Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:42:29 GMT

بررسی دغدغه های فرهنگی استان یزد در نشست جهاد فرهنگی

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۴۱۶۳

بررسی دغدغه های فرهنگی استان یزد در نشست جهاد فرهنگی

یزد- ایرنا- شماری از متولیان و صاحبنظران بخش فرهنگ استان یزد، روز پنجشنبه در نشستی با عنوان 'شورای جهاد فرهنگی'، راهکارهای عملی خود برای رفع معضلات فرهنگی این استان را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا این نشست به همت معاونت فرهنگی سپاه الغدیر یزد و با هدف بررسی دغدغه های فرهنگی استان و ارائه راهکارهای عملی برای رفع آن تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک فعال سیاسی و مدرس دانشگاه در این نشست با اشاره به تفکرات فرهنگی امام (ره) به تبیین دیدگاههای بنیانگذار جمهوری اسلامی در این زمینه پرداخت.
'غلامحسین دشتی' گفت: امام (ره) با توجه به مبانی توحیدی در هستی شناسی و انسان شناسی، جامع ترین تعریف و نیز ساحت را برای انسان قائل هستند و انسان را همچون کتاب حق تعالی، موجودی بی انتها و متصل به بی نهایت هستی یعنی حق تعالی می دانند.
وی اظهار داشت: بر پایه همین معناست که اولا مربیان، انسان را که قرآن و انبیای الهی و شخص رسول مکرم اسلام هستند را بی نهایت از معرفت و نور الهی می دانند و هیچ فرهنگی و منابع فرهنگی را جز اسلام، شایسته برای هدایت انسان نمی دانند و تنها فرهنگ مبتنی بر توحید و معارف قرآن کریم را منطبق بر فطرت انسان از یک سو و سعادت و تقرب الهی از سوی دیگر می دانند.
به گفته دشتی، این ویژگی فرهنگی اسلام که از استحکام عقلانی، قرآنی و فطری برخوردار است شایسته اداره بشریت است.
وی اضافه کرد: آمریکایی ها از این مبانی قدرت و فرهنگی در هراس هستند لذا خداوند متعال وعده پیروزی این فرهنگ و ایین را داده است.
این استاد دانشگاه گفت: امام (ره)، انسان را موجودی بی نهایت می دانستند و معتقد بودند که انسان کامل، عین دین است.
وی خودسازی را نخستین قدم در جریان فرهنگی دانست و یادآور شد: معرف دین، خودش باید دینی باشد.
دشتی در ادامه یکی از دلایل مخالفت آمریکا با جمهوری اسلامی را همین فرهنگ غنی اسلامی دانست و با بیان اینکه علت مخالفت آمریکا با ما همین نفوذ فرهنگی است، افزود: آمریکایی ها و غربی ها در شرق شناسی، بسیار باهوش هستند و از این رو با درک موقعیت ایران، از این فرهنگ می ترسند.
وی جنگ نظامی را آخرین حربه دشمن دانست و با اشاره به اینکه استکبار، ترجیح می دهد از نفوذ فرهنگی به هدف خود برسد تصریح کرد: متاسفانه مشکلات فعلی جامعه از توان مدیریتی آن بیشتر است.
دشتی با انتقاد از طرح های ارائه شده اقتصادی که به گفته وی تاکنون به نتیجه ای مثبت نرسیده است، اضافه کرد: همه آنهایی که دغدغه انقلاب را دارند اعم از سپاه و بسیج و دلسوزان فرهنگی باید مشکلات حوزه فرهنگ را بررسی کنند.
این مدرس دانشگاه گفت: متاسفانه آنهایی که دغدغه فرهنگ دارند دسترسی به طرحها و بودجه های آن را ندارند و برنامه ریز این بخش هم نیستند.
این فعال سیاسی استان یزد به ارائه راهکارهای خود برای تقویت بخش فرهنگی استان یزد هم اشاره کرد و یادآور شد: بسیجی گری، اندیشه ها و همت های انقلابی در حوزه فرهنگ و مطالبه گری باید در دستور کار متولیان و دلسوزان این بخش قرار گیرد.
وی با ابراز ناخرسندی از عملکرد صدا و سیما در این بخش، اظهار داشت: جاده برنامه های فرهنگی کشور هر چند بسته نیست اما تنگ و باریک است؛ باید ضمن مشخص کردن جایگاه فرهنگ در استان، هشدارهای لازم در این زمینه داده شود؛ به اندازه ای که که انقلاب نیاز دارد تولید فرهنگی نداریم.
وی توانمند سازی نظام اداری را دیگر راهکار پیشنهادی خود در حوزه فرهنگی اعلام کرد و افزود: وقتی بسیجی و حزب اللهی نتواند برنامه شاد بسازد برخی هنرپیشه ها به صورت میلیاردی با صدا و سیما قرارداد می بندند که این یک نقطه ضعف است.
دشتی با بیان اینکه به اندازه انگشتان دست هم فیلمسازی که دغدغه دین داشته باشد نداریم، تصریح کرد: لازم است هر کس در حوزه خود به توانمند سازی در این بخش اقدام کند.
معاون فرهنگی، هنری سپاه الغدیر استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی در کشور ما کمرنگ است اظهار داشت: متاسفانه اتحاد و انسجام فرهنگی لازم در استان یزد وجود ندارد که باید بررسی شود.
'سیدحسین راسخی' افزود: این نشست با عنوان شورای جهاد فرهنگی برای حفظ و انسجام فرهنگی استان برپا شده و امید است به نتایج مثبتی ختم شود.
وی از پیش بینی 140 برنامه تبلیغاتی، رسانه ای ، رادیویی ، تلویزیونی و .... در این حوزه در استان خبر داد.
نماینده دستگاه قضایی استان یزد هم در این نشست گفت: متاسفانه بخش اعظم بودجه های فرهنگی به سمت درمان محوری می رود و بقیه آن برای پیشگیری محوری هزینه می شود.
وی به پنج آسب شناخته شده در حوزه فرهنگ در کشور و این استان اشاره کرد و گفت: برای حل این معضل، نیاز به کار جمعی و ائتلافی است.
وی جرم اول این استان را توهین و ایراد ضرب و جرح دانست و گفت: تصادفات و کلاهبرداری در جایگاه های بعدی قرار دارد.
نماینده نیروی انتظامی استان یزد هم در نشست مورد اشاره به معضلاتی چون ترافیک، طلاق، مواد مخدر و فضای مجازی در استان یزد اشاره کرد .
معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان نیز بر گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه تاکید کرد و بی اعتمادی نسل جوان را چالش اصلی بخش فرهنگی دانست.
در این نشست هر یک از حاضران به ارائه نقطه نظرات خود در مورد وضعیت فرهنگی استان و راهکارهایی پیشنهادی خود در این بخش پرداختند و مقرر شد چهارشنبه اول هر ماه، این نشست برگزار شود.
6197

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي دشتي يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۴۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب

سرهنگ آزادی نژاد فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهید منتظر قائم یزد در مراسم مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت گفت: امروز نقشه دشمن، تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه اسلامی است و امروز تکریم خانواده شهداء، جانبازان و ایثارگران در راستای زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه از مسئولیت‌هایی است که بر عهده ما گذاشته شده است. 

وی افزود: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای عزیز و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه اسلامی از اهداف برپایی این مراسم است. 

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت به همت ناحیه مقاومت بسیج شهید منتظر قائم یزد، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، صدا و سیمای مرکز یزد و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد برگزار شد.

روایتگری دوران دفاع مقدس و تجلیل از خانواده معظم شهدا از برنامه‌های این مراسم بود.

 مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت با حضور اقشار مختلف مردم و خانواده معظم شهدا در حسینیه ثارالله یزد برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • قوی کردن‌زیر ساخت‌های فرهنگی
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند
  • حجاب و عفاف دغدغه امروز مردم و مسئولان است
  • حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه