Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@20:52:37 GMT

مزاج‌شناسی و تاثیر آن در انتخاب صحیح مدیران

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۳۶۳۵

مزاج‌شناسی و تاثیر آن در انتخاب صحیح مدیران

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری حجت‌الاسلام و المسلمین محمد باقری، کارشناس طب اسلامی در کارگروه راهکارهای اجرایی سبک زندگی ایرانی اسلامی که شب گذشته 25 اردیبهشت‌ماه در سالن برنامه‌های جنبی نمایشگاه قرآن شهرکرد برگزار شد، بیان کرد: رزق من و شما به دست خداوند است و در جامعه امروز ما از آن با کلمه حقوق یاد می‌شود و متأسفانه ارزش‌ها بر اساس حقوق تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به داستان‌هایی از زمان حضرت رسول(ص) در رابطه با راه دست‌یابی به برکت حقوق و رزق، تصریح کرد: در تاریخ از پیامبر(ص) روایت‌های گوناگونی در رابطه با برکت مال بیان شده است از جمله اینکه روزی شخصی نزد حضرت می‌رسد و بیان می‌کند: یا نبی خدا من هر حرفه‌ای را بلد هستم بسیار هم کار می‌کنم اما پولم کم است چه کنم؟ پیامبر(ص) فرمود: ازدواج کن، روایت دیگری است که شخصی خطاب به پیامبر می‌گوید: رزق  و روزی‌ام کم شده است که حضرت می‌‌فرماید: مهمان دعوت کن و یا خطاب به کسی که عرضه می‌کند یا رسول الله(ص) جیب‌ام خالی شده بیان می‌کند صدقه بده که شخص می‌گوید آقاجان من پولی ندارم حضرت می‌فرماید: پول قرض کن و صدقه بده و یا در روایت‌های متعددی به خمس دادن اشاره شده است که همه این کارها برای افزایش برکت مال توصیه شده است.

حجت‌الاسلام باقری با بیان حدیثی از امام صادق (ع)، گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید: خداوند برکت را در گوسفند حلال گوشت و بی‌برکتی را در سگ حرام گوشت قرار داده است که با مقایسه این دو حیوان به راحتی این جمله بر همگان ثابت می‌شود.

این کارشناس طب اسلامی به مقایسه دو حیوان گوسفند و سگ پرداخت و اظهار کرد: سگ در طول سال دو بار و در هر دفعه حداکثر 12 توله می‌زاید اما گوسفند سالی یک الی دو بار و در دفعه نهایتاً دو بره می‌زاید، سگ جان سختی دارد و سالانه چندین هزار گوسفند را به بهانه‌های مختلف ذبح می‌کنند پس با این اوصاف زاد و ولد سگ سه برابر گوسفند است و طبق قاعده تصاعد باید تا الان دنیا از سگ پر شده باشد و نسل گوسفند منقرض شده باشد اما بر اساس حدیث امام صادق(ع) و برکت خداوند اکنون زاد و ولد گوسفند بیشتر است و نسل سگ افزایش چندانی ندارد.

وی با شاره به آیه 41 سوره مبارکه نساء گفت: خداوند هیچ راهی را برای تسلط کفار به مومنین نگذاشته است پس چرا نرخ و قیمت دلار انقدر بر روی زندگی‌های ما اثر گذاشته است؟ موازی‌ کاری‌هایی در جامعه صورت گرفته که از فرهنگ اسلامی به دور است به طور مثال به جای علم دنبال مدرک، به جای کار خوب دنبال استخدام، به جای رزق به دنبال حقوق و به جای برکت به دنبال سود هستیم که رنگ و بوی خدایی بودن را در زندگی‌ها کم کرده است.

جوانان از الگوهای موفق کشورمان درس بگیرند 

این کارشناس مذهبی با اشاره به چگونگی شکل‌گیری شخصیت انسان، توضیح داد: چرا دختر و پسرهای ما احساس شخصیت نمی‌کنند و به راحتی حاضر به خودکشی می‌شوند؟ چرا یک بازی و یا فیلم سبب خودکشی جوانان ما می‌شود؟ در طول تاریخ پهلوانان و شهدای استانی و کشوری بسیاری داریم چرا جوانان از این بزرگان کشور الگو نمی‌گیرند و یک آهنگ غربی که اخیراً پخش شده ذهن همه جوانان و حتی دانش‌آموزان را به هم ریخته است؟ در تاریخ چهره‌های مقاوم بسیاری مشاهده می‌شود که بخاطر سختی‌هایی که کشیده‌اند مقاوم و ماندگار شده‌اند دراصل ایرانی‌ها بیشتر از دیگر جوامعه سختی کشیده‌اند و هچنین سختی‌ها سبب درخشش و ماندگاری بیشتر آن‌ها شده است لذا جوانان باید از الگوهای موفق کشورمان درس بگیرند نه خواننده و بازیگران غربی.

وی در ادامه به سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سخنان خود فرموده‌اند: اگر سبک زندگی ما درست نشود تمام دستاوردهای انقلاب از بین خواهد رفت. داشتن چنین رهبر فرزانه‌ای و شهدا دستاوردهای مهم این انقلاب اسلامی هستند اما سبک زندگی غلط چگونه سبب نابودی بشر و دستاوردها می‌شود؟

این کارشناس طب اسلامی در پایان گفت: حکومت امام زمان به سه عامل فرمانروای نیکوکار و عادل، عالم وارسته و زاهد و طبیب مورد اطمینان و حاذق نیاز دارد که نقش طب اسلامی در این زمینه بسیار مهم است زیراکه اگر با مزاج‌ها آشنا شویم می‌توانیم کل نظام مدیرتی کشور را بچینیم به‌طور مثال یک فرد سودایی نمی‌تواند مربی مهدکودک باشد و یا یک صفراوی رازدار خوبی نخواهد بود و ... دشمن نیز به این نکته پی برده است لذا با تهاجم فرهنگی تمامی موادی را که برای سلامتی ما مفیده بوده از جمله سرکه‌های طبیعی را تحریم کرده و مواد مضر از جمله چیپس، پفک، پاستیل، نوشیدنی‌ها و سیبزیجات مضر را ترویج داده است که توجه نکردن به این مزاج‌ها سبب انتخاب غلط  برخی مدیران شده و جامعه ما را به وضعیت کنونی دچار کرده است.

انتهای پیام   

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری نمایشگاه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۳۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها در افزایش امید به زندگی، گفت: فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری هفته سلامت و نام‌گذاری پنجمین روز این هفته با عنوان سلامت خانواده و فرهنگ سلامت اظهار کرد: در چند دهه اخیر، به دلیل تغییر و تحولات اساسی و فراگیر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی- امنیتی، اقتصادی و فناوری در مقیاس منطقه‌ای و جهانی، نقش ممتاز و تعیین‌کننده فرهنگ به ویژه فرهنگ‌های ملی و منطقه‌ای در عرصه‌های ملی، بین‌المللی و جهانی نمایان‌تر شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، به عنوان نقطه عطف تحولات معنوی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرن بیستم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه عظیمی در این حوزه برخوردار است و پیشرفت و تعالی همه‌جانبه کشور، مستلزم بهره‌گیری مؤثر و هوشمندانه از آن در سطح ملی و مناسبات و تعاملات منطقه‌ای و جهانی است. در حقیقت، فرهنگ به معنای اخص آن، از مختصات ذاتی، مزیت‌های راهبردی، انحصاری و سرنوشت‌ساز کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد تأکید معمار کبیر انقلاب اسلامی امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فرهنگ، نظام‌واره و کلیتی واحد و شامل «عقاید و باورهای اساسی، ارزش‌ها، آداب، الگوهای رفتاری ریشه‌دار و دیرپا، نمادها و مصنوعات» در سطح محلی، ملی، عمومی و حرفه‌ای است. فرهنگ به مثابه «روح جامعه» به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنا و هویت می‌بخشد و شکل‌دهنده و اثرگذار بر ذهنیت و گرایش‌های افراد و جامعه و تعیین‌کننده رفتار عمومی است.

وی افزود: فرهنگ، جهت‌بخش جامعه و نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و نقش و تأثیر قابل توجهی در ارتقای سلامت افراد در سه سطح سیاست‌گذاری و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و مردم به عنوان گیرندگان خدمات سلامت ایفا می‌کند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: فرهنگ، مجموعه‌ای از رهنمودها یا فرمول‌ها برای زندگی در جهان را به ما ارائه می‌دهد و فرهنگ‌های اجتماعی افراد را با اعتقادات، ارزش‌ها و عادت‌های خاصی پرورش می‌دهند. فرهنگ، واسطه‌ای است که مردم به عنوان تسهیلگر روابط اجتماعی برای برقراری ارتباط از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: تأثیر متقابل فرهنگ و سلامتی بسیار پیچیده است و مستلزم در نظر گرفتن مجموعه‌ای از دلایل، تجربه‌ها، تجلیات و روش‌های پیشگیری و درمان برای انبوهی از مشکلات انسانی است با این حال اگرچه تنوع فرهنگی به ویژه در رابطه با سلامتی در ظاهر جذاب و فریبنده است، به همان اندازه می‌تواند تفاوت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین مردم را نیز پنهان کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ارتقای فرهنگ سلامت در مردم با هدف آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه، تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان و...، افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌های کشور و...، تربیت انسان‌های سالم، باانگیزه، شاداب، متدین، وطن‌دوست، جمع‌گرا، نظم‌پذیر و قانون‌گرا انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین ارتقای فرهنگ سلامت مردم برای ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و...، افزایش آگاهی و میزان سواد سلامت جامعه در راستای افزایش پیش‌گیری، خودمراقبتی فعال و اصلاح سبک زندگی و ارتقای عادلانه سلامت در کشور با استفاده بهینه از مشارکت آگاهانه و مسئولیت مردم و توسعه همکاری‌های بین بخشی انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در طول قرن گذشته علل اصلی مرگ در بسیاری از کشورها به طرز چشمگیری از بیماری‌های عفونی به بیماری‌های مزمن تغییر کرده است. اگرچه نوآوری‌های بیوتکنولوژیک نقش مؤثری در درمان بیماری‌ها داشته‌اند اما پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها نیز نقش انکارناپذیری در افزایش امید به زندگی داشته و منجر به طولانی‌تر شدن متوسط امید به زندگی شده است.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: عوامل مختلف شامل بهبود شرایط زندگی، کاهش سوء تغذیه، بهبود وضعیت بهداشتی غذا و آب، اصلاح سیستم‌های دفع فاضلاب و ... با سهم نسبی خود می‌توانند به عنوان مؤلفه‌های بیولوژیک در کنار نوآوری‌های بیوتکنولوژیک بر طول عمر تأثیرگذار باشند. مداخلات پیشگیرانه غالبا در شرایط زندگی و رفتار افراد تأثیرگذار است. در نتیجه فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • زاهدان میزبان گردهمایی کشوری مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • زاهدان میزبان گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌ها
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • اشتباهات نابخشودنی ستاره بارسا: باید بروی!