نشست تخصصی امام مهدی(عج) در قرآن توسط ستاد هماهنگی کانون های مساجد خراسان رضوی در چهاردهمین نمایشگاه قرآن مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، نشست تخصصی امام مهدی (عج) در قرآن شامگاه(۲۵ اردیبهشت) با حمایت های ستاد هماهنگی کانون های مساجد خراسان رضوی و به همت کانون فرهنگی و هنری المنتظر با حضور اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد مشهد در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد برگزار شد.

 

در این نشست حجت‌الاسلام «محمدجواد سید آبادی» با اشاره به اینکه ۵۰۰ آیه تفسیری، تعمیمی، تعبیری و تطبیقی در قرآن کریم داریم که به امامت حضرت مهدی(عج) اشاره می‌کند، افزود:آیه ۵۹ سوره نساء نیز از جمله آیاتی است که هم مسئله امامت خاصه و هم مسئله امامت عامه را مطرح می‌کند و بسیاری از آیات را هم که همه ما با آن آشنایی داریم مانند آیه «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ» که از جمله آیات تعمیمی است که یکی از القاب حضرت(ع) نیز در این آیه آمده است.

 

استاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد عنوان کرد: این آیه، آیه تفسیری نیست که برای خود حضرت آمده باشد، در واقع آیه برای قوم شعیب و برای معاملات اقتصادی که انجام می‌دادند و سودی که می‎بردند نازل شده است، گفتند که «این باقی مانده سودش برای شما خیر است». اما ائمه این آیه را تعمیم دادند به امام عصر و فرمودند: «چه باقی مانده‌ای بهتر از امام عصر برای مومنان، شیعیان و اهل زمین؟» آیه دیگر نیز آیه «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ» است.

 

حجت الاسلام سید آبادی در تشریح امامت خاصه حضرت مهدی(عج) گفت: وقتی خاتم الانبیاء(ص) می‌خواستند نام حضرت مهدی(عج) را بیاورند نام تک تک ائمه را می‎آوردند اما به نام امام حسن عسگری(ع) که رسیدند سپس با کنایه صحبت کردند و نگفتند محمد ابن علی، بلکه فرموردن آنکس که همنام من و هم کنیه من است.

 

وی در خصوص چرایی اینکه بردن نام حضرت مهدی(عج) جایز نیست، بیان کرد: دو دسته روایات داریم که یک دسته صریحا نام حضرت را می‌آورند و دسته‌ای دیگر با کنایه نام ایشان را بیان می‌کنند. یک دسته از آیات بردن نام حضرت را جایز نمی‌شمارند اما برخی از روایات منعی در این موضوع ندارند.

 

استاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد اظهار کرد: «عقیقه» یکی از تأکیدات دین اسلام است که حتی اگر پدر و مادر وسعت مالی نداشتند فرد می‌تواند در بزرگسالی خود را عقیقه کند و به این امر توصیه شده است، لذا وقتی وجود مقدس حضرت مهدی(عج) متولد شد، امام حسن عسگری حضرت را عقیقه کردند و در برخی روایات داریم که حضرت برای ایشان ۳۰۰ گوسفند قربانی کردند.

 

حجت الاسلام سیدآبادی گفت: از آنجا که امر ولایت حضرت مهدی(عج) مخفی بود و امکان علنی شدن وجود نداشت، لذا این بهترین راه بود تا حضرت در بین شیعیان معرفی شوند. روایت شده که حضرت گوشت قربانی را برای شیعیان می‌فرستادند و به فرستنده می‌فرمودند: «بگو این گوشت عقیقه فرزند امام حسن عسگری(ع) به نام محمد است.» لذا خود امام حسن عسگری(ع) با صراحت اسم حضرت مهدی (عج) را آورده‌اند که این نیز از همان دست آیات روایی را شامل می‎شود که با صراخت اسم حضرت آمده است.

 

وی اظهار کرد: در این خصوص با یک مثال می‌توان این مسئله را تبیین کرد. اگر ما بخواهیم نام یکی از بزرگان و علمای اعلا را ببریم آیا فرد را با نام کوچک خطاب می‌کنیم؟ البته که اینطور نیست لذا خطاب کردن وجود مقدس امام عصر(عج) که ولی خدا هستند با نام ایشان به لحاظ حرمت اخلاقی جایز نیست.

 

استاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد اضافه کرد :حضرت مهدی(عج) دارای ۱۸۲ اسم، لقب و کنیه هستند و مهدی نیز از القاب حضرت است، لذا وقتی می‌خواهیم نام حجت و ولی خدا را ببریم، اخلاق به ما این اجازه را نمی‌دهد تا اسم ایشان را خطاب کنیم.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

ارائه پژوهش‌ها، شاخص برتر فعالیت موسسات در نمایشگاه قرآن مشهد

حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی کرده بودیم موسساتی که دارای شاخص‌های ویژه هستند، در نمایشگاه حضور داشته باشند و این شاخص‌ها را به منصه ظهور بگذارند. از این جهت فعالیت موسسات در چند محور مورد بررسی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: اولین شاخص مدنظر ما فعالیت‌های تربیت محور در موسسات قرآنی بود. با توجه به اینکه اکثر موسسات قرآنی ما در حوزه کودک فعالیت قرآنی انجام می‌دهند، به سنجش و ارزیابی موسسات و فعالیت آن‌ها در این حیطه پرداختیم و پس از شناسایی این موسسات، آن‌ها را به چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد دعوت کردیم.
دعوت از موسساتی با فعالیت‌ها و تولیدات برتر
مجیدی اظهار کرد: برخی از موسسات قرآنی ما در حوزه تدبر و تفسیر فعالیت می‌کردند که همین شاخص باعث شد تا از آن برای حضور در نمایشگاه قرآن دعوت به عمل آید. شاخصه آموزش حفظ قرآن و فعالیت جهادی موسسه قرآنی نیز دو محور دیگر برای انتخاب ما جهت حضور در نمایشگاه قرآن مشهد بود و البته توجه به مباحث سبک زندگی و تولیدات نرم‌افزاری در قرآن و عترت ملاک‌هایی برای سنجش موسسات بود.
وی با بیان اینکه تعداد موسسات فعال در حوزه‌های تربیتی و حاضر در نمایشگاه قرآن مشهد حدود ۵۰ موسسه بود، ادامه داد: از این تعداد، حدود ۲۰ موسسه در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشتند. 5 موسسه در حوزه تفسیر و حفظ قرآن تلاش کرده و حدود ۱۰ موسسه در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی فعالیت داشتند و تعداد باقی مانده مؤسسات قرآنی حاضر نیز در بخش تولیدات نرم‌افزاری و فعالیت‌های جهادی موفق بودند.
انتظار بیشتری برای استقبال مردمی از نمایشگاه داشتیم
مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی با بیان اینکه انتظار بیشتری برای استقبال مردم از نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد می‌رفت اما این امر محقق نشد، عنوان کرد: موسسات قرآنی ما در سطح استان خراسان رضوی دارای 2 شاخص به ویژه در فعالیت‌های خود هستند؛ اول اینکه علی‌رغم حمایت‌های مالی کم از موسسات و گاهی بدون حمایت مالی از سوی نهادها و سازمان‌ها، فعالان قرآنی در موسسات با انگیزه و توانمندی مناسبی به فعالیت قرآنی خود مشغول هستند.
وی افزود: روحیه جهادی حاکم بر موسسات قرآنی و انجام فعالیت‌های قرآنی شاخص دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد. چیزی که ما در نتیجه برگزاری نمایشگاه و حضور موسسات قرآنی به آن رسیده‌ایم، این است که موسسات ما محتوای کاری و توانمندی مناسب را دارند اما قالب زیبایی برای ارائه فعالیت و محصولات آن تنظیم نشده است.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی بیان کرد: من برای موسسات قرآنی خراسان نیاز به دوره‌های آموزشی و نشست‎هایی داریم تا قالب‌های زیبا و مناسب برای ارائه محصول از سوی فعالان قرآنی را شناسایی کرده و آموزش دهیم و ضعف در عرصه تبلیغ و ترویج را که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم، برطرف کنیم.
مجیدی ادامه داد: در چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد چند موسسه در حوزه‌های پژوهشی در بخش‌های کودک، نوجوان و بزرگسال فعالیت کردند که می‌توان این نوع فعالیت را شاخص برتر چهاردهمین دوره نمایشگاه قرآن مشهد برای موسسات قرآنی معرفی کرد.
انتهای پیام

مسافرین کلیپ تک‌خوانی یک زن در روستای ابیانه احضار شدند

حمله پادشاه عربستان به ایران و دعوت از سران عرب برای بررسی تنش در خلیج فارس| عربستان خواهان جنگ نیست| عادل الجبیر: عربستان دست‌هایش برای صلح به سوی همه دراز است

علت گریه کردن بعد از رابطه جنسی چیست؟

کلیدواژه: ماه رمضان قرآن خبرگزاری شبستان قرآن کریم حضرت خدیجه س ماه مبارک رمضان مصلی آمریکا روزنامه سبک زندگی اسلامی حضرت مهدی در قرآن چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد مهدی نشست تخصصی مهدویت

منبع این خبر، وبسایت shabestan.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۸۷۷۷۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • آیا نمایشگاه قرآن مشهد توانست انتظارات و خواسته‌های غرفه‌داران را برآورده کند؟
  • مصوبات چهاردهمین جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ منتشر شد
  • از پویش «#به عشق آمدنت قدمی برمی‌دارم» تا نشست‌های سبک زندگی مهدوی در نمایشگاه قرآن
  • تفسیر دو جلدی «امام رضا (ع)» در نمایشگاه قرآن رونمایی شد/شروط حفظ قرآن برای نوآموزان در این دوره
  • 10 هزار شاخه گل هدیه آستان حضرت عبدالعظیم به بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن
  • چهاردهمین ضیافت با چهل دیگ آش
  • فراخوان چهاردهمین جشنواره بین المللی نامه به امام رضا(ع)
  • ارائه پژوهش‌ها؛ شاخص برتر فعالیت مؤسسات در نمایشگاه قرآن مشهد
  • ایکنا رسانه برتر چهاردهمین نمایشگاه قرآن و عترت شد
  • نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد حرکتی رو به جلو بود
  • نمایش وحدت میان قرآن و عترت در نمایشگاه قرآن مشهد
  • آزادی یک برده توسط امام حسن (ع) بخاطر کرامت به یک سگ
  • ترویج فعالیت‌ های قرآنی مهم ‌ترین شاخصه چهاردهمین نمایشگاه قرآن مشهد بود
  • بر کرانه خورشید/بزرگداشت چهاردهمین قرن شهادت امام علی(ع)
  • ماجرای آزادی یک برده توسط امام حسن (ع) بخاطر کرامت به یک سگ/ تهمت ناروای برخی مستشرقین به امام
  • اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد
  • آیه‌نگاشت/خداوند صاحب همه عزت‌هاست
  • سخاوت بی اندازه امام مجتبی(ع)/ تهمت ناروای برخی مستشرقین به امام
  • حفظ 5 سوره منتخب در طرح «آیه آیه تا ظهور»