به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از مجموعه «درسنامه‌های حدیثی» با حضور حجج اسلام عبدالهادی مسعودی و عباس پسندیده، مجید معارف، سیدحمیدرضا میرعظیمی و عبدالهادی فقهی‌زاده در غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

در آغاز این نشست، حجت‌الاسلام پسندیده به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: واقعیت این است که هر تفکری اگر در دو حوزه خودش را نشان ندهد، در جامعه ماندگار نخواهد بود. حوزه اول حوزه دانش است. تا زمانی که آموزه‌های قرآنی و حدیثی در حوزه علمی تبلور پیدا نکنند، قابلیت تاثیرگذاری در جامعه نخواهند داشت. حوزه دوم کاربرد آن تفکر در زندگی مردم است. تا زمانی که روایات نتوانند زندگی مردم را سامان دهند و این توانایی را نداشته باشند که در ساحت زندگی مردم اثرگذار باشند، ماندگار نخواهند بود.

وی افزود: امام رضا(ع) در روایتی فرمودند: «رحم الله من احیی امرنا». از این روایت روشن می‌شود که احیای معارف اهل بیت(ع) دست دیگران است. حضرت در این فرمایش درباره شیوه احیای معارف اهل بیت(ع) توضیح می‌دهند که شما باید روایات را یاد بگیرید و به دیگران نیز یاد بدهید، چراکه تبعیت از اهل بیت زمانی در جامعه اتفاق خواهد افتاد که محاسن کلام اهل بیت(ع) برای مردم روشن باشد.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که بر اساس سال‌ها تجربه مطالعاتی در حوزه معارف دین، این نکته را دریافتم که احادیث یک گنجینه گرانقدر است که قابلیت تولید دانش و طراحی یک زندگی خوب برای مردم را دارا است. با این وجود نه دانش ما از اهل بیت(ع) ارتزاق کرده است و نه زندگی ما از معارف اهل بیت(ع) سیراب شده است. حال باید پرسید که چرا این اتفاق رخ نداده است؟

پسندیده تصریح کرد: پاسخ به این پرسش به کلید فهم معارف اهل بیت(ع) برمی‌گردد. معارف اهل بیت را باید فهم کرد. صرف دیدن یک روایت ما را به عمق آن نمی‌رساند. فهم روایت به کلیدهایی احتیاج دارد که ما را به لایه‌های عمیق برساند. در اینجا مسئله «فقه الحدیث» معنا پیدا می‌کند. ما بدون در دست داشتن کلید فهم معارف دین، نه امکان استخراج تئوری از روایات را داریم و نه طراحی یک زندگی خوب بر اساس آن. از این نظر مسئله «فقه الحدیث» بسیار مهم است. کشور ما به جوانانی نیاز دارد که در معارف اهل بیت(ع) پژوهش کنند و هم در حوزه نظریه‌پردازی و هم در حوزه کاربردی‌سازی این معارف فعال باشند تا مردم بتوانند از ثمرات آن به خوبی بهره ببرند.

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام عبدالهادی به ایراد سخن پرداخت و گفت: طبق فرمایش اهل بیت(ع) اگر یک روایت را خوب بدانی بهتر است از اینکه هزار روایت را صرفاً بخوانی یا به تعبیر دقیق‌تر، آنها را روایت کنی. بنده باید توضیح دهم که امروز چه چیزی را می‌خواهیم رونمایی کنیم؟ یک طرحی برای تجمیع تمام رشته‌های قرآن و حدیث شروع شده است. ما 17 رشته متفرقه در حوزه قرآن و حدیث داریم که در واقع می‌توان آنها را ذیل دو یا سه رشته تجمیع کرد. به هر حال این رشته‌ها در حال حاضر در 5 بسته ارائه می‌شود. برای اینکه این رشته ماندگار شود و در سطح ملی گسترش پیدا کند به دو چیز نیاز دارد: نخست، متن درسی و دوم، استاد. تنظیم و تهیه متن درسی را مرکز توسعه و هماهنگی پژوهش و آموزش عالی رآنی کشور تقبل کرد. در این میان، تدوین 22 کتاب بر عهده دانشگاه قرآن و حدیث گذاشته شد. تدوین 18 کتاب نیز بر عهده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گذاشته شد.

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث تاکید کرد: الآن بیش از یک‌سوم این کار نهایی شده و به چاپ رسیده است. این یک‌سوم اکثرا موضوع واحدی دارند و آن «فقه الحدیث» است. ما در فقه الحدیث موضوعاتی را به دانشجو عرضه می‌کنیم که در زندگی روزمره با آن سروکار داشته باشد؛ یعنی موضوعاتی که دقیقاً هر روز با آنها ارتباط داریم.

وی افزود: مشکل ما در نگارش این اثر این بود که مدلی برای پیاده‌سازی فقه الحدیث در موضوعات قرآنی در اختیار نداشتیم. یعنی ما چنین الگویی در اختیار نداشتیم که چگونه احادیث را در پرتو آیات قرآن تحلیل کنیم و به درک عمیق برسیم و در کنار آن بتوانیم در هر درس یک موضع قابل استفاده به دانشجو عرضه کنیم. الآن ما چهار عنوان کتاب درباره فقه الحدیث داریم که سه مورد آن تحت عنوان روش عام فهم حدیث مطرح است و مورد چهارم، روش فقه الحدیث ناظر بر آیات قرآن کریم است.

مسعودی ادامه داد: سوالی که مطرح است این است که ما چه کار دیگری باید در این حزه انجام دهیم؟ ما برای توسعه این دانش و گسترش این رشته، چنانکه در ابتدای سخنانم عرض کردم، نیاز به دو چیز داریم که یکی از آنها متن درسی و دیگری استاد است. ما باید در حوزه تربیت استاد به فکر باشیم و کار پیش روی ما می‌تواند این باشد. نکته دیگر اینکه در بحث قرآن و حدیث بیش از ارائه داده به ارائه روش محتاجیم؛ همان مثال ماهی دادن و ماهی‌گیری یاد دادن. من از شما تقاضا داریم دعا کنید این طرح را به پایان برسانیم و بتوانیم یک گام در را احیای معارف اهل بیت(ع) پیش برویم.

در ادامه نشست سیدحمیدرضا میرعظیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سخنانی کوتاه به توضیح درباره آثار پرداخت و گفت: در کتاب‌هایی که الآن عرضه می‌شوند سعی شده است با ویژگی‌های متون درسی سازگاری زیادی داشته باشد. مضاف بر این، ویژگی‌های فنی کار نیز به بهترین نحو ممکن انجام شده است. البته باید توجه داشت در دوره ارشد و دکتری، کار از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: در زمینه «فقه الحدیث» باید عرض کنم در فهم روایت، روش خیلی مهم است. مضاف بر روش، توجه به زبان امروزی مخاطب از اهمیت برخوردار است. گاهی ما کتاب را برای دانشجو به عنوان متن درسی آماده می‌کنیم و گاهی برای ورود به زندگی عموم جامعه که در این مورد باید نیازها و شرایط مخاطب مورد توجه قرار بگیرد و نیازهای واقعی مخاطب را رفع کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

فتح خرمشهر، کلید فتوحات و پیروزی‌های شکوه مندانه دیگر

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آزاد سازی خرمشهر که در روز سوم خرداد سال ۱٣۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال صورت گرفت را می‌توان مهم‌ترین و بزرگترین پیروزی ایران در جنگ ٨ ساله دفاع مقدس ارزیابی کرد. این رخداد در جریان عملیات بیت المقدس یا الی بیت‌المقدس (به معنا به سوی بیت‌المقدس، یکی از مهمترین و بزرگترین عملیات‌های نیرو‌های مسلح ایران) انجام شد، که توسط سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوست. فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن آن؛ تکیه گاه سیاسی برای انجام مذاکرات را نیز از دست داد.

فتح خرمشهر بازگشای دری بود که مفتاحِ فتوحات دیگر شد و ایران با انجام عملیات بیت المقدس باعث ایجاد روحیه تهاجمی در بین رزمندگان شد. پس از به وقوع پیوستن این عملیات، نیرو‌های ایرانی موفق به بازپس گیری بیشتر اراضی اشغال شده در آغاز جنگ شدند و جمهوری اسلامی در موقعیت برتر و مسلط نظامی و تبلیغاتی قرار گرفت.

بعد از آزاد سازی این شهر رزمندگان ایرانی در مسجد جامع خرمشهر به نماز ایستادند، مردم هم با شور، شوق و شادی فراوان به خیابان‌ها ریختند و جشن گرفتند و شیرینی پخش کردند. گویا که یک ملت رها شده است. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز در سوم خرداد ۱٣۶۱ خورشیدی به مناسبت این پیروزی پیامی صادر کردند که در اولین بخش آن آمده است: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

اما چرا خرمشهر را خدا آزاد کرد؟ نقش نیروی ایمان در این عملیات چه بوده و رزمندگان ایرانی چگونه توانستند در مقابل ارتش مسلح و پیشرفته نظامی صدام خرمشهر را فتح کنند.

محمد دزفولی یکی از راویان دوران جنگ و شخصی که خود را سرباز ولایت معرفی می‌کند در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص عملیات بیت المقدس گفت: «این عملیات در جبهه جنوب غربی رودخانه کارون با «رمز یا علی ابن ابی طالب (ع)» در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ خورشیدی آغاز گردید و در تاریخ سوم خرداد ماه با فتح خونین شهر نیز به پایان رسید. هدف از این رزم آزادسازی شهر‌های خرمشهر، هویزه، جاده اهواز-خرمشهر و خارج کردن شهر‌های اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و راه ارتباطی اهواز-آبادان از تیر رس توپخانه رژیم بعث و تعیین مرز بین المللی بوده است.

وی با بیان اینکه وسعت منطقه آزاد شده ۵ هزار و ۳۸۰ کیلومتر مربع بوده است، افزود: این نواحی تقریبا ۲ برابر وسعت مناطق آزاد شده در عملیات فتح المبین بود. پیروزی در عملیات فتح المبین و شور و شوق و هجوم نیرو‌های مردمی باعث ایجاد مقدمه‌ای برای عملیات پیروزمندانه بیت المقدس گشت. در حقیقت می‌توان سال ۱۳۶۱ که عملیات‌های پرشکوه فتح المبین، بیت المقدس و ولفجر مقدماتی در آن انجام شد را پرافتخار‌ترین سال جنگ در طول دفاع مقدس دانست، زیرا عمده مناطق تصرف شده جنوب در مناطق عملیاتی، آزاد شدند که مهم‌ترین آن‌ها خرمشهر و اراضی مرزی بوده است، زیرا دشمن آمده بود که باقی بماند.

دزفولی در ادامه بیان کرد: این «رشادت رزمندگان سلحشور اسلام» بود که توانست دشمن را با تجهیزات، امکانات، عقبه گسترده و پشتیبانی حدود ۵۵ کشور جهان، از سرزمین جمهوری اسلامی بیرون کند.

این «سرباز ولایت» از خاطرات شخصی خود می‌گوید که آن زمان در واحد بسیج منطقه ۸ سپاه قرارگاه کربلا مربی عقیدتی بوده و وظیفه نیروسازی و محکم کردن نیرو معنوی و عقیدتی رزمندگان را بر عهده داشته است. وی توضیح می‌دهد که بعد از هر عملیات با ریزش نیرو‌ها مواجه می‌شدیم، بسیاری شهید می‌شدند، برخی زخمی و خلاصه عده‌ای به شکلی از میدان خارج می‌شدند که نیرو جدید باید ساخته و جایگزین می‌گردید.

قربانعلی لاردو، پاسدار سابق و شخصی که در ٨ سال جنگ تحمیلی دوشادوش همرزمان خود برای دفاع از خاک ایران از هیچ کوششی دریغ نکردند، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، از خاطرات خود در خصوص عملیات بیت المقدس گفت: بعد از عملیات شکستن حصر آبادان که شامل عملیات‌های ذولفقار، طریق القدس و فتح المبین بوده است؛ اقدامات لازم برای عملیات بیت المقدس از جمله جذب و آموزش نیرو را آغاز کردیم. این عملیات با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت پذیرفت. 

مرحله اول، عبور از جاده و تثبیت کلیه رخنه ها

وی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس ۴ مرحله بود افزود: در مرحله اول آن، در محور قرارگاه قدس (شمال کرخه کور) هیچ خطی به دلیل هوشیاری نیرو‌های عراقی و وجود دژ‌های متعدد شکسته نشد. (هر چند بر اساس شواهد موجود تعداد کمی از یگان‌ها توانستند از مواضع عراقی عبور کرده و منطقه‌ای در جنوب رودخانه کرخه کور را به عنوان سرپل تصرف کنند.) هیچ گردان و تیپی نیز نتوانست جاده اهواز-خرمشهر را در دست بگیرد و تنها یک گردان از دیگر گردان‌ها عبور کرد و جاده را توانست از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ این محور ارتباطی را تثبیت و کلیه رخنه‌ها را ترمیم کند.

مرحله دوم، کشف معبر و نفوذ به مواضع دشمن بدون درگیری

لاردو در خصوص مرحله دوم این عملیات که در ابتدا شامل آزاد سازی خرمشهر بود و بعدا از دستور کار خارج گشت، بیان کرد: «در این بخش رزمندگان از جاده عبور کرده و به سمت مرز بین الملل پیشروی کردند و بخش های بسیاری از جاده شلمچه را به تصرف خود درآوردند. البته نا گفته نماند که بعثی‌ها یک میدان مین به عمق ۵۰۰ متر و به وسعت ۷ کیلومتر را برای ما آماده کرده بودند تا نتوانیم عبور کنیم، اما نیرو‌های ما در شب تاریک موفق به کشف معبر می‌شوند و از میدان مین عبور می‌کنیم. ۲ گروهان وارد عمل شد و بدون هیچ گونه درگیری و شلیک و بدون داشتن نیرو‌های اطلاعاتی و تخریب چی به مواضع دشمن که در مرحله اول ۷ یا ۸ تیپ را قلع و قم کرده بود نفوذ می‌کند.» نیرو‌های صدام که در این مرحله متوجه پیشرفت رزمندگان ایرانی شده بودند تصمیم به عقب نشینی گرفتند هر چند برخی از افراد که باقی ماندند به اسارت نیرو‌های ایرانی در آمدند.

مرحله سوم، دستان خالی در برابر ارتش تا بن دندان مسلح

در مرحله سوم عملیات بیت المقدس ۱۹ هزار نیرو نظامی عراقی تا بن دندان مسلح بودند که به دلیل هوشیاری ارتش بعث و تمرکز نیرو در خطوط پدافندی اش، رزمندگان ایرانی توفیق چندانی نیافتند.

مرحله چهارم، عملیات غافلگیرانه و شلیک نهاییِ فتح

این پاسدار سابق با بیان اینکه مرحله چهارم این عملیات در شب آغاز شد و گویا خواست خداوند بود تا بعثی‌ها بخواب بروند، تصریح کرد: نیرو‌های بعثی در این مرحله با حمله غافلگیرانه ما مواجه شدند و توان انجام واکنش را از دست دادند. ارتباط یگان‌های عراقی با فرار برخی فرماندهان در این مرحله قطع شد و رزمندگان اسلام موفق به بستن جاده شلمچه و خارج کردن کامل آن از دست بعثی‌ها شدند و از آنجا که خرمشهر کلید بصره بود صدام نتوانست هیچ کدام از مزدورانش را بر خلاف تمام اقدامات شان برای شکستن حلقه محاصره جاده شلمچه؛ روانه خونین شهر کند.

لاردو گفت: زمانی که به خرمشهر رسیدیم و فرمانده را در رختخواب دستگیر کردیم، باورش نمی‌شد و گمان می‌کرد ما از استخبارات عراق آمده ایم تا او را ببریم. پس از آنکه شروع به پرخاشگری و ایجاد روحیه برای دیگر فرماندهان کرد دستور اعدام او از سوی یکی از نیرو‌ها صادر شد و همانجا کشته شد. البته این اقدام برای جلوگیری از دادن روحیه به دیگر نیرو‌های بعثی انجام شد، زیرا همه گیج بوده و از خواب برخواسته بودند و وقتی فرمانده شان به آن‌ها روحیه دهد، مشخص است که در رزم میان نیرو‌های بسیجی ۵ یا ۶ روز آموزش دیده و فرمانده ۶ الی ۷ سال پرورش یافته چه کسی پیروز است.

هرگز نمی توان منکر نیروی ایمان در تمام طول جنگ ۸ ساله ایران و عراق شد. جنگی که یک سو تجهیزات و امکانات و سلاح ها و تانک های پیشرفته با فرماندهی نیرو های آبدیده بود و یک سو رزمندگان مخلص با دستان خالی، اما ایمان نیرو های ایرانی ورق را به شکلی دیگر برگرداند تا هم پرچم ایران سرافراز بماند و هم مسجد جامع خرمشهر با صلابت و شکوه چشمان را خیره کند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

مسافرین کلیپ تک‌خوانی یک زن در روستای ابیانه احضار شدند

حمله پادشاه عربستان به ایران و دعوت از سران عرب برای بررسی تنش در خلیج فارس| عربستان خواهان جنگ نیست| عادل الجبیر: عربستان دست‌هایش برای صلح به سوی همه دراز است

مارادونا دستگیر شد

کلیدواژه: ایکنا نشست فقه الحدیث

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۸۳۰۱۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • حفظ وحدت، آرمان بلند اهل‌بیت در اعتلای دین اسلام / امام علی (ع)، پرچمدار وحدت مسلمین
  • تأثیر پیش‌دانسته‌ها بر فهم متن قرآن
  • شب قدر، خود را به تقدیر الهی بسپارید/ فهم حیقت شب های قدر
  • جدیت در فهم، تواضع معرفتی و توجه به لایه‌های معنایی؛ مهم‌ترین هنجارها در فهم متن
  • رونمایی از تفسیر دوجلدی امام رضا(ع)
  • توکل بر خدا و وحدت رزمندگان کلید فتح خرمشهر بود/عملیات بیت المقدس معادلات دشمن را بر هم زد
  • در میزگرد تسنیم عنوان شد: ماه رمضان بالاترین فرصت تربیتی برای والدین است / هفت ارزش اساسی در تربیت فرزند
  • امام جمعه رشت: روایات قرآن از حوادث تاریخ برای عبرت‌‌آموزی امت اسلامی است
  • ارائه آخرین کتاب های معارف اهل بیت(ع) در نمایشگاه علوم قرآنی یزد
  • امجد صابری؛ آواز ماندگار ارادت اهل سنت پاکستان به اهل‌ بیت(ع) + فیلم و تصاویر
  • فهم‌ معارف قرآنی از نیازهای اساسی جوامع اسلامی
  • دانشجویان در دیدار با «رهبر» چه گفتند؟/ از انتقاد به مسئولان تا درخواست برای احیای نظام پارلمانی مبتنی بر ولایت
  • حتی بت‌پرستی هم به خدا ختم می‌شود! / جاسوسان فیلسوف یا فیلسوفان جاسوس؛ مسئله این است!
  • نشست قرآن، زن و اربعین در نمایشگاه قرآن برگزار شد
  • گسترش حفظ معناگرا؛ هدف مشارکت در اجرای آزمون سراسری حفظ قرآن
  • رونمایی از ۱۴ عنوان کتاب تدبر در سیره تمدن ساز اهل بیت (ع)
  • دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب چه گفتند؟
  • غرب‌زدگان ما را از آن طرف مرزها نترسانند/ استانی شدن انتخابات عدالت انتخاباتی را زیر سوال می‌برد/آرایش جنگی دولتمردان متناسب با جنگ اقتصادی نیست/ جوانی ما در دوره مدیریت کسانی سپری شد که استادتمام فرصت‌سوزی هستند/ صداوسیما منبع درآمد ستاره، مربع‌ها و سلبر
  • برگزاری نشست مشترک مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن با معاون آموزشی وزارت علوم