Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:39:25 GMT

راهکار وزارت علوم برای صرفه جویی انرزی در دانشگاه ها

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۶۵۵۸

راهکار وزارت علوم برای صرفه جویی انرزی در دانشگاه ها

تهران – ایرنا – معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با نوسازی و ترمیم موتورخانه دانشگاه ها ضمن صرفه جویی در اصل هزینه ها، انرژی کمتری هدر می رود.

محمدتقی نظرپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا در مورد برنامه های وزارت علوم برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مدتی است مبحث مدیریت سبز را در دانشگاه ها پیگیری می کند که اگر به این مدیریت جدید توجه کنیم صرفه جویی در اصل هزینه ها عملی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در مورد استهلاک سیستم های گرمایشی و سرمایشی دانشگاه ها، گفت: سیستم های سرمایش و گرمایش دانشگاه ها با گذر زمان مستهلک شده است که با بازسازی و نوسازی سیستم های موتورخانه ها بخشی از انرژی هدر رفته در موتورخانه ها ذخیره می شود.
معاون اداری مالی وزیر علوم در این زمینه به ذکر مثالی پرداخت و افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر با نوسازی موتورخانه 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.
نظرپور بخش دیگر منابع اتلاف انرژی را ساختمان های دانشگاه ها دانست و اظهار کرد: پنجره های برخی از ساختمان های دانشگاه ها دوجداره نیست و انرژی زیادی اتلاف می شود. در این زمینه باید کانون های مصرف و تولید انرژی را مدیریت کرد.
وی یادآور شد: با هدایت انرژی به داخل ساختمان ها، هدر رفت انرژی به حداقل می رسد. اگر موتورخانه ساختمان ها مرتب نوسازی و تعمیر شود، منجر به کاهش سوخت گاز می شود و دو جداره کردن پنجره ها، انرژی کمتری به داخل ساختمان ها و اتاق ها هدایت می کند.
معاون اداری مالی وزیر علوم به اتلاف آب شرب در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: به علت قدیمی بودن لوله های آب، اتلاف آب شرب چشمگیر است. البته در ساختمان های دانشگاه ها می توان از آب یا پسابی که در سیستم دوش و سرویس های بهداشتی وجود دارد، به عنوان آب خاکستری(آب بازیافتی)استفاده کرد.
نظرپور تاکید کرد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مدیریت سبز این اقدامات را با همکاری دانشگاه ها آغاز کرده است.
**دانام **9492**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي وزارت علوم صرفه جويي مديريت سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۶۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: تولید آب شرب در این جزیره توسط دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن است که هزینه‌های میلیاردی به دنبال دارد. - اخبار استانها -

شهرام داوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قشم اظهار داشت: در حال حاضر برای تولید هر مترمکعب آب در جزیره قشم باید 25 هزار تومان پرداخت کرد که 17 هزار تومان آن توسط سازمان منطقه آزاد قشم پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط تولید آب بسیار گران است و باید در مصرف آن صرفه‌جویی کرد، تصریح کرد: برای تامین آب شرب جزیره، سازمان منطقه آزاد قشم رقمی در حدود 224 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به طرحهای آبرسانی اجرا شده در جهت افزایش تولید آب در قشم، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال میزان تولید آب در این منطقه از 23 به 27 هزار مترمکعب افزایش یافته است.

داوری قدیمی بودن لوله‌های انتقال آب در برخی از مناطق قشم به ویژه در بافت قدیم را از جمله مشکلات حال حاضر آبرسانی در این جزیره عنوان کرد و گفت: نوسازی این خطوط انتقال از برنامه‌های مهم این شرکت است که امیدواریم بتوانیم در سالجاری بخش قابل توجهی از آن را انجام دهیم.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند
  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه