Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@23:04:55 GMT

ایران امروز شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای دنیا را دارد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۳۸۲۰

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه ایران شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای دنیا را دارد از تهران خواست از این توافق خارج نشود. ناطقان: «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه چهارشنبه گفته ایران با توافق هسته‌ای برجام، شفاف‌ترین کشور دنیا است.

به نوشته اینترفکس، پوتین در کنفرانس خبری مشترک با «الکساندر وندر ولن»، رئیس‌جمهور اتریش گفت: «[برنامه هسته‌ای] ایران، ذیل برجام شفاف‌ترین برنامه در دنیا است و بیشترین بازرسی‌ها از آن انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او همچنین با ابراز تأسف از اینکه «برجام در حال تخریب شدن است» توصیه کرده که ایران در این توافق هسته‌ای باقی بماند.

پوتین در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد اتحادیه اروپا نمی‌تواند کاری برای نجات برجام انجام دهد.

او خروج ایران از برجام را اقدامی «غیرقابل توصیه» توصیف کرد و گفت: «من بارها در گفت‌وگو با همتایان ایرانی‌ام گفته‌ام که به عقیده من، عاقلانه‌تر است که ایران، صرفنظر از هر نتیجه‌ای در این توافق باقی بماند.»

وی اضافه کرد: «چون به محض اینکه ایران اولین گام‌ها را در واکنش به خروج آمریکا از برجام بردارد و خروج از این توافق را اعلام کند، فردای آن روز همه فراموش خواهند کرد که ایالات متحده آغازگر نابودی این توافق بوده و همه تقصیرها گردن ایران خواهد افتاد.»

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

اتحادیه اروپا روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه با صدور بیانیه‌ای ضرب‌الاجل ایران را رد کرد و گفت «قویاً» به ایران توصیه می‌کند «از انجام اقداماتی که موجب تشدید مشکلات می‌شود، خودداری کند.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

ولادیمیر پوتین گفت که آینده توافق به روسیه مربوط نیست، چون این کشور «آتش‌نشان نیست. ما نمی‌توانیم همه جا منجی باشیم به خصوص وقتی که مسئله به دیگران هم بستگی دارد. ما نقش خودمان را ادا کردیم و آماده‌ایم کماکان نقش مثبت ایفا کنیم.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

رئیس‌جمهور اتریش در این کنفرانس خبری گفت که وین برنامه‌ای برای خروج از پروژه خط لوله گاز «نورداستریم» ندارد.
منبع: فارس برچسب ها: پوتین ، برنامه هسته ای ، ایران ، برجام

منبع: ناطقان

کلیدواژه: پوتین برنامه هسته ای ایران برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان شامگاه شنبه در آیین رونمایی از کتاب برجام آیینه عبرت که در سالن اجتماعات مرکز راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی در قم برگزار شد گفت: مساله هسته‌ای برای نخستین بار در سال ۱۳۸۲ مطرح شد، و تا سال ۸۴ جواد ظریف و حسن روحانی با همکاری چند نفر دیگر، مذاکره‌هایی داشتند که مذاکره‌های سعدآباد مربوط به همین دوره است.

 نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت  با یادآوری اینکه از سال ۸۴ تا ۸۶، علی لاریجانی مسئولیت پرونده هسته‌ای را بر عهده داشت و به مذاکره‌ها مشغول بود افزود: از سال ۸۶ تا سال ۹۲ نیز سعید جلیلی مشغول مذاکره بود، تا اینکه ظریف و روحانی بار دیگر آمدند و تا سال ۹۴ توافق ژنو و بیانیه لوزان را انجام دادند و بعد هم توافق مهمی به نام برجام صورت گرفت.

نبویان در ادامه افزود: برای تثبیت کار مذاکره‌های بعدی نیز تا سال ۱۴۰۰ انجام شد.

 نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت  با بیان اینکه این مذاکره‌ها باید بررسی و روایت می‌شد بیان کرد: اگر ما به درستی روایت نکنیم، روایت‌های نارست مطرح خواهد شد.

نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۲ و به مدت یک دهه پیگیر انتشار کتاب‌هایی با موضوع برجام بودیم گفت: هدف ما این بود که یک تقریر درستی با واقعیت متن برجام صورت بگیرد.

 نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت  اضافه کرد: در این رابطه ۶ جلد کتاب نوشته شد که هر جلد حدود ۵۰۰ صفحه داشت، چون خواندن این کتاب‌ها برای همه کار آسانی نبود، کتاب برجام آیینه عبرت که تلخیصی از این کتاب‌ها است، به چاپ رسید.

نبویان تاکید کرد: توزیع این کتاب میان جامعه دانشگاهی و نخبگانی کشور ضروری است تا دوباره دنبال مسائلی مانند برجام نرویم.

 نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت با اشاره به اینکه در کتاب فوق ۱۳ مساله راجع برجام آورده شده است تصریح کرد: یکی از مسائلی که در مذاکره‌ها به‌ویژه در دوره سعید جلیلی باعث پیروزی ایران در مقابل آمریکا شد، این بود که ما با جدیت ایستادیم و هیچ استثنایی را قبول نکردیم و گفتیم، مانند بقیه کشور‌های عضو پیمان منع گسترش سلاح اتمی موسوم به ان. پی. تی، ما نیز باید از حقوقی که داریم، برخوردار باشیم.

نبویان یادآور شد: آمریکایی‌ها اصرار داشتند که اگرچه ملت ایران جز معاهده ان. پی. تی هستند، ولی حق بهره‌برداری از ماده چهار این معاهده را ندارند.

او ادامه داد: طبق ماده چهار این معاهده هر یک از اعضای آن، در خصوص انرژی هسته‌ای دارای سه حق، تحقیق و توسعه، تولید و همچنین استفاده هستند.

حجت‌الاسلام نبویان تصریح کرد: با تغییر دولت در سال ۹۲، ورق برگشت و پذیرفتند که ملت ایران استثنا است و لازم نیست که از این حقوق سه‌گانه مندرج در معاهده برخوردار باشد.

نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت همچنین با یادآوری اینکه در دوران پیش از انقلاب به ایران حق غنی‌سازی اورانیوم ۹۳ درصد را داده بودند گفت: ما در برجام پذیرفتیم که ملت ایران فقط ۳.۶۷ درصد حق غنی‌سازی دارد.

 نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت  در ادامه افزود: در برجام تصریح شده که ملت ایران در بین همه اعضای معاهده یاد شده، مستثنی است.

منتخب تهران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در بخشی سخنان خود با تاکید بر اینکه برجام نمی‌تواند تحریم‌ها را بردارد بیان کرد: ایران به بهانه‌های مختلف مانند هسته‌ای، موشکی، حقوق‌بشر، تروریسم، سایبری و ارسال موشک به روسیه، تحریم است.

او  ادامه داد: ولی در برجام، مذاکره‌کنندگان، پذیرفتند که فقط در صورت توقف فعالیت‌های هسته‌ای، تحریم‌ها برداشته شود.

 نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت  با بیان اینکه تعهد دادند که در مورد بقیه موارد، تحریم‌ها باقی بماند افزود: امروز ظریف نامه می‌دهد که امتزاج و آمیختگی تحریم‌ها، نمی‌گذارد تحریم‌ها برداشته شود.

نبویان همچنین در پاسخ به کسانی که می‌گویند که اگر برجام بد است چرا ترامپ از آن خارج شد یادآور شد: ترامپ نمی‌گوید، برجام بد است، بلکه می‌گوید کم است، یعنی مردم ایران باید علاوه بر هسته‌ای، در مورد مسائل منطقه‌ای و موشکی که دارای اقتدار هستند نیز تحریم شوند.

 نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت  اضافه کرد: ترامپ نیز برجام را قبول دارد، اما معتقد است باید توافق دیگری بنویسیم که نواقص را برطرف کند.

 نویسنده کتاب برجام آیینه عبرت  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسئولان کشور باید از برجام عبرت بگیرند گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب مطلقا نباید برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری نیز با بیان اینکه ناگفتنی‌های زیادی راجع برجام وجود دارد گفت: مطالب مربوط به برجام برای ثبت در تاریخ تبیین شود.

آیت‌الله عباس کعبی همچنین هویت انقلاب اسلامی را دارای سه ضلع دانست و گفت: برخورداری از نظریه تمدنی مبتنی بر اجتهاد اصیل، متناسب با مقتضیات زمان و با بازتولید اسلام ناب بر اساس مکتب اهل‌بیت (ع) نخستین ضلع است.

آیت‌الله عباس کعبی افزود: این مطلب از سوی رهبر معظم انقلاب، بسط و تعمیق پیدا کرده است.

آیت‌الله عباس کعبی همچنین پیشرفت در حوزه علم و فن‌آوری و فتح مرز‌های دانش را دومین ضلع هویت انقلاب ذکر کرد و گفت: ما باید از غرب عبور کنیم، در زمینه علم و دانش پیشرفته‌تر شویم، شاگردی کنیم، اما شاگرد نمانیم.

او در ادامه با تاکید بر ضرورت تلفیق ماهرانه علم و ایمان گفت: ایمان بدون علم، عقب‌ماندگی است و علم بدون ایمان نیز توحش، جنایت و فجایعی مانند غزه را به عنوان غمگین‌ترین تراژدی معاصر به همراه می‌آورد.

امام جمعه اهواز همچنین اقتدار دفاعی و امنیتی بر پایه نظریه مقاومت را سومین ضلع هویت انقلاب اسلامی دانست و گفت: این سه ضلع باید با یکدیگر تلفیق شوند تا بستر و زیرساخت تمدن‌سازی فراهم شود.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مساله برجام، دانش هسته‌ای و اقتدار دفاعی ملت ایران را نشانه گرفته‌اند گفت: دشمنان می‌خواهند تا ما به جای مقاومت، تسلیم شده و به جای دست یافتن به علم و دانش نیز وابسته باشیم.

کعبی تصریح کرد: دشمنان به جای عزت آفرینی، خواهان ذلت ملت ایران هستند، همه اینها در داستان غمناک برجام، جمله به جمله قابل تعقیب است.

او ادامه داد: در توافق‌نامه برجام، هیچ‌کدام از ۹ بند شروط رهبر انقلاب در مهرماه ۹۴، اجرایی نشده‌است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با تاکید بر اینکه در کنار نظریه‌پردازی، پرچم پیشرفت علمی و مقاومت انقلاب اسلامی برافراشته نگه داشته شود گفت: امروز برای انقلاب اسلامی یک مرز نوینی به نام مقاومت تولید شده‌است.

کعبی اضافه کرد: در سایه این مرز که امتداد مرز اعتقادی است، مرز راهبردی انقلاب اسلامی توسعه پیدا کرده، در این ۴۵ سال قوی‌تر شده‌ایم، آمریکا و صهیونیست نیز ضعیف‌تر شده‌اند.

او ادامه داد: این موضوع به مرگ تدریجی و نابودی رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد، و برای تحقق این اتفاق بزرگ، کلید رمزآلود اقتدار اسلام و اُمت اسلامی به فرج امام زمان (عج) نهفته است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شناخت نظریه تمدنی اسلام بر اساس انقلاب اسلامی همچنین تبیین این نظریه و تبدیل آن به گفتمان را مورد تاکید قرار داد و گفت: بستر‌های تحقق این نظریه نیز باید فراهم شده، و برای اجرایی شدن آن مقاومت شود تا این صراط مستقیم انقلاب اسلامی دچار انحراف نشود.

آیت‌الله کعبی بیان کرد: پیوند نسل‌ها، تضمین کننده راه روشن انقلاب اسلامی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشت
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشته
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود