Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@17:56:28 GMT

17معدن در منطقه شکار ممنوع خراسانلو، فعال است

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۷۱۷۵

17معدن در منطقه شکار ممنوع خراسانلو، فعال است

خبرگزاري آريا - زنجان - ايرنا - رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان ابهر گفت: منطقه شکار ممنوع خراسانلو از وجود 17 معدن فعال برخوردار است و محيط زيست به منظور جلوگيري از تهديد گونه هاي جانوري و گياهي بر اين معادن نظارت جدي دارد.

محمدهادي کاظمي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاکيد براينکه آرامش و امنيت حيات وحش از سوي انسان ها نبايد مورد تهديد قرار گيرد، افزود: آلودگي ها، تکه تکه شدن و تخريب زيستگاه ها، از جمله عواملي است که آرامش و امنيت گونه هاي جانوري را با تهديد جدي مواجه کرده و موجب از بين رفتن آنها مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه اين عوامل تهديدي براي گونه هاي گياهي نيز محسوب مي شود اظهار داشت: معدنکاران در کنار فعاليت معدني بايد به تخريب نکردن زيستگاه و رعايت دقيق مسايل زيست محيطي، توجه ويژه اي داشته باشند و حفظ طبيعت و حيات وحش را جدي تر بگيرند.
کاظمي تصريح کرد: به دليل تاثيرات اين تعداد معدن فعال در داخل منطقه شکار ممنوع خراسانلو ابهر بر گونه هاي گياهي و جانوري منطقه، اين معادن به دقت و به صورت مستمر رصد و پايش مي شوند تا مشکل زيست محيطي ايجاد نشود.
وي افزود: از 52 معدن ثبت شده در شهرستان ابهر، تعداد 25 معدن فعال است که 7 باب از اين معادن در خود روستاي خراسانلو که محلي براي گردشگري است قرار دارند.
کاظمي با بيان اينکه ابهر ازنظر وجود ذخاير معدني، سومين شهرستان استان زنجان است اظهار داشت: متاسفانه به سبب عدم رعايت الزامات زيست محيطي از سوي برخي صاحبان معادن، علاوه بر آسيب جدي به طبيعت، مشکلاتي نيز براي جوامع محلي ايجاد شده است.
وي با تاکيد براينکه فعاليت غيراصولي و غيرفني معادن محيط زيست را تخريب مي کند افزود: برخي متوليان معدن، چندان الزامات زيست محيطي را رعايت نمي کنند که اين بي توجهي علاوه بر آلودگي و تخريب محيط زيست، آرامش ساکنان جوامع محلي را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان ابهر گفت: فعاليت معادن اين شهرستان از سوي کارشناسان محيط زيست به صورت مستمر پايش مي شود و نحوه مديريت زيست محيطي معادن در بازديدها، مورد بررسي قرار گرفته و توصيه هاي لازم به متوليان به منظور بهره برداري اصولي ارايه مي شود تا محيط زيست مورد تهديد و تخريب قرار نگيرد.
کاظمي با اشاره به اينکه اکثر معادن شهرستان ابهر سيليس و گرانيت هستند که با بي توجهي برخي متوليان، به طبيعت آسيب جدي وارد مي شود، افزود: تخريب مراتع، ايجاد راه هاي ارتباطي گسترده، ايجاد ريزگرد، عدم توجه جدي به بحث احيا و بازسازي از جمله موارد تخلف زيست محيطي معادن است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان ابهر گفت: در کنار حمايت از معادن که ظرفيتي مهم براي اشتغال و رونق توليد است بايد به الزامات زيست محيطي نيز توجه جدي داشت تا علاوه بر رفع مشکلات و کاهش تهديدات در جهت توسعه شهرستان، استان و کشور نيز بهره برداري شود.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است و در بين 49 درجه و 5 دقيقه تا 49 درجه و 33 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 6 دقيقه تا 36 درجه و 26 دقيقه عرض شمالي واقع شده و وسعت منطقه 70157 هکتار و حداقل ارتفاع 1550 متر و حداکثر 2971 متر و دامنه تغييرات ارتفاعي نيز 1421 متر است.
اين منطقه، کوهستاني بوده و ميزان بارندگي آن بالاي 400 ميليمتر در سال است.
پوشش گياهي منطقه بطور عمده شامل چوبک، بومادران، گون، کلاه ميرحسن، پسته وحشي، سياه تلو است و زيستگاه قوچ و ميش وحشي البرز مرکزي مي باشد از گونه هاي ديگر حيات وحش منطقه مي توان به خرس قهوه اي، پلنگ، سياه گوش و از گونه هاي پرندگان به کبک معمولي نيز اشاره کرد.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو واقع در شهرستان هاي ابهر - خرمدره به دليل داشتن آب و هواي معتدل کوهستاني و زمين‎ هاي حاصلخيز از تنوع گونه‎هاي گياهي و جانوري خاصي برخوردار است و بيش از 13 نوع پستاندار از جمله قوچ و ميش ارمني و البرزي، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎اي، خوک وحشي، گرگ و سياه گوش و 22 گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقي، سينه سرخ ايراني، دليجه، سارگپه در اين منطقه زيست مي کنند.
6084/6085
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۷۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر

حسن ابراهیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان اظهار کرد: در پی گزارشات رسیده از مردم و دوستداران حیات وحش شهرستان مبنی برتلف شدن پرندگان از نوع زنبورخوار در جنگل این شهرستان، ۲ نفر زنبوردار غیر بومی متخلف که با ترفند‌های خاص به منطور جلوگیری از خسارت به کندو‌های خود با آغشته کردن سم به زنبور عسل و با خوراندن طعمه‌های آغشته به سم مبادرت به از بین بردن این پرنده‌ها کرده بودند، دستگیر شدند.

او گفت: زنبورداران متخلف اقدام به از بین بردن تعداد ۴۰ قطعه پرنده از نوع زنبورخوار در منطقه ممنوعه کوه سیاه در جنگل بناب و دهنه حسین کشته شهرستان ارسنجان کرده بودند.

ابراهیمی افزود: ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست جهت رصد، گشت، پایش و بررسی دقیق موضوع ضمن شناسایی و دستگیری متخلفان در منطقه مراتب تخلف نامبردگان را صورتجلسه کردند و آثار تخلف و تلفات پرندگان وحشی نیز مستندسازی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان ادامه داد: پرونده این تخلف به منظور اقدامات و برخورد قانونی به دادگاه ارسال شد و متخلفان به دلیل کسب درآمد و منفعت شخصی اقدام به کشتار بی رحمانه این گونه حیات وحش کرده بودند، اما نقش با ارزش و بی بدیل اینگونه از پرندگان برکسی پوشیده نیست.

 ابراهیمی تاکید کرد: ماموران این اداره با هدف حفظ حیات وحش و انجام رسالت سازمانی خود در صورت وجود چنین تخلفاتی در حوزه شهرستان بدون اغماض برخورد خواهند کرد.

او اضافه کرد: چنین تخلفاتی به طور قطع از چشم ماموران این اداره پوشیده نخواهد ماند. همچنین از کسانی که شاهد بروز این تخلفات و اقدامات غیرانسانی در منطقه هستند تقاضا می‌شود در اسرع وقت موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

ابراهیمی با اشاره به راهکار‌های پیشگیرانه برای در امان ماندن کندو‌های عسل از هجوم زنبورخواران، گفت: پیشنهاد می‌شود زنبورداران با ایجاد سر و صدا در اطراف کندو‌ها و برپایی مترسک و یا ایجاد امواج و صدای پرندگان شکاری این پرندگان را دور کنند و از وارد آمدن خسارت و زیان به طبیعت بپرهیزند.

دیگر خبرها

  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)