Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@13:46:52 GMT

شايعه پيش خريد، آفت جان خوشه هاي طلايي

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۳۹۱۰

شايعه پيش خريد، آفت جان خوشه هاي طلايي

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - خوشه هاي طلايي کردستان که سال گذشته خود را به مقام دوم کشور رسانده اند گويي امسال از نيش آفت دلالان در امان نيستند و شايعه پيش خريد زودتر از داس کشاورز بر تن اين خوشه ها مي خورد.

به گزارش ايرنا، مدتي است که شايعه پيش خريد محصول گندم کاران کردستاني از سوي دلالان و افراد فرصت طلب به گوش مي رسد اين سودجويان درصدد هستند با پيش خريد محصولي که اکنون در حال جوانه زدن است روزگار را به کام کشاورز و مردم تلخ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حدود 2 ماه تا تير که زمان آغاز برداشت گندم از مزارع استان کردستان است مانده و کشاورزان در اين ايام در تدارک سمپاشي و صيانت از گندم زارهاي خود هستند تا بهترين محصول را در ترسالي امسال برداشت کنند.
پيش بيني ها حاکي از آن است که امسال حدود يک ميليون و 200 هزار تُن محصول گندم از مزارع کردستان برداشت شود و سازمان جهاد کشاورزي نيز خريد يک ميليون و 150 هزار تُن از اين محصول را در برنامه کاري خود قرار داده است.
دولت نيز در راستاي حمايت از دسترنج کشاورزان و تحکيم گام هاي خود در تامين امنيت غذايي کشور قيمت تضميني گندم را با حدود 18 درصد افزايش نسبت به سال گذشته از 15 هزار ريال به 17 هزار تا 17 هزار و 500 ريال رسانده و روند خريد اين محصول در برخي از استان هاي جنوبي از چند روز گذشته آغاز شده است.
اين روند طوري ادامه دارد که طبق اعلام مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزي خريد تضميني گندم حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه خود افزايش داشته باشد البته برخي کارشناسان بر اين باورند اگر شايعه پيش خريد گندم توسط دلالان با چند برابر نرخ اعلامي دولت صحت داشت شاهد افزايش خريد گندم آن هم در چند روز پس از آغاز خريد از سوي مراکز مورد تاييد نبوديم.
عضو شوراي مرکزي بنياد گندمکاران کشور در اين ارتباط معتقد است: تحرکات جزيي دلالان در برخي نقاط کشور به گوش مي رسد از اين رو با توجه به اهميت محصول گندم در تامين امنيت غذايي کشور دولت بايد بيش از گذشته به فکر گندمکاران بويژه در ارتباط با خريد تضميني باشد.
سيدحسين رحيمي با بيان اينکه گندمکاران جز افراد بنيادي در تامين امنيت غذايي هستند و همه ساله بي منت محصول خود را در اختيار دولت قرار داده اند تا هر کدام سهمي در خودکفايي کشور داشته باشند، اظهار داشت: بهتر است دولت نيز امسال با توجه به افزايش قيمت ها علاوه بر پرداخت به موقع هزينه بهره برداران برخي بسته هاي تشويقي نيز به آنها ارايه کند تا سيلوهاي دولتي را به هر مقصد ديگري ترجيح دهند.
وي با اشاره به نامگذاري امسال به نام رونق توليد از سوي رهبر معظم انقلاب افزود: انتظار مي رود دولت بتواند با توجه به اهميت گندم در زندگي مردم در قيمت خريد تضميني آن نيز بازنگري داشته باشد تا گام هاي بيشتري در حمايت از بهره برداران برداشته شود.
چندي پيش استاندار کردستان در نشست کميسيون قاچاق کالا و ارز کردستان گفته بود: موضوع خريد و فروش خارج از ضابطه آرد و پيش خريد محصول گندم را بايد از هم اکنون پيگيري کرد و نسبت به پيش فروش خارج از ضوابط گندم نيز به کشاورزان هشدار داد.
بهمن مرادنيا تاکيد کرد: کساني که بالاتر از قيمت مصوب در حال پيش خريد گندم کشاورزان هستند بطور حتم براي قاچاق آن برنامه ريزي مي کنند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کردستان هم در اين ارتباط معتقد است طبق بررسي هاي ميداني اين سازمان با برخي از دستگاه هاي اجرايي ديگر استان، پيش خريد گندم در استان آن هم با چند برابر نرخ اعلامي دولت اتفاق نيفتاده و اين مساله شايعه اي بيش نيست.
خالد جعفري در ادامه با بيان اينکه شايد دلالي با يک تا 2 هزار ريال بالاتر از قيمت تضميني اقدام به وسوسه کشاورزان کند که اين مساله نيز در دست بررسي است و هم اکنون در استان بدنبال خريد سيستمي گندم و قطع واسطه ها در خريد تضميني هستيم.
وي يادآور شد: سال گذشته با خريد تضميني گندم در سيستم پهنه بندي موفقيت هاي بزرگي در استان حاصل شد که امسال نيز با توجه به اين تجربه، خريد تضميني انجام و سعي مي شود با هماهنگي هاي لازم همانند پارسال حقوق بهره برداران در سريعترين زمان ممکن پرداخت شد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کردستان با بيان اينکه اگر خطر دلالي گندم را تهديد کند اين آسيب متوجه تمام استان هاي کشور است، گفت: افزايش 30 درصدي خريد تضميني در چند روز از آغاز اين طرح نشان از عدم صحت اين مساله دارد.
وي يادآور شد: در سال زراعي جاري 592 هزار هکتار از مزارع استان زير کشت محصول گندم رفته که شامل 560 هزار هکتار ديم و 32 هزار هکتار آبي است و پيش بيني مي شود از يک ميليون و 200 هزار تُن توليد گندم استان يک ميليون و 150 هزار تُن توليد مازاد بر مصرف کشاورزان خريداري شود.
جعفري همچنين در خصوص قاچاق گندم اظهار داشت: مرزهاي کشور بويژه استان به گونه اي است که امکان قاچاق گندم وجود ندارد علاوه بر آن صادرات گندم هم ممنوع است.
نماينده شرکت بازرگاني دولتي در کردستان نيز در اين ارتباط با بيان اينکه از هم اکنون مقدمات خريد تضميني گندم در استان در حال انجام است، گفت: فراخوان مراکز خريد گندم براي آمادگي بيشتر در خريد تضميني گندم مازاد بر نياز بهره برداران اعلام شده است.
جمال صالحي با اشاره به اينکه تاکنون 99 مرکز خريد دولتي و خصوصي براي انجام خريد تضميني گندم استان اعلام آمادگي کرده اند، اظهار داشت: اين شرکت شرايط داوطلبان را بررسي کرده و به تجهيزات 96 واحد ايراد وارد کرد و فرصتي 2 ماهه به آنها براي رفع مشکلات شان داد.
وي همچنين شايعه پيش خريد گندم را رد کرد و افزود: افزايش 30 درصدي خريد اين محصول در استان هاي جنوبي گواهي بر عدم صحت اين موضوع بوده و در اين استان نيز جلسات مختلفي براي بررسي اين موضوع تشکيل شده است.
به گزارش ايرنا، تاکنون موردي از اين موضوع گزارش و يا مشاهده نشده اما انتظار مي رود مسئولان دستگاه هاي اجرايي مرتبط در استان براي مقابله با اين موضوع از هم اکنون در راستاي تامين اعتبار خريد گندم تضميني اقدام کنند.
در سال زراعي گذشته عاملان خصوصي و دولتي خريد تضميني گندم در اين استان حدود يک ميليون و 27 هزار و 478 تُن گندم را خريداري کردند و مطالبات گندم کاران که حدود 13 هزار و 613 ميليارد ريال بود تا 30 مهر ماه به صورت کامل پرداخت شد.
با اين پرداخت به موقع دولت نشان داد در سال گذشته زراعي در عمل به وعده هاي خود به گندمکاران خوش قول بود و با توجه به نزديک بودن فصل برداشت گندم در اين استان برنامه ريزي هاي بيشتري از هم اکنون براي اين منظور لازم است.
استان کردستان در سال گذشته زراعي توانست با خريد تضميني يک ميليون و 478 هزار تني افزون بر رشد 2 برابري نسبت به سال گذشته در خريد، رتبه دوم کشوري را نيز از آن خود کند.
کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که اين ميزان شامل 400 هزار تُن در سيلوها و مراکز دولتي به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نيز در کارخانه هاي آرد بخش خصوصي است.
گزارش از حسن حسين زاده
3034/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: خرید تضمینی گندم در این استان در دولت سیزدهم رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، مهدی جعفری، امروز_ دوشنبه سوم اردیبهشت _در کارگروه خرید تضمینی گندم سال زارعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ استان خراسان جنوبی اظهار کرد: براساس نیاز و پیش‌بینی‌های صورت گرفته ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم از کشاورزان در استان فعال خواهد شد.

وی افزود: از این مراکز ۱۵ مرکز دولتی و دو مرکز خصوصی است که کار خرید گندم از کشاورزان استان را بر عهده خواهند داشت.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: فرآیند خرید تضمینی گندم در استان از بیستم اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان شهریور سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم مرغوب نیز هر کیلوگرم تا ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است، تصریح کرد: با توجه به میزان سطح زیر کشت و اعلام‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود در فصل زراعی جاری بیش از ۲۰ هزار تن گندم توسط کشاورزان تحویل مراکز خرید تضمینی گندم در استان شود.

جعفری با اشاره به افزایش کیفیت تحویلی گندم در دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: افت مفید گندم از ۲.۲ در سال ۱۴۰۰ به ۱.۲۳ درصد در سال گذشته رسیده است.

وی با اشاره به افزایش خرید تضمینی گندم در دولت سیزدهم گفت: مقدار خرید تضمینی گندم از دو هزار و ۸۳۴ تن در سال ۱۴۰۰ با حمایت دولت به ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی ادامه داد: تعداد کشاورزان خرید تضمینی گندم از ۴۴۷ نفر در سال ۱۴۰۰ به سه هزار و ۶۱۲ نفر در سال گذشته رسیده است.

کد خبر 746857

دیگر خبرها

  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت
  • رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • رشد چشم‌گیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع کشاورزی خرمشهر
  • آغاز برداشت خوشه های طلایی در خراسان جنوبی 
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از یک هزار و ۱۲۵ هکتار گندم زارهای آبادان
  • خرید تضمینی گندم به ۳۳۰ هزار تن رسید
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی