Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:22:29 GMT

گرداب حاشیه ها در نساجی ؛ ریشه ها و راه حل ها

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۶۴۵۳

گرداب حاشیه ها در نساجی ؛ ریشه ها و راه حل ها

ساری - ایرنا - تیم فوتبال نساجی مازندران در روزهای پایانی لیگ هیجدهم به رسم سال های اخیرش باز هم پیش از رسیدن به تعطیلات گرفتار حاشیه ها و جدال های داخلی شده است تا ثابت شود حتی رسیدن به سطح اول فوتبال کشور هم نمی تواند این سایه سنگین را از تیم پرطرفدار دور کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، نساجی مازندران که نخستین حضورش را در لیگ برتر با حفظ سهمیه لیگ برتری برای مازندران به جلو آمد ، پیش از این که لیگ هیجدهم به پایان برسد به استقبال حاشیه هایی رفت که در سال های اخیر بارها در دوره های مدیریتی مختلف از این باشگاه پرطرفدار دیده شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماجرای حاشیه های این روزهای نساجی از شکست خانگی نساجی برابر صنعت نفت آبادان 10 نفره آغاز شد ولی چنان با سرعت پیش رفت که اکنون در آستانه آخرین بازی ، تیم نه سرمربی دارد و نه سرپرست و نه دستیار و آخرین تمرین تیم هم با هدایت دو کاپیتان برگزار شد.
سرعت گسترش حاشیه ها در نساجی به بهانه باخت مقابل نفت آبادان چندان زیاد است که نمی توان اصالت چنین موضوعی را تایید کرد چرا که تیم نساجی هدفش را بر ماندن در لیگ برتر قرار داده بود و این هدف را با حضور جلالی به عنوان سرمربی در نیم فصل دوم محقق کرد.
بررسی ریشه تحولات و شکل گیری حاشیه ها در نساجی لیگ برتری مازندران نشان می دهد باخت برابر صنعت نفت بیشتر شبیه بهانه بوده تا ریشه اختلاف را در دو مالکیتی بودن نساجی نشان دهد ، موضوعی که در برکناری حمید مطهری از تیم بیشتر خود را نشان داد.
مطهری پس از برکناریش اعلام کرد که دیگر مالک باشگاه، یعنی رضا حدادیان در تماس تلفنی با جلالی اعلام کرده نامه برکناری مطهری را امضا نمی کند. این اظهار نظر مطهری با بیان این موضوع که ' باشگاه دو مالک دارد و هر دو مالک باید برای اخراج حکم بدهند ' تا حدودی سر نخ حاشیه های اخیر را نشان می دهد.
هر چند که باشگاه نساجی در فصل جاری از نظر مالی شرایط تقریبا بهتری نسبت به فصل های اخیر داشت، اما نمی توان انکار کرد که از زمان مشترک شدن مالکیت تیم، حاشیه ها و تنش ها در باشگاه بیشتر شد.
نساجی سال جاری را با همین حاشیه ها و تنش های مدیریتی آغاز کرد. 26 اسفند سال گذشته صنیعی فر در نامه ای به استاندار که نخستین ساعات آغاز سیل در مازندران را مدیریت می کرد، اعلام کرد که از تیمداری منصرف شده و نمی خواهد کار در باشگاه را ادامه دهد. او که 60 درصد مالکیت باشگاه را در اختیار دارد و مدعی است تا کنون میلیاردها تومان برای باشگاه هزینه کرده و نقش یک منجی برای نساجی در روزهای دشوار مالی را داشت، به نظر می رسد حالا میلی به ادامه حضور در باشگاه نساجی ندارد. گفته می شود صنیعی فر پیش از آن نیز در محافل خصوصی اعلام کرده بود که میلی به ادامه فعالیت در نساجی ندارد.
نقطه غیر شفاف اما ملموس حاشیه های اخیر نساجی اختلافات مالی بین دو مالک باشگاه است ، اختلافاتی که طبق گفته های حمید مطهری در مورد کنار گذاشته شدنش به مسائل داخلی و فنی تیم هم سرایت کرده است ، چرا که صنیعی فر دستور برکناری مطهری را داده و حدادیان بنا به گفته های مطهری، موافق این برکناری نیست.
** سوابق حاشیه سازی
هدف از این نوشتار بیان ماجرای اختلافات بین دو مالک نیست. بلکه یادآوری تکراری بودن حاشیه ها در باشگاه 60 ساله و پرطرفدار نساجی است. نساجی در سال های اخیر همواره گرفتار حاشیه های مختلف بود.
چه باغ تغییر سرمربی، چه با تغییر مالک و مدیرعامل و چه با جابه جا شدن محل تمرین حاشیه ها از نساجی دور نشدند ، حاشیه هایی که حتی لیگ برتری شدن این تیم را در برخی دوره ها، دقیقا چند گام پیش از صعود منتفی کردند.
تنش های ناشی از حاشیه ها دست و پای نساجی را گاهی آنقدر می بست که حتی از پرواز به مشهد برای دیدار با ابومسلم در لیگ آزادگان سال 1391 جا بمانند. این حاشیه ها همیشه در نساجی وجود داشت و تقریباً به طور کامل می توان گفت که تا کنون هیچ مدیری نتوانسته نساجی را از چنگ این بندهای مخفی نجات دهد.
مهدی پرهام که مالک باشگاه نساجی بود، برای جدا کردن تیم از حاشیه ها تصمیم گرفت تا تمرینات تیم را به تهران منتقل کند و نساجی فقط برای برگزاری بازی های خانگی به قائمشهر بیاید ، تصمیمی که از دوره پرهام عملی شد و هنوز هم اجرا می شود.
با این وجود ، حاشیه ها پس از مدتی باز هم سراغ نساجی آمدند و گریبان این تیم را گرفتند. برخی پیشکسوت ها و کارشناسان فوتبال مازندران معتقدند که یکی از دلایل ریشه دواندن این حاشیه ها در باشگاه نساجی، بی توجهی به ظرفیت های مدیریتی و فنی داخلی منطقه و همچنین سودجویی برخی افراد پنهان در پشت پرده است.
**دور از خانه
یکی از بازیکنان و مربیان قدیمی نساجی که به عنوان یکی از بزرگان تاریخ این باشگاه از او یاد می شود بر این باور است که حل نشدن مسائل کلان مدیریتی در باشگاه نساجی، از عوامل مهم حاشیه های مستمر موجود در این تیم است.
رحیم دست ‌نشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که صنیعی فر و حدادیان تلاش زیادی برای حمایت از نساجی و موفق شدن آن انجام دادند، گفت: این دو مالک امکانات زیادی برای نساجی فراهم کردند و نمی توان زحمات آن ها را نادیده گرفت. بسیاری از بازیکنانی که برای نساجی خریداری شدند، در قرارداد با نساجی رقمی بیشتر از قراردادهای گذشته اشان را امضا کردند. این یعنی دو مالک باشگاه برای تیم زحمت کشیدند. اما مسائلی هم در تیم وجود دارد که به دلایل متعدد حل نمی شود و این زحمات زیر سایه این مسائل قرار می گیرد.
وی افزود: البته در مورد حاشیه های اخیر نساجی هم انتقاداتی می توان مطرح کرد. مثلا این که چرا آقای مطهری به عنوان مربی دقیقا قبل از بازی آخر بعضی مسائل را بیان کرد؟ من در مورد مسائل مالی به این دلیل که به اسناد مالی دسترسی ندارم قضاوت نمی کنم. اما اگر درست باشد که تقریبا تمام مطالبات مربی پرداخت شده، پس چرا الان باید این مسائل مطرح شود؟ نمی گویم آقای مطهری حق انتقاد ندارد. اگر این که می گویند مالک باشگاه دستور اخراج عباس زاده را داده درست باشد، طبیعی است که مربی باید واکنش نشان دهد. چون مالک باشگاه حق اظهارنظر در مسائل فنی را ندارد. اما به نظرم باید صبر می کرد تا بازی های تیم در لیگ برتر تمام شود.
این پیشکسوت فوتبال مازندران خاطرنشان کرد: من فکر می کنم تا زمانی که مدیریت باشگاه در سطح کلان درست نشود این دردسرها هست. برای مثال از ابتدای نیم فصل دوم نساجی مدیرعامل ندارد. مهران کاظمی قائم مقام است و مدتی خواست کار مدیرعاملی انجام دهد، اما اختیارات مدیرعامل را ندارد.
دست نشان با اشاره به دور شدن نساجی از قائمشهر و فاصله داشتن افراد اثرگذار و آشنا به محیط فوتبال قائمشهر از این تیم گفت: نساجی از 60 سال پیش تیم قائمشهر و مازندران است. اما امروز یک دفتر در قائمشهر ندارند. آیا این مشکل نیست؟ این که تیم را برای تمرین به تهران می برند و برای بازی های خانگی در قائمشهر مهمان می شود نمی تواند مشکل باشد؟ تیم از محیط خودش دور شده و افراد آشنا به تیم و محیط هم کنار گذاشته شده اند.
**فاصله از خودی ها
وی افزود: مشکل بزرگ این است که طی سال های اخیر برای مدیریت نساجی از توان و تجربه داخلی ها کمتر استفاده شد یا به درستی استفاده نشد. مبالغی را که به مربیان غیربومی نساجی داده می شود هرگز به مربیان خوبِ اهل همین منطقه نمی دهند. او ادامه داد : من که مربیگری را کنار گذاشته ام و سال ها پیش اعلام کردم دنیای مربیگری را رها کردم. بنابراین به توانمندی مربیان جوان تر و افراد با سابقه اشاره می کنم ، اما می بینیم که مدیران و باشگاه تقریبا هیچ ارتباطی با افراد اثرگذار و آشنا به محیط ندارند.
سرمربی اسبق نساجی اظهار داشت: اگر مدیر قوی و کاربلد وارد به امور و محیط باشد مشکل تا حدودی حل می شود. کسی که محیط را بشناسد و بتواند شورای فنی تشکیل دهد و از شورا کمک بگیرد.
دست نشان تاکید کرد : مدیران باشگاه باید با کمک دلسوزان نساجی جلوی برخی شیطنت ها را بگیرند. زمانی که سعید آذری مدیر عامل نساجی شد، از من خواست که جلسه ای داشته باشیم. برخی افراد انقدر علیه چهره های بومی و داخلی فوتبال قائمشهر نزد ایشان حرف زده بودند که وقتی من را دید از من پرسید چرا قائمشهری ها انقدر با هم بد هستند؟ که در پاسخ به او گفتم آدم های خوب خودشان نمی آیند بگویند که ما خوب هستیم و آدم های بد و منفعت طلب برای منافعشان آن ها را تخریب می کنند.
** کمینِ سودجویان
دست نشان با بیان این که یک سری افراد سودجو در اطراف باشگاه برای منافع خودشان برنامه ریزی می کنند، گفت: جلوی این افراد را می توان گرفت. افرادی که هر جا حق حساب به آن ها رسید حامی هستند و هر جا دست شان خالی ماند واکنش نشان می دهند و شناتاژ کردن را آغاز می کنند. این افراد حتی در انتخاب سرمربی هم گاهی نقش ایفا می کنند. اگر فردا آقای جلالی از باشگاه جدا شود، بلافاصله برای منافع خودشان شروع به برقراری ارتباط با گزینه های بعدی و ایجاد فشار می کنند.
وی دلیل مستمر بودن حضور و اثرگذاری این افراد در نساجی را ناتوانی و سکوتِ منفعت طلبانه برخی افراد با هدف ماندن به هر قیمت عنوان کرد و افزود : از خودمان بپرسیم که چه می شود ناگهان سکوها علیه یک سرمربی شعار می دهند؟ آیا نمی توان سکوها را مدیریت و افراد خاطی را از باشگاه دور کرد؟ راه حل این معضل استفاده از فوتبالی های منطقه برای مشورت دادن به تیم است.
دست نشان با اشاره به تلاش مالکان باشگاه برای موفقیت نساجی گفت: امروز می بینیم که در باشگاه با وجود تلاش هایی که می شود، هیچ کسی راضی نیست. مالک، کادر فنی، کادر مدیریتی، بازیکنان و حتی تماشاگران همه ناراضی هستند. با این روند سنگ روی سنگ بند نمی شود.
وی هشدار داد : من عاقبت این نساجی را با این وضعیت بد می بینم و امیدوارم این تیم باسابقه به سرنوشت صباباطری، راه آهن، ابومسلم و سایر تیم های نامدار دچار نشود. هواداران تیم از جان و دل عاشق نساجی هستند و باید برای این همه علاقه هم که شده، سایه حاشیه ها را از سر این تیم برداشت.
**ریشه های بیرونی حاشیه ها
هرچند که حاشیه ها در همه تیم های فوتبال و تیم های سایر رشته ها وجود دارد، اما تکراری بودن حاشیه ها در نساجی و رسانه ای شدن این حاشیه ها در هر نوبت، شکل تنش ها در این باشگاه را متفاوت کرده است. بر خلاف روال مرسوم که تیم های فوتبال از تعطیلات برای تجدید قوا و برنامه ریزی و تقویت بنیه تیمی استفاده می کنند، بخش عمده ای از تعطیلات نساجی در هر فصل برای حل و فصل حاشیه ها صرف می شود. در این بین هواداران تنها عناصر باشگاه هستند که به درستی کارشان را در هر شرایطی و با هر وضعیتی که نساجی از نظر مالی، مدیریتی و فنی داشت انجام دادند.
به هر حال حاشیه هایی در داخل باشگاه که گاهی به نظر می رسد سرنخ هایی در بیرون از باشگاه داشته باشند، نگرانی هواداران را برای آینده تیم بیشتر می کند. درگیری هایی که ظاهری فنی و مدیریتی دارند، اما گاهی این طور به نظر می رسد حتی مدیران و کادر فنی نیز ناخواسته گرفتار آتشی از حاشیه ها می شوند که از جایی دیگر تغذیه می شود. این البته یک احتمال است و می تواند درست نباشد. اما از نگاه برخی باسابقه های فوتبال نساجی و مازندران می توان تأییدیه آن را دریافت کرد.
حسین قزلسفلو یکی از همین چهره های با سابقه فوتبال مازندران است که چنین نگرشی دارد. او که پیشینه سرمربیگری نساجی را در کارنامه دارد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، وجود این حاشیه ها را محدود به همین روزهای اخیر ندانست و گفت: زمانی که من هم سرمربی نساجی بودم همین حاشیه ها بود و در نهایت از تیم خداحافظی کردم به تربیت یزد رفتم. این وضعیت در نساجی سال های قبل نیز دیده می شد. اما رسیدن به این که دلیل این وضعیت در نساجی چیست با یک پاسخ ممکن نیست. چون موضوعی چندبعدی است که ریشه ها و دلایل مختلف دارد.
وی با بیان این که ریشه حاشیه های سریالی و مستمر نساجی می تواند در خیلی جاها باشد، افزود: به صراحت می توان گفت که در فوتبال امروز خیلی از مسائل از بیرون هدایت و مدیریت می شوند. تجربه 30 ساله ام در فوتبال نشان می دهد که معمولا حاشیه ها درست زمانی ایجاد می شوند که از نظر عده ای باید بشوند. یعنی این حاشیه ها مدیریت شده هستند. چون منافع عده ای در این است که حاشیه هایی ایجاد شود تا به هدفی برسند. اهداف برخی افراد و گروه ها در ثبات و آرامش به دست نمی آید. به همین دلیل هر سال در نساجی و بسیاری از باشگاه ها مانند استقلال و پرسپولیس شاهد برخی حواشی هستیم.
**بی اعتمادی به نساجی
این مدرس ای اف سی گفت : معتقدم در نساجی ریشه تمام این مسائل این است که به خود نساجی اعتماد نکردند. همیشه منجی های نساجی کسانی بودند که از بیرون هدایت شدند و آمدند. امروز هم می بینیم که تیم با هر تلاش و زحمتی که به لیگ برتر رسید، باز همین حاشیه ها دست بردار نیستند. معتقدم این مسائل مدیریت شده هستند. هم از جانب مسائل سیاسی و اقتصادی و هم مسائلی که در ابعاد بیرونی نساجی وجود دارد.
قزلسفلو با بیان این که امروز در فوتبال ایران به جای مربی سالاری، شاهد بازیکن سالاری و مدیرسالاری هستیم، افزود : چالش نساجی صرفا بحثی داخلی نیست. چون در مدیریت داخلی کسی نمی تواند در این ابعاد حاشیه بسازد. عامل بیرونی حاشیه برای تیم ها می تواند مافیای فوتبال، بازیکن سالاری، کسانی که در مسائل اقتصادی دخیل هستند یا حتی خیلی ها که به دنبال منافع دیگری به جز مسائل مالی، از جمله مدیریت هستند باشد.
وی ادامه داد : حتی بحث استفاده از نیروی انسانی تیم و جا به جایی بازیکن ها و مربیان مطرح می شود. به هر حال نساجی یک برند مطرح است که عده ای می توانند در این مسائل از آن سود ببرند. یا حتی مواردی مانند تبلیغات می تواند دخیل باشد. به هر حال مسائل جانبی زیادی وجود دارد. در این بین آن چه که اهمیت دارد این است که به خود نساجی هرگز اعتماد نشد.
سرمربی اسبق نساجی تصریح کرد: هر گاه در هر مجموعه ای، اعم از ورزشی یا اقتصادی و اجتماعی، برای مدیریت امور به کسانی که از خود مجموعه هستند اعتقاد و اعتماد نشود، آن مجموعه موفقیتی درازمدت و مستمر نخواهد داشت. اگر امروز نساجی به هر دلیلی در لیگ برتر است که خیلی هم خوب است و ما خوشحال هستیم که لیگ برتری ماند، اما مطمئن باشید که اگر همین روال ادامه یابد حضورش در سطح برتر فوتبال کشور دوام نخواهد داشت. چرا که مسائل فنی تحت الشعاع مسائل اقتصادی و مدیریتی است و روند موفقیت در مسائل فنی همواره زیر سایه مسائل کلان باشگاه قرار دارد.
این مدرس فوتبال اظهار داشت : مردم و تماشاگران همواره صادق هستند. من در صنعت نفت آبادان مدیر فنی بودم، در جوِ باشگاه تراکتور حضور داشتم و فضای تیم های شهرستانی دیگری را لمس کردم. همه جا هواداران صادق بودند و یک سری افراد که پشت هواداران و لیدرها پنهان می شوند برای منفعت خودشان حاشیه ها را ایجاد و مدیریت می کردند. اگر سرمربی و مدیرعاملی قوی و منطقی باشد، لیدر و سکونشینان به خودشان اجازه نمی دهند که در تصمیمات باشگاه دخالت کنند.
**احتمالِ بلاتکلیفی
نساجی در شرایطی لیگ هیجدهم را به پایان می رساند که مانند هفته پایانی نیم فصل نخست گرفتار حاشیه های تکراری شده و هواداران هم از حالا می دانند باید چند هفته و شاید هم تا آستانه آغاز لیگ برتر، نگران تیم و انتخاب سرمربی و جذب بازیکن باشند.
با توجه به شرایط پیش آمده که جلالی از نساجی جدا شد و بازیکنان هم که در نیم فصل قصد فسخ یک طرفه قرارداد را داشتند، با توجه به پایان قراردادشان پس از هفته سی اُم به دنبال حضور در تیم های دیگر خواهند بود. با این حساب نساجی چی ها یک بار دیگر باید در انتظار روزهای بلاتکلیفی باشند. مگر این که مشکلات به سرعت حل شود و بیانیه صادر کردن ها و مصاحبه دادن ها کنار گذاشته شوند.
9927/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش فوتبال حاشيه ها نساجي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۶۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوهری با 1+6 وارد سال جدید شد (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، احمد گوهری که پس از حضور در آلومینیوم اراک شرایط خوبی سپری کرده و نسبت به دوران حضورش در پرسپولیس آرامش ذهنی بیشتری دارد و عملکرد فنی بهتری ارائه می‌دهد، در آخرین مسابقه تیمش در سال گذشته نمایش مطمئنی مقابل نساجی مازندران داشت و حالا می‌خواهد همین روند را ادامه بدهد.

این دروازه‌بان که پس از تعطیلات نیم‌فصل در دو مسابقه جام حذفی و لیگ برتر مقابل نساجی مازندران و پرسپولیس کلین‌شیت کرده بود، در آخرین بازی سال 1402 و بازی لیگ برابر نساجی هم دوباره دروازه‌اش را بسته نگه داشت و آمادگی بالایی از خود به نمایش گذاشت.

احمد گوهری در شرایطی خودش را آماده ادامه بازی‌های آلومینیوم اراک می‌کند که تا کنون توانسته در 6 مسابقه لیگ برتر و یک بازی جام حذفی کلین‌شیت داشته باشد و انگیزه زیادی برای بهبود این آمار در ادامه فصل دارد.

این دروازه‌بان با شرایط خوبی که در تمرینات آلومینیوم اراک در روزهای گذشته داشته، سعی دارد در نخستین بازی سال جدید مقابل هوادار تهران هم مثل آخرین بازی با نساجی عملکرد خوبی بر جای بگذارد و تیمش را در مسیر امتیازگیری کمک کند.

دیگر خبرها

  • مراقب سلامت دندان‌ها در تعطیلات نوروزی باشید
  • گوهری با 1+6 وارد سال جدید شد (عکس)
  • گرگیعان ریشه در تاریخ شفاهی مسلمانان دارد
  • هجوم مورچه زرد؛ وحشت این شهر را فراگرفت
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • علیرضا رضایی از لیست نساجی کنار گذاشته شد
  • دروازه‌بان نساجی از لیست خارج شد
  • بخشش باید فرهنگ گدایی را ریشه‌کن کند
  • شرط نساجی برای جذب دروازه‌بان برزیلی
  • ریشه‌های نوروز عمق تاریخ را درنوردیده است