طلیعه الخراسانی، و کتائب حزب الله.

انتهای پیام/گ

سمینار بررسی روابط دوجانبه ایران و عراق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۲۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکترمسعود ابراهیمی، معاون رئیس جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در نخستین گردهمایی مدیران مراکز نوآوری دانشگاهی و مراکز نوآوری پارک‌های علم و فناوری کل کشور که امروز صبح در کارخانه نوآوری امیدینو برگزار شد، گفت: دنیا مدت هاست از مدل‌های رشد اقتصادی مبتنی بر کار، صنایع و منابع گذشته است. اکنون رشد اقتصادی مبتنی بر افزایش بهره وری را تجربه می‌کند که از مسیر نوآوری‌ها رخ می‌دهد. 

وی افزود: اکنون گوشی‌های آیفون در بازار‌های خرده فروشی با قیمت هزار دلار یا بیشتر خرید و فروش می‌شود، قیمت قطعات داخل آن ۷۵ دلار است. مابقی ناشی از ارزش افزوده‌ای است که نوآوری‌ها ایجاد کرده اند.

وی گفت: صادرات شرکت لویی ویتون فرانسه در حوزه عطر نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار بود در صورتی که سال گذشته ما به زحمت ۲۰ میلیارد دلار نفت فروخته باشیم. با این نگاه از سال‌های یک تا دو دهه گذشته کشور نیز به واسطه فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری  وارد این فضا‌های مبتنی بر نوآوری شکل گرفته اند. امروز مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری از حجم برگشت پذیر گذشته اند و دیگر زمانی فرا رسیده که آنها را به سمت کیفی سازی و کیفیت بخشی سوق دهیم. 

وی تاکید کرد: مراکز نوآوری را می‌توان به عنوان اولین حلقه زنجیره در حوزه زیست بوم و فناوری نام ببریم. 

رئیس سازمان تجاری سازی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی طی ۴ دهه گذشته با رویکرد حل مساله در کشور شکل گرفته است و فعالیت‌های پرشماری در حوزه‌های مختلف را داشته است. پژوهشگاه رویان سنبل جهاددانشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادی و درمان‌های ناباروری فعالیت دارد. در حوزه‌های فنی، مهندسی، کشاورزی و ... نیز دستاورد‌های فاخری مبتنی بر نیاز کشور انجام شده است.

وی عنوان کرد: جهاددانشگاهی مبتنی بر این تجربیات، سازمان تجاری سازی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان این نهاد شکل گرفته است تا تجارب جهانی و ملی ترکیب و به شکل موثرتر در زیست بوم نوآوری و فناوری بکار ببرد. در حال حاضر این مرکز علاوه بر سه پارک علم و فناوری، بیش از ۷۰ مرکز رشد و مراکز رشد و شتاب‌دهی در سطح کشور دارد. حدود ۱۷۰۰ صاحب ایده، تیم پژوهشی و شرکت‌های فناور و دانش بنیان در این زنجیره فعالیت دارند.

ابراهیمی عنوان کرد: جهاددانشگاهی تمام المان‌های یک زیست بوم نوآوری و فناوری را در خود جذب کرده است. دو مرکز بزرگ دانشگاه و ۱۵۰ گروه پژوهشی داریم. این سازمان به عنوان نهاد واسطه در این اکوسیستم قصد دارد این مراکز و گروه‌ها را به یکدیگر مرتبط سازد.

وی گفت: همکاری بین جهاددانشگاهی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان وجود دارد. به واسطه این همکاری، کار ارزیابی مراکز نوآوری در سطح کشور به جهاددانشگاهی واگذار شده است. بر اساس این ارزیابی‌ها و شاخص ها، خدمات معاونت علمی‌و فناوری به مراکز نوآوری ارائه خواهد شد. در این مسیر تجربیات جهانی و داخلی را تطبیق خواهیم کرد. اکنون شاخص‌های آن استخراج شده و در حال تکامل است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • رئیس سازمان محیط زیست: دیگر پروژه‌ ای به نام میانکاله وجود ندارد
  • پاکستان، شریک استراتژیک/ فرصت ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود
  • ایران آماده همکاری با سایر کشور‌ها در زمینه زیست محیطی است
  • کنعانی: ایران آماده همکاری با سایر کشور‌ها در زمینه زیست محیطی است
  • ثبت ۳۴ هزار مورد کشفیات یگان حفاظت محیط زیست کشور