به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 26 اردیبهشت ماه در ادامه تفسیر سوره حشر در مسجد اعظم قم گفت: یکی از احکام فقهی که در داستان بنی نضیر مورد توجه فقها قرار گرفته است بحث «فیء» است که در واقع این ماجرا مثالی از فیء محسوب می‌شود.

وی با اشاره به آیه ششم این سوره بیان کرد: خداوند در این آیه فرموده است که شما با اسب و شتر به قلعه بنی نضیر حمله نکرده بودید، و برای فتح آن قلعه مبارزه خونینی نداشتید بلکه امام علی(ع) با ده نفر اقدامات شجاعانه‌ای انجام دادند و منجر به شکست بنی نضیر شد.

هادوی تهرانی ادامه داد: در آیه بعد فرموده است که  آنچه خدا از اهالی قریه‌ها بر می‌گرداند (که یکی از مصادیق آن اموال بنی نضیر است) برای خدا، رسول، ذی القربی، یتامی، مساکین و ابن سبیل است.  در واقع این ها موارد استفاده فیء است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: این اموال برای پیامبر(ص) است البته برای شخصیت حقوقی ایشان؛ در آیه هفتم نیز مصارف فیء بیان شده که برخی گفته اند تبرکی است ولی علامه طباطبایی معتقد است تبرکی نیست. و این موارد مصرف برای آن است که اموال تنها در دست ثروتمندان نباشد و ریزشی برای اقشار پائین نباشد.

هادوی تهرانی با اشاره به انتهای آیه هفتم این سوره بیان کرد: گرچه موارد مصرف در آیه هفتم روشن شده ولی طبق بخش پایانی آیه، اجازه آن با پیامبر است و فرموده اگر پیامبر چیزی به شما داد بگیرید و اگر نداد حق اعتراض ندارید؛ البته براساس دیدگاه علامه این اعطا و نهی پیامبر صرفا برای اموال نیست بلکه شامل همه ابعاد اعتقادی، سیاسی و اجتماعی و شرعی و ... می‌شود.

این استاد تفسیر حوزه ادامه داد: در آیه هشتم که برخی آن را بدل موارد مصرف در آیه هفتم دانسته‌اند اختصاص به فقراء مهاجرین دارد که پیامبر در واقع عمده غنائم را به این گروه اختصاص دادند ولی بخشی را هم به انصار بخشیدند. همچنین در آیه نهم نیز گروه دیگری را برشمرده که شامل انصار هستند آن هم کسانی که خودشان نیاز داشتند ولی مهاجران را بر خود ترجیح دادند.

هادوی تهرانی با اشاره به نظر شیخ طوسی در مورد مال فیء گفت: وی که به حقیقت شیخ الطائفه بوده و دو کتاب اصلی حدیثی ما برای ایشان است و از فقهای نامداری بوده که افراد تحت تاثیر جایگاه وی فتوا نمی‌دادند و تفسیری بعد از آن نیست که تقریبا متاثر از تبیان نباشد چند قول را در این زمینه نقل فرموده است.

وی گفت: نباید کسانی که اهل تفسیر هستند از تفاسیر گذشته از جمله تبیان غفلت کنند؛ شیخ طوسی در این تفسیر در یک قول، فی را اموال جزیه و خراج برشمرده است؛ که جزیه در واقع مالی است که اهل کتاب که در پناه حکومت اسلامی هستند می‌دهند و خراج نیز مالیات اعم از مسلمین و غیر آنان است؛ قول دومی که در تبیان آمده این است که فیء یعنی هر آنچه که از اموال کفار به مومنان بر می‌گردد اعم از غنیمت که مسلمین بجنگند و یا غنیمت نیست بلکه مانند جزیه و خراج است.

این استاد حوزه افزود: برخی گفته‌اند مقصود از فیء در آیه ششم و هفتم سوره حشر غنیمت است و برخی دیگر غیر اموال صدقه را فیء  گفته‌اند و قول دیگر نیز آن است که فیء برای فقرای فامیل پیامبر است و براساس این قول، همه صحابه آن را اعتقاد دارند جز شافعی که آن را رد می کند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه شیخ طوسی گفته است احتمال غنیمت بودن فیء را کثیری از علما بیان کرده و بر آن نظر داده‌اند ادامه داد: فیء در روایات ما مورد توجه قرار گرفته است؛ از جمله از امام صادق(ع) نقل شده است که فیء، اموالی است که در آن خونریزی و کشتاری صورت نگرفته است که در آیه ششم این سوره بیان شد و این ملاک را امام صادق(ع) ارائه فرموده‌اند همچنین در روایت دیگری هست که فیء مالی است که گروهی مصالحه کرده و با دست خود داده‌اند و یا سرزمینی که خراب شده و آبادانی آن از بین رفته و بیابان‌هایی که آباد نشده همه از مصادیق فیء برشمرده شده است و بخشی مهمی از اموال حکومتی است.

این استاد تفسیر اظهار کرد: این مال جزء شئون حکومتی و ولایتی پیامبر و حکومت اسلامی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

تفسیر دو جلدی امام رضا (ع) و «در منظوم» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ تفسیر دو جلدی امام رضا (ع) و تفسیر منظوم قرآن با عنوان «درّ منظوم» با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه قرآن رونمایی شد.

سیدجواد دفاعی، مشاور فرهنگی و هنری بنیاد امام رضا (ع) در این نشست گفت: کتاب دو جلدی «تفسیر امام رضا (ع)» به همت محمود کریمی و محسن دیمه کار تدوین شده که در آن روایات تفسیری امام رضا (ع) در کتاب‌های مختلف وجود داشته، مجموعه روایات، سوال‌هایی که درباره قرآن از امام شده و جواب‌هایی که امام (ع) پاسخ داده، در آن آمده است.

وی افزود: در بخش نخست، سیره علمی امام رضا (ع) با تأکید ویژه بر تلاش‌های تفسیری ایشان، تلاش‌های تفسیری عصر حضرت، مروری علمی بر اصحاب و شاگردان حضرت که تلاش‌هایی در تألیف کتاب تفسیری یا علوم قرآنی داشته‌اند و گونه‌شناسی روایات تفسیری امام رضا (ع) و نیز مبانی و روش تفسیری ایشان بررسی شده است.

دفاعی ادامه داد: بخش دوم به موسوعه یا مجموعه تفسیری امام رضا (ع) اختصاص دارد که مشتمل بر سه زیربخش مقدمه علوم قرآنی، تفسیر تربیتی و مستدرک تفسیری است.

در ادامه این مراسم تفسیر منظوم «در منظوم» رونمایی شد که حجت الاسلام والمسلمین قادر فاضلی، صاحب این تفسیر گفت: نگارش این تفسیر حدود 10 سال زمان برده است. آغاز این کار در مسجدالحرام شکل گرفت، زمانی که به زیارت خانه خدا رفتم آغازین ابیات تفسیری قرآن را سرودم و زمانی که می خواستم به پایان برسانم هم به زیارت خانه خدا رفته بودم و آنجا این تفسیر را به اتمام رساندم.

وی افزود: این تفسیر شامل 60 هزار بیت است و تا جایی که اطلاع دارم تفسیری به این شکل وجود ندارد و تفسیر صفی علیشاه نیز تفسیر مختصری است و آیات را به شعر ترجمه کرده و فقط آیات عرفانی تفسیر شده است و تفسیر منظوم آیات کلامی و فلسفی و ... خبری نیست. اما من در بضاعت خودم این تفسیر را انجام داده که در 10 جلد منتشر خواهد شد و اکنون سه جلد آن آماده شده است.

فاضلی ادامه داد: برخی ترجمه های منظوم قرآن وجود دارد، اما به نظرم ترجمه این ظرفیت را ندارد و در تفسیر است که دست فرد باز است. تفسیر «در منظوم» تفسیر جامعی است و آیات عرفانی هم در آن پررنگ تر است.در عصر حاضر دو موضوع عرفان و سیاست خودنمایی می کند و در این تفسیر نیز به بحث روز هم پرداخته شده است و با توجه به اینکه در حوزه عرفان، بیش از 10 هزار مکتب عرفانی فعالیت می کند، اما تکیه من در این تفسیر، متکی به خود قرآن بوده است.

انتهای پیام

مسافرین کلیپ تک‌خوانی یک زن در روستای ابیانه احضار شدند

حمله پادشاه عربستان به ایران و دعوت از سران عرب برای بررسی تنش در خلیج فارس| عربستان خواهان جنگ نیست| عادل الجبیر: عربستان دست‌هایش برای صلح به سوی همه دراز است

علت گریه کردن بعد از رابطه جنسی چیست؟

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۸۷۹۷۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • تفسیر دو جلدی امام رضا (ع) رونمایی شد
  • ماه مبارک رمضان در نگاه آیت‌الله محمود طالقانی ‏
  • سایه سنگین اموال مازاد بانک‌ها بر سر اقتصاد کشور
  • جریان مباهله را باید به عنوان غدیر دوم معرفی کنیم
  • برگزاری جلسات تفسیر نهج‌البلاغه در دفتر آیت‌الله العظمی فیاض
  • سایه سنگین اموال مازاد بانک‌ها بر سر اقتصاد کشور/ چگونه دست بانک‌ها برای ارائه تسهیلات باز می‌شود؟
  • ارائه لیست اموال مسئولان از بروز مفسده‌های جدید جلوگیری می‌کند
  • متن نهایی طرح ۱۰ ماده‌ای اعاده اموال نامشروع مسئولان+جزئیات
  • مشروح سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییهحسین هدایتی به ۲۰ سال حبس و شلاق در انظار عمومی محکوم شد/برداشت ناقص از سخنان دادستان اصفهان درباره دوچرخه‌سواری بانوان/در رسیدگی به اموال مسئولان اگر به جرم یا تخلفی برسیم، اعلام می‌کنیم/همه محور‌های سند تحول برنامه
  • مهم‌ترین مصلحت، رعایت ایمان مردم است
  • مباهله به عنوان غدیر دوم معرفی شود/ تشریح آراء مفسران اندلس در مورد اهل بیت(ع)
  • مباهله به عنون غدیر دوم معرفی شود/ تشریح آراء مفسران اندلس در مورد اهل بیت(ع)
  • هشدار‌های آیت‌الله هادوی تهرانی نسبت به مهجوریت قرآن
  • شهروندان از اموال با ارزش خود در مقابل سرقت بیشتر محافظت کنند
  • دستگیری بیش از ۵۰۰ سارق و مالخر در رعد ۲۵/ بیش از ۸۰ درصد صاحبان اموال مسروقه شناسایی شدند
  • متن نهایی طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان
  • متن نهایی طرح ۱۰ ماده‌ای اعاده اموال نامشروع مسئولان
  • اهدای خون ۷ هزار شهروند تهرانی در ۱۱ روز نخست ماه رمضان
  • ولایت پیامبر و اهل بیت(ع) از مهمترین نعمت های الهی است