صدراعظم آلمان ضمن تمجید از وحدت نظر کنونی اتحادیه اروپا در خصوص ایران، اذعان کرد که اتحادیه در تعامل با موضوع ایران (مقابل آمریکا) ضعیف عمل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فارس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم‌زمان با افزایش تنش میان آمریکا و ایران، از وحدت موضع اروپا در خصوص ایران تمجید کرد.

مرکل در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «زود دویچه تسایتونگ»، با بیان اینکه اروپا نیازمند «بازآرایی» خود در این جهان در حال تغییر است، از وحدت‌(نظر) کشورهای اروپایی در خصوص ایران استقبال کرد و آن را بر خلاف اختلاف عمیق آنان در خصوص جنگ 16 سال پیش (آمریکا) علیه عراق دانست. 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از زود دویچه نوشت، مرکل گفت، اروپا باید در بحث‌های مختلف نگاه رو به جلو داشته باشد و «تنها اشاره به هفت دهه صلح، دیگر برای توجیه [عملکرد] اروپا کافی نیست».

آسوشیتدپرس نوشت، مرکل قبل از انتخابات پارلمان اروپا (23 تا 26 می) گفته بود «شکی نیست که اروپا نیازمند تعیین موضعش در دنیای متغیر است» و دیگر برخی حقایقِ بعد از جنگ جهانی دوم، وجود ندارد.

مرکل اذعان کرد که اروپا در تعامل با مسئله ایران ضعیف عمل کرده چراکه در عین حال که تلاش می‌کند توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهد، با وجود نقش دلار به عنوان ارز پیشرو جهان، اروپا در مواجهه با تحریم‌های آمریکا با مشکلاتی روبه‌روست. اما او خاطرنشان کرد که اروپا پیشرفتی هم حاصل کرده است. 

او با بیان اینکه «آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره توافق (هسته‌ای) با ایران، در مقایسه با آمریکا رویکردی متفاوت اتخاذ کرده‌اند»، گفت، «با وجود تمام تفاوت‌ها، در این زمینه با چین و روسیه منافع مشترکی داریم».

با توجه به آنکه آلمان و فرانسه بر خلاف بریتانیا و لهستان در سال 2003 از جنگ آمریکا علیه عراق حمایت نکردند، مرکل توضیح داد، «اروپا دیگر درباره این سوال مهم دچار دودستگی نیست، آنطور که درباره جنگ عراق بود و این به‌خودی‌خود ارزش است».

با این حال، صدراعظم آلمان در ادامه گفت که اروپا ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از توان‌مندی‌هایش دارد و باید آن‌ را برای آینده تقویت کند. به گفته او اروپا در زمینه همکاری‌های دفاعی پیشرفت خوبی داشته است.

مرکل در پاسخ به سوالی درباره تأثیر چالش‌های جهانی بین چین و روسیه و آمریکا بر اروپا گفت، آنها سبب می‌شوند که اتحادیه اروپایی [درباره مسائل] به مواضع مشترکی برسد که این، اغلب امر دشواری است «اما ما موفق می‌شویم»، نمونه‌اش، سیاست [اتحادیه] در خصوص اوکراین و آفریقا. البته مرکل اذعان کرد که «قدرت سیاسی ما تاکنون با توان اقتصادی‌مان تطابق نداشته است». 

سال گذشته میلادی، آمریکا به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ خارج شد. اما کشورهای اروپایی اعلام کردند به این توافق پایبند خواهند ماند. این کشورها برای حمایت از تبادلات تجاری و اقتصادی با ایران اعلام کردند کانالی به نام «اینستکس» راه‌اندازی می‌کنند اما با گذشت یک سال، ایران معتقد است، اینستکس کارایی کافی ندارد و اتحادیه اروپا حاضر نیست بهای حفظ برجام را پرداخت کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

علمی می‌تواند کاربردی شود که با دیگر علوم تعامل داشته باشد/مراد از کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی مهندسی قرآن نیست

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی «کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی»، 31 اردیبهشت، در سالن نشست‌های بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

احمد پاکتچی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این نشست با موضوع «حرکت از مسئله اجتماعی به متن قرآن» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: متاسفانه خیلی اوقات اینطور است که به یکباره ما ذوق‌زده می‌شویم و با مسئله‌ای که مواجه می‌شویم، به سرعت در آن حرکت می‌کنیم، در حالی که زیرساخت لازم را ندارد. از زمانی که داشتم پاورپوینت‌های این نشست را آماده می‌کردم، فکر می‌کردم که امروز و فردا، زمزمه مهندسی قرآن و حدیث هم بلند می‌شود و این رشته را راه می‌اندازند و بعد یک نفر می‌گوید که مهندس علوم قرآن است.

وی در ادامه افزود: بنابراین جا دارد که نگران این مسئله باشم و من می‌خواهم نگرانی خود را عرض کنم که شهادت می‌دهم و قسم می‌خورم که منظور ما از کاربردی کردن، راه انداختن مهندسی قرآن نیست. هنوز هم مسائلی وجود دارد که باید در مورد آنها حرف بزنیم و بعد به صورت مطالعه موردی، روی چیزی آن را پیاده کنیم.

پاکتچی تصریح کرد: آیاتی مانند آیه 30 سوره فرقان: «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، که از زبان پیامبر(ص) از مهجوریت قرآن پیشگویی می‌کند و احادیثی مانند حدیث منقول از امام علی(ع) که صحبت از این دارد که روزگاری می‌آید که از قرآن جز رسم آن نمی‌ماند، به ما هشدار می‌دهند که گویی ما همیشه در معرض یک خطر هستیم و آن هم نادیده گرفتن قرآن است. پس وقتی از کاربردی‌سازی حرف می‌زنیم، منظورمان همین است و می‌خواهیم قرآن مهجور نباشد و می‌خواهیم موضوع روایت امام علی(ع) اتفاق نیفتد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با طرح این سؤال که چرا مسئله اجتماعی؟ بیان کرد: وقتی در این زمینه فکر می‌کردم، کاربردی‌سازی می‌توانست دایره وسیعی داشته باشد و بین مطالعه موردی و بحث کلی، فکر کردم که مورد خاصِ مسئله اجتماعی را انتخاب کنم که کمک می‌کند تا درگیر واقعیت‌های جامعه بشویم. اما آیا وقتی دنبال مسئله اجتماعی در قرآن هستیم، کار بدیعی انجام می‌دهیم و در حال نهادن بدعت هستیم؟ ابدا، این دو آیه‌ 25 سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ» و آیه 2 سوره جمعه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»، اینطور است که همه متفکران که می‌خواستنند هدف از بعثت را بگویند، محور بحث روی این دو آیه بوده است که گویی یکی اقامه قسط و فراهم آوردن شرایط برای اقامه قسط توسط مردم در جامعه است و یکی نیز اینکه در جامعه تعلیم و تزکیه‌ای اتفاق بیفتد که باز در سوره جمعه و دیگر سوره‌ها توجه شده است. غالب سر‌نخ‌هایی که به بحث هدف از بعثت انبیاء(ع) می‌پردازند، به این دو محور برمی‌گردد و این دو محور به شدت اجتماعی هستند و مخاطب آنها فرد نیست، بلکه جامعه است.

پاکتچی در ادامه افزود: وقتی می‌گوید «لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ»، یعنی مردم به صورت اجتماعی می‌توانند اقامه قسط کنند. وقتی صحبت می‌کند که «بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ»، یعنی صحبت از یک گروه اجتماعی است و یک جامعه مخاطب است که پیابمر(ص) به سوی جامعه آمده است و افرادی که توسط حضرت مورد تبلیغ قرار گرفتند، بما هو فرد موضوع تبلیغ نبودند.

وی تصریح کرد: لذا مطرح کردن مسئله اجتماعی، بازگشتن به اهداف و رسالت اصلی است که آیات در این مورد می‌گویند. آیات دیگری نیز به این رسالت اجتماعی تاکید دارند که می‌توان به آیه 4 سوره ابراهیم «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ»، اشاره کرد. بلسان قوم یعنی صحبت از قوم است و در همه قصص انبیا نیز بحث از قوم لوط و قوم ثمود است و همه جا صحبت از قومی است. در آیه 7 سوره فرقان «وَ قالُوا ما لِهذَا الرَّسُولِ يَأْکُلُ الطَّعامَ وَ يَمْشي فِي الْأَسْواقِ لَوْ لا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَکٌ فَيَکُونَ مَعَهُ نَذيرا» هم نگرانی مشرکان این است که این پیامبر(ص) چرا در جامعه است و «یمشی فی الاسواق»، یک نمود از حضور اجتماعی ایشان است.

پاکتچی در ادامه با اشاره به سخنی از فضل الرحمن گفت: او می‌گوید برای مسلمانان امروز، تفسیر جامعه‌شناسانه و انسان‌شناسانه مهم‌تر است. وقتی که در سال 57 می‌گفتند قرآن روی طاقچه است و در عزاداری‌ها آن را می‌خوانید، ما گفتیم از طاقچه قرآن را پایین می‌آوریم، ولی وقتی پایین آوردیم چه استفاده‌ای از آن کردیم؟ وقتی آمدم و دیدم که در این سالن، همه فعالیت‌های قرآنی در این نمایشگاه خود را نشان می‌دهد، اما سؤال شد که چقدر از این فعالیت‌ها در این مسیر بوده‌اند که قرآن باید در زندگی اجتماعی ما نقش ایفا کند؟ یک رئیس، افتخارش این است که مسابقه قرآن برگزار می‌کند، اما آیا این به معنای آمدن قرآن به جامعه است؟ لذا وضعیت بهتر که نشده هیچ، بلکه توصیه می‌کنم قرآن را به همان طاقچه برگردانیم، چون در آن صورت احترامی داشت. باید دنبال چیز دیگری باشید و کاربردی‌سازی این نیست.

وی تصریح کرد: علوم کاربردی بر اساس یک نگرانی در غرب به وجود آمد. ماجرا این بود که مدارس بودند و کار می‌کردند اما نگرانی از این بود که قرار است چه مشکلی از آنها را حل کند و آن مثال اژدهاگیری که توسط یک استاد غربی بیان شد، خوب بود که گفت اژدهاگیری درس می‌دهم. گفتند آقا اژدها هست؟ گفت نه! گفتند پس سود و فایده این مجموعه مطالعات چیست؟ گفت شاگردان ما نیز این را به دیگران می‌گویند. حالا اژدها مثالی است که می‌توان برای «هو» کردن یک موضوع استفاده کرد اما فرض کنید این هم نباشد و چیجزهای دیگری درس بدهیم، اما تا زمانی که قرار نیست مسئله‌ای از ما حل کنند، علوم خالص و نظری هستند که گره‌ای را از مشکلات حل نمی‌کنند. البته اهمیت علوم را انکار نمی‌کنم که کسی در علوم نظری کار نکند، بلکه نقد من در مورد آکادمی و مجموعه دانش‌هایی است که نمی‌تواند آن علوم خالص را به موضوع جامعه مرتبط کند.

پاکتچی در ادامه بیان کرد: ما در اصطلاح غربی وقتی علم کاربردی را می‌شنویم، منظور علمی است که غرض خاصی را در مورد کشورداری، کسب و مشتری‌مداری و یا حوزه عملی دیگری دنبال می‌کند. مانند فیزیک و شیمی و ریاضیات و فلسفه که اگر قرار باشد به کشورداری و حوزه عملی دیگری کمک کند مطرح است. نکته‌ای که در کاربردی‌سازی مهم است اینکه، علمی می‌تواند برای حل مسئله ظرفیت داشته باشد که بتواند با دیگر حوزه‌های علوم تعامل کند. اگر رشته قرآنی باید خود را درگیر کند، اول این است که باید با بقیه به صورت برابر و نه با نگاه از بالا گفت‌وگو کند و این شرایط اولیه کاربردی‌سازی است.

وی تصریح کرد: در حوزه علوم قرآنی، اولین سوال این است که چطور باید عمل کنیم که ظرفیت‌هایی فراهم شود تا مطالعات قرآنی در مسیر کاربرد وارد شود و دیگر اینکه چه باید کرد که در مطالعات قرآنی ظرفیت‌هایی برای تعامل با علوم دیگر فراهم شود و اگر این مسیر را نرفته‌ایم و بخواهیم آستین‌ها را بالا بزنیم، معلوم نیست به چه فضایی وارد می‌شود. در طول سال‌های قبل بارها به اشکال مختلفی، به همراه جمعی از همفکران، درگیر این بودیم که علوم برای اینکه بخواهند وارد تعامل شوند و وارد فضای میان‌رشتگی شوند، چه ملزوماتی لازم دارند؟ و اقتضائات را در سه سطح معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و اصطلاح‌شناختی دنبال می‌کردیم.

پاکتچی افزود: البته این صورت‌مسئله همچنان روی میز است، ولی باید به دقت جواب داده شود و برای اینکه بهتر جواب دهیم، مثلا در مبانی معرفتی و پایه‌های نظری، اعتقاد من این است که نیاز به توجه به تفاوت میان گزاره‌های توصیفی و هنجاری داریم. در بحث علمی، سوال این است که گزاره‌های علوم توصیفی هستند یا توصیه‌ای و هنجاری؟ آیا نسخه می‌نویسند یا آنچه در جهان است را تبیین می‌کنند؟ حداکثر این است که می‌گوییم، فهمیدیم که دو نوع گزاره وجود دارد و دو نوع علم. یک علم مانند اخلاق باید و نباید را می‌گوید و فیزیک که توصیفی است. اما وقتی وارد مطالعات قرآنی می‌شویم، مشکل این است که چطور تشخیص دهیم که این عبارت، در حال بیان گزاره توصیفی است و یا بیان یک هنجار است. لذا ضرروت ایجاد شاخه‌ای از مطالعه برای این طیف از معنا وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به طرح بحث در زمینه «هنجارهای سطح‌بندی شده» پرداخت و گفت: این مسئله بسیار مهم است و این هم اصطلاح خود من است. ببینید، خداوند در آیه 225 سوره بقره می‌فرماید «لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ»، یعنی می‌پذیرد که یکسری از حرف‌های شما نقض است، اما در عین حال مورد مواخذه هم قرار نمی‌گیرید، انگار باید و نبایدها سطح‌بندی شده است. همچنین در آیه 187 بقره «أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ»، نیز اینطور است که اصلا صریحا می‌گوید که «عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ»، خدا می‌داند که شما در روابط زناشویی به خودتان خیانت می‌کنید و از آن بایدهای ماه رمضان عدول می‌کنید، اما در ادامه دارد که خداوند شما را عفو کرده است و انگار یکسری چیزها وجود دارد که اینطور می‌شود با آنها برخورد کرد.

وی تصریح کرد: اما آیا ما الگویی برای سطح‌بندی بایدها و نبایدها داریم؟ در جامعه نیز با این مسئله مواجه هستیم که در بایدها نبایدها سطح‌بندی نداریم. در مقررات راهنمایی و رانندگی وجود دارد که مثلا اگر چراغ راهنما را نزدید، یک نوع خلاف است و اگر کسی از چراغ قرمز عبور کرد، نوع دیگری از خلاف است که تفاوت دارند. در بحث هنجارها در قرآن، اصطلاح هنجارهای انسان‌بنیاد را نیز می‌توان وضع کرد که انسان وضع کرده، اما خدا نیز این هنجارها را به رسمیت شناخته است.

پاکتچی بیان کرد: در داستان رهبانیت که از 19 سالگی درگیر آن هستم می‌فرماید «ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِم بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاء رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ»، وقتی در مورد مسیحیان حرف می‌زند، می‌گوید «وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً» و در ادامه رهبانیت، عطف به رحمت و رافت است و می‌گوید این رهبانیت و این هنجار از جانب ما نبود، اما حالا که این هنجار را خودتان ایجاد کردید، «فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا» اما مگر رهبانیت حقی داشت که به جا بیاورند؟ مثل اینکه مثلا بگوییم یک کسی سرقت بانک کرده، ولی حق سرقت را ادا نکرده است! این عبارت شوخی است اما اما از خدا انتظار نداریم که اینطور طعنه بزند.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد نیاز به شاخه‌ای داریم که امکان مطالعه این هنجارها را بدهد و هنجارشناسی قرآن را می‌خواهیم. همچنین یکی دیگر از بحث‌های کاربردی‌سازی، چیستی مسئله‌های احتماعی است. مسئله‌های که خاستگاه دینی دارند و مسئله‌هایی خاستگاه دینی ندارند اما با مداخله دین حل می‌شوند. در هر صورت کاری که باید انجام دهیم این است که باید راهی داشته باشیم تا از زیست‌جهان خود به سمت متن قرآن حرکت کنیم.

انتهای پیام

مسافرین کلیپ تک‌خوانی یک زن در روستای ابیانه احضار شدند

حمله پادشاه عربستان به ایران و دعوت از سران عرب برای بررسی تنش در خلیج فارس| عربستان خواهان جنگ نیست| عادل الجبیر: عربستان دست‌هایش برای صلح به سوی همه دراز است

احتمال اختصاص سهمیه مضاعف به کنکوری‌های مناطق سیل زده

منبع این خبر، وبسایت www.dana.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۸۷۸۳۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • تشدید سردرگمی آمریکا میان سیاست های بازدارندگی و رویارویی
  • وحدت ملی؛ بزرگ‌ترین دستاورد کشور در مقابل لفاظی‌های اخیر امریکا/ خطوط قرمز قرآن در نوع تعامل با بیگانگان
  • تنها راه‌حل مسئله هسته‌ای ایران از نگاه چین
  • چین: اجرای موثر برجام تنها راه‌حل مسئله هسته‌ای ایران است
  • مواضع متضاددولتمردان آمریکا دربرابرجنجال های‌ترامپ علیه ایران
  • وضعیت خلیج فارس نباید بحرانی شود/اقدامات اخیر ایران بر خلاف توافق هسته‎ای نیست
  • تاکید آلمان بر تعهد خود برای ارائه یک راه حل دیپلماتیک در خصوص توافق هسته‌ای ایران
  • امروز بیش از هر زمانی به گفتگوی نتایج و تعامل محور نیاز داریم
  • گفت‌وگوی پوتین با مرکل و ماکرون درباره برجام
  • آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟ +تصاویر و فیلم
  • آمریکا به قوانین بین‌المللی پشت پا زده است/ واکنش اروپا به خروج آمریکا از برجام ضعیف بود/ با داعش دیگری رو‌به‌رو خواهیم بود/شاهد رشد طرفداران فاشیسم هستیم/ اروپایی‌ها اینستکس را اجرایی کنند
  • مخالفت حزب کارگر انگلیس با توافق برگزیت
  • مشاور ظریف: برای گفت‌وگو با عربستان منعی نداریم
  • گفتگوی تلفنی پوتین با ماکرون و مرکل
  • نجات ۴ نفر با تلاش آتش نشانان همدانی
  • آمریکا هیچ دلیلی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران نداشت/ آژانس به ندرت دربرابر ایالت متحده ایستادگی می‌کند/اروپا با اقدامات دیپلماتیک مانع بدتر شدن شرایط شود/ تهران ابتکار عمل را از کاخ سفید بگیرد
  • تاکید مرکل و مکرون بر ضرورت قانع کردن ایران به ماندن در برجام در تماس با پوتین
  • گفتگوی پوتین با مرکل و ماکرون درباره منطقه و برجام
  • یکی از مشکلات ما، مصرف‌گرایی است/ اشرافیگری متأسّفانه از طبقات بالا سرریز می‌شود به طبقات پایین