Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اسلام آباد - ايرنا - دولت پاکستان در واکنش به تحولات اخير مربوط به تهران-واشنگتن و افزايش حضور نظامي آمريکا در خليج فارس، گفت: تحرکات آمريکا نگران کننده است و موجب افزايش تنش ها در منطقه مي شود.

«محمد فيصل» سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه در نشست خبري هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در اسلام آباد افزود: اسلام آباد گزارش هاي مربوط به حضور ناو جنگي و بمب افکن آمريکا در منطقه را مشاهده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تاکيد کرد: پاکستان ضمن مخالفت با هرگونه رويارويي و تنش، از تمامي طرف ها مي خواهد تا با خويشتنداري از طريق گفت وگو و مذاکره به رفع اختلافات بپردازند.
محمد فيصل اظهار داشت: استقرار ناو جنگي و بمب افکن آمريکا در منطقه اوضاع امنيتي در خاورميانه را که از قبل با بحران روبه رو است، تضعيف مي کند.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي گفت: اسلام آباد به طور مرتب با تهران در تماس است.
پيشتر وزير امور خارجه پاکستان گفته بود که اين کشور در حال بررسي تحولات مربوط به ايران و آمريکا است و اسلام آباد مطابق با اوضاع منطقه سياست روشني را تدوين خواهد کرد.
«شاه محمود قريشي» سه شنبه گذشته طي نشست با اعضاي کميسيون روابط خارجي مجلس ملي اين کشور افزود: اسلام آباد براي بررسي تحولات مربوط به ايران و آمريکا کميته مشورتي متشکل از پنج تن از معاونين سابق وزارت امور خارجه پاکستان را تشکيل داده است.
آساق*272*274**1144
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۷۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر امور خارجه در نشست شورای امنیت: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه منافع ایران دست بردارد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت ملل متحد در نیویورک در خصوص وضعیتِ خاورمیانه، شامل مسأله فلسطین به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - نیویورک

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

طی ماه‌های گذشته، شورای امنیت نشست‌های متعددی را برای رسیدگی به جنایاتِ جنگیِ ترکیبی و نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه برگزار کرده که علیرغم تصویب سه قطعنامه و یک بیانیه مبنی بر درخواست توقف فوری جنگ و ارسال همه‌جانبه کمک به مردم، «هیچ نتیجه عملی» - تکرار می‌کنم - «هیچ نتیجه عملی» نداشته است.

طی همین مدت، دیوان بین‌المللی دادگستری نیز دو قرار موقت الزام‌آور صادر کرده که اجرای کامل آنها «عملاً» و حداقل، مستلزم قطع کامل حملات اسرائیل و باز شدن تمام راه‌ها از جمله مسیرهای زمینی برای کمک‌رسانی است.

در همین مدت، رژیم اسرائیل با وحشی‌گری تمام به کشتار و تخریب ادامه داده که شهادت بیش از ۳۴ هزار نفر غیرنظامیِ فلسطینیِ که اکثر آنها زن و کودک اند و مجروح شدن دهها هزار نفر، جابجایی اجباری جمعیت غزه، و تخریب عامدانه بیش از ۷۰ درصد مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها شامل بیمارستان‌ها، مساجد و کلیساها، مراکز آموزشی و اماکن تاریخی و فرهنگی، هدف قرار دادن کاروان‌های امدادرسانی و امدادرسانان و کشتار امدادگران آشپزخانه مرکزی جهان تنها بخشی از آثار ویرانگر آن است.

آقای رئیس

حمله موشکی اول آوریل رژیم تروریست اسرائیل به ساختمان سفارت کشورم در دمشق، نشان داد که این رژیم حتی در نقض اصل بنیادین مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک و نادیده انگاشتن کنوانسیون‌های شناخته شده وین تردید نمی‌کند. همانگونه که اکثر اعضای شورای امنیت در نشست دوم آوریل این نهاد اعلام کردند، این حمله نقض آشکار منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین بوده و بنابراین قویاً محکوم است.

شورای امنیت طی ماه‌های گذشته به درخواست‌های رسمی و مکرر ما برای جلوگیری از حملات بیشتر رژیم اسرائیل به منافع، و مستشاران رسمی نظامی ضد تروریسم ایران هیچ اقدامی انجام نداد، متأسفانه این شورا به خاطر رفتار کاملاً غیرمسئولانه آمریکا، انگلیس و فرانسه، در واکنش به این حمله مطلقاً غیرقانونی نیز حتی از صدور یک بیانیهِ محکومیتِ صرف هم عاجز ماند!

آقای رئیس،

هیچ دولتی -- تکرار می‌کنم -- «هیچ دولتی» در مقابل چنین حمله موشکی گستاخانه و جدی به سفارت کشورش، که یکی از نمادهای حاکمیت آن بشمار می‌رود، و همچنین کشتار (و به شهادت رساندن) مأموران قانونی و رسمی و دیپلماتیک خود هرگز ساکت نمی‌نشیند. جمهوری اسلامی ایران که برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری، تا همین اواخر نیز در برابر سایر حملات تروریستی موشکی رژیم اسرائیل با ملاحظات منطقه و فرصت دادن به نقش سازمان ملل، خویشتنداری قابل‌توجهی نشان داده بود، وقتی با مشاهده ادامه چراغ سبز کاخ سفید به تداوم جنایات رژیم اسرائیل و در نتیجه تداوم انفعال شورای امنیت در جلوگیری از حملات رژیم اسرائیل مواجه شد، دیگر به هیچ وجه نمی‌توانست در برابر حمله به سفارت و تعرض به حاکمیت خود، صبر پیشه کند.

بنابراین، حمله نظامی ۱۳ آوریل ایران:

اول، کاملاً ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت؛

دوم، ابتدای به ساکن نبود بلکه در پاسخ به یک سلسله جنایات و حملات موشکی رژیم اسرائیل به منافع ایران بویژه به سفارت ما در سوریه انجام شد؛

سوم، در استیفای حق دفاع مشروع ایران تحت حقوق بین‌الملل صورت گرفت؛

چهارم، با رعایت معیار عدم تعرض به افراد و اماکن غیرنظامی انجام شد؛

و پنجم، صرفاً بر دو تأسیسات نظامی رژیم اسرائیل که در حمله به سفارت ما استفاده شدند، متمرکز گردید. بنابراین از نظر گستره و ضرورت‌های نظامی نیز محدود و متناسب بود. همچنین، از آنجاکه کاملاً معلوم بود برخی حامیان رژیم اسرائیل که شریک مطلق کشتار مردم در غزه هستند، حتماً به آن رژیم در تلاش برای خنثی‌سازی حمله ایران کمک خواهند کرد، لذا دفاع مشروع به گونه‌ای انجام شد تا نیل به هدف تضمین گردد. طراحی سنجیده٬ دقیق و حاوی پیام اقدام ما در حمله محدود و حداقلی نیروهای مسلح کشورم در چارچوب حقوق بین الملل و دفاع مشروع و خسارات وارده به اهداف مشخص نظامی و عدم تعرض به مناطق غیر نظامی، درستی این ارزیابی و متناسب بودن حمله و البته اصابت دقیق آن به هدف را تضمین کرد.

آقای رئیس

تأکید می‌کنم: اکنون دفاع مشروع و اقدام متقابل و متناسب ایران پایان یافته است. بنابراین، باید رژیم اسرائیل وادار گردد از تکرار هرگونه ماجراجوئی نظامی افزون‌تر علیه منافع ایران دست بردارد. مسلماً، در صورت هرگونه استفاده رژیم اسرائیل از زور و تعرض به منافع ایران، جمهوری اسلامی ایران نیز در استیفای حق ذاتی خود در دادن پاسخ آنی، قاطع و قوی به آن و پشیمان ساختن قطعی و کامل این رژیم لحظه‌ای تردید نخواهد کرد. این تصمیمی تغییر ناپذیر است.

می‌خواهم از نیویورک و با صدای بلند روشن سازم که ایران همواره بخش مثبت تحولات منطقه، در تثبیت صلح و امنیت پایدار و از جمله مبارزه با تروریسم بوده است. ما در تحقق حداکثری امنیت ملی و منافع کشور و امنیت جمعی منطقه حساس غرب آسیا با هیچ طرفی تعارف نخواهیم داشت. شورای امنیت باید رژیم سرکش و یاغی اسرائیل را مهار و ریشه جنگ و نسل کشی در غزه را فوراً پایان دهد.

زمانی که در مورد امنیت پایدار و ثبات منطقه و مقابله با تروریسم صحبت می‌کنیم، نمی‌توان به نقش بسیار تأثیر گذار و برجسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با تروریسم اشاره نکرد. نمی‌توان از فداکاری سرداران و فرماندهان آن، بویژه سرلشکر قاسم سلیمانی تجلیل نکرد.

بی تردید فداکاری سردار سلیمانی و سپاه پاسداران در بازگرداندن آرامش به منطقه و در کمک به دولت و مردم عراق و سوریه زبانزد همگان است.

در این چارچوب مستشاران نظامی ضد تروریسم ایران با قدرت به تلاش خود برای نیل به امنیت پایدار منطقه ادامه خواهند داد.

آقای رئیس،

جنایات رژیم اسرائیل در غزه و کرانه باختری و سایر مناطق فلسطین اشغالی و نیز حملات آن به برخی کشورهای منطقه بیانگر چند واقعیت انکارناپذیر است:

اول) حملات نظامی گسترده این رژیم اسرائیل دارای تمامی عناصر مادی و معنوی جنایت تجاوز، جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و جنایت نسل‌کشی بوده و بنابراین موجب مسئولیت بین‌المللی رژیم و متحدین آن و مستلزم محاکمه و مجازات همه آمران، عاملان و حامیان ارتکاب آن جنایات است.

دوم) رژیم اسرائیل، با اتکاء به حمایت دولت آمریکا و برخی متحدین خود، برای پیشبرد سیاست آپارتاید، پاکسازی قومی و نسل‌کشی و حتی توسعه دامنه جنگ، هیچ خط قرمزی را مراعات نمی‌کند.

سوم) آمریکا و برخی کشورهای غربی، عامل اصلی ممانعت از تلاش‌های جدی جهانی از جمله در این شورا برای برقراری آتش‌بس فوری و دائم در غزه و جلوگیری از پذیرش عضویت کامل دولت فلسطین در سازمان ملل و عدم همراهی با صدور بیانیه شورا در حمایت از کنوانسیون‌های شناخته شده وین و اصل تعرض ناپذیری اماکن دیپلماتیک به شمار می‌روند.

دوم) ذات و ماهیت رژیم اسرائیل مبتنی بر تجاوز، اشغال، ترور و نسل‌کشی است. لذا تمامی اقدامات گذشته آن نظیر مذاکرات به اصطلاح صلح، انعقاد پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط نیز نه تنها صلح طلبانه نبوده بلکه ذاتاً و کاملاً فریبکارانه و در نتیجه فاقد هر گونه نتیجه عملی جهت تحقق حقوق ذاتی ملت فلسطین بوده است.

سوم) تحولات و مقاومت غزه و کرانه در شش ماه گذشته بار دیگر ثابت کرد، از بین بردن مقاومت فلسطین و حماس، به عنوان یک حرکت آزادیبخش در مقابل اشغالگر، توهمی بیش نیست. حمایتِ همه ملل منطقه و آزادی‌خواهان جهان از مقاومت ستودنی ملت فلسطین نیز ثابت کرد که این ملت در تحقق این حق ذاتی خود تحت حقوق بین‌الملل اصلاً تنها نیست. اسرائیل یک دولت مشروع نیست، فقط یک قدرت اشغالگر است و گذشت زمان نیز هرگز به قدرت اشغالگر مشروعیت نمی بخشد. چرا که بر مبنای اصول شناخته شده حقوق بین الملل، وضعیت اشغال یک سرزمین موقتی است حتی اگر دهه‌ها بطول انجامد.

ششم) اقدامات بی‌ثبات‌کننده تل‌آویو در منطقه، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت بوده و جلوگیری از این روند نیز یک ضرورت فوری و قطعی است؛ موضوعی که اصولاً وظیفه ذاتی شورای امنیت به‌شمار می‌رود.

آقای رئیس؛

ضمن قدردانی از تلاش‌های مثبت دبیرکل سازمان ملل در حمایت از حقوق مردم فلسطین، ج. ا. ایران همصدا با بسیاری از دولت‌ها و کشورهای جهان، از این شورا می‌خواهد با مد نظر قرار دادن وخامت بالا، گستره وسیع و آثار منفی و سهمگین جنگ و نسل‌کشی در غزه و با هدف متوقف کردن خطر واقعی گسترش دامنه جنگ، و نیز پیامدهای راهبردیِ زیانبار و گسترده آن بر صلح و امنیت، در این شرایط حساس، مسئولیت خود را جدی گرفته و از تمامی اختیارات و ظرفیت‌های موجود برای توقف فوری حملات جنایتکارانه رژیم اسرائیل در غزه و از جمله رفح، تمرکز ویژه به ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی، واداشتن رژیم اسرائیل به عقب نشینی از سراسر غزه و تبادل اسرای دو طرف استفاده کند تا همگان شاهد بازگشت امنیت و آرامش به منطقه، از سواحل مدیترانه تا دریای سرخ باشیم. به یاد داشته باشیم، امنیت منطقه، امنیت جهان و امنیت همه ماست،

در این چارچوب، قویاً از شورای امنیت انتظار می‌رود با تصویب یک قطعنامه جامع، قاطع و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، نسبت به این موارد اقدام کند:

۱- برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله در رفح؛ و حتی کرانه باختری

۲- رفع کامل محاصره انسانی غزه؛

۳- تبادل انسانی اسرا؛

۴- موظف ساختن رژیم به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیروهای نظامی و ادوات و تجهیزات آنها از غزه و ضرورت بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود؛

۵- اعمال تحریم جامع و فوری تسلیحاتی علیه رژیم اسرائیل ؛

۶- حمایت از قرار موقت الزام آور دیوان بین الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان و حامیان جنایات اسرائیل به دلیل ارتکاب نسل‌کشی، کشتار هدفمند خبرنگاران، کارکنان نهادهای مردمی خدمات رسانی، کاربرد مکرر سلاح‌های غیرمتعارف از جمله بمب‌های فسفری و تهدید مکرر مقامات رژیم اسرائیل به استفاده از بمب هسته‌ای در غزه؛

آقای رئیس

مایلم مجدداً تأکید کنم که ریشه بحران خاورمیانه در اشغال سرزمین تاریخی فلسطین نهفته است. حل جامع، عادلانه و دائمی آن نیز به فراهم آوردن زمینه لازم برای تحقق کامل و آزادانه حق مسلم ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خویش از طریق برگزاری یک رفراندوم، میان همه ساکنان اصیل فلسطینی شامل مسلمان، مسیحی و یهودی با کمک سازمان ملل و ایجاد دولت فراگیر، تاریخی و مادری فلسطین به پایتختی قدس شریف است.

سخنانم را با شعری عالمگیر از سعدی شاعر بزرگ ایرانی به پایان می برم، شعری که بر روی فرش اهدایی بافت ایران بر دیوار ساختمان سازمان ملل نقش بسته است، همان فرش ایران که نماد صبر راهبردی، علم، هنر و اقتدار ایران و همه ایرانیان در سراسر جهان است.

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

سپاسگزارم، آقای رئیس.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • وزیر امور خارجه در نشست شورای امنیت: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه منافع ایران دست بردارد
  • آمادگی پاکستان برای میزبانی رئیس جمهور ایران
  • انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • آمریکا باید از ‌آب‌های خلیج فارس خارج شود
  • گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه
  • کنعانی: ایران پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود / زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است / زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است
  • هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد/ ایران وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است