Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اروميه- ايرنا- مديرکل دفتر ميوه هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي گفت: اگرچه آذربايجان غربي همچنان از استان هاي پرآب کشور محسوب مي شود اما توسعه آبياري نوين با توجه به وضعيت آب هاي سطحي و زيرزميني و روند خشک شدن درياچه اروميه بايد در اولويت نخست دست اندرکاران بخش کشاورزي قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«شکرالله حاجي وند» روز پنجشنبه در حاشيه جلسه تعيين الگوي کشت سلماس و در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اصلاح الگوي کشت با هدف بهره برداري بهينه از منابع و در راستاي اهداف کلان اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي اجرا مي شود و يکي از ضرورت هاي مديريت منابع آب به ويژه در آذربايجان غربي به شمار مي رود.
وي با تاکيد بر اينکه هدف از اين طرح تغيير کل الگوي کشت نيست بلکه اصلاح آن است، افزود: براي اصلاح الگوي کشت بايد جمعي از داده ها و اطلاعات در اختيار کارشناسان قرار گيرد تا بر مبناي آن اصلاحات اعمال شود.
وي ادامه داد: تغيير الگوي کشت يک کار دولتي نيست بلکه اتاق بازرگاني، کشاورزان، انجمن هاي صنفي کشاورزي، معاونت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزي و کميسيون کشاورزي در کنار هم قرار مي گيرند تا الگوي کشت ملي اصلاح شود.
«حاجي وند» با بيان اينکه اهتمام زيادي براي بروزرساني دستورالعمل هاي تغيير الگوي کشت وجود دارد، افزود: فعالان عرصه کشاورزي بايد در گروه هاي همسان در کنار هم قرار بگيرند زيرا نيازهاي کشت و صنعت با مزرعه يک هکتاري متفاوت است.
وي با اشاره به نقش تسهيل گري دولت در طرح اصلاح الگوي کشت از طريق اقدام هايي مانند ارائه آموزش به کشاورزان، تامين نهاده ها و اعطاي تسهيلات ارزان قيمت بانکي و انجام عمليات اجرايي طرح به صورت آزمايشي، گفت: اين اقدام ها بايد زمينه ورود بذرهاي جديد و همچنين تکثير و تجاري سازي آن را نيز فراهم کند.
وي همچنين به وظايف بخش خصوصي براي طرح تغيير الگوي کشت اشاره کرد و افزود: بخش غيردولتي با حمايت کميسيون کشاورزي و اتاق بازرگاني مي تواند سرمايه گذاران را به سمت استان جذب کند.
وي بحث پايش اثرات تغيير الگوي کشت را نيز ضروري برشمرد و افزود: به طور حتم اجراي طرح مذکور نتايج خوبي را به همراه خواهد داشت ولي تداوم آن مستلزم کنترل و مشخص شدن ميزان مطلوبيت و اثربخشي آن است.
«حاجي وند» همچنين با اشاره به تغييرات اقليمي و تغييرهايي که در کميت و کيفيت آب مصرفي تاثير مي گذارد، افزود: در توليد محصول هاي کشاورزي عوامل مختلفي مانند صادرات کالا و تقاضا تاثيرگذار است.
وي همچنين با اشاره به تغيير کمي دشت هاي کشاورزي کشور طي نيم قرن گذشته، افزود: در حالي که تعداد دشت هاي قابل بهره برداري کشور در سال 1347 تنها 15 مورد بوده در سال گذشته به 355 مورد افزايش پيدا کرده است.
وي با اذعان به اينکه ميزان برداشت محصول و مصرف آب نيز به تناسب افزايش دشت ها بيشتر شده است، تصريح کرد: بر روي زندگي کشاورزان متغيرهاي مختلفي مانند فناوري، وضعيت اقتصادي، سود و زيان سرمايه گذاري و تسهيلات بانکي تاثير بسزايي دارد.
مديرکل دفتر ميوه هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به يک سري عوامل راهبردي که بر زندگي کشاورزان تاثيرگذار است، افزود: محصول راهبردي توسط دولت و غيرراهبردي در بازار آزاد خريداري مي شود و از اين رو بايد با محاسبه دقيق، جايگاه هر محصول مشخص شود.
وي با اشاره به اينکه سلماس يکي از شهرستان هاي آزمونه /پايلوت/ کشوري در بحث اصلاح الگوي کشت است، افزود: تغييرات اقليمي در دهه ‌هاي اخير پديده خشکسالي را در بسياري از مناطق شهرستان ايجاد کرده و معضلاتي را در بخش‌هاي مختلف از جمله کشاورزي به وجود آورده است که اين مسئله لزوم استفاده بهينه از منابع آب را براي مسئولان و مردم ضروري مي‌ کند.
«حاجي وند» اضافه کرد: سلماس از چند سال پيش با کاهش بارش‌ ها و کمبود منابع آب ‌هاي زيرزميني مواجه بوده و در حال حاضر بخش زيادي از زمين‌ هاي کشاورزي آن از بين رفته است و عده زيادي هم بيکار شده‌ اند.
وي با تاکيد بر داشتن الگوي کشت مناسب، گفت: اين الگو نقشه راهي است که به ما نشان مي‌ دهد با توجه به منابع موجود، چه محصولاتي را کجا و به چه مقدار و در چه مدتي از طول زمان توليد کنيم و اگر به الگوي کشت توجه نداشته باشيم، زمين‌ هاي کشاورزي در بخش وسيعي غيرقابل استفاده خواهد بود.
به گزارش ايرنا براي موفقيت هر چه بيشتر در برنامه هاي اصلاح الگوي کشت، مطالعات ريشه اي، بهره گيري از تجربه هاي قبلي، قطع تعلق خاطر کشاورزان منطقه به کشت محصولات خاص، افزايش اقدام هاي ترويجي، حمايت مالي از اجراي طرح هاي اصلاح الگوي کشت و خريد محصولات جايگزين ضروري است.
7156 /3072
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۸۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ زنی 327 واحد مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه امروز همزمان در سه شهر مهاباد، خوی و شوط 327 واحد مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی بصورت نمادین در مهاباد کلنگ زنی شد،گفت: در شهرستان مهاباد 139 واحد برای کارکنان جهاد کشاورزی این شهرستان شامل شاغل و بازنشسته کلنگ زنی شد تا بخشی از آلام و مشکلات آنها تسکین یابد.

هوشنگ محمدی افزود: واگذاری زمین و تأمین مسکن کارکنان جهاد کشاورزی یکی از اولویتهای وزارتخانه بوده که در راستای طرح جهش تولید مسکن ملی اجرایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی هم در این مراسم با بیان اینکه کلنگ زنی عملیات ساخت مسکن کارکنان کشاورزی در سه شهر مهاباد، خوی و شوط به طور همزمان انجام شده است، گفت: در قالب این سه پروژه حدود ۳۲۷ قطعه زمین واگذار شد که باید از تلاش سازمان و همکاری وزارت راه و شهرسازی تشکر کرد.

خسرو شهبازی، در ادامه خواستار اختصاص اعتباربرای پایان طرحهای آبرسانی در شهرستان مهاباد شد.

حسن عباسی، فرماندار ویژه شهرستان مهاباد نیز از پیشرفت های شهرستان در حوزه های مختلف گفت: واگذاری زمین با هدف ساخت منزل برای کارکنان دولت یکی از کارهای شایسته دستگاهها برای خانه دار شدن نیروها و کارکنان دولت است.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی در بدو ورد به مهاباد با حضور بر مزار خلبان شهید حیدری به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • ۳ هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • تقوا و خلوص نیست، شاه کلید موفقیت در مدیریت
  • ساخت ۱۸۰۰ کلاس درس در آذربایجان غربی
  • اصلاح طرح آبیاری قطره‌ای اراضی ۱۷۰ هکتاری آب‌پخش در دولت سیزدهم
  • کلنگ زنی 327 واحد مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • ساماندهی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ۱۱۸ مدرسه آذربایجان غربی
  • برنامه ابلاغی اصلاح الگوی کشت در استان نیازمند بازنگری کشوری است