در مورد زندگی حضرت خدیجه سلام‌الله علیها روایت‌هایی وجود دارد که تأکید می‌کند ایشان قبل از آن ازدواج مبارک با رسول خدا صلی‌الله علیه و آله، با مرد دیگری زندگی نکرده بودند.

به گزارش مشرق، اولین زنی که به اسلام مشرف شد، اولین و عزیزترین همسر پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله، مادر حضرت زهرا سلام الله علیها، یکی از چهار بانویی که به عنوان برجسته‌ترین و بهترین زنان عالم معرفی شدند و… تنها بخشی از کمالات شخصیتی حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها است.

اگر بخواهیم شخصیت ارزشمند و کمالات معنوی حضرت خدیجه سلام الله علیها را مرور کرده و بشناسیم، باید به بررسی دقیق زندگی‌نامه و سیره حضرت خدیجه سلام الله علیها بپردازیم؛ زندگی‌ای که بخش‌های زیادی از آن مورد غفلت ثبت و ضبط کنندگان تاریخ اسلام قرار گرفت.

گفتگو با دکتر محمدحسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام، شبهات و سوالات رایج درباره زندگی و سیره بانوی ارزشمند و بزرگوار اسلام را در ادامه می‌خوانید.

رفع شبهه درباره سن حضرت خدیجه (س)

یکی از پرسش‌هایی که درباره حضرت خدیجه سلام الله علیها مطرح می‌شود، مربوط به سن ایشان در زمان ازدواج با پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است. آیا درست است که ایشان حدود ۱۵ سال از نبی مکرم اسلام بزرگ‌تر بودند؟

خیر. سن حضرت خدیجه سلام الله علیها برخلاف نقلی که گفته شده، درست نیست؛ یعنی ایشان در زمان ازدواج با نبی مکرم اسلام ۴۰ ساله نبودند، بلکه روایت‌های معتبرتری نشان می‌دهد که ایشان تقریباً هم‌سن رسول خدا صلی الله علیه و اله بودند و در زمان ازدواج مانند آن حضرت، حدود ۲۵ سال داشتند.

باید دقت شود که بعضی از علمای بزرگ مانند علامه جعفر عاملی این نقل را پذیرفته‌اند و اعتقاد دارند که سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگامی که با رسول خدا صلی الله علیه و آله پیوند ازدواج بستند، بیشتر از ۲۵ یا ۲۶ سال نبود و حتی قبل از آن هم هیچ ازدواج دیگری نداشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

راز ثروت زیاد حضرت خدیجه (س)

صحت و سقم ازدواج بانوی بزرگ اسلام قبل از پیوند با نبی مکرم اسلام

در برخی مطالب عنوان شده که آن بانوی بزرگوار، پیش از آنکه با پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله ازدواج کنند، با فرد دیگری ازدواج کرده بودند. آیا چنین مطلبی صحت دارد؟

طبق بعضی از روایت‌ها، حضرت خدیجه سلام الله علیها پیش از اینکه با حضرت محمد صلی الله علیه و آله ازدواج کنند، دو بار ازدواج کرده بودند و حتی از همسران قبلی خود دارای فرزندانی هم بودند. اما باید دقت شود که در مورد زندگی آن بانوی بزرگوار روایت‌های دیگری هم وجود دارد که تأکید می‌کند ایشان قبل از آن ازدواج مبارک با رسول خدا صلی الله علیه و آله با مرد دیگری زندگی نکرده بودند.

در این میان، کدام نقل را باید قبول کنیم؟

نقلی که علمای بزرگ مانند علامه جعفر عاملی عنوان کرده و پذیرفته‌اند، صحیح‌تر از سایر نقل‌ها است. چون کسی که مادر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، یعنی مادر امامت و همسر ولایت است و به عنوان یکی از چهار زن بزرگ تاریخ شناخته می‌شود، بعید است قبل از ازدواج خود با نبی مکرم اسلام ازدواج دیگری داشته باشد. آن هم اینکه همسر دو مردی بوده باشد که مطابق با شرایط حاکم بر جامعه، مشرک بودند.

این نوع نقل‌ها با اعتقادات شیعی هماهنگی ندارد. چنانکه در زیارت وارث نیز از زبان امام معصوم خطاب به حضرت سیدالشهدا علیه السلام عرضه می‌داریم که: «أشهد ان کنت نورا فی الاصلاب شامخه و الأرحام المطهره لم تنجسک الجاهلیه بانجاسها» درنتیجه حضرت خدیجه سلام الله علیها نمی‌توانسته‌اند قبل از آنکه با نبی مکرم اسلام ازدواج کنند، همسر مردی مشرک شده و از او صاحب فرزند شده باشند.

واسطه‌گری جناب ابوطالب در ازدواج حضرت خدیجه (س) با نبی مکرم اسلام

آیا حضرت خدیجه سلام الله علیها به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیشنهاد ازدواج دادند یا نبی مکرم اسلام از ایشان خواستگاری کردند؟

حضرت خدیجه سلام الله علیها دارای شخصیتی بسیار ارزشمند و نمونه بودند که افراد بسیاری می‌خواستند با ایشان ازدواج کنند اما حضرت خدیجه سلام الله علیها به آن‌ها جواب منفی می‌دادند. در همان زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله از جوانان برجسته مکه بودند که به امانت‌داری و فهم و درک بالا و فضائل فراوان شهرت داشتند.

همین فضائل موجب شد تا حضرت خدیجه سلام الله علیها به ایشان علاقه‌مند شوند و بعد از آنکه ایشان با پیامبر صلی الله علیه و آله قرارداد تجاری بستند، غلامانشان را همراه پیامبر صلی الله علیه و آله فرستادند تا حضرت را در آن سفر تجاری تحت نظر داشته باشند و اعمال و حرکات آن بزرگوار را به او گزارش کنند. وقتی غلامان از ویژگی‌های پیامبر صلی الله علیه و آله تعریف کردند، حضرت خدیجه سلام الله علیها بسیار شیفته ایشان شدند و به پیامبر صلی الله علیه و آله پیشنهاد دادند که اگر مایل باشند با او ازدواج کنند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم پس از مشورت با عموی بزرگوارشان جناب ابوطالب به این پیشنهاد پاسخ مثبت دادند.

همین واسطه‌گری جناب ابوطالب منجر به این ازدواج پر خیر و برکت شد. ظاهراً عاقد ازدواج هم جناب ابوطالب بوده‌اند. درست است؟

بله. خطبه عقد ازدواج پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه سلام الله علیها را حضرت ابوطالب خوانده است، با وجود اینکه بقیه بزرگان قبیله قریش و مضر حضور داشتند. نکته جالب‌تر هم این است که در ابتدای خطبه عقد، خداوند متعال را با اوصافی که یکتاپرستان خطاب می‌کنند یاد کرده و خودش را هم به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهما السلام منسوب کرده است.

این ماجرا هم مورد تائید علمای شیعه و اهل سنت است که حضرت ابوطالب در روز ازدواج پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه سلام الله علیها این خطبه را خوانده است که: «سپاس خدای را که ما را از نسل ابراهیم و ذریه اسماعیل قرار داد و برای ما خانه‌ای نهاد که مردمان گرد او طواف کنند و همچنین حرم امنی که از اطراف جهان نعمت‌ها به سوی آن می‌آورند. و ما را در دیار خود بر مردم فرمانروا قرار داد.»

و بعد از آن گفت: «این برادرزاده من محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب با هیچیک از مردان قریش سنجیده نشود جز آن‌که برتری یابد و با هیچکس از آنان قیاس نگردد، جز آنکه بزرگ‌تر آید اگرچه از مال دستش تهی است (اما این نقص نیست) زیرا که مال نصیبی ناپایدار و سایه‌ای زودگذر است. و اکنون او را به همسری با خدیجه رغبتی است و خدیجه را به ازدواج با او، شوقی. آنچه از مهریه و صداق باشد بر عهده من خواهد بود، چه نقدینه و چه بر ذمه، و او دارای موقعیت حساسی است شخصیت و مرتبه‌ای والا و رفیع دارد.»

فرزندان حضرت خدیجه (س)

فرزندان حضرت خدیجه سلام الله علیها و پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله چه کسانی بودند؟ چرا از میان فرزندان ایشان، فقط حضرت زهرا سلام الله علیها را می‌شناسیم؟

حضرت زهرا سلام الله علیها در خانه پدری خود دارای خواهران و برادرانی هم بودند. طبق نقلی گفته شده که حضرت خدیجه سلام الله علیها و پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله شش فرزند داشتند، چهار دختر و دو پسر. هرچند که عده‌ای گفته‌اند دختران حضرت خدیجه سلام الله علیها به جز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، همه از همسران قبلی ایشان بوده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که چنین نقلی صحت ندارد و آن بانوی مکرم همه این فرزندان را نبی مکرم اسلام داشته است. دختران ایشان زینب، رقیه، ام‌کلثوم و حضرت زهرا سلام الله علیها بودند. به این ترتیب حضرت زهرا سلام الله علیها کوچک‌ترین و آخرین فرزند حضرت خدیجه سلام الله علیها هستند که بعد از بعثت نبی مکرم اسلام به دنیا آمدند.

اشاره کردید که ایشان دو پسر هم داشتند. با این وجود چرا از دو پسر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله مطلبی عنوان نشده و دشمنان اسلام، نداشتن فرزند پسر را دلیلی برای آزار حضرت قرار می‌دادند؟

بله. حضرت خدیجه سلام الله علیها دو پسر برای نبی مکرم اسلام به دنیا آورد به نام‌های قاسم و عبدالله. قاسم زودتر از عبدالله به دنیا آمد و به همین علت، پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله را ابوالقاسم یعنی پدر قاسم هم می‌نامند. اما این فرزند در کودکی از دنیا رفت. عبدالله هم پسر دیگر ایشان بود که او هم عمر کوتاهی داشت و مانند قاسم در خردسالی وفات کرد.

البته عده‌ای معتقدند که حضرت خدیجه دو پسر دیگر به دنیا آورد به نام‌های طیب و طاهر، اما طبق روایت‌هایی طیب و طاهر لقب قاسم و عبدالله است که هر در کودکی از دنیا رفتند.

البته خوب است یادآوری شود که نبی مکرم اسلام بعد از وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها همسران دیگری داشته‌اند ولی تنها از ماریه قبطیه صاحب فرزندی شدند که او را ابراهیم نامیدند. چون این کودک را خداوند متعال پس از سال‌ها به نبی مکرم اسلام عطا کرده بود، ابراهیم برای آن حضرت بسیار عزیز بود. او تقریباً هم سن امام حسین علیه السلام بود ولی او هم مانند سایر پسران رسول خدا صلی الله علیه و آله در کودکی و در حالی که حدود یک سال و نیم داشت، از دنیا رفت.

ماجرای خورشیدگرفتگی در آن زمان، ربطی به وفات ابراهیم داشته است؟

خیر. گفته شده که در زمان وفات ابراهیم، خورشیدگرفتگی اتفاق افتاد و عده‌ای از مردم این واقعه را به دلیل مصیبتی که برای رسول خدا صلی الله علیه و آله روی داده بود، تعبیر کردند. اما آن حضرت به صراحت فرمودند که این امری طبیعی است که به طور اتفاقی در این زمان روی داده است.

علاقه بسیار نبی مکرم اسلام به همسر خود

برخورد و نوع زندگی حضرت خدیجه و نبی مکرم اسلام چگونه بود؟

هرچند در زمانی که پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله با حضرت خدیجه سلام الله علیها ازدواج کردند، مردسالاری در زندگی‌ها بیداد می‌کرد و زن‌ها از حقوق چندانی در زندگی خود بهره‌مند نبودند، اما زندگی نبی مکرم اسلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها سراسر عشق و دوستی بود.

نبی مکرم اسلام حرمت و شخصیت والای زن را در خانواده رعایت می‌کردند و به همسر خود بسیار احترام می‌گذاشتند. در عین حال همیشه محبت خود را به حضرت خدیجه سلام الله علیها نشان می‌دادند.

به عنوان مثال زمانی که پیش از تولد حضرت زهرا سلام الله علیها جبرئیل بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد و گفت که تا چهل روز شهر را ترک کند و چله‌نشین شود، حضرت از این دوری غیرمنتظره از حضرت خدیجه سلام الله علیها ناراحت بودند. طوری که بعد از چند روزی که در غار حرا بودند پیغامی را توسط عمار یاسر برای همسر خود فرستادند. در این پیغام حضرت فرموده بودند: «ای خدیجه! از این جدایی من گمان بد مبر و آن را نشانه بی‌علاقگی من به خودت مپندار. بلکه این به امر الهی است و خداوند خواسته امرش تحقق یابد. پس جز گمان نیک چیزی به قلبت راه نده چراکه خداوند به افتخار تو به طور مکرر به فرشتگان بزرگ خود افتخار می‌کند.»

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

نگاهی به سیره رفتاری حضرت علی(ع)/ قلب سلیم؛ لازمه دریافت رحمت الهی در شب قدر

به گزارش ایكنا از فارس، دومین نشست قرآنی جهادگران دانشگاهی فارس در ماه مبارك رمضان امروز، 5 خردادماه در سالن اجتماعات معاونت پژوهشی این مجموعه برگزار شد.
حجت‌الاسلام ابراهیم زارع عمادی، كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر در این نشست به تبیین بخشی از سیره‌های رفتاری حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: اگر بخواهیم شخصیتی را مورد بررسی قرار دهیم باید جنبه‌های رفتاری را در بخش‌های مختلف اجتماعی،‌ سیاسی، عبادی و غیره بررسی كنیم.
وی با تأكید بر اینكه سیره حضرت علی(ع) را می‌توان از زوایای مختلف در نهج‌البلاغه مشاهده كرد، گفت: حضرت علی(ع) هم در سیاست، هم در زندگی اجتماعی، هم زندگی عبادی و غیره یك الگوی بی‌نظیر هستند كه می‌توانیم به این الگو تأسی كنیم.

شخصیت علی(ع) در نگاه اندیشمندان
زارع عمادی با طرح این سئوال كه شخصیت حضرت علی(ع) كیست؟ گفت: مولای متقیان حضرت علی(ع) شخصیتی است كه هر كدام از مستشرقان زندگی آن حضرت را قابل تأمل می‌دانند. جرجدان مسیحی 5 كتاب درباره حضرت علی(ع) نوشته است و می‌گوید اگر امروز علی(ع) بود، مردم فوج فوج به سمت مسجد كوفه می‌رفتند و مردم بسیاری از اروپا بدانجا می‌رفتند؛ همچنین می‌گوید علی(ع) را نه خدا می‌توانم بخوانم نه بشر معمولی.
عضو نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: همچنین ابن ابی‌الحدید یكی از شارحان نهج‌البلاغه كه معتضدی و از فرقه‌های اهل سنت است، یك باب مستقل از فضایل حضرت علی(ع) می‌گوید آن هم برگرفته از آیات و روایات.
وی تأكید كرد: اینكه مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و غیرشیعه نگاهشان به حضرت علی(ع) معطوف شده است نشان دهنده شخصیت والای آن حضرت است؛ ابن ابی‌الحدید می‌گوید می‌خواستند نور علی(ع) را خاموش كنند در صورتی كه نمی‌توان با كف دست جلوی نور خورشید را گرفت و این‌ها جملاتی است كه از یك غیر شیعه بیان شده است.
زارع عمادی یادآور شد: ابن ابی‌الحدید همچنین از پیامبر(ص) نقل می‌كند كه من یك برتری نسبت به علی(ع) دارم و علی(ع) چند برتری نسبت به دیگران؛ من صاحب كتاب و شریعتم و علی(ع) اولین كسی است كه به خدا و پیامبرش ایمان آورد؛ همچنین علی(ع) اهل عدالت است.

تنها كسی كه عدالت را به مو به مو انجام می‌دهد، علی(ع) است
كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر با تأكید بر اینكه تنها كسی كه عدالت را به مو به مو انجام می‌دهد، علی(ع) است، گفت: عدالت بدان معناست كه هر چیزی در جای خودش قرار گیرد كه این با جود فرق می‌كند و نقطه مقابل بخشش و جود، عدالت است.
وی، نوع برخورد عادلانه حضرت علی(ع) با مردم را یادآور شد و گفت: اگر می‌گوییم حكومت علوی و شیعه‌گری تنها یك بار در تاریخ تكرار شد كه آن هم حضرت علی(ع) آن را اجرا كرد.
زارع عمادی با تصریح اینكه برای شناخت حضرت علی(ع) باید به كتاب‌های مختلف مراجعه كنیم و بعد به سراغ نهج‌البلاغه برویم، گفت: خطبه‌ها،‌ نامه‌ها و كلمات قصار حضرت علی(ع) را باید مطالعه كنیم تا بفهمیم آن حضرت چه شخصیتی عظیمی داشتند.
وی با تأكید بر لزوم استفاده از روش‌های حضرت علی(ع) در مسائل اجتماعی، اقتصادی و غیره گفت:‌ مرحوم سیدرضی در قرن چهارم هجری خطبه‌های حضرت علی(ع) را جمع‌آوری كرده است كه این‌ها تمام سخنان حضرت نیست بلكه سیدرضی خطبه‌های بلیغ را جمع‌آوری كرده و شاید مابقی خطبه‌ها در دسترس نبوده است.

سه خطبه و سه نامه نهج‌البلاغه را حتماً مطالعه كنیم
این مدرس حوزه و دانشگاه به معرفی سه خطبه و سه نامه نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) پرداخت و بر لزوم مطالعه این‌ها تأكید كرد و گفت: نخست خطبه شقشقیه است كه درد دل‌های حضرت علی(ع) است و از ادبیات و مسائل بدیع استفاده شده است.
زارع عمادی ادامه داد: خطبه دیگر خطبه 55 است كه پیشگویی‌های حضرت علی(ع) درباره شیعیان است و حكومت معاویه را پیش‌بینی كرده است كه در آنجا حضرت می‌فرماید كه اگر از علی(ع) صبر كنید ولی برائت نه كه این كار یعنی همه تلاش‌های پیامبر(ص) را زیر سئوال بردید.
وی گفت: همچنین در خطبه 58 نیز حضرت علی(ع) مباحثی پیرامون شبهه می‌گوید؛ شبهه از این بابت می‌گوید كه شبیه حقیقت است؛ قسمتی از حق و قسمتی از باطل را درهم می‌آمیزند و شبهه ایجاد می‌كند كه حضرت علی(ع) در این خطبه مطالبی را در این باره مطرح می‌كند.

نامه حضرت علی(ع) به فرزندش؛ اولین مكتوب اخلاقی تاریخ اسلام
كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر همچنین سفارش به قرائت سه نامه حضرت كرد و گفت: نامه حضرت به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) كه اولین مكتوب اخلاقی تاریخ اسلام است كه بعد از جنگ صفین نوشتند و یكسری دستورات اخلاقی به فرزندشان می‌دهند كه باید مطالعه كنیم.
وی اضافه كرد: نامه دوم،‌ نامه به مالك اشتر است كه آن حضرت مالك را به عنوان حاكم مصر معرفی می‌كند و در این نامه یكسری نكات حكومتی به او متذكر می‌شود كه امروز هم هر كسی بخواهد كار حكومتی اعم از ریاست جمهوری تا كارمندی انجام دهد باید این نامه را مطالعه كند و نامه سوم هم به عثمان بن حنیف است.
زارع عمادی همچنین تأكید كرد كه كلمات قصار حضرت علی(ع) كه بیش از 200 كلمه است، راهگشای زندگی امروز ماست و باید آن‌ها را مطالعه كنیم و به كار گیریم.

نگاه حضرت علی(ع) در مسائل عبادی
این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه با طرح این سئوال كه نگاه حضرت علی(ع) در مسائل عبادی چیست، گفت: وقتی كسی می‌خواهد عبادت خدا كند باید اول تكلیف خود را با دنیا مشخص كند؛ وقتی مشخص شد نگاهش به مسائل عبادی و سیاسی هم عوض می‌شود.
وی اظهار كرد: باید نگاه خود را به دنیا مشخص كنیم؛ آیا این دنیا كالاست و ارزش خود را به این دنیا عوض می‌كنیم یا خیر و در این صورت است كه اعمال خود را می‌توانیم بسنجیم.

نگاه حضرت علی(ع) به دنیا مرآتی است
زارع عمادی با بیان اینكه نگاه به دنیا یا استقلالی است یا مرآتی گفت: نگاه حضرت علی(ع) به دنیا مرآتی است نه استقلالی؛ یعنی از امكانات دنیا استفاده می‌كرد، زمین و باغ می‌خرید و آن‌ها را آباد می‌كرد اما در راه خدا انفاق می‌كرد.
كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر با تصریح اینكه قرآن دو نگاه نسبت به دنیا دارد، گفت: قرآن می‌گوید اگر می‌توانی در دنیا به بهترین مقام‌های علمی، سیاسی و اجتماعی برسی، برس اما از همین وسایل و امكانات برای آباد كردن آخرتت هم استفاده كن و بر عكس از نگاه‌ها و آمال طولانی برحذر می‌كند و آن را مضموم می‌داند زیرا باعث می‌شود كه انسان مشغول به دنیا شده و همه چیز را فراموش كند.

اندیشه عبادی حضرت علی(ع)
وی در ادامه با اشاره به اندیشه عبادی حضرت علی(ع) گفت: آن حضرت فرمودند عبادت برخی تجارت است، یعنی نماز می‌خواند به طمع بهشت است، شاید مورد قبول باشد اما آن عبادت خالصانه نیست؛ برخی دیگر عبادت از روی ترس دارند كه این عبادت بردگان است و برخی دیگر هم عبادت فقط برای خدا دارند كه این عبادت خالصانه است.
زارع عمادی با تأكید بر اینكه اولین چیزی كه در نزد خدا برای اعمال ما مورد بررسی قرار می‌گیرد، اخلاص است، گفت: حضرت علی(ع) می‌فرماید عبادتی برای خدا ارزشمند است كه فقط برای او باشد و آن چیزی كه خدا به خاطرش به انسان مقام می‌دهد نیز همین نوع عبادت است.
كارشناس معارف صدا و سیمای فارس و بوشهر همچنین به فرا رسیدن شب‌های قدر اشاره كرد و افزود: باید از این ایام برای عبادت خالصانه استفاده كنیم و فراموش نكنیم كه درب‌های رحمت الهی در شب‌های قدر به روی بندگان باز می‌شود.

قلب سلیم؛ لازمه دستیابی به رحمت واسعه الهی در شب‌های قدر
وی ادامه داد: در شب‌های قدر رحمت خدا جاری و ساری است ولی كسی بهره می‌برد كه ظرف وجودش تمیز و پاك باشد و این ظرف هم قلب سلیم است؛ شب قدر شب رحمت است كه به همه نازل می‌شود حتی اگر ظرف نامناسب داشته باشیم پس خوب است كه ظرف دل خویش را مناسب و پاكیزه كنیم تا بتوانیم از این رحمت الهی استفاده كنیم.
زارع عمادی با یادآوری اینكه عوامل مختلفی روی قلب و دل انسان تأثیر می‌گذارد و ارتباط مستقیم با آن دارند، گفت: هرچه چشم می‌بیند و هرچه زبان می‌گوید بر دل انسان هم اثر می‌گذارد پس اگر راه‌های ارتباطی خود را پاك كنیم مسلماً قلب سلیمی هم خواهیم داشت.
وی یادآور شد: رحمت الهی امشب به قلب انسان می‌رسد اما قابل بهره‌برداری برای برخی‌ها نیست زیرا ظرف آن‌ها درست نیست پس باید زرنگارها را از دل خود بزداییم.
زارع عمادی در پایان به ذكر حدیثی از حضرت علی(ع) درباره قلب سلیم پرداخت و گفت: آن حضرت فرمود ذكر موت و موعظه شنیدن موجب می‌شود كه انسان در زندگی نشاط داشته و قلب پاك داشته باشد.
انتهای پیام

چرا متهم لباس زندان نمی‌پوشد؟

رایزنی پشت درهای بسته؛ شروط ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم چه هستند؟

تعویق کنکور سراسری/ توزیع نامناسب قند و شکر/ بسته شدن سایت سهام عدالت

کلیدواژه: رونق تولید وعده های روحانی بازار سکه و ارز بندر فجیره ازدواج امیرالمومنین وفات حضرت خدیجه

منبع این خبر، وبسایت www.mashreghnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۸۸۱۰۲ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • انسجام اسلامی در سیره حضرت علی (ع) اول مظلوم عالم / وصیت نامه حضرت علی (ع) / حیدر حیدر با نوای محمود کریمی
  • قدر استاد
  • ابرمردی که برای آمدنش خانه خدا شکافت/ نظر شیطان در مورد حیدر کرار/ حضرت‌علی(ع) قبل از شهادت چه فرمودند +تصاویر و فیلم
  • حقایقی خواندنی از «لیلة القدر»/ آیا شب قدر تنها به دوران پس از نزول قرآن کریم مربوط است؟
  • همایش بین‌المللی ماه مستور ویژه سیره حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود
  • سیره علی (ع)؛ الگوی عملی جمهوری اسلامی
  • آیا شب قدر پیش از اسلام هم وجود داشت؟/ ارتباط میان حضرت علی(ع) و شب قدر
  • آخرین توصیه‌های امیرالمومنین(ع) به حسنین
  • آخرین توصیه‌های امام علی (ع) به حسنین چه بود؟
  • آخرین توصیه‌های حضرت علی (ع) به حسنین
  • آخرین توصیه‌های امام علی(ع) به حسنین
  • یوما؛ روایتی از زندگی حضرت خدیجه(س) بازخوانی شد
  • آخرین توصیه‌های امام علی(ع) به امام حسن(ع) و امام حسین(ع)
  • علی‌رغم مصدومیت، نبی کیتا در لیست تیم ملی گینه برای جام ملت‎های آفریقا قرار گرفت
  • سیره علوی؛ موضوع نشست ایرانیان در دهلی نو
  • صحنه دین‌داری بدون جهاد تصور نمی‌شود/ عالم صحنه نبرد خیر و شر است
  • امام جمعه بابلسر سخنران سی و یکمین یادواره شهدای مسجد الرسول(ص) قائمشهر است
  • سیره علوی و مسجد دو حقیقت جدایی‌ناپذیرند/حمایت از مستضعفان به شیوه امیرمومنان(ع)
  • امام علی (ع) در نگاه اندیشمندان جهان