Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها، اعظم محبی: جوانی قلاده سگی را به دست گرفته و در جاده سلامت آزادانه گام برمی دارد… در کمال خونسردی به هر سو می‌رود و با سگش بازی می‌کند و نسبت به عابرانی که خود را کنار می کشند، بی تفاوت است.

سگ گردانی در معابر و تفرجگاه‌های استان گلستان در سنوات اخیر مانند دیگر نقاط کشور رو به افزایش بوده و این امر سبب رعب و وحشت و ایجاد مزاحمت برای مردم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صاحبان این سگ‌ها اما بدون توجه به ترسی که در دل مردم ایجاد می‌کنند، به تفریحشان با سگ‌ها در اماکن و فضاهای عمومی ادامه می‌دهند.

آمار رو به افزایش این پدیده، بسامد اذیت و آزار عابران را هم افزایش خواهد داد بنابراین مقابله با این امر و برخورد جدی با آنها که مطالبه عمومی هم است باید در دستورکار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

در خصوص بیماری‌هایی که توسط سگ به انسان منتقل می‌شود با مدیر بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفتگو کردیم. علی باقری به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که توسط سگ به انسان منتقل می‌شود هاری است.

وی با بیان اینکه ویروس هاری از طریق بزاق حیوان منتقل می‌شود و بنابراین پنجه‌های لیس زده سگ هم عامل انتقال بیماری است، افزود: بیشترین موارد حیوان گزیدگی در سطح استان (بیش از ۸۰ درصد) توسط سگ‌ها صورت می‌گیرد.

۱۰ هزار گزش در سال

باقری با اشاره اینکه زمانی که علائم هاری بروز کند، مرگ ۱۰۰ درصد است، تصریح کرد: هزینه واکسیناسیون برای فردی که دچار گزش شده بیش از یک میلیون تومان است و آمار سالانه ۱۰ هزار گزش در گلستان هزینه هنگفتی را به دولت تحمیل می‌کند.

وی با بیان این ۹۰ درصد گزش ها توسط سگ‌های صاحب دار انجام می‌شود، توضیح داد: آمار حیوان گزیدگی در استان ما بالا بوده اما مرگ ناشی از هاری استان به دلیل قوی بودن سیستم مراقبتی کم است.

طبق گفته باقری در سال ۹۰ یک مورد فوتی به دلیل هاری ناشی از سگ گزیدگی در استان اتفاق افتاد.

مدیر بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان با تأکید بر اینکه نباید سگ را در معابر عمومی رها کرد، تصریح کرد: ایمنی که واکسن هاری در حیوانات ایجاد می‌کند تنها ۸۰ درصد است.

بیماری‌هایی که توسط سگ به انسان منتقل می‌شود

وی با بیان اینکه «کیست هیداتیک»، از جمله بیماری‌هایی است که از طریق مدفوع حیواناتی مانند سگ به انسان منتقل می‌شود، گفت: سالانه مواردی از این بیماری در استان مشاهده می‌شود.

باقری در خصوص این بیماری توضیح داد: کیست هیداتیک یک بیماری انگلی است که انسان و دام در اثر خوردن تخم نوعی انگل که در مدفوع سگ بیمار وجود دارد، به آن مبتلا می‌شوند. این کیست‌ها بسته به اینکه در ریه، کبد، مغز یا هر بافت دیگری ایجاد شده باشد قادر به بروز عوارض مختلفی بوده و برای برداشتن آنها نیاز به عمل جراحی است.

وی افزود: «کالاآزار» یا «لیشمانیوز احشایی» دیگر بیماری است که از طریق سگ به انسان منتقل می‌شود. راه انتقال این بیماری از طریق پشه خاکی است که سگ مبتلا به کالاآزار را نیش زده باشد. این بیماری کبد و طحال را مخصوصاً در کودکان درگیر کرده و در استان ما هم مواردی رؤیت شده است.

سگ گردانی یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی بوده و دشمن با تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای درصدد عادی سازی و شکستن قبح مسأله است یک کارشناس دامپزشکی هم به خبرنگار مهر گفت: بیماری‌های انگلی هم توسط سگ به انسان منتقل می‌شوند، این بیماری‌ها را می‌توان به دو دسته انگل‌های خارجی و داخلی تقسیم کرد.

علی اصغر بهنژاد گفت: نوع خارجی شامل گری، کک و شپش و نوع داخلی شامل کرم‌ها هستند که دو نوع از آنها وجود دارد: کرم‌های گرد و کرم‌های نواری.

وی تصریح کرد: نوعی از بیماری انگلی از خانواده کرم‌های گرد می‌تواند منجر به بیماری‌های چشمی شده که کوری را هم به همراه دارد.

بنابراین با توجه به اهمیت بیماری‌های ذکر شده، اطلاع رسانی و ارتقا سطح آموزش جامعه در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد.

مجازات سگ گردانی

نیروی انتظامی از دستگاه‌های متولی امر برخورد سلبی با پدیده نوظهور سگ گردانی است بنابراین در این زمینه با فرمانده انتظامی استان گلستان گفتگو کردیم، سردار علی اکبر جایدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال‌های اخیر سگ گردانی در کشور و بالتبع در استان ما هم مشاهده می‌شود.

طبق گفته جاویدان سگ گردانی در گلستان در سطح تفرجگاه‌ها (النگدره، ناهارخوران، و غیره)، خودروهای شخصی، پارک‌ها و برخی از معابر و میادین شهر به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه این پدیده از دو دیدگاه شرعی و قانونی قابل بررسی است، افزود: براساس دستورات و موازین اسلامی و شرعی، سگ گردانی مذموم شده است.

جاویدان با اشاره به اینکه قانونگذار برای این امر مجازات هم تعیین کرده است، ادامه داد: در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی آمده است که گرداندن حیواناتِ خطرناک و مضر که برای سلامت عمومی خطرناک هستند و موجب آزار و سلب آسایش و ترس و وحشت در بین مردم می‌شوند، در اماکن و معابر و وسایل نقلیه ممنوع است.

معرفی به مراجع قضائی

وی تصریح کرد: مرتکب این امر علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون تا پنج میلیون ریال، به ضبط حیوان از طریق مقامات قضائی محکوم می‌شود.

جاویدان گفت: با توجه به اینکه سگ گردانی نوعی تهدید علیه بهداشت عمومی است، پلیس می‌تواند طبق ماده ۴۵ قانون آئین دادرسی کیفری، افرادی که مرتکب چنین عملی می‌شوند را دستگیر و به مراجع قضائی معرفی کند.

وی تصریح کرد: همچنین با هماهنگی با مراجع قضائی، اگر افرادی مبادرت به حمل سگ در خودرو کنند بار اول به تذکر بسنده شده اما اگر دوباره تکرار شود خودروی این افراد به پارکینگ منتقل می‌شود.

جاویدان با بیان اینکه برخوردهای لازم با دارندگان و حمل کنندگان سگ در حال انجام است، گفت: سگ گردانی یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی بوده و دشمن با تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای درصدد عادی سازی و شکستن قبح مسأله است.

فرهنگ سازی

فرمانده انتظامی گلستان اظهار کرد: از نهادهای فرهنگی و سازمان‌های متولی فرهنگ مانند سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و غیره انتظار داریم که مردم را نسبت به آسیب‌های اجتماعی نگهداری سگ‌ها آگاه کنند.

پدیده سگ گردانی که اخیراً در نقاط مختلف کشور مد شده نشأت گرفته از فرهنگ مبتذل غربی است؛ جوانان با خرید و فروش سگ و نامگذاری‌های عجیب و غریب سعی در خودنمایی دارند و البته با این کار علاوه بر سلامت خود به سلامت و امنیت شهروندان هم آسیب می‌زنند.

بنابراین فرهنگ سازی توسط دستگاه‌های مربوطه و نصب بنرهای ممنوعیت حیوان گردانی در سطح شهر و تفرجگاه‌ها از بدیهیاتی است که باید به آن توجه شود.

کد خبر 4618185

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان فرماندهی انتظامی گلستان سگ گردانی علی باقری دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیماری هاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۷۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری‌ قوای مسلح،صلح و ثبات را برای ملت‌های ایران-پاکستان و منطقه به ارمغان می‌آورد

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

به گزارش مشرق به نقل از بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان، ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دیدار آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رفت.

در این بیانیه آمده است: گفت وگو ی طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، بویژه صلح منطقه‌ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود.

هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی مواضع مشترک داشتند.

فرمانده ارتش پاکستان مرزهای ایران و پاکستان را "مرز صلح و دوستی" توصیف کرد و بر لزوم بهبود هماهنگی در طول مرزهای مشترک برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه توسط تروریست ها تاکید کرد.

روابط عمومی ارتش پاکستان به تقل از سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فی مابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران صبح امروز به وقت محلی در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی وارد پایتخت پاکستان شد.

دیگر خبرها

  • اینجا صدا جان می‌گیرد
  • مخالفت هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • واکنش هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • نشست «ارمغان سعدی» برگزار شد
  • هوای پاک برخی مناطق اصفهان ارمغان باران
  • (ویدیو) مشاهده یک قلاده پلنگ در دماوند
  • تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد
  • تقویت همکاری‌ قوای مسلح،صلح و ثبات را برای ملت‌های ایران-پاکستان و منطقه به ارمغان می‌آورد
  • حضور یک قلاده پلنگ در دماوند + ویدئو
  • ما ریشه در زمین داریم