Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@15:05:23 GMT

بیت الحفاظِ نوه ی مُلا

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۸۷۰۵

بیت الحفاظِ نوه ی مُلا

بنده در یک خانواده قرآنی بزرگ شدم؛ در زمان های قدیم به مربیان قرآن مُلا می گفتند و پدر بزرگ بنده و پدر بزرگ مادرم از بهترین مُلاهای قدیم شهر زنگی آباد بودند که ان شاء الله روحشان قرین رحمت الهی؛ پس مسلماً ما هم باید قدم در راه ایشان بگذاریم.

فاطمه ایرانمنش، حافظ کل قرآن و مربی نمونه استانی و کشوری، پرورش یافته خانواده ای قرآنی که حالا خانه اش را بیت الحفاظ کرده؛ متولد 1364، دارنده لیسانس علوم قرآنی که مسئولیت خانه قرآن جوادالائمه، مؤسسه قرآنی بیت الحفاظ و طرح خانه های نور و امورقرآنی کانون فرهنگی مسجد ولی عصر زنگی آباد را برعهده دارد و همچنین مسئول طرح حفظ مجازی استان کرمان( به صورت تلفنی) است؛ به سئوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان پاسخ می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

۱)بفرمائید از چه سالی حفظ قرآن را آغاز کردید و روند کار به چه شکل بود؟

در سال 1382 در طرح تخصصی حفظ قرآن شرکت کردم و مدت یک سال حافظ کل قرآن شدم؛ از سال 84 به مربی گری حفظ قرآن پرداختم و از سال 91 بعد از گذراندن دوره مربی گری در شهر مقدس قم به صورت پیشرفته؛ شروع به برگزاری کلاس حفظ قرآن کردم.

 

۲)چه شد که قدم در این راه نهادید؟

بنده در یک خانواده قرآنی بزرگ شدم؛ در زمان های قدیم به مربیان قرآن مُلا می گفتند و پدر بزرگ بنده و همچنین پدر بزرگ مادرم از بهترین مُلاهای قدیم شهر زنگی آباد بودند که ان شاء اللہ روحشان قرین رحمت الهی؛ پس مسلماً ما هم باید قدم در راه این بزرگواران بگذاریم.

همینطور یکی از خاله های بنده - وجیهه زنگی آبادی- حافظ کل قرآن هستند؛ خواهرم- اسما ایرانمنش- از حافظان برجسته استان کرمان و کشور است که در سال 81 در طرح یک ساله حفظ شرکت کرد و با تشویق های او بنده هم در سال 82 در طرح حفظ شرکت کردم.

 

۳)زیر نظر مؤسسه خاصی حفظ کردید؟ 
طرح حفظ از طرف جامعه القرآن قم در شهر کرمان برگزار شد و اساتید بنده خانم ها علوی و ابوالمعصومی بودند.

 

۴)طی این مدت موفقیت هایی حتماً داشتید؛ شاخص ترین آنها کدام است؟

به لطف خدا در چهار سال متوالی به عنوان مربی برتر استان انتخاب و در سال گذشته به عنوان مربی برتر کشور برگزیده شدم.

 

۵)قدری بیشتر راجع به فعالیت های قرآنی خود توضیح دهید.

 

تاکنون بیش از 300 نفر در کلاس های حفظ بنده شرکت کرده که محفوظات آنها از یک جزء تا حفظ کل قرآن است. کلاس های قرآن همه روزه صبح و عصر در منزل شخصی مان برگزار می شود؛ صبح ها کلاس حفظ فرزندم برگزار می شود؛ او از مهرماه سال 97 به صورت تخصصی شروع به حفظ کرده و تا کنون 25 جزء را حفظ کرده است؛ عصر ها هم کلاس های حفظ دیگر قرآن آموزان از سنین 3 سال به بالا برگزار می شود.

 

دو فرزند دارم؛ امیر، 12 ساله حافظ 25 جزء قرآن که سال پنجم مدرسه را به صورت جهشی گذراند و امسال مرخصی تحصیلی گرفته و به حفظ قرآن مشغول است و راحیل، 10 ساله حافظ 3 جزء قرآن؛ همیشه با همکاری همسرم کارهای قرآنی را پیش می بریم و همان طور که گفتم کلاس های ما همیشه در منزل برگزار می شود و همسر و فرزندانم سختی های زیادی متحمل می شوند اما به خاطر علاقه همیشه با بنده همکاری می کنند و اعضای فعال مؤسسه قرآنی بیت الحفاظ هستند.

 

۶)آنچه که در موفقیت شما بیش از هر چیز مؤثر بوده، چیست؟

دعای خیر پدر و مادرم عزیزم؛ هر چند الان دو سال است که از سعادت داشتن مادر محروم هستم اما باز هم دعای ایشان بدرقه راهم هست؛ همچنین همت والای همسر بزرگوار و فرزندان عزیزم که اگر دعا و وجود  این عزیزان نبود هرگز موفقیتی هم در کار نبود.

 

۷)برنامه تان برای آینده؟

به دلیل پتانسیل بالا و استقبال مردم قرآن دوست زنگی آباد و حومه، ان شاءالله  شعبه دوم مرکز حفظ را راه اندازی می کنیم و همچنین در نظر داریم یک مرکز حفظ تخصصی و شبانه روزی در شهر زنگی آباد راه اندازی کنیم که به لطف خدا تا به الان مسئله مکان و تجهیزات آن حل شده  و در سعی و تلاش هستیم که بتوانیم پشتوانه مالی برای این امر مهم را  فراهم سازیم تا به زودی طرح را به اجرا در آوریم و کل استان کرمان را پوشش دهیم.

 

۸) برنامه های قرآنی شما از سوی شخص یا نهادی، حمایت مالی هم می شود؟

مؤسسه ما با سازمان های مختلف همکاری می کند، بعضی از سازمان ها در بعضی از این فعالیت ها، پشتیبانی انجام می دهند اما فعلاً در مورد مرکز شبانه روزی هیچ پشتیبانی انجام نشده؛ همانطور که می دانید راه اندازی مرکز شبانه روزی هزینه های زیادی داره اما بازم می گویم با توکل به خدا ان شاء اللہ که یاری می شویم.

 

۹)ماه مبارک رمضان فعالیت های قرآنی شما به چه شکل است؟

برگزاری جمع خوانی قرآن با تلاوت قاریان برجسته شهر کرمان که  بیش از 200 نفر از قرآن دوستان در این جلسه شرکت می کنند از جمله این برنامه ها است و  خانواده هایی که شرکت می کنند فرزندان آنان در  یک سالن دیگر به حفظ قرآن مشغول هستند که در این طرح حفظ در کنار جمع خوانی بیش از 50 نفر از  حافظان خردسال و نوجوان حضور دارند.

۱۰)سخن پایانی؟

خانواده های عزیز سعی کنند که فرزندانشان به قرآن انس داشته باشند و به سمت تدبر در قرآن سوق پیدا کنند زیرا قرآن مانند یک راهنما ، در همه زندگی انسان دستورالعمل دارد. واقعیت امر در این است که تنها حافظ یا قاری بودن ملاک برای قرآنی بودن فرد نیست، بلکه باید عامل به آموزه‌های این کتاب انسا‌ن‌ساز بود تا در مسیر زندگی قرآن معیار و محور ما باشد.

فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ هر چه از قرآن میسر مى ‏شود، بخوانید (20/مزمل)

 

 

گفتگو از طاهره بادامچی

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان حضرت خدیجه س خبرگزاری شبستان قرآن روزنامه آمریکا سبک زندگی اسلامی روزنامه ها مصلی زنگی آباد حافظ کل قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۸۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد

امام جمعه زاهدان گفت: هزینه‌های زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرح‌های اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی ظهر امروز ضمن حضور در دانشگاه علوم قرانی زاهدان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان اظهار داشت: قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان مسلمان باید نهایت بهره را از آن ببریم اما متاسفانه با وجود همه این ویژگی‌ها توجه کافی به قرآن صورت نگرفته است و برای همین است که پیامبر اکرم(ص) با گلایه مطرح می‌کنند: "یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا" خداوندا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و آنگونه که باید به آن نپرداختند.

امام جمعه زاهدان افزود: فعالیت‌های علمی و پژوهشی در رابطه با قرآن کریم صورت گرفته اما کافی نیست و باید در عرصه‌های مختلف آن به کار و فعالیت بپردازیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: رشته‌‌های قرآنی که در مراکز علمی و دانشگاهی طراحی شده بیشتر به مباحث جانبی می‌پردازد هر چند که مباحث مهمی است اما کمتر به اصل معانی قرآن پرداخته شده و این یکی از آسیب‌های کار است و دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید در کنار واحدهای درسی به سراغ معانی و معارف قرآن نیز بروند.

وی افزود: قرآن کریم با علوم دیگر متفاوت است از این جهت که اگر تزکیه و پاکی دل نباشد ارتباط و فهم درستی از آیات و روایت کسب نکرده و به عمق قرآن پی نمی‌برند و با همین قرآن که کتاب هدایت است بسیاری از افراد هدایت شده و برخی نیز گمراه خواهند شد و گمراه شدن آنان به علت وجود نقص در خود آنهاست و اگر می‌خواهیم از هدایت قرآن بهره‌مند شویم باید به دل بپردازیم و دلمان را صاف و پاک کنیم.

آیت‌الله محامی در پاسخ به سئوالات و مطالبات دانشجویان مبنی بر تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه، پیگیری حقابه سیستان، جلب توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی و جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم قرآنی زاهدان اظهار کرد: جهت تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه علوم قرانی در گذشته هم صحبت‌هایی صورت گرفت و مسئولان دانشگاه باید در این جهت تدابیری اتخاذ کنند و از ظرفیت خیرین بهره‌گیری کنند و در مواقع مورد نیاز بنده نیز قادر به پیگیری هستم.

وی عنوان کرد: در حوزه حقابه سیستان بنده سخنرانی‌ها و پیگیری‌های متعددی طی پنج سال گذشته داشته‌ام و عنوان کردم که ظاهرا خود آقایان در استان خشکسالی را باور نکرده‌اند و تازه دو سال است که موضوع حق‌آبه سیستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و حتی ریاست محترم جمهور نیز هنگام حضور در استان نسبت به این مسئله موضع گرفتند.

وی اضافه کرد: پیگیری هایی هم از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت اما بنده در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کردم که آقایان آن گونه که باید کار نکرده و از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند.

امام جمعه زاهدان گفت: بخشی از این مشکلات حاصل از کم کاری خود ناست چرا که مسئولان گزارش دادند که با وجود خشکسالی‌ها میزان بارندگی‌ سالیانه در جنوب استان طی این سالها دو میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حقابه سیستان از افغانستان 800 میلیون متر مکعب است و اگر در استان سدهایی احداث شود می‌توان این بارندگی‌ها را مهار کرد و از آن در مصارف مختلف بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به حقابه یا استفاده از آب دریای عمان و دستگاه آب شیرین کن نیست.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: مشکل دیگر به خود مردم سیستان بر می‌گردد چرا که اتفاق نظر ندارند و هر کس حرف خود را می‌زند  جهات سیاسی، قومی و حزبی را دنبال می‌کنند و برای نمونه یک نفر بحث آب ژرف را مطالبه می‌کند و فرد دیگر بر استفاده از آب دریای عمان تاکید دارد  و هنوز توافقی صورت نگرفته که در این صورت مسئولان در مرکز کشور نیز ترتیب اثری نخواهد داد‌.

وی گفت: هزینه‌های زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرح‌های اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر جلب کردن توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی اظهار کرد: بخشی از کار به خود شما بر می‌گردد و باید در جامعه حضوری فعال داشته و توجه‌ها را جلب کنید تا مردم تاثیرگذاری شما را ببینند و همواره درخواست استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.

وی گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت علمی حرف منطقی است و دانشگاه باید در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشد چرا که اگر این کار صورت نگیرد باعث تضعیف رشته و دانشجویان خواهد بود و به تدریج جایگاه دانشگاه را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • قرآن همه چیز ماست
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد