Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@07:15:00 GMT

۵ هزار خانوار کشاورز دره شهری در انتظار ایستگاه پمپاژ

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۴۲۸۹

۵ هزار خانوار کشاورز دره شهری در انتظار ایستگاه پمپاژ

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: شهرستان دره شهر از مناطق جنوبی استان ایلام از قطب‌های اصلی کشاورزی در استان ایلام به شمار می‌رود ولی در سیل اخیر خسارت‌های فراوانی به زیرساخت‌های بخش کشاورزی شهرستان وارد شد.

خسارت‌های سیل در شهرستان دره شهر از آنجا حائر اهمیت است که درآمد بسیاری از مردم شهرستان از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، در حال حاضر دره شهر دارای ۱۶ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت است که سالانه ۲۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این شهرستان برداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیل ۱۲ فروردین ماه علاوه بر خسارت به مزارع به شبکه‌های توزیع آب بخش کشاورزی هم خسارت وارد کرد، حال با گذشت حدود ۴۶ روز از سیل ویرانگر تأسیسات آبرسانی کماکان در زیرآب باقی مانده است، تأسیسات آبرسانی که معیشت حدود ۵ هزار خانوار کشاورز به آن وابسته است.

برآوردهای میدانی هم از خسارت ۱۷۰ میلیارد ریالی به شبکه‌های توزیع آب در بخش کشاورزی دارد، طبق اعلام کارشناسان کشاورزی استان بیش از ۳۵۰ ایستگاه پمپاژ دیزلی و برقی در حاشیه رودخانه سیمره به طور کامل تخریب شدند.

کمک سریع و فوری به کشاورزان می‌تواند آنها را برای فصل دوم کشت امیدوار کرد.

آخرین وضعیت تأسیسات آبرسانی کشاورزان شهرستان

فرماندار دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنامه ریزی شده که به محض فروکش کردن آب با ماشین آلات سنگین، ایستگاه‌های پمپاژ را از آب بیرون آورده شود، ضمن این که برای هر ایستگاه پمپاژ آب مبلغ هشت میلیون تومان خسارت پرداخت می‌شود.

کیانوش محمدنژاد افزود: با وجود اینکه این مبلغ یک بسیار کمی است اما در مرحله اول می‌تواند مشکلات دیگر ایستگاه‌هایی که قابل تعمیر هستند را جبران کند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در قرارگاه بازسازی و سازندگی مناطق سیل زده استان مصوبه‌ای انجام گرفت که در آن مصوبه پیش بینی شد که مبلغ هشت میلیون تومان به صورت علی الحساب به این افراد پرداخت شود که آن قسمتی از دستگاه‌هایی که قابل جبران و تعمیر هستند، تعمیر شوند.

وی ادامه داد: شبکه برق رسانی و همچنین ایستگاه‌های برق این مناطق نیز توسط خود شرکت برق درست خواهد شد که کمک بسیار خوبی به کشاورزان منطقه است.

وی در خصوص زمان پرداخت این خسارت به کشاورزان دره شهر افزود: آخرین آمارها از جهاد کشاورزی به ستاد بحران روز گذشته ارسال و حساب‌های بانکی این کشاورزان نیز گرفته شده که در طی هفته آینده این مبالغ به حساب آنها واریز شود.

روز گذشته نیز شادمهر کاظم زاده نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزرای جهاد کشاورزی و نیرو درخصوص دستوری که رئیس جمهور برای پرداخت خسارت به پمپاژداران شهرستان دره شهر و پایین دست سد سیمره داده اند، ادامه داد: این دو وزیر در پرداخت خسارات وارده به کشاورزان تسریع کنند و این پرداخت را در اولویت قرار دهند.

حجت الاسلام محمد جواد قنبربیگی امام جمعه دره شهر نیز اظهار داشت: با توجه به فرصت کم کشاورزان و پمپاژداران امیدواریم نماینده حوزه جنوبی و استاندار هرچه سریع‌تر از طریق استان یا رئیس جمهور مشکل حاد کشاورزان این شهرستان را پیگیری و حل کنند تا خدشه‌ای به کشاورزی منطقه در سال رونق تولید وارد نشود.

بیش از ۵ هزار هکتار از دشت‌های حاصل خیز دره شهر تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی است که کماکان گرفتار رودخانه سیمره هستند، خارج کردن تأسیسات آبرسانی از زیرآب نیازمند عزم جدی مسئولان است که کشاورزان بتوانند دوباره به زندگی و تأمین معیشت خود برگردند.

طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان براثر سیل‌های اخیر خسارت دیده و علاوه بر این خسارت قابل ملاحظه‌ای نیز به تأسیسات و ایستگاه‌های پمپاژ، جاده‌های بین مزارع و همچنین استخرهای پرورش ماهی در سطح شهرستان وارد شده است.

کد خبر 4618233

منبع: مهر

کلیدواژه: کشاورزی شهرستان دره شهر سیلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۴۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل طرح پمپاژ دایجوند با تزریق ۷۰ میلیارد ریال اعتبار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ سارا فلاحی در سفر به شهرستان هلیلان از طرح پمپاژ د اجیوند این شهرستان بازدید کرد.
وی همچنین از بیمارستان این شهرستان دیدن کرد و با ارزیابی امکانات و وضعیت بهداشتی موجود آن، خواستار احداث بیمارستانی مجهز در شهرستان هلیلان شد.
فلاحی ادامه داد: پیگیری‌های لازم برای اختصاص اعتبار بیمارستان با بنیاد علوی و معاون اجرایی رییس جمهور انجام شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی تولید ۳۳۰ هزار تن گندم در شهرستان کرمانشاه
  • بارندگی ۴۰۹ میلی‌متری زرآباد و تخریب گسترده زیرساخت‌ها
  • سیلاب و باران ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به کشاورزی قصرقند خسارت زد
  • تکمیل طرح پمپاژ دایجوند با تزریق ۷۰ میلیارد ریال اعتبار
  • پایداری آب شرب شهر کنارک
  • کاهش زمان انتظار در ایستگاه‌های خط واحد شهر یزد
  • بیش از ۲۲۹ هزار کشاورز خراسان رضوی زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی
  • خسارت سرمای دیررس بهاره به محصولات زراعی اهر