Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@13:09:52 GMT

حضرت خدیجه(س)؛ الگوی عملی مجاهدت با جان و مال برای دین خدا

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۴۸۱۵

حضرت خدیجه(س)؛ الگوی عملی مجاهدت با جان و مال برای دین خدا

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(ع) گفت: یکی از دلایل افزایش ثروت حضرت خدیجه(س) توجه ایشان به کسب مال حلال و توجه به حقوق کارکنان خود بود، حضرت الگوی عملی مجاهدت با جان و مال برای کسب رضای الهی بودند.

آیت‌الله «روح الله قرهی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درباره بایدهای الگوسازی از حضرت خدیجه(س) به عنوان بانویی که همه ثروت، جان و مال خود را صرف اسلام کرد، گفت: حضرت خدیجه(س) ثروت فراوانی داشتند اما آن را برای اسلام و در راه خدا و رسالت پیامبر(ص) مصرف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(ع) افزود: گاهی شخصی ثروتی ندارد مدعی می‌شود که اگر چیزی داشتم در راه دین و خدا مصرف می‌کردم اما هنگامی که ثروت به آنها روی می‌آورد بخل می‌ورزند، کما اینکه در طول تاریخ کم نبودند چنین افرادی که وقتی به ثروت رسیدند به آن وابسته و دلبسته شده و حتی از دین خدا روی‌گردان یا غافل شدند.

 

آیت الله قرهی با استناد به آیاتی از قرآن کریم درباره مجاهدت مومنان با جان و اموال خود در مسیر خدا، تصریح کرد:‌ برخی افراد چنان به اموال و ثروتی که دارند وابسته و دلبسته می‌شوند که حاضر هستند جان فدا کنند اما از اموال خود بذل و بخششی نداشته باشند، حضرت خدیجه(س) الگوی عملی ایثار و گذشت از آن همه ثروت است ثروتی که حتی از ثروت مردان قریش نیز بیشتر بود اما حضرت هیچ وابستگی و دلبستگی به آن نداشتند و آن را برای رضای الهی در راه اسلام و پیامبر او خرج کردند.

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) یک الگوی عملی از زن پاکدامنی است که در عرصه اقتصادی وارد کار تجارت شدند اما در کمال حیا و عزت زنانه دنبال تجمل‌گرایی، غرور و تفاخر نبودند، ابراز کرد: حضرت با کسب روزی حلال ثروتی را گرد آورده و آن را در بهترین مسیر یعنی دین خدا مصرف کردند.

 

وی با اشاره به آیه دیگری از قرآن کریم مبنی بر اینکه «ای مومنان کمک‌های خود به دیگران را با منت و اذیت باطل نکنید»، اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) در صرف ثروت خود برای دین پیامبر(ص) نه تنها بر ایشان منت نگذاشتند بلکه همواره می‌‌فرمودند این متعلق به من نیست و به پیامبر(ص) تعلق دارد، حضرت با آن همه ایثار و فداکاری در راه اسلام همیشه خود را کنیز و مدیون پیامبر(ص) می‌دانستند، این گذشت و ایثار عظیم جایگاهی نیست که هر کس به سادگی به آن دست یابد.

 

آیت‌الله قرهی افزود: حضرت خدیجه(س) حتی از مردان عرب هم ثروتمندتر بود، خدمه‌ها و حشم‌های ایشان تا شامات می‌رفتند و کارهای تجاری حضرت(س) را انجام می‌دادند؛ ایشان بهترین الگوی کسانی است که قصد دارند درآمد حلال داشته باشند، یکی از خصوصیات درآمد حلال این است که کارفرما به موقع حقوق کارگران خود را پرداخت کند؛ در تاریخ دمشقیه است که هر کس برای حضرت خدیجه(س) کار کرده به موقع حقوق او را پرداخت کردند.

 

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به شرط دیگر کسب ثروت حلال، بیان کرد: حضرت خدیجه(س) تجارت می‌کردند اما در همه زمینه ها ورود نداشتند زیرا در بین اعراب به این معنا حرام و حلال معنا نداشته است، به عنوان مثال حضرت هیچ گاه خرید و فروش شراب نداشتند در حالی که اعراب دیگر هر کالایی را خرید و فروش می‌کردند و برای آنها حلال و حرام اهمیت نداشت، کسی که حرام نکند خداوند جبار یعنی جبران کننده است یکی از دلایل افزایش ثروت حضرت خدیجه(س) توجه ایشان به کسب مال حلال بود.

 

وی افزود:‌ حضرت خدیجه(س) در تجارت هیچگاه کالاهای تقلبی به مردم عرضه نمی‌کردند به همین واسطه کالاهای تجاری ایشان به خودی خود در بین مردم تبلیغ و فروش زیادی داشت.

 

آیت‌الله قرهی در پایان خاطرنشان کرد:‌ مردان، بانوان و دختران کشورمان حتما درباره شخصیت بزرگ حضرت خدیجه(س) حتما مطالعه کنند در این زمینه بزرگانی نظیر آیت الله نوری همدانی کتاب‌هایی را نوشتند که می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان خبرگزاری شبستان قرآن قرآن کریم آمریکا سبک زندگی اسلامی اردبیل مصلی جزء خوانی قرآن کریم حضرت خدیجه س مجاهدت سبک زندگی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۴۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش مایه مباهات و سربلندی ملت ایران است

«سید اسماعیل خطیب» در پیامی خطاب به «امیر سرلشگر موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، ضمن گرامیداشت و تبریک این روز به تمام فرماندهان، نیرو‌ها و کارکنان شجاع و جان برکف ارتش جمهوری اسلامی ایران، حضور ارتش جمهوری اسلامی ایران دوشادوش سایر قوای نظامی و انتظامی، تحت اوامر فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‏‌ای (حفظه‏‎ الله تعالی) را در حفظ تمامیت ارضی و دفاع از ارزش‌های والای انقلاب شکوهمند اسلامی و در تقابل با توطئه‌ها‏ی استکبار جهانی؛ صهیونیست‏‌های جنایت پیشه و ایادی حقیر آنها، همواره مایه مباهات و سربلندی این ملت شهید پرور و قدرشناس دانست.

متن کامل پیام وزیر اطلاعات به شرح زیر است:

اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است (امام خمینی ره)

امیر سرلشکر موسوی
فرماندهی محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

بااحترام، فرارسیدن یوم الله ۲۹ فروردین را که با تدبیر تاریخی و مدبرانه‌ی حضرت امام رضوان الله تعالی علیه، روز ارتش نام گذاری شده است؛ خدمت جناب‏‌عالی، فرماندهان، نیرو‌ها و کارکنان شجاع و جان برکف ارتش جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک می‏‌گویم.

دلیرمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوره‏‌های مختلف انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و در عرصه‏‌های مختلف، نقش آفرین و همراه مردم عزیز کشورمان بوده و ان‏شاءالله، هم‎‏چنان و به طور روزافزون، منشأ خیرات و برکات برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت عزیز خواهند بود.

حضور ارتش جمهوری اسلامی ایران دوشادوش سایر قوای نظامی و انتظامی، تحت اوامر فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‏‌ای (حفظه‏‎ الله تعالی) در حفظ تمامیت ارضی و دفاع از ارزش‌های والای انقلاب شکوهمند اسلامی و در تقابل با توطئه‌ها‏ی استکبار جهانی؛ صهیونیست‏‌های جنایت پیشه و ایادی حقیر آنها، همواره مایه مباهات و سربلندی این ملت شهید پرور و قدرشناس بوده و می‌‏باشد.

با نثار درود بیکران به روح بلند و ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و ادای احترام به مقام شامخ شهدای راست قامت به ویژه شهدای عظیم الشأن ارتش ج. ا. ا؛ از درگاه احدیت، موفقیت و سربلندی بیش از پیش سرافرازان ارتش الهی را مسئلت می‌نمایم.

سید اسماعیل خطیب

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • فال انبیا فردا جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • اجیری و مزدوری در اسلام مکروه است / نباید تمام حیثیت علمی و عملی انسان در اختیار کارفرما باشد
  • سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد
  • معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد
  • مدرسه ۶ کلاسه زنده یاد خدیجه نجم الدین مهدیشهر افتتاح شد
  • جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • فال انبیا فردا پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • ارتش مایه مباهات و سربلندی ملت ایران است
  • تراشه‌ای که گوشت حلال را تشخیص می‌دهد
  • ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد