Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل - فاطمه صالحی: این روزها اخبار و تحلیل های زیادی در خصوص افزایش تحرکات و اقدامات داعش در مناطق مختلف لیبی در رسانه ها منتشر می شود. این اخبار در سایه تحولات میدانی این کشور و در گیری میان شبه نظامیان در طرابلس می تواند رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد.

همانطور که می دانیم طرابلس از چند هفته قبل تاکنون و از زمان دستور خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی این کشور برای لشکر کشی به پایتخت و به دست گرفتن کنترل آن شاهد تنش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی نیز که توسط مجامع بین المللی به رسمیت شناخته شده در برابر این زیاده خواهی حفتر ایستاده اند و قصد ندارند پایتخت لیبی را به آنها واگذار کنند.

حفتر که از حمایت گسترده عربستان و امارات بهره مند است قصد دارد با به دست گرفتن کنترل طرابلس یک حکومت نظامی دیکتاتور در این منطقه ایجاد کرده تا بتواند بعد از آن کنترل تمام کشور را به دست بگیرد تا جاییکه بر اساس گزارش های رسانه ای حفتر به دنبال دست اندازی بر کشورهای مغرب عربی است.

این در حالیست که نیروهای حفتر از زمان صدور دستور لشکر کشی به سمت طرابلس، نتوانسته اند پیشروی خاصی در این منطقه به دست آورده و کنترل آن را به دست بگیرند. آنها برای جبران این شکست نظامی خود حتی حاضر شده اند که مناطق مسکونی طرابلس را هدف حملات خود قرار دهند.

این عدم پیشروی و به نوعی شکست نظامی حفتر باعث شده تا کشورهای غربی به تحریک عربستان و امارات که حامی حفتر به شمار می روند بحث حضور داعش در لیبی را بسیار پررنگ کرده و آن را بار دیگر در رسانه ها مطرح کنند. مسأله حضور عناصر داعش در لیبی موضوع تازه ای نیست به طوریکه از زمانیکه قدرت تروریستها در سوریه و عراق رو به افول رفت حرکت داعشی ها به سمت کشورهای آفریقایی مطرح بود و این مسأله چیزی نیست که طی یک ماه گذشته انجام شده باشد اما چرا باید این موضوع طی این مدت بارها تکرار شود؟

«احمد المسماری» سخنگوی رسمی «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: تشکیلات تروریستی داعش اقداماتی را در صحرای لیبی واقع در جنوب غرب کشور انجام می دهد.عناصر داعش در شهر «سبها» و شهر «مرزق» و مناطق «غدوه» و «ام الارانب» و «وادی عتبه» مستقر هستند. این گروه های تروریستی قصد برهم زدن امنیت در جنوب کشور را دارند. در همین راستا دولت وفاق ملی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای تحت امر «خلیفه حفتر» موجب گسترش داعش در لیبی شدند.

ابوبکر البغدادی سرکرده تشکیلات تروریستی داعش اخیراً با انتشار یک نوار ویدئویی بعد از ۵ سال خود را نشان داد. قصد ما بررسی علایم و نشانه های موجود در این فیلم و اینکه آیا البغدادی واقعاً زنده است نیست بلکه می خواهیم به یکی از دلایل انتشار این فیلم بپردازیم. انتشار این فیلم باعث شده تا در درجه نخست اعلام شود که البغدادی زنده است و در درجه بعدی گمانه زنی ها برای تعیین محل اقامت وی افزایش یابد.

روزنامه انگلیسی دیلی اکسپرس به تازگی گزارش داد که انگلیس و کشورهای غربی قصد دارند برای پیدا کردن البغدادی به لیبی بروند چرا که احتمال انتقال وی به این کشور زیاد است. بر اساس این گزارش ائتلاف بین المللی آمریکا، طی هفته های گذشته اثری از البغدادی در سوریه ندیده و اطلاعات امنیتی نشان می دهد که احتمالاً وی در لیبی است.

دیلی اکسپرس گزارش داد که البغدادی فوریه گذشته از منطقه الباغوز واقع در شرق سوریه فرار کرده و از تلاش برای ترور که توسط نزدیکانش انجام شده جان سالم به در برده است. دیلی اکسپرس گزارش داد که جنگنده های انگلیسی به همراه جنگنده های ایتالیایی و آمریکایی به صورت ۲۴ ساعته به دنبال کشف مکان اختفای البغدادی در لیبی هستند و در حریم هوایی این کشور پرواز می کنند.

جدیدترین عملیات جنگنده های غربی در حریم هوایی لیبی طی شنبه شب صورت گرفته و افسران سازمان اطلاعات نظامی انگلیس مدعی شده اند که البغدادی ممکن است در نزد یکی از شاخه های تشکیلات تروریستی داعش در شمال آفریقا باشند.

این در حالیست که به تازگی روزنامه انگلیسی «سان» به نقل از یک کارشناس امنیتی مدعی شد ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش احتمالاً از مخفیگاه قبلی خود در خاورمیانه (عراق یا سوریه) خارج و به منطقه‌ای دورافتاده در افغانستان گریخته است. به گفته «زید حمید» تحلیلگر امنیتی اندیشکده «برس تکز» (Brass Tacks)، با توجه به زیرانداز و پشتی‌های موجود در تازه‌ترین ویدئویی که از البغدادی منتشر شده است؛ وی احتمالاً به شرق افغانستان و شاخه‌ای از داعش موسوم به ولایت خراسان گریخته است.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران بر این باورند که البغدادی هنوز هم در سوریه یا عراق مخفی شده است. بر اساس گزارش های رسانه ای این احتمال وجود دارد که سرکرده داعش هم اکنون در حوالی استان الانبار عراق، وادی حوران، بیابان‌های حمص سوریه یا شبه جزیره عربستان پنهان شده باشد. روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» نیز در گزارشی در خصوص فیلم منتشر شده از «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش نوشت: اکثریت غربی‌ها معتقدند که البغدادی در یک منطقه در صحرای عراق واقع در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه پنهان شده است. سرویس‌های اطلاعاتی غربی تلاش می‌کنند از هر ثانیه از این فیلم ویدئویی بفهمند که البغدادی در کجا پنهان شده است.

نباید فراموش کنیم که حضور داعش در سوریه که ساخته دست سرویس های اطلاعاتی غرب و در رأس آنها آمریکا است تبدیل به بهانه برای تشکیل ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا شد تا به این وسیله در سوریه حضور یابد تا از یک سو از عناصر تروریست حمایت لجستیکی و نظامی به عمل آورده و راه را برای آنها باز کنند و از سوی دیگر مواضع ارتش سوریه و مناطق مسکونی در این کشور را هدف قرار دهند مسأله ای که در عراق نیز به همین بهانه تکرار شد. نقش آمریکا در حمایت از نیروهای کُرد در سوریه تحت عنوان نیروهای «قسد» را نیز نباید فراموش کنیم؛ نیروهایی که مردم سوریه با برگزاری تظاهرات بارها خواهان بیرون راندن آنها شده اند.

رئیس شرکت ملی نفت لیبی به تازگی اعلام کرده که بروز درگیری های جدید در این کشور تهدیدی جدی برای تولید نفت در لیبی به شمار می رود. در سال ۲۰۱۶ نیروهای خلیفه حفتر با تصرف میادین نفتی تحت کنترل داعش، بخش اعظم میادین لیبی را به تسلط خود درآوردند.

بیشتر زیرساخت‌های نفتی لیبی در شرق این کشور و در کنترل نیروهای خلیفه حفتر قرار دارند. بر کسی پوشیده نیست که آمریکا و شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور از حفتر حمایت میکند اما این اقدام برای محافظت از نفت لیبی است چرا که حفتر یک شخصیت سرسپرده است و اگر یک نظام مردمی، حفتر را کنار بزند دیگر آمریکا اجازه بهره بردای از نفت لیبی را نخواهد داشت. ترامپ در تماس تلفنی خود از حفتر بابت حفظ امنیت منابع نفت لیبی قدردانی کرد.

به طور کلی باید گفت که در آینده نه چندان دور احتمال مداخله نظامی گسترده از سوی کشورهای غربی در لیبی وجود دارد چرا که از یک سو آنها قصد حمایت از نیروهای خلیفه حفتر و به پیش راندن آنها در طرابلس و بر سر قدرت نشاندن وی را دارند و از سوی دیگر می خواهند به بهانه داعش و احتمال حضور البغدادی در این کشور به سمت چاه های نفتی لیبی سرازیر شده و کنترل این چاه های نفتی را به دست بگیرند چرا که در سایه درگیری میان شبه نظامیان در این کشور به نظر می رسد بهترین زمان برای این اقدام باشد.

کد خبر 4615625 فاطمه صالحی

منبع: مهر

کلیدواژه: ابوبکر البغدادی نفت لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۴۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت حضور زنان در استادیوم به بهانه جیمی‌جامپ یک دختر؟

ماجرا از این قرار است که بعد از بازی استقلال برابر تیم آلومینیوم در شهر اراک یکی از دختران استقلالی در نقش جیمی‌جامپ ظاهر شد و خودش را به زمین مسابقه رساند تا با سیدحسین حسینی کاپیتان تیم دیدار کند. حضور این دختر با نوع خاص پوشش باعث شد ماموران یگان ویژه قصد برخورد با او را داشته باشند، اما حسینی مانع این کار شد. اقدامی شبیه به رفتار تمام بازیکنان بزرگ دنیا که وقتی یک جیمی‌جامپ به قصد دیدار آن‌ها می‌آید، جلوی برخورد قهری نیرو‌های انتظامی مستقر در ورزشگاه را می‌گیرند و تلاش می‌کنند ماجرا مسالمت‌آمیز حل شود، چراکه به هر حال آن فرد یک هوادار است و به عشق فوتبال آنجا آمده و فوتبالیست‌ها هم به خوبی می‌دانند هر چه دارند از همین عشق هواداران است.

به گزارش اعتماد، با این حال ممانعت حسینی از برخورد قهری نیرو‌های حافظ نظم استادیوم با آن دختر که همراه با یک تماس بدنی بین حسینی و آن هوادار بود باعث بروز یک درگیری کوچک میان پلیس و کاپیتان استقلال شد که ماجرا هم بعد از یک دقیقه فیصله پیدا کرد، اما نکته جالب اینکه پیش از بیانیه احتمالی پلیس یا باشگاه استقلال یا حتی خود بازیکن که طرفین این حاشیه بودند برخی دلواپسان با بزرگنمایی این موضوع از احتمال ممنوعیت مجدد ورود زنان به استادیوم گفتند.

گویا این دسته از افراد بابت همین جایگاه‌های کوچک، کم‌ظرفیت و دور از زمین مسابقه‌ای که به زنان اختصاص داده می‌شود هم ناراحت بودند و دنبال فرصتی برای جمع کردن این بساط می‌گشتند. این افراد مدعی شدند اقدام سیدحسین حسینی موجب تضعیف جایگاه پلیس شده و حضور آن دختر استقلالی باعث می‌شود زنان نسبت به حضور در ورزشگاه مردد شوند!

در مورد ممنوعیت مجدد ورود زنان به استادیوم‌ها بحثی نیست. همه می‌دانند این اقدام نه به خاطر درخواست مردم و اهالی فوتبال که به واسطه فشار فیفا بوده است. پس اگر مدیران فدراسیون یا حتی مقامات بالاتر که چند ماه پیش با اینفانتینو دیدار کردند، می‌توانند مقامات فیفا را راضی کنند بسم‌الله!

در مورد تضعیف جایگاه پلیس هم ذکر این نکته ضروری است که در وهله نخست همان‌طور که ذکر شد بهتر است ابتدا واکنش خود نیروی انتظامی را ببینیم، چون شاید خود آن‌ها اعتقادی به اینکه جایگاه‌شان تضعیف شده نداشته باشند و در وهله دوم به این مساله توجه کنیم که قطعا جایگاه نیروی انتظامی بالاتر از اینهاست که با یک برخورد چند ثانیه‌ای یا یک بگومگو میان بازیکنان و کادرفنی با حافظان نظم استادیوم که تقریبا امری روال در فوتبال ایران است، تضعیف شود.

اما می‌ماند آن جیمی‌جامپ. در همه دنیا ورود به زمین مسابقه به عنوان جیمی‌جامپ مخصوصا در جریان بازی ممنوع است و قوانین مشخصی در مورد نحوه برخورد با آن شخص وجود دارد. ممنوعیت ورود به استادیوم یکی از رایج‌ترین جریمه‌هاست، اما در هیچ جای دنیا اشاره‌ای به نحوه پوشش جیمی‌جامپ یا جنسیت او نشده است. مثلا نگفته‌اند اگر جیمی‌جامپ دختر بود یا پسر یا فلان لباس را پوشیده بود نوع برخورد تغییر کند. این را از این جهت نوشتیم که همان دلواپسان مدعی شدند که طبق قوانینی که در همه جای دنیا وجود دارد باید برخورد صورت می‌گرفت. دوستان! قوانین دنیا این شکلی است.

دیگر خبرها

  • گران‌‌فروشی داروی کمیاب به بهانه یک بخشنامه
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه
  • قاضی آمریکایی شکایت‌ها علیه «حفتر» را رد کرد
  • به بهانه سالروز تولد محمدعلی بهمنی | شاعر شنیدنی است
  • پاسخ ایران به اسرائیل یک حق طبیعی بود
  • عملیات «وعده صادق» پاسخ بازدارنده بود
  • ممنوعیت حضور زنان در استادیوم به بهانه جیمی‌جامپ یک دختر؟
  • تروریستی خواندن لشکر زینبیون به امنیت پاکستان آسیب می‌زند/ از لشکر زینبیون باید تقدیر کرد
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟