Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-16@18:07:21 GMT

شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۴۰۶۲

شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان


بسم الله الرحمن الرحیم

«اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ»

«خدایا قرارم ده در این ماه از توکل‌کنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت، قرارم ده در آن از مقربان پیشگاهت به حق احسانت‌ای هدف نهایی جویندگان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
»

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ» می‌گوید: خدایا من را در ماه رمضان از کسانی قرار بده که متوکل باشم و بر تو توکل کنم و چشمم به دست دیگری نباشد.

وی با بیان روایتی از صدر اسلام می‌پردازد و می‌گوید: شخص عربی، بدهکاری زیادی داشت. نزد امام حسین (ع) رفت و عرض کرد که بدهکاری دارم، خواستم به کریمی مراجعه کنم و به همین دلیل خدمت شما آمدم.

حضرت فرمودند؛ «سه مسأله می‌پرسم؛ اگر یکی را جواب دادی، ثلث قرضت را می‌پردازم، اگر دو تا را جواب دهی دو ثلث آن را می‌دهم و اگر تمام آن‌ها را پاسخ دهی، تمام قرضت را می‌پردازم.»، مرد عرب گفت که آخر من پاسخ کسی، چون شما را بدهم؟ که امام فرمود:: «جدم می‌فرمود:؛ «الاحسان به قدر معرفة» اگر بفهمم چیزی بلدی قرضت را می‌دهم.» و بعد سوال کرد: «بهترین چیز‌ها در عالم چیست؟»، عرب گفت: بهترین چیز‌ها ایمان به خداست؛ و ایمان به رسول خدا و ایمان به شما خاندان اهل بیت (ع)، سوال دوم را این‌گونه پرسید که «زینت انسان به چیست؟»، عرب گفت: زینت عالم به حلم، زینت ثروتمند به بخشش و زینت فقرا به صبر است.

این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: حضرت فرمودند که «اگر این‌ها نباشند؟»، عرب گفت: باید آتشی از آسمان بیاید و این‌ها را از بین ببرد. عالمی که حلم ندارد، ثروتمندی که بخشش ندارد و فقیری که صبر ندارد، باید از بین بروند.

حضرت امام حسین (ع) فرمودند: «نجات از مهالک به چیست؟» عرب گفت: توکل به خدا. امام حسین (ع) تمام قرض‌های آن شخص عرب را پرداخت کرد و یک انگشتر نیز از دستشان خارج کرده است و دست مردم عرب کرد.

وی تاکید می‌کند: این حدیث را گفتم تا به این نکته اشاره کنم که ماه رمضان و روزه ما را موفق کند تا به خدا توکل کنیم. من از صفر شروع کردم و با توکل به این مرحله رسیدم. طلاب جوان هم باید با توکل به درس و تحصیل خودشان ادامه دهند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ» می‌گوید: خدایا من رستگار باشم و نه شقی، اگر رستگار باشم در روز قیامت اهل بهشت می‌شوم.

وی همچنین در شرح فراز «وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ» اظهار می‌کند: خدایا من را از مقربان درگاهت قرار بده، اینکه آدم مقرب درگاه الهی باشد خوب است نه اینکه خدا عقب بزند او را گاهی خدا غضب می‌کند و بندگان باید حواسشان را جمع کنند.

این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: «بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ» که در پایان دعا آمده است، یعنی به حق احسانت‌ای کسی که نهایت طالبین تویی، یعنی از هر جا که آدم نا امید می‌شود پیش خدا می‌رود.

وی در پایان با بیان حدیثی می‌گوید: هر جا که می‌خواهی بدانی دعایت مستجاب شده است، به دلت نگاه کن، ببین اگر ناامید از همه جا هستی، بدان که آن دعا مستجاب شده است. خدا خودش می‌فرماید: به عزت و جلال خودم قسم که قطع می‌کنم امید کسی را که به غیر از من امید دارد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۴۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از شش هزار مورد از مراکز عرضه فرآورده های دامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در پی اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ۶ هزار و ۲۲۲ مورد بازدید از مراکز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی انجام و ۱۸ هزار و ۷۴۴ کیلوگرم فرآورده غیر قابل مصرف و فاقد شرایط بهداشتی در این بازدید‌ها ضبط و ۸ هزار و ۱۵۰ کیلوگرم از این مقدار فرآورده پس از صدور حکم قضایی معدوم شده است. 
فتاحب با اشاره به ثبت ۳۱۸ مورد غیر بهداشتی در مدت اجرای طرح تشدید افزود: در جریان بازرسی از واحد‌های تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در این مدت ۱۱۶ مورد نمونه برداری از فرآورده‌های ضبطی انجام گرفته و ۲۹ مورد نیز به مراجع قضایی معرفی شده است.

او گفت: ۱۶ هزار و ۷۲۸ راس دام سبک و سنگین در جریان اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در کشتارگاه‌های استان مرکزی کشتار و ۸۲۶ تن گوشت از کشتار این دام‌ها استحصال شده است.
فتاحی افزود: بدنبال نظارت بهداشتی بر کشتار دام و طیور استان، ۴ هزار و ۳۲۳ کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین در این مدت به دلیل وجود ضایعات مرضی و بیماری در کشتارگاه‌های دام این استان ضبط شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از تولید شش هزار و ۵۴۹ تن گوشت مرغ طی اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در استان خبرداد و گفت: این میزان گوشت از کشتار ۲ میلیون و ۹۵۷ هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی استان استحصال شده‌است.
فتاحی افزود: مقدار ۲۹ هزار و ۶۰۷ کیلوگرم لاشه طیور به دلیل وجود ضایعات مرضی و بیماری در کشتارگاه‌های طیور این استان ضبط شده است.
 طرح تشدید کنترل و نظارت‌های بهداشتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان از ۱۹ اسفند ماه سال گذشته شروع و تا پایان ماه مبارک رمضان با مشارکت ۱۰۳ نفر از بازرسین دامپزشکی سراسر استان انجام شد.

 یک هزار و ۹۰۵ واحد واحد شامل مراکز تولید، نگهداری، بسته بندی و عرضه مواد پروتئینی و فرآورده خام استان مرکزی در این طرح مورد نظارت بهداشتی دامپزشکی استان قرار گرفتند.

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از شش هزار مورد از مراکز عرضه فرآورده های دامی
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره مسطورا
  • مهلت شرکت در جشنواره مسطورا تمدید شد
  • ۱۱۲ ویژه برنامه قرآنی در سوادکوه اجرا شد
  • سال گذشته بیش از ۴۶ هزار گلستانی خون خود را اهدا کردند
  • اهدای بیش از ۲ هزار واحد خون و پلاکت در ماه مبارک رمضان
  • تجلیل از فعالان و قاریان قرآنی در حسینیه امیرالمومنین اصفهان + فلم
  • تجلیل از فعالان و قاریان قرآنی در حسینیه امیرالمومنین اصفهان
  • استقبال بیش از ۷۰ هزار نفر از طرح زندگی با آیه‌ها
  • بیش از ۶۱ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع شد