Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - مديرکل آسياي شرقي وزارت امور خارجه در دوران اصلاحات با بيان اينکه تلاش ژاپني‌ها جلوگيري از افزايش تنش‌ها ميان ايران و آمريکا است، تاکيد کرد: ژاپني‌ها فعال تر از گذشته شده‌اند و درصدد ميانجيگري ميان تهران و واشنگتن در جهت حفظ منافع خود هستند.

سيد جلال ساداتيان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايرنا، در خصوص سفر محمد جواد ظريف به توکيو و ديدار وي با مقامات ژاپني گفت: روابط تهران و توکيو، هميشه خوب و مبتني بر همکاري‌هاي اقتصادي بوده است که هرچند در مقاطعي با فراز و فرودهايي همراه بوده اما هميشه طرفين سعي کرده‌اند که اين روابط از تنش به دور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


**آيت‌الله هاشمي پايه‌گذار روابط تهران و توکيو پس از انقلاب است
وي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را پايه‌گذار روابط تهران و توکيو در دوران پس از انقلاب دانست و اظهار داشت: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در زماني که رياست مجلس را برعهده داشت، سفري به ژاپن انجام داد و بناي روابط جديد دو کشور در آن سفر پي‌ريزي شد که اين روابط تا به امروز، افتان و خيزان ادامه داشته است.
اين تحليلگر مسائل سياست خارجي ادامه داد: مردم دو کشور به ويژه مردم ايران، نگاه مثبتي به ژاپن داشته و به اين کشور به عنوان يک کشور دوست ياد مي‌کنند. هزاران ايران در سال‌هاي گذشته به ويژه در دهه 60 و 70، براي کار به ژاپن مي‌رفتند و به عبارتي مي‌توان گفت که يک نوع ارتباط نزديک فرهنگي و مردمي ميان دو ملت ايران و ژاپن وجود دارد.
**ژاپن مي‌خواهد روابطش با ايران تحت تاثير تنش‌ها قرار نگيرد
ساداتيان با اشاره به روابط استراتژيک ژاپن و آمريکا تصريح کرد: نکته مهمي که وجود دارد اين است که ژاپن و آمريکا بعد از جنگ جهاني دوم، داراي روابط استراتژيکي با يکديگر بوده و آمريکايي‌ها داراي نفوذ زيادي در اين کشور هستند. آنها پايگاه‌هاي متعددي در اين کشور دارند. اين ارتباطات به گونه‌اي است که مي‌توان گفت ژاپن پيوند عميقي با آمريکا دارد و آمريکا، يکي از بازارهاي اصلي صادراتي کالاهاي ژاپني است.
وي با تاکيد بر اينکه با وجود روابط نزديک و استراتژيک توکيو و واشنگتن، ژاپن تلاش کرده است روابطش با ايران، تحت تاثير روابط ايران و آمريکا قرار نگيرد، خاطرنشان کرد: تلاش ژاپن محفوظ نگه داشتن روابط تهران و توکيو به دور از دخالت‌هاي بازيگر ثالث است هرچند که نمي‌توان گفت ژاپني 100 درصد به اين خواسته رسيده و در مواقعي هم ديده‌ايم که تنش‌هاي ايران و آمريکا در روابط ژاپن با ايران اثرگذار بوده است.
**افزايش قيمت نفت لطمات شديدي به اقتصاد ژاپن وارد مي‌کند
اين ديپلمات سابق کشورمان با بيان افزايش تنش‌هاي ايران و آمريکا هم ‌اکنون در روابط تهران و توکيو نيز تاثيرگذار گذاشته است، اظهار داشت: ژاپن به صورت سنتي، از خريداران عمده و بزرگ نفت ايران بوده است. پس از خروج يکجانبه آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريم‌‌ها عليه کشورمان، دولت آمريکا معافيت‌هاي نفتي را به هشت کشور براي واردات نفت از ايران صادر کرد که توکيو يکي از آن کشورها بود اما اکنون دولت آمريکا، آن معافيت‌ها را تمديد نکرده و تهديد به تنبيه و تحريم کشورهاي خريدار نفت از ايران کرده‌است .
ساداتيان افزود: اين مسئله موجب نگراني‌هاي شديدي در ميان ژاپني‌ها شده است چرا که اعمال مجدد تحريم‌ها و تلاش‌هاي ايالات متحده براي به صفر رساندن نفت ايران، موجب شده تا قيمت نفت افزايش يابد و در صورتي که قيمت نفت از 100 دلار بيشتر شود، آنگاه لطمات شديدي به اقتصاد ژاپن وارد مي‌شود جدا از آنکه از چه کشوري نفت خريداري کند.
** ژاپني‌ها درصدد ميانجيگري ميان ايران و آمريکا هستند
وي با بيان اينکه تلاش ژاپني‌ها جلوگيري از افزايش تنش‌ها ميان ايران و آمريکا است، عنوان کرد: افزايش تنش‌ها ميان ايران و آمريکا به افزايش قيمت نفت منجر شده و مي‌تواند به گسترش ناامني در خاورميانه به عنوان بزرگترين منطقه توليدکننده نفت منجر شده که در نهايت، مي‌تواند به اقتصاد ژاپن لطمه وارد کند. به همين خاطر، ژاپني‌ها فعالتر از گذشته شده‌اند و درصدد ميانجيگري ميان تهران و واشنگتن در جهت حفظ منافع خود هستند.
اين کارشناس مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که تلاش ژاپن براي ميانجي گري ميان ايران و آمريکا تا چه اندازه مي‌تواند اثرگذار باشد؟ يادآور شد: در تنش ميان ايران و آمريکا، ژاپن هرچند حداکثر تلاش خود را مي‌کند ولي از جايگاه رفيعي برخودار نيست و جزو حلقه اول محسوب نمي‌شود و به همين خاطر، تلاش‌هاي کشورهاي ديگر مانند روسيه، چين و اتحاديه اروپا و حتي عمان و عراق مي‌تواند اثرگذارتر باشد.
** ظريف در دفاع از منافع ايران تنهاست
ساداتيان به تلاش‌هاي ديپلماتيک ظريف براي حفظ منافع ايران هم اشاره و افزود: ظريف در دوران کنوني، يک تنه در حال پيش بردن ديپلماسي ايران است و در رهاورد در دفاع از منافع ايران، تنهاست در حالي که بهتر بود ديگر چهره‌هاي معتبر و بين‌المللي ايران نيز وارد گود شده و به او براي حفظ منافع ايران کمک کنند.
وي با بيان اينکه ظريف هم از قدرت بيان بالايي برخودار است و هم بر اصول و قواعد بين‌المللي مسلط است، گفت: اين مسئله موجب شده است تا او علاوه بر آنکه بر فشارهاي بين‌المللي غلبه پيدا کند بلکه در همه جبهه‌هاي ديپلماتيک فعال است اما بهتر بود ديگران هم به کمک او مي آمدند و کار به نحوي در ميان همه چهره‌هاي معتبر ايراني تقسيم مي‌شد.
** ظريف در نيويورک ورق را به سود ايران چرخاند
مديرکل اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به سفر چندي پيش محمد جواد ظريف به نيويورک اظهار داشت: در شرايطي که دولت ترامپ و «تيم بي» حداکثر تلاش خود را براي افزايش فشارها بر ايران هم در عرصه ديپلماسي رسمي و هم ديپلماسي عمومي انجام مي‌دهند، مشاهده مي کنيد که وزير خارجه کشورمان در نيويورک چطور ورق را به سود ايران چرخاند و هجمه شديدي را عليه «تيم بي» و در راس آنها، جان بولتون انجام داد و افکارعمومي را متوجه نقش‌آفريني آنها کرد.
ساداتيان اضافه کرد: سفر کنوني ظريف به ژاپن هم در چارچوب تلاش‌هاي دستگاه ديپلماسي براي کاستن فشارها از ايران و حفظ مناسبات ايران با دوستان خود در دوران تحريم‌ها قابل تفسير است.
سيام** م ا.ت**1751**1601**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۶۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرتزوگ: بایدن دوست فوق‌العاده‌ای برای اسرائیل است

درحالی‌که رسانه‌ها از گسترش اختلاف میان تل‌آویو و واشنگتن بر سر جنگ در غزه خبر می‌دهند، رئیس رژیم صهیونیستی اما از رئیس‌جمهور آمریکا تمجید کرد.

به گزارش ایسنا، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه و دیدار گروهی از سیاستمداران دموکرات آمریکایی گفت: «بایدن دوست بزرگی برای اسرائیل است. وقتی میزبان او بودیم، علاقه شدید او را به اسرائیلی‌ها و اسرائیل دیدم و اشک از چشمانش سرازیر شد چراکه او لحظات بسیار خوبی را در اینجا کنار ما سپری کرده است».

طبق گزارش خبرگزاری شهاب، وی افزود: «او (بایدن) دوست واقعی اسرائیل است و به خاطر این موضوع به او بسیار احترام می‌گذارم».

هرتزوگ ادامه داد: «من به دوستانمان در آمریکا و به اسرائیلی‌ها می‌گویم رابطه ما با آمریکا برای رفاه ۲ طرف ضروری و حیاتی است و باید بر توسعه و تقویت این روابط تمرکز کنیم. این ارتباط پیوندی منحصر به فرد است که در طول تاریخ ادامه داشته و همچنان دارد».

این اظهارات هرتزوگ درحالی بیان شده که  اختلافات میان رژیم صهیونیستی و آمریکا اخیرا گسترش یافته و این امر سناریوهای متعددی را پیش روی این روابط قرار داده است. رسانه‌های غربی و عبری‌ نیز اخیرا به این مساله پرداختند که وخامت و تنش موجود در روابط میان تل‌آویو و واشنگتن به حدی رسیده که آمریکا با فاصله گرفتن ارزش‌ها و منافع دو طرف از یکدیگر، شروع به ارزیابی مجدد این روابط کرده است.

در همین زمینه، روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه نوشت: «سرخوردگی فزاینده از نخست‌وزیر اسرائیل، برخی از دستیاران جو بایدن را بر آن داشت تا از او بخواهند که به طور علنی از نتانیاهو در خصوص عملیات نظامی در غزه انتقاد کند.»

به نوشته این روزنامه، «بایدن و دستیاران ارشدش از زمان شروع جنگ غزه بیش از هر زمان دیگری به تحریم نتانیاهو نزدیک شده‌اند و دیگر او را شریک سازنده‌ای نمی‌دانند.»

با این‌حال، روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه نوشت آمریکا در مذاکرات پشت‌پرده با تل‌آویو، مخالف حمله به رفح نیست بلکه می‌خواهد با برنامه مشخصی که به غیرنظامیان تلفات کمتری وارد شود، انجام شود.

علی‌رغم این اختلافات اما دولت آمریکا از ابتدای جنگ غزه از هیچ کمک نظامی و لجستیکی به رژیم کودک‌کش دریغ نکرده است و به همین دلیل ملت فلسطین واشنگتن را شریک جنایات و نسل‌کشی در این باریکه می‌دانند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است
  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • هرتزوگ: بایدن دوست فوق‌العاده‌ای برای اسرائیل است
  • آیین اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران درپایتخت مقاومت
  • سفر وزیر خارجه اوکراین به هند
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • ۱۰ چالش کلیدی میان چین و آمریکا در ۲۰۲۴
  • حمله وزیر تندرو نتانیاهو به بایدن
  • ساده‌زیستی در میان دانش‌آموزان استان قزوین ترویج شود
  • نشست دوجانبه مقامات طالبان و پاکستان