پکن- ایرنا- پژوهشگر و استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: گفت ‌و گوی تمدن ها علاوه بر اینکه باعث شناخت بیشتر فرهنگ ها از یکدیگر می شود موجب نزدیکی تمدن‎ها و ملت‌ها نیز خواهد شد.

'ابوالقاسم اسماعیل پور' روز پنجشنبه در اجلاس بین المللی گفت ‌و گوی تمدن‌های آسیایی در پکن با اشاره به چالش‌های پیش روی تنوع تمدن‌ها تصریح کرد: احترام و حفاظت از تمدن‌ها و فرهنگ‌های متفاوت و برگزاری گفت‌وگو و ایجاد تبادل بین تمدن‌ها در جهان معاصر حائز اهمیت فراوانی است.


وی با اشاره به اینکه تمدن‌های آسیایی همواره دارای وحدت بوده اند گفت: این اجلاس، بار دیگر باعث تکرار ارتباطات بین‌المللی قدیمی میان چین و کشورهای این مسیر شد.
استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به قدمت دیرینه روابط ایران و چین تاکید کرد سفر تجار ایرانی به چین علاوه بر اینکه باعث تقویت روابط اقتصادی دو کشور شد منجر به تبادل افکار و اندیشه میان فعالان دو عرصه نیز شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تنوع و قدمت طولانی تمدن‌های‌ کشورهای آسیا بر لزوم تقویت تبادلات تمدنی و فرهنگی بین این کشورها تاکید کرد و گفت: تمدن های آسیایی بسیار متنوع و متکثر هستند؛ به این دلیل که بیشتر کشورهای آسیایی فرهنگ و تمدن‌های باستانی و چند هزار ساله دارند.
اسماعیل پور که در نشست 'حفاظت از تنوع تمدن‌های آسیا' اجلاس گفت و گو تمدن ها سخنرانی می کرد با اشاره به اینکه کشورهای مختلف آسیایی باید بتوانند با شناخت تمدن ها و فرهنگ ها به همدیگر نزدیکتر شوند و دوستی و روابط فرهنگی بیشتر ایجاد کنند گفت: در گذشته نیز راه ابریشم فرصتی برای معرفی دو ملت به یکدیگر بوده است.
اجلاس بین المللی گفت و گوی تمدن های آسیا با حضور مقامات، مسئولان و گروه های فرهنگی و هنری از 47 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز چهارشنبه در پکن پایتخت چین آغاز شد.
از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز علاوه بر 'محمد کشاورز زاده' سفیر ایران در چین، مجید مجیدی کارگردان نامدار ایرانی در بخش هفته فیلم آسیا، گروه موسیقی روناک در بخش موسیقی، رییس موزه ملی ایران در بخش تمدن های کهن آسیا، دکتر اسماعیلی استاد دانشگاه شهید بهشتی در بخش حفاظت از تمدن ها و حسین خلیفی نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در چین نیز در بخش مردم به مردم شرکت کرده اند.
موضوع اصلی این اجلاس «مبادلات و درک متقابل تمدن های آسیایی و جامعه بشری با سرنوشت مشترک» است.
هدف این اجلاس انتقال و پخش دستاوردهای درخشان تمدن های کشورهای آسیا و جهان، ایجاد سکوی یادگیری متقابل و توسعه مشترک تمدن ها و افزایش اطمینان در فرهنگ های آسیایی است.
کمک به اعتماد متقابل و هماهنگی آسیا، اجماع تفاهم مشترک توسعه آسیا و تحریک استعداد نوآوری آسیا با هدف ایجاد جامعه آسیا با سرنوشت مشترک و جامعه بشری با سرنوشت مشترک و پشتیبانی معنوی از دیگر اهداف این اجلاس است.
در حاشیه این اجلاس نیز چندین نمایشگاه و جشنواره فرهنگی در موضوعات مختلف توسط وزارت فرهنگ و گردشگری چین از جمله نمایشگاه 'گردشگری و فرهنگی آسیایی'، نمایشگاه 'تمدن های آسیایی' و نمایشگاه 'هنر دیجیتال آسیا' دایر شده است.
**آساق**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گفت و گوي تمدن ها چين ايران

منبع این خبر، وبسایت www.irna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۸۸۳۴۸ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

نشست FATF در پاریس؛ ایران در چند قدمی لیست سیاه؟ تبعات آن چیست؟

FATF حل نشد، عراق ۵ میلیارد دلار ایران را بلوکه کرد

نامه علی مطهری به آیت‌الله جنتی: ببینید از کجا به کجا رسیده‌ایم| ادامه این رویه منجر به جامعه‌ای دچار اختناق می‌شود| به مردم درباره دلیل ردصلاحیتم چه بگویم؟

ظریف: ایران و امریکا اخیرا نامه‌های تندی رد و بدل کردند| ترامپ مقصر اصلی تنش واشنگتن و تهران است| جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به دولتهای خارجی نخواهیم داد

عوامل اجرایی انتخابات، صبر و تدبیر را سرلوحه کار خود قرار دهند

خبر بعدی:

هنر متعالی تمدن ساز است/ حقیقت؛ مهم‌ترین دغدغه هنر متعالی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در نهمین هم‌اندیشی سینما انقلاب به سخنرانی پرداخت. متن پیش رو گزیده‌ای این سخنرانی است؛

هنر سینما جامع‌ترین و اثرگذارترین هنرهاست. یک نوع هنر، هنری است که برای ما رشد دهنده نباشد و مایه حقارت انسان است و نقطه مقابل هنری است که انسان‌ها را بالا می‌برد و چیز گران‌قدری را به انسان اضافه می‌کند، یعنی هنر می‌تواند از نوع متعالی و یا زوال‌بخش باشد. ۱۶ ویژگی هنر متعالی را بیان می‌کنم:

۱. هنر متعالی از فطرت‌های پاک و انسان‌های متعالی متولد می‌شود

اولین ویژگی این است که هنر متعالی از فطرت‌های پاک و انسان‌های متعالی متولد می‌شود. خیلی از ما در قفس شهواتمان محبوس هستیم و آگاهی از این وضعیت خود نداریم. از چنین انسانی نمی‌توان انتظار خلق هنر متعالی داشت. به قول جامی:

ذات نایافته از هستی‌بخش / کی تواند که شود هستی‌بخش

خشک ابری که شود ز آب تهی / ناید از وی صفت آب دهی

۲. هنرمند متعالی خواهش‌های نفسانی را در خود مهار کرده است

دومین ویژگی این است که هنرمند متعالی خواهش‌های نفسانی را در خود مهار کرده است. مولوی درباره چالش عقل و نفس به ماجرای مجنون و ناقه اشاره می‌کند. مجنون به دنبال لیلی خود و ناقه هم دنبال بچه خودش است. مقصود مجنون و ناقه باهم متفاوت است و هرکدام می‌خواهد به سمت دیگری برود. در نتیجه:

گفت ای ناقه چو هر دو عاشقیم / ما دو ضد پس همره نالایقیم

۳. حقیقت؛ مهم‌ترین دغدغه هنر متعالی

سومین ویژگی این است که حقیقت مهم‌ترین دغدغه هنر متعالی است. هرچند هنر مثل فلسفه در مقام کشف حقیقت نیست اما می‌توان گفت که کار هنر متعالی انکشاف و پرده‌برداری از حقیقت است. جوهر و ذات هنر متعالی حقیقت است و این هنر نمی‌تواند با پشت کردن به ذات خودش حقیقت را کتمان کند یا ناراستی‌ها را راستی جلوه دهد. هنر متعالی با تکیه به ساحت تفکر منعکس‌کننده حقیقت است و هنر متعالی می‌تواند به مرتبه‌ای از صراط مستقیم برسد و مقصد را به انسان‌های گم‌گشته نشان دهد. نمی‌توان تفکر را در هنر نادیده گرفت.

۴. در هنر متعالی هدف وسیله را توجیه نمی‌کند

چهارمین ویژگی هنر متعالی این است که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. بدون شک هنر متعالی هدفی دارد اما نمی‌تواند با هر وسیله‌ای به هدف خود برسد. هنر پاک وسیله پاک هم نیاز دارد و روی پاکیزگی وسیله اصرار دارد.

۵. مخاطب هنر متعالی فطرت‌های پاک است

پنجمین ویژگی این است که مخاطب هنر متعالی فطرت‌های پاک است. برای انسان‌هایی که فطرت خود را زنده‌به‌گور و چشم دل خود را نابینا کره‌اند هنر متعالی غریبه و ناآشناست. این هنر در بستر یک جامعه رشد یافته و متعالی متولد می‌شود و بدون آن نمی‌توان انتظار داشت که متولد شود. مخاطب این هنر جهانی است و در هیچ مرزی متوقف نمی‌شود.

۶. هنر متعالی آزاد است

ششمین ویژگی این است که هنر متعالی آزاد است. آزادی از هر چیزی که او را به بردگی می‌کشد و از اصالت و حقیقت خود جدا می‌کند. آزادی هنر هم مقوله‌ای فکری و هم اجتماعی است.

۷. ناسازگاری هنر متعالی با استبداد و خودکامگی

هفتمین ویژگی این است که با استبداد و خودکامگی سازگاری ندارد. هنر متعالی برخلاف هنر زوال بخش نه خودش مستبد است و نه در آغوش استبداد قرار می‌گیرد. هنر امروز زیر پرچم مردم‌سالاری، به استبداد خدمت می‌کند و خودش رفته‌رفته مستبد می‌شود. امروز بخش مهمی از آثار هنری آثار مستبدی هستند که مردم عالم را به زنجیر کشیده‌اند.

۸. هنر متعالی ابزار جریان فرانواستعماری نمی‌شود

هشتمین ویژگی این است که هنر متعالی ابزار جریان فرانواستعماری نمی‌شود. هنری که آزاد است به ابزار این جریان که نماد استکبار امروز است مبدل نمی‌شود. این جریان در حال قتل تدریجی انسان است. انسان‌ها در اثر خواب‌آلودگی یا جبر محیطی با پای خودشان به سمت این قتلگاه رفته‌اند و هنر هم در این مسئله سهیم است.

۹. هنر متعالی صدای مستضعفین عالم است

ویژگی نهم این است که هنر متعالی صدای مستضعفین عالم است. مستضعف یعنی کسی است که با محروم ساختن او از عدالت، به ضعف کشیده شده است. مستضعف به معنای ضعیف نیست بلکه یعنی کسی که به ضعف کشیده شده است. این استضعاف حق بهره‌مندی از حیات مادی و معنوی را سلب می‌کند. استضعاف فکری خطرناک‌ترین نوع استضعاف است. هنر متعالی نه‌تنها در پروژه استضعاف مشارکتی ندارد بلکه خود را صدای مستضعفین عالم می‌داند و هیچ‌چیز مانع از انعکاس این صدا نمی‌شود. به همین خاطر هنر متعالی لکنت زبان ندارد و در انعکاس صدای مستضعفین عالم نه سانسور می‌کند و نه دچار خودسانسوری می‌شود.

۱۰. هنر متعالی فروختنی نیست

دهمین ویژگی این است که هنر متعالی فروختنی نیست. فروختنی نبودن یعنی یک کالای تجاری و صرفاً یک شیء نیست. اقتصاد هنر در جای خودش مهم است و اگر در مسیر سالمی شکل گیرد و حد تعادل را حفظ کند به ارتقای هنر متعالی کمک می‌کند اما اگر ارزش‌های تجارت معادلات هنر را تعیین کند، حقیقت قربانی نفع و سود می‌شود که امروز مشاهده می‌کنیم.

۱۱. مردمی بودن هنر متعالی

یازدهمین ویژگی مردمی بودن هنر متعالی است. مردمی بودن شعار نیست و به این معناست که هنر ارثیه مرفهین بی‌درد نیست و مخاطب آن‌هم صرفاً طبقات برخوردار جامعه نیستند.

۱۲. امیدآفرینی و تحرک بخشی

دوازدهمین ویژگی امیدآفرینی و تحرک بخشی است. هنر متعالی به خاطر ذات خود یعنی حقیقت نه خود به یأس و پژمردگی دچار می‌شود و نه مخاطب را به این سمت سوق می‌دهد.

۱۳. هنر متعالی آئینه نامحدود زیبایی‌ها

سیزدهمین ویژگی هنر متعالی این است که آئینه نامحدود زیبایی‌هاست. مطلق هنر با زیبایی‌شناسی پیوند خرده است اما زیبایی در هنر متعالی یک زیبایی مضاعف است. برای این‌که هم از زیبایی‌های طبیعی برخوردار است و هم از زیبایی‌های معنوی و روحانی. زیبایی روحانی و معنوی به‌تبع روح که محدودیتی ندارد بدون سقف و تمام ناشدنی است.

۱۴. عدم غلبه فرم بر محتوا در هنر متعالی

ویژگی چهاردهم عدم غلبه فرم بر محتواست. هنر متعالی با این‌که به فرم بی‌اعتنا نیست و علاوه بر این خودش را از تمام تکنیک محروم نمی‌کند اما در این هنر حقیقت نقش جوهری دارد. در هنر متعالی محتوا اصالت دارد و هیچ‌وقت مغلوب فرم و صورت نمی‌شود.

۱۵. هنر متعالی هنر مهر و مهربانی

ویژگی پانزدهم این است که هنر متعالی هنر مهر است. اهل خشونت و خصومت‌ورزی نیست و اهل دوستی و مهربانی است و از صلح حمایت می‌کند و آن را ترویج می‌کند. ممکن است کسی مبارزه با ظلم را مقابل این اصل تلقی کند اما تضمین صلح مبارزه با سلطه و سلطه‌گری است.

۱۶. هنر متعالی تمدن‌ساز است

ویژگی شانزدهم این است که هنر متعالی تمدن‌ساز است. اگر ما به دنبال شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی هستیم باید بدانیم هنر زوال‌بخش نمی‌تواند تمدن‌ساز باشد و نقشی عمیق و ماندگار و سازنده و پیش برنده ندارد. این هنر استعدادها را در پایین‌ترین سطح محدود می‌کند و اجازه رشد و شکوفایی به آن‌ها را نمی‌دهد.

کد خبر 4856193

دیگر خبرها

  • دلار از کانال ۱۴ هزار تومان عقب می‌نشیند؟
  • برگزاری اجلاس سفرای اکو فرصتی برای معرفی توانمندی‌های استان یزد است
  • شهید سلیمانی یک ذخیره فرهنگی است/ پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی بُعد ایجابی انقلاب اسلامی است
  • مصاف پرسپولیس و سپاهان با رقبای آسیایی در هفته دوم لیگ قهرمانان + فیلم
  • انفجار بمب در مرکز شهر دمشق
  • پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی بُعد ایجابی انقلاب اسلامی است
  • همتی در پاسخ به احتمال رسیدن دلار به بالای ۲۰ هزار تومان: آرزو بر جوانان عیب نیست!
  • مشارکت پرشور در انتخابات، دشمنان نظام را ناامید می‌کند/ آثار و برکات حضور حداکثری نصیب خودِ مردم می‌شود
  • تاکيد بر همکاري کشور‌هاي منطقه در کشف ميراث تاريخي
  • کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه برای اجلاس آماده می‌شوند
  • رئیس کل بانک مرکزی: ایران به لیست سیاه FATF بازنمی‌گردد
  • شعار آسیایی «پرسپولیس» انتخاب شد
  • تحلیل دیدار آسیایی الشارجه و پرسپولیس از سوی روزنامه اماراتی
  • گزینه‌های مدنظر بارسلونا برای خط حمله؛ مهاجم دانمارکی در نزدیکی نوکمپ
  • همتی: تصمیم اجلاس FATF تاثیری در بازار ارز ندارد/ دلار باز هم به زیر ۱۴هزار تومان برمی‌گردد
  • اجلاس FATF تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت
  • سعیدی: برای سهمیه واترپلو با IOC مکاتبه کرده‌ایم
  • طلسم ناکامی‌ها پرسپولیس در بازی‌های آسیایی خارج از خانه می‌شکند؟
  • همتی در پاسخ به تسنیم: تصمیم اجلاس FATF تاثیری در بازار ارز ندارد/دلار باز هم به زیر ۱۴هزار تومان برمی‌گردد
?>