Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@09:23:53 GMT

سالمندان چگونه روزه بگیرند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۳۴۴۳

افراد سالمند گروه دیگری هستند که در ماه رمضان، برای روزه‌داری، مورد توجه پزشکان تغذیه قرار می‌گیرند. سالمندان اغلب دچار بیماری‌هایی مثل پرفشاری خون، قلبی و عروقی، دیابت و... هستند و ممکن است به دلیل وجود این بیماری‌ها، روزه‌داری با شرایط خاص برای این افراد امکان‌پذیر نباشد.

متخصصان معتقدند که روزه برای افراد ٦٠ساله به بالا درصورت سلامتی و موافقت پزشک، ممنوعیتی ندارد، ولی در مورد سایر افراد ٦٠‌سال به بالا که بنا به دلایلی دارو مصرف می‌کنند، باید تحت‌نظر و مشورت پزشک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوب است سالمندان برای روزه‌داری به توصیه‌های پزشکان دقت کنند:

سالمندانی که قصد روزه‌داری دارند، باید مراقبت کاهش میزان آب در بدن باشند؛ چراکه کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون، ممکن است باعث سرگیجه شود و این‌گونه سرگیجه‌ها اگر موجب ازحال‌رفتن و افتادن شود، برای‌شان خطرناک است.

نوشیدن ٨ تا ١٠ لیوان آب در فاصله بین افطار و سحر برای روزه‌داران ضروری است. برای حفظ تعادل آب بدن، مصرف غذا‌های کم‌چرب و کم‌کالری توصیه شده است. غذا‌های چرب به‌ویژه در ماه رمضان ، برای سلامت کبد و کلیه مضر است. سردرد های روزه‌داران، یکی از مهمترین دلایلش کم‌آبی بدن است.

سالمندان معمولا از مشکلات دهان و دندان رنج می‌برند، از این‌رو مصرف میوه رنده شده، شیر کم‌چرب، انواع سوپ‌ها و آش‌ها در وعده‌های افطار و سحر برای آن‌ها که روزه هستند، مناسب است.

نوشیدن چای کمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای سالمندان مفید است و می‌تواند تناسب میزان آب و مواد معدنی را در بدن‌شان برقرار کند.

از غذا‌های پرفیبر استفاده کنند.

استفاده از سالاد به همراه روغن زیتون در وعده سحر و افطار توصیه شده است.

مصرف لبنیات کم‌چرب را بیشتر کنند.

پیاده‌روی کوتاه پس از افطار برای فعال‌شدن گردش خون و شل‌شدن عضلات مفید است.

از مصرف غذا‌های چرب و شیرین مانند زولبیا بامیه اجتناب کنند.

خشکبار و آجیل بهترین میان‌وعده بین سحر و افطار برای روزه‌داران است.

سالمندانی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند، نباید روزه بگیرند.

سالمندان مبتلا به دیابت، قند خون خود را قبل از سحر و بعد از افطار کنترل کنند.

سالمندان مبتلا به پرفشاری خون خفیف و متوسط می‌توانند روزه بگیرند. افراد مبتلا به فشارخون بالا باید دریافت نمک و چربی خود را کنترل کرده و سیگار نکشند.

بیماران دارای گرفتگی قلبی نباید روزه بگیرند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ماه رمضان سردرد سحر ماه رمضان سالمند روزه داری افطار روزه گرفتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۳۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدی: از نویدکیا یاد بگیرید

به گزارش همشهری آنلاین، مس رفسنجان ۲روز پیش فولاد را در اهواز شکست داد تا روند شکست ناپذیری این تیم با محرم نویدیکا به ۱۰ بازی پیاپی برسد. رحمان احمدی دستیار نویدکیا و مربی دروازه‌بان‌های مس در خصوص عملکرد مثبت این تیم گفت: «وقتی ما به همراه آقا محرم به مس آمدیم، این تیم شرایط خوبی نداشت و فقط ۱۲ تا ۱۴ بازیکن در تمرین حاضر بودند. سرمربی تیم بعد از صحبت‌هایی که با باشگاه داشت، در مورد پرداخت حق و حقوق‌ها به بازیکنان قول داد و خوشبختانه تعهدات مالی هم برآورده شد. تا اینجا هم روند خوبی داشتیم و امیدوارم در ادامه فصل نتایج خوبی بگیریم.»

احمدی حرف‌هایش را اینطور ادامه داد: «در فوتبال همیشه برد و باخت وجود دارد و خوشبختانه بازیکنان مس اعتماد به نفس خوبی پیدا کرده و در واقع به نباختن عادت کرده‌اند. برخی اتفاقات که مربوط به گذشته بود روی آنها تاثیر منفی گذاشته بود و طبیعتا این بازیکنان نیاز به زمان داشتند تا از لحاظ روحی و ذهنی در شرایط خوبی قرار بگیرند.»

مربی مس رفسنجان در خصوص تعریف و تمجید کارشناسان و رسانه‌ها از رفتارهای نویدکیا گفت: «او سابقه حضور در فوتبال آلمان را دارد و با مربیان زیادی هم کار کرده است. نویدکیا در زمان بازی هم یک شخصیت حرفه‌ای داشت که دنبال جنجال و حاشیه نبود. نه تنها جلوی دوربین بلکه نویدکیا در داخل تیم هم رفتاری خوب با بازیکنان دارد و همیشه می‌خواهد به تیم آرامش بدهد. برخی مربیان می‌توانند از خصوصیات رفتاری این مربی الگو بگیرند.»

کد خبر 846014 برچسب‌ها فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه مس رفسنجان

دیگر خبرها

  • نروژ: کشور‌ها کمک رسانی به آنروا را از سر بگیرند
  • معاینه رایگان سالمندان کم توان در هفته سلامت
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • داوطلبان کنکور این نکات را جدی بگیرند
  • مهاجران افغانستانی می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • هیچ مانعی وجود ندارد که نمایندگان از دستگاه قضائی ایراد بگیرند
  • اقدامات شهرداری برای ارتقای سلامت تهرانی‌ها | از طرح استعدادیابی سالمندان تا ترویج ازدواج و فرزندآوری
  • احمدی: از نویدکیا یاد بگیرید