Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روانشناس با تاکید بر اینکه باید به نابرابری های زیرپوستی ورزش توجه کنیم، گفت: همه انسان‌ها نیاز به یک هویت دارند و به دنبال آن نیازمند احساس تعلق هستند؛ هواداران ورزشی با علاقه مندی به یک تیم و باشگاه احساس وجود و تعلق می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد پدرام پیش از ظهر امروز پنجشنبه -۲۶ اردیبهشت ماه- در میزگرد "خشونت روی سکوها" که به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد، با تاکید بر اینکه در کنار احساس تعلق نیازمند وجود عدالت و آزادی هستیم، اظهار کرد: وقتی بازیکنی احساس کند که داور بی عدالتی کرده یا هواداران احساس تقلب یا اجهاف در مواردی همچون فروش بلیط یا جای نامناسب در فضای استادیوم داشته باشند قطعاً احساس نارضایتی و بی عدالتی بر آن ها مستولی شده و میل به بروز احساسات خشمگینانه خود به طور آزادانه خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مدیریت هیجانی باشگاه‌ها با اشکالاتی مواجه است، گفت: به لحاظ هوش معنوی و اجتماعی نتوانسته ایم همدلی و گفت و شنود داشته باشیم و احساس ناب و خالص تماشای یک ورزش سالم را به شکل بسیار نامناسبی نشان داده ایم همچنین تأثیر جو حاکم باشگاه ها خود باعث تقلید رفتارها است و هر حرکتی از افراد تقلید می شود و مابقی افراد همین کار را انجام می دهند.

باید تعریف درستی از فرهنگ فوتبال داشته باشیم

پدرام با اشاره به اینکه کنترل رفتارها در استادیوم نیازمند زیرساخت های بسیاری است، تصریح کرد: باید تعریف درستی از فرهنگ فوتبال داشته باشیم و این فوتبال را درمان کنیم که ایجاد زیرساخت برای آن نیازمند آموزش از مدرسه و مهدکودک است.

وی با تأکید بر اینکه هنوز مرز تعصب و هواداری را نمی دانیم، اظهار کرد: شعارهای بد، تهییج کننده و تخریب کننده است حتی گزارشگران فوتبال و صحبت های متعصبانه آنها در مورد تیم میهمان می تواند اثرات مخربی داشته باشد و قطعاً تلافی چنین رفتارهایی در بازی های برگشت صورت می گیرد.

این روانشناس با ابراز تأسف از وجود شعارهای فرهنگی زیاد بدون عمل، تصریح کرد: همواره از داشتن فرهنگ کهن و غنی صحبت کرده‌ایم اما هنوز اثرات این فرهنگ غنی را در تفکرات نوجوان خود ایجاد نکرده ایم ما واژه همدلی را در مدارس به رقابت برسرنمره ۲۰ تبدیل کردیم آن وقت چگونه انتظار داریم این کودک در جوانی دست رقیب خود را بگیرد و باهم رفیق باشند.

این روانشناس با اشاره به اینکه باید کنترل خشم و مدیریت هیجانی را آموزش دهیم، خاطرنشان کرد: قطعاً سازماندهی این امور بر عهده آموزش و پرورش است اما آموزش و گزینش لیدرهای باشگاه ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا از رفتار آنها الگوسازی می شود.

"تبعیض" واکنش هواداران را در پی دارد

وی با تأکید بر اینکه لیدرها رفتار هواداران را هدایت می کنند، افزود: فضای مجازی هم در کنترل هیجانات بسیار موثر است و اگر مدیران باشگاه ها صفحاتی داشته باشند که توسط ادمین های آن ها در کنترل و آرام کردن فضا بکوشند بی شک حرکات تحریک کننده و خشن در بین هوادارن کاهش می یابد و این امر لزوم ارتباط تشکیلاتی بین اعضا، مربیان و هواداران یک تیم را بیشتر می کند.

این روانشناس با بیان اینکه "تبعیض" واکنش هواداران را در پی دارد، تصریح کرد: بسیاری از تماشاچیان فوتبال که به استادیوم ها می آیند از حقوق بالایی برخوردار نیستند اما به جهت علاقه خود مجبور به پرداخت مبلغ بالایی هستند اما وقتی اجحاف در حق تیم خود را ببینند احساس می کنند مورد ظلم واقع شده اند و همین امر سرچشمه رفتارهای خشونت آمیز خواهد بود.

پرداخت جریمه توسط بازیکنان، اقدام بازدارنده نیست

پدرام با بیان اینکه در صرف بودجه ها و هزینه ها اولویت ها مطرح نشده است، گفت: برای یک بازیکن که حقوق بسیار بالایی دارد پرداخت یک جریمه نقدی چندان سخت نیست و به همین دلیل این جریمه بازدارنده نیست.

وی درخصوص نابرابری های زیرپوستی ورزش خاطرنشان کرد: در فوتبال با چرخه‌های معیوب بسیاری مواجه‌ایم خشونت های فوتبال درهمه جای دنیا اتفاق می افتد اما کنترل هیجانات و احساسات امر بسیار مهمی است که باید همه دستگاه های مربوط برای آن تلاش کنند حتی در یک جمعیت ممکن است موارد اختلالات روانی وجود داشته باشد که قطعاً همکاری پلیس برای این موضوع لازم است حتی در دنیا افراد با مصرف الکل وارد ورزشگاه ها می شوند اما خود را کنترل می کنند.

این روانشناس با تأکید بر اینکه باید نیازهای افراد را بشناسیم، گفت: همه افراد نیازمند هویت هستند و هواداران یک تیم، تیم محبوب خود را به عنوان عضوی از خانواده خود می دانند و باید فضا را برای بروز احساسات آنها مناسب کنیم.

پدرام با اشاره به انواع پرخاشگری در اجتماع، افزود: پرخاشگری فیزیکی، کلامی، مستقیم و غیرمستقیم داریم اما از همه آن ها ریاکارانه تر، پرخاشگری ریاکارانه است که به ظاهر افراد نشسته اند و چیزی نمی گویند اما به فضاهای اطراف خود مانند صندلی ها یا دیگر موارد باشگاه ها صدمه می زنند.

وی با بیان اینکه پرخاشگری تنها صدمه زدن به طرف مقابل نیست، خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد اثرات پرخاشگری افراد به خود آن ها برمی گردد که در این زمینه سکته های قلبی در میان بازی یا بعد از بازی ها خود نشانگر وجود چنین نوع پرخاشگری است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه ورزش از جامعه جدا نیست، گفت: جامعه هم از ورزش جدا نیست و عوامل فیزیکی شامل ازدحام، گرما، گرسنگی در محیط ورزشگاه ها از دیگر دلایل ایجاد پرخاشگری در استادیوم است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روانشناس ورزش ایران هواداران پرسپولیس هواداران سپاهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۶۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعات در خصوص نقل‌وانتقالات

باشگاه پرسپولیس انتشار پاره‌ای شایعات درباره جذب و جدایی بعضی از بازیکنان تیم، در این مقطع از رقابت‌های لیگ را «شیطنت» خواند و آن را به شدت تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، باشگاه پرسپولیس انتشار پاره‌ای شایعات درباره جذب و جدایی بعضی از بازیکنان تیم، در این مقطع از رقابت‌های لیگ را «شیطنت» خواند و آن را به شدت تکذیب می‌کند. این باشگاه در این رابطه بیانیه‌ای صادر کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

«به اطلاع هواداران عزیز و رسانه‌های محترم می‌رساند؛ اصولاً وجود چنین لیستی در این مقطع از رقابت‌ها منطقی نیست و در جریان جلسات مدیرعامل و سرمربی تیم نیز صحبتی به میان نیامده است.

همچنین همان‌طور که هواداران و فعالان رسانه‌ای اطلاع دارند، در روزهای جاری، نقل و انتقالات مالکیتی باشگاه جریان دارد و این مسئله سیاست‌ها و امکانات مالی باشگاه در فصل نقل و انتقالات را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

همچنین هیچ‌گونه پیشنهادی از باشگاه‌های داخلی یا خارجی به باشگاه داده نشده و تمام این اخبار کذب با هدف به حاشیه بردن تیم در این شرایط حساس رقابت‌های لیگ و جام حذفی است. در چنین فضایی شاهد هستیم که هر روز یک داستان جدید برای پرسپولیس ایجاد می‌شود.

یک روز هجمه تمدید قرارداد به راه می‌اندازند و روز دیگر درباره لیست مازاد و موارد مشابه سخن به میان می‌آید.

از نظر باشگاه پرسپولیس، این جریان‌سازی‌ها حداقل دو هدف را دنبال می‌کند. یکی بر هم زدن تمرکز و آرامش باشگاه و اعضای تیم و دیگری منحرف کردن توجه افکار عمومی و رسانه‌ها از اتفاقات و اقدامات غیرمتعارف دیگر.

امیدواریم رسانه‌های محترم در جریان انتشار اخباری که منابع خاص در اختیار ایشان قرار می‌دهند، هم به صحت خبر و هم به جهات مختلف آن توجه نمایند.»

منبع: ایرنا کد خبر 747570

دیگر خبرها

  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعات در خصوص نقل‌وانتقالات
  • عکس| واکنش جنجالی سیاوش یزدانی به باخت الهلال که باعث خشم هواداران شد
  • (ویدئو) جنجال تمرین مختلط ورزش رزمی در لواسان
  • تبعیض‌ها در بخش‌های مختلف باید به حداقل برسد
  • خمس: یک لحظه هم در ایران احساس عدم امنیت نداشتم
  • ویژگی‌های افراد پر انرژی
  • بین فوتبال و رشته‌های ورزشی تبعیض زیاد است
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟