بنده در یک خانواده قرآنی بزرگ شدم؛ در زمان های قدیم به مربیان قرآن مُلا می گفتند و پدر بزرگ بنده و پدر بزرگ مادرم از بهترین مُلاهای قدیم شهر زنگی آباد بودند که ان شاء الله روحشان قرین رحمت الهی؛ پس مسلماً ما هم باید قدم در راه ایشان بگذاریم.

فاطمه ایرانمنش، حافظ کل قرآن و مربی نمونه استانی و کشوری، پرورش یافته خانواده ای قرآنی که حالا خانه اش را بیت الحفاظ کرده؛ متولد 1364، دارنده لیسانس علوم قرآنی که مسئولیت خانه قرآن جوادالائمه، مؤسسه قرآنی بیت الحفاظ و طرح خانه های نور و امورقرآنی کانون فرهنگی مسجد ولی عصر زنگی آباد را برعهده دارد و همچنین مسئول طرح حفظ مجازی استان کرمان( به صورت تلفنی) است؛ به سئوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان پاسخ می دهد.

 

۱)بفرمائید از چه سالی حفظ قرآن را آغاز کردید و روند کار به چه شکل بود؟

در سال 1382 در طرح تخصصی حفظ قرآن شرکت کردم و مدت یک سال حافظ کل قرآن شدم؛ از سال 84 به مربی گری حفظ قرآن پرداختم و از سال 91 بعد از گذراندن دوره مربی گری در شهر مقدس قم به صورت پیشرفته؛ شروع به برگزاری کلاس حفظ قرآن کردم.

 

۲)چه شد که قدم در این راه نهادید؟

بنده در یک خانواده قرآنی بزرگ شدم؛ در زمان های قدیم به مربیان قرآن مُلا می گفتند و پدر بزرگ بنده و همچنین پدر بزرگ مادرم از بهترین مُلاهای قدیم شهر زنگی آباد بودند که ان شاء اللہ روحشان قرین رحمت الهی؛ پس مسلماً ما هم باید قدم در راه این بزرگواران بگذاریم.

همینطور یکی از خاله های بنده - وجیهه زنگی آبادی- حافظ کل قرآن هستند؛ خواهرم- اسما ایرانمنش- از حافظان برجسته استان کرمان و کشور است که در سال 81 در طرح یک ساله حفظ شرکت کرد و با تشویق های او بنده هم در سال 82 در طرح حفظ شرکت کردم.

 

۳)زیر نظر مؤسسه خاصی حفظ کردید؟ 
طرح حفظ از طرف جامعه القرآن قم در شهر کرمان برگزار شد و اساتید بنده خانم ها علوی و ابوالمعصومی بودند.

 

۴)طی این مدت موفقیت هایی حتماً داشتید؛ شاخص ترین آنها کدام است؟

به لطف خدا در چهار سال متوالی به عنوان مربی برتر استان انتخاب و در سال گذشته به عنوان مربی برتر کشور برگزیده شدم.

 

۵)قدری بیشتر راجع به فعالیت های قرآنی خود توضیح دهید.

 

تاکنون بیش از 300 نفر در کلاس های حفظ بنده شرکت کرده که محفوظات آنها از یک جزء تا حفظ کل قرآن است. کلاس های قرآن همه روزه صبح و عصر در منزل شخصی مان برگزار می شود؛ صبح ها کلاس حفظ فرزندم برگزار می شود؛ او از مهرماه سال 97 به صورت تخصصی شروع به حفظ کرده و تا کنون 25 جزء را حفظ کرده است؛ عصر ها هم کلاس های حفظ دیگر قرآن آموزان از سنین 3 سال به بالا برگزار می شود.

 

دو فرزند دارم؛ امیر، 12 ساله حافظ 25 جزء قرآن که سال پنجم مدرسه را به صورت جهشی گذراند و امسال مرخصی تحصیلی گرفته و به حفظ قرآن مشغول است و راحیل، 10 ساله حافظ 3 جزء قرآن؛ همیشه با همکاری همسرم کارهای قرآنی را پیش می بریم و همان طور که گفتم کلاس های ما همیشه در منزل برگزار می شود و همسر و فرزندانم سختی های زیادی متحمل می شوند اما به خاطر علاقه همیشه با بنده همکاری می کنند و اعضای فعال مؤسسه قرآنی بیت الحفاظ هستند.

 

۶)آنچه که در موفقیت شما بیش از هر چیز مؤثر بوده، چیست؟

دعای خیر پدر و مادرم عزیزم؛ هر چند الان دو سال است که از سعادت داشتن مادر محروم هستم اما باز هم دعای ایشان بدرقه راهم هست؛ همچنین همت والای همسر بزرگوار و فرزندان عزیزم که اگر دعا و وجود  این عزیزان نبود هرگز موفقیتی هم در کار نبود.

 

۷)برنامه تان برای آینده؟

به دلیل پتانسیل بالا و استقبال مردم قرآن دوست زنگی آباد و حومه، ان شاءالله  شعبه دوم مرکز حفظ را راه اندازی می کنیم و همچنین در نظر داریم یک مرکز حفظ تخصصی و شبانه روزی در شهر زنگی آباد راه اندازی کنیم که به لطف خدا تا به الان مسئله مکان و تجهیزات آن حل شده  و در سعی و تلاش هستیم که بتوانیم پشتوانه مالی برای این امر مهم را  فراهم سازیم تا به زودی طرح را به اجرا در آوریم و کل استان کرمان را پوشش دهیم.

 

۸) برنامه های قرآنی شما از سوی شخص یا نهادی، حمایت مالی هم می شود؟

مؤسسه ما با سازمان های مختلف همکاری می کند، بعضی از سازمان ها در بعضی از این فعالیت ها، پشتیبانی انجام می دهند اما فعلاً در مورد مرکز شبانه روزی هیچ پشتیبانی انجام نشده؛ همانطور که می دانید راه اندازی مرکز شبانه روزی هزینه های زیادی داره اما بازم می گویم با توکل به خدا ان شاء اللہ که یاری می شویم.

 

۹)ماه مبارک رمضان فعالیت های قرآنی شما به چه شکل است؟

برگزاری جمع خوانی قرآن با تلاوت قاریان برجسته شهر کرمان که  بیش از 200 نفر از قرآن دوستان در این جلسه شرکت می کنند از جمله این برنامه ها است و  خانواده هایی که شرکت می کنند فرزندان آنان در  یک سالن دیگر به حفظ قرآن مشغول هستند که در این طرح حفظ در کنار جمع خوانی بیش از 50 نفر از  حافظان خردسال و نوجوان حضور دارند.

۱۰)سخن پایانی؟

خانواده های عزیز سعی کنند که فرزندانشان به قرآن انس داشته باشند و به سمت تدبر در قرآن سوق پیدا کنند زیرا قرآن مانند یک راهنما ، در همه زندگی انسان دستورالعمل دارد. واقعیت امر در این است که تنها حافظ یا قاری بودن ملاک برای قرآنی بودن فرد نیست، بلکه باید عامل به آموزه‌های این کتاب انسا‌ن‌ساز بود تا در مسیر زندگی قرآن معیار و محور ما باشد.

فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ هر چه از قرآن میسر مى ‏شود، بخوانید (20/مزمل)

 

 

گفتگو از طاهره بادامچی

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان حضرت خدیجه س خبرگزاری شبستان قرآن روزنامه آمریکا سبک زندگی اسلامی روزنامه ها مصلی زنگی آباد حافظ کل قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت shabestan.ir بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۸۸۷۰۵ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

عملکرد مسئولان ایران و آمریکا در مواجهه با اعتراضات مردمی چگونه بود؟

تصاویر| ویلاهای لوکس زمین‌خواران در دل جنگل‌های هیرکانی

رییس سازمان محیط زیست: ۹۹۰ هکتار جنگل سوخت، طبیعی است، نباید نگران باشیم که انگار کشور می‌سوزد

فیلم| اظهارات جنجالی مدیرعامل صندوق بازنشستگی: سطح زندگی ما و بازنشستگان متفاوت است!

۲۰ هکتار از مناطق جنگلی اندیکا در آتش سوخت

خبر بعدی:

انسان‌ها در قیامت وارد دوزخ می‌شوند/ اقامت به قدر ناپاکی برای ورود به بهشت

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

خداوند به آخرت‌گرایان و دنیاطلبان کمک می‌کند/ دنیاطلبان از آخرت بهره‌ای ندارند

پیغام دوست

در روز پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۹ مصادف با ۱۲ شوال ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:

و هيچكس از شما نيست مگر [اينكه] در آن وارد مى‏‌شود اين [امر] همواره بر پروردگارت حكمى قطعى است (۷۱) آنگاه كسانى را كه پرهيزگار بوده‏‌اند مى‌‏رهانيم و ستمگران را به زانو درافتاده در آن [دوزخ] رها مى ‌كنيم (۷۲)

وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا (مریم، ۷۱) ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا (۷۲)

آیه خبر می‌دهد که همه انسان‌ها در قیامت وارد دوزخ می‌شوند. پارسایان از آن رها می‌شوند و ستمگران در آن فرو می‌مانند.

از بیان آیه می‌شود فهمید که چون بهشت جای پاکان است ابتدا همه انسان‌ها وارد دوزخ می‌شوند. هرکس هر مقدار ناپاکی دارد در دوزخ از او زدوده می‌شود سپس وارد بهشت می‌شود. معصومین (علیهم‌السلام) بدون درنگ از آن عبور می‌کنند و وارد بهشت می‌شوند. کافران و مشرکان نجس‌العین در دوزخ می‌مانند چون هرگز پاک نمی‌شوند. بقیه انسان‌ها به میزانی که ناپاکی دارند در دوزخ می‌مانند و هرگاه پاک شدند وارد بهشت می‌شوند.



عبدالمجید طالب‌تاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه ۷۱ و ۷۲ سوره مریم می‌گوید: اکثریت قریب به اتفاق مترجمان تصریح کرده‌اند که ضمیرها به جهنم بر می‌گردد لذا در ترجمه خود از آوردن کلمه جهنم دریغ نکرده‌اند. مترجم‌هایی مانند آقایان الهی قمشه‌ای، آیتی، انصاریان، مشکینی، مکارم شیرازی و بسیاری دیگر اینگونه عمل کرده‌اند. مثلاً ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی این است: و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى‏شويد؛ اين امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت.

وی می‌افزاید: ترجمه‌ای که در عکس بالا آمده و کلمه دوزخ را در پرانتز قرار داده، ترجمه فولادوند است؛ بسیاری از علمای اعراب مرجع ضمیر هاء را جهنم دانسته‌اند. مانند اعراب القرآن نحّاس؛ وی در توضیح مطلب در جلد ۳ ص ۱۸ اعراب القرآن خود می‌نویسد: قال خالد بن معدان: إذا دخل أهل الجنة قالوا: يا ربنا إنك وعدتنا أن نرد النار، فيقال لهم: إنكم وردتموها و هي خامدة. وقتی بهشتیان وارد بهشت شدند می‌گویند: پروردگارا! به ما وعده کرده بودی که ما از دوزخ عبور می‌کنیم. به آن‌ها گفته می‌شود که شما وارد آن شدید؛ لکن آتش آن بر شما خاموش بود.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: زمخشری در جلد ۳ ص ۳۵ الکشاف چنین می‌نویسد: و عن جابر بن عبدالله رضى الله عنه أنه سئل عن هذه الآية؟ فقال: سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول «الورود الدخول، لا يبقى برّ و لا فاجر إلا دخلها، فتكون على المؤمنين بردا و سلاما كما كانت على إبراهيم، حتى إنّ للنار ضجيجا من بردها» از جابر درباره آیه پرسش شد. ایشان در جواب گفت که پیامبر فرمود: ورود به معنی دخول است. هیچ نیکوکار و فاجری نیست جز آنکه وارد آن می‌شود. لکن بر مؤمنان سرد و سالم میشود همچنانکه بر ابراهیم سرد و سالم شد؛ البته برخی گفته‌اند منظور ورود به قیامت بوده یا گفته‌اند منظور در لبه دوزخ قرار گرفتن است و همینطور تبیین‌های دیگری از آیه کرده‌اند که با ظاهر آیه سازگاری ندارد. لذا ناگزیر شده اند به سمت تأویل رفته و با تکلّف آن را توجیه کنند. حتی روایاتی در این زمینه وجود دارد که چون با نص آیه مغایر است و با روایت پیامبر اکرم (ص) مغایرت دارد به سختی می‌شود، پذیرفت.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.

انتهای پیام/۴۱۱۸/

دیگر خبرها

  • آیا شیطان فرزند دارد و فرزندان او هم ملعون هستند؟
  • انسان‌ها در قیامت وارد دوزخ می‌شوند/ اقامت در دوزخ به قدر ناپاکی برای ورود به بهشت
  • برگزاری مراسم سال‌روز وفات حضرت عبدالعظیم (ع) بدون حضور مردم
  • برخورد با مسافرانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند/ برنامه‌ریزی برای افزایش احتمالی مسافران مترو با اجرای طرح ترافیک
  • انسان انقلابی مدام در حال تحول است و رکود ندارد
  • نسخه آزمایشی دوره مجازی آموزش قرآن در موسسات قرآنی برگزار می‌شود
  • 90 درصد شهروندان به قرآن اعتقاد دارند
  • آماده درگیری نظامی با ترکیه برای حفظ حاکمیت‌مان هستیم
  • اجرای طرح «هر خانه ایرانی، یک مرکز قرآنی» در بوشهر
  • برخوردهای سختگیرانه‌تر با مسافرانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند/ برنامه‌ریزی برای افزایش احتمالی مسافران مترو با اجرای طرح ترافیک
  • کتابخانه‌ای شامل قرآنی که با فضانورد قزاقستانی به فضا رفت
  • پیش ثبت نام بیش از ۱۹ هزار نفر دانش آموز کلاس اول در مدارس هرمزگان
  • همینگوی و تجربه شکار نیزه‌ماهی | نوه همینگوی از داستان تازه پدربزرگ می‌گوید
  • تفسیر مجازی آیه ۱۴۱ سوره نساء در کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان شهرکرد
  • بنده دیگر پاکِ پاکم، اعتیادم ترک شد
  • رفتار کرونایی ما ایرانیان، هشداری به مردم
  • چه مقامی والاتر از شهادت در راه خداست؟
  • بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور سراسر کشور
  • آموزش و‌ تربیت قاریان فنی قرآن‌ کریم‌ در استان مرکزی برگزار می شود