Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-20@06:29:14 GMT

رقابت برسر ریاست بهارستان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۳۰۷۲

۵ خرداد ۹۸ قرار است آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس برگزار شود ولی سوال اینجاست که آیا شاهد یک شگفتی دیگر در انتخابات هیات رئیسه خواهیم بود؟

به گزارش صدای ایران از خبرآنلاین، آخرین سال و آخرین رقابت؛ وقتی ماه به خرداد می‌رسد جریان‌های سیاسی مجلس هم برای رسیدن به سکوی هیات رئیسه خیز برمی‌دارند؛ البته این حلقه رقابت برای سه دوره چندان رنگی نداشت و می‌توان گفت تنها یک رقابت درون خانوادگی میان اصولگرایان بود اما از سال ۹۵ و اولین هیات رئیسه مجلس دهم سه طیف اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلین به روی رینگ رفتند تا از ۱۲ کرسی هیات رئیسه مجلس سهم بیش‌تری به خود اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این رقابت‌ها در این سه سال با فراز و فرودهایی همراه بود و بی‌فروغ‌ترین آن در سال دوم رقم خورد اما اوج ماجرا مربوط به اجلاسیه سوم است که هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان با لیست جداگانه وارد میدان شدند و در عین ناباوری علی لاریجانی در دور اول نتوانست حد نصاب را در رقابت با عارف و حاجی‌بابایی به دست بیاورد و رای عارف بیشتر از او شد. البته آخر این بازی به یازدهمین سال ریاست لاریجانی ختم شد اما از تحولاتش همه انگشت به دهان ماندند. حالا ۵ خرداد ۹۸ قرار است آخرین انتخابات هیات رئیسه هم برگزار شود و سوال اینجاست که آیا شاهد یک شگفتی دیگر در انتخابات هیات رئیسه خواهیم بود؟! 

آماده باش عارف و حاجی‌بابایی
آنقدر طعم قدرت‌نمایی و ضرب شست نشان دادن اصلاح طلبان و اصولگرایان به مستقلین، برای این دو طیف شیرین بود که دو هفته مانده به انتخابات هیات رئیسه باز زمزمه‌ها از حضور تمام قد هر سه فراکسیون حکایت دارد. هر چند امیدی‌ها می‌گویند قرار است شنبه تصمیم آخر برای اجلاسیه چهارم را بگیریم اما از همین امروز هم تقریبا تکلیفشان مشخص است و بعید است ابتکار عمل خاصی را بخواهند کلید بزنند. تا اینجا انچه از درون فراکسیون به گوش می‌رسد معرفی گزینه‌ای برای ریاست است البته برخی می گفتند حتی مسعود پزشکیان به عنوان یکی از گزینه‌ها برای ریاست مطرح شد چراکه معتقدند پزشکیان رای آوری بیشتری نسبت به عارف داشته باشد.اما با این وجود به نظر می‌رسد برای آنکه امیدی‌ها در سال آخر خودی نشان بدهند باز سرلیست‌شان را در سال چهارم به روی رینگ می‌فرستند موضوعی که محمدرضا عارف هم چندان نسبت به آن بی میل نیست. او درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات هیات رئیسه نیز به تسنیم می‌گوید: «در حال کار بر روی این موضوع هستیم. او ضمن عدم اعلام نطر درباره اینکه برای این پست کاندید خواهد شد یا خیر؟ ادامه داد:این موضوعی نیست که در یک جمله بگویم که کاندید ریاست مجلس می‌شوم یا خیر؟»

از سوی دیگر اصولگرایان که چندان دل خوشی هم از مستقلین ندارند، در این دور آخر بدشان نمی‌آید یک قدرت‌نمایی دیگر در صحن داشته باشند و شاید این بار برای اثبات خود در سال اخر،پایان رقابت‌شان را به کناره‌گیری به نفع لاریجانی و مستقلین ختم نکنند اما آنچه از میان حرف‌های راستی‌ها مشخص است اینکه فراکسیون ولایی در انتخابات هیات رئیسه مستقل شرکت خواهند کرد و حتی حاجی‌بابایی برای رقابت با لاریجانی خود را اماده کرده است و قرار است بار دیگر به میدان رقابت و شاید هم ائتلاف با اصلاح‌طلبان میان بیاید. البته باز هم نمی‌توان به قطعیت نظر داد چراکه معمولا این معامله‌های دقیقه۹۰ است که تکلیف هیات رئیسه را مشخص می‌کند.

خیز مازنی برای کرسی نائب رئیسی
دیگر همه می‌دانند که تا امروز گزینه نواب رئیس برای فراکسیون امید مطلوب‌ترین چیزی بوده ‌است که در مجلس دهم رقم خورد. اما این به معنای آن نیست که تصور شود بر سر مطهری و پزشکیان اتفاق نظر وجود دارد اما واقعیت ان است که از همان سال اول هم افرادی مانند احمد مازنی چندان بدشان نمی‌آمد که وارد گود انتخابات هیات رئیسه شوند و طعم نشستن بر صندلی نائب رئیسی را امتحان کند. او در سال‌های گذشته به دلیل مخالفت فراکسیون در انتخابات هیات رئیسه شرکت نکرده است اما امسال گویا تمایل دارد تا وارد این رقابت شود. او به خبرآنلاین می‌گوید: «هنوز تصمیم جدی در این خصوص گرفته نشده، ولی در مجموع باید بگویم که عملکرد هیأت رئیسه دقابل دفاع است، اما در عین حال می‌توانست بهتر از این هم باشد. اطلاع دارم، بر سر موضوع انتخابات در حد هیأت رئیسه فراکسیون امید، بحث و برخی موضوعات پیرامون آن مطرح شده، ولی هنوز به جمع بندی در این باره نرسیده اند. » این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: قطعا هر تصمیمی که فراکسیون بگیرد، ما بر اساس آن عمل خواهیم کرد، ولی احتمال دارد من برای انتخابات هیأت رئیسه ورود داشته باشم.» او می‌گوید: «من به وفای عهد تعهد اخلاقی شدید دارم و از آنجا که یکی از عهدهای ما عهد فراکسیونی است، هر کاندیدایی که از سوی فراکسیون معرفی شود، به وی رأی خواهیم داد. تصمیم نهایی من قطعا تصمیمی خواهد بود که فراکسیون می‌گیرد.»

حفظ وضع موجود مستقلین
برخلاف دو طیف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان که برای تغییر وضع موجود تلاش می‌کنند مستقلین بر طبل حفظ وضع کنونی می‌کوبند. بهروز نعمتی که همواره در باب تعامل سخن گفته است و عنوان می‌کند امسال هم می‌توانیم با ائتلاف وارد میدان شویم. از سوی دیگر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به روزنامه اعتماد گفته است: نه ‌تنها هنوز در سطح فراکسیون به تصمیمی مشخص نرسیده‌اند بلکه نگاه شخصی‌اش به این انتخابات نیز با توجه به شرایط خاص کشور به‌ نحوی است که هر چه تغییر و تحولات در ۱۳ کرسی حساس هیات رییسه پارلمان کمتر و مهم‌تر از آن، رقابت‌های درون‌پارلمانی آرام‌تر و بی‌حاشیه‌تر دنبال شود، بهتر خواهد بود. جعفرزاده استدلال می‌کند که با توجه به مشکلات عدیده در سطح سیاسی و روابط بین‌الملل همچنین مصایب و معضلات اقتصادی و معیشتی این روزهای کشور، اگر مردم احساس کنند که نمایندگان‌شان به‌ جای دعوا بر سر مطالبات آنها به ‌دنبال رقابت‌های جناحی و به ‌تعبیری جدال بر سر قدرت هستند، دلخور و دلزده شده و به‌حق گلایه خواهند کرد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: بهارستان مجلس رئیس مجلس عارف لاریجانی حاجی بابایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۳۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف در مرحله دوم انتخابات مجلس هم بازنده اصلی است

مجتبی شاکری، پیش بینی خود را در باره این مرحله بیان کرده است. بخش‌هایی از گفت وگوی او را با روزنامه هم میهن می‌خوانید:

*‌رقابت داخلی اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس در تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد دور دوم انتخابات، هم برای مردم و هم برای جبهه‌ها و جریانات ساده‌تر باشد چراکه از بین ۳۲ نفر در تهران قرار است ۱۶ نفر انتخاب شوند و مردم راحت‌تر می‌توانند انتخاب کنند.

*‌در بین این ۳۲ نفر رقابت جدی بین سه گروه اصلی شانا، امنا و صبح ایران است. فکر می‌کنید جایگاه یاران آقای قالیباف در لیست دور دوم با توجه به شکستی که گفته می‌شود در دور اول داشتند، چگونه است؟

آنچه که در انتخابات رخ داد اینگونه شد که فهرست اختصاصی آقای قالیباف رای نیاورد و نتوانستند به دور دوم نیز راه یابند و تنها دو یا سه نفر از فهرست اختصاصی ایشان در شانا در دور دوم رقابت‌ها حاضر هستند. جبهه پایداری نیز مشترکاً با شانا فهرست دادند. در حال حاضر مشکلی که برای جبهه ائتلاف وجود دارد این است که باید کمبود نفرات را از فهرست‌های دیگر جبران کند و برای جبران کردن یک قاعده‌ای را باید نقض کند و آن اشتراک صفر است. چراکه در مرحله اول براساس این قاعده اجازه نمی‌داد هیچ‌کس از فهرست شورای ائتلاف در فهرست دیگران قرار بگیرد و باید فرد استعفا می‌داد و اعلام رسمی می‌کرد که نمی‌خواهد در فهرست دیگری باشد.

 حتی این رفتار را آقای قالیباف و روح‌الامین نیز انجام دادند چراکه در فهرست جبهه تحول‌خواهان اسم هر دو وجود داشت و تقاضا کردند که اسم آنها خط بخورد؛ لذا اگر بخواهند براساس همان قاعده عمل کنند، طبیعتاً همان ادامه فهرست خود را باید مطرح کنند و چند نفری که کمبود دارند را نمی‌توانند جبران کنند. اما امنا نیز باید اسامی خود را تکمیل کند و صبح ایران نیز همین کار را باید انجام دهد. در مجموع فکر نمی‌کنم در این دوره کار سخت باشد و گفتگو‌هایی در بین است که جبهه تحول‌خواهان نیز فهرست ۵نفره‌ای که نیاز دارد را تکمیل کند.

*‌تحرکات کدام گروه‌ها را برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران پررنگ‌تر می‌بینید و پیش‌بینی شما از اینکه در لیست ۱۶ نفر بعدی کدام طیف کرسی‌های بیشتری را به دست خواهند آورد، چیست؟

الان تقریباً فهرست‌های باقی‌مانده همه از عناصری هستند که تفکرات انقلابی دارند و فهرست اصلاح‌طلب‌ها با وجودی که ادعا می‌کردند در تهران صاحب رای هستند و چهره‌های شناخته‌شده آنها نیز در صحنه حضور دارند، حتی یک نفر هم نتوانست از لیست آنها به مرحله دوم راه پیدا کند؛ لذا الان رقابت بین جریان انقلابی و اصلاح‌طلب نیست و بین نیرو‌های انقلاب است که تعدادی از آنها نیز توانستند در دور اول رای بیاورند و الان بحث بر سر این است که برای تکمیل فهرست باقی‌مانده چگونه می‌خواهند عمل کنند.

*‌البته همین چند شاخه بودن نیرو‌های اصولگرا و اختلافات بین آنها نیز بسیار زیاد است و افشاگری‌هایی که در این مدت شاهد بودیم نیز در بین همین جریان‌های داخلی بوده است. رقابت را در بین همین جریان‌های داخلی چطور ارزیابی می‌کنید؟

بین خود اصولگرایان جنس رقابتی که بین نیرو‌های انقلاب با اصلاح‌طلب‌ها وجود دارد متفاوت است چراکه آن اختلاف و رقابت در مباحث مبنایی و سلیقه‌ای است، بین اصل انقلاب، قانون اساسی، شورای نگهبان، نظارت استصوابی، برجام و… است، اما در داخل نیرو‌های انقلاب رقابت از این دست نیست و رقابت بر سر پرسش‌هایی است که نسبت به شخصیت‌هایی دارند و انتقاد‌هایی است که به آنها وارد است. به نظر من، این رقابت‌ها خیلی بازدارنده نیستند و به راحتی می‌توانند فهرست خود را ببندند و جبراً نیز همه نیرو‌های انقلاب باید به نامزد‌های همدیگر رای دهند چراکه اگر به غیر از این عمل کنند فهرست آنها تکمیل نمی‌شود و نمی‌توانند ۱۶ نفر را تکمیل کنند.

*‌در نتیجه با توجه به اینکه باید به نیرو‌های همدیگر رای دهند، ممکن است برای اینکه رقیب آنها وارد مجلس نشود به جای ۱۶ نفر به همان تعداد مشخص لیست خود رای دهند؟

بعید می‌دانم، چراکه مردم وقتی فهرستی را انتخاب می‌کنند به افراد همان لیست نیز رای می‌دهند و اگر فهرستی ناقص باشد احتمالاً اقبال کمتری خواهد داشت.

*‌درباره فعالیت آقای رائفی‌پور و جبهه صبح ایران چه پیش‌بینی‌ای دارید؟ با توجه به اینکه بیشتر به نظر می‌رسد آقای رائفی‌پور به دنبال نقد و مقابله آقای قالیباف و تیم او هستند تا دیگر گروه‌ها. آیا صبح ایران با دیگر جبهه‌ها نیز رقابت مشابهی که با شانا دارد را خواهد داشت؟

با توجه به اینکه آقای قالیباف و فهرست ایشان فهرست مستقلی نداشتند و در داخلِ یک لیست مشترک دیگر حضور داشتند و اشتراک صفر در آنجا ملاک بوده است، قاعدتاً نمی‌توانند نه با امنا و نه با مصاف و صبح امید و نه با تحول‌خواهان اشتراک خاصی برقرار کنند. وجود این جریانات و فهرست‌های مختلف را یک رقابت هیجان‌انگیز در صحنه انتخابات می‌دانم.

tags # محمد باقر قالیباف ، مجلس شورای اسلامی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • قالیباف در مرحله دوم انتخابات مجلس هم بازنده اصلی است
  • سخنگوی هیات رئیسه مجلس: عملیات مضحک بامداد امروز یعنی نتانیاهو شکست را پذیرفته‌ است
  • انتخابات هیات بدنسازی و پرورش اندام آذربایجان شرقی تجدید می شود
  • پریدر استعفایش را پس گرفت و نیامد/ ثبت نام ۱۵ کاندیدا برای ریاست شطرنج
  • از هزینه شدن جایگاه رهبری در امور حزبی ممانعت شود
  • درخواست از بیت رهبری درپی تکرار یک ادعای عجیب درباره ریاست مجلس آینده
  • ثبت‌نام ۱۵ نفر در انتخابات فدراسیون شطرنج/ پریدر نیامد
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • اعتراض گودرزی در انتخابات ترای اتلون/اسبقیان:رای نمی‌دهم
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟