Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@06:25:41 GMT

در دندانپزشکی نیازمند تحول بنیادین هستیم

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۰۲۲۴

در دندانپزشکی نیازمند تحول بنیادین هستیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت دهان در کشور غریب است، تاکید کرد که در دندانپزشکی نیازمند تحول بنیادین هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی طی سخنانی در مراسم گردهمایی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی، گفت: ما در دندانپزشکی بیشتر از پزشکی مشکل داریم. آموزش دندانپزشکی چندان جامعه محور نیست و بیشتر officebase است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا وقتی دندانپزشک از مطب جدا نشود و به بطن مردم نرود این دندانپزشکی خاصیتی ندارد. سلامت دهان در این کشور غریب است. ما برای بهداشت دهان و دندان کشور دندانپزشک تربیت می‌کنیم. در دندانپزشکی نیازمند تحول بنیادین هستیم.

وی با بیان اینکه نسبت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی با دیگر دانشجویان متناسب نیست، گفت: نه می‌توانیم جلوی رشد نخبگان برای ادامه تحصیل را بگیریم و نه برای این تعداد از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی کاری کردیم. ما در حال بازنگری در این امر هستیم.

نمکی افزود: ما در وزارت بهداشت در این راستا حرکت می‌کنیم که برای استخدام اولویت با دانشجویان نخبه باشد. باید پول ۵ کارمند کم خاصیت را به یک نخبه بدهیم تا شاید خروجی خوبی داشته باشد. اگر این تحول به وجود نیاید نظام اجرایی به بن‌بست می‌رسد.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم کاربردی بودن پایان‌نامه‌ها گفت: در همه جای دنیا وقتی از منابع ملی برای کارهای تحقیقاتی استفاده می‌کنند حاصل کار تحقیقاتی حتماً باید یک محصول برای کشور باشد. چه تعدادی از پایان‌نامه‌ها به پتنت تبدیل می‌شوند. نباید پایان‌نامه‌ها فقط ارزبری داشته و بدون کاربرد باشند. پایان‌نامه‌ها حتماً باید منجر به شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان شوند. وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها باید اولویت‌های پژوهشی را پیدا کنند و از دانشجویان بخواهند که در چارچوب همان اولویت‌ها فعالیت کنند.

وی در ادامه درباره لزوم آشنایی دانشجویان با نظام ارائه خدمت، گفت: دانشجوی فارغ‌التحصیل در یک استیج بخصوص رشته‌های علوم پزشکی قبل از اینکه با نظام ارائه خدمت آشنا شود باید جامع شدن را پیدا کند. اگر راه‌ها را باز کنیم یک دانشجوی پزشکی پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند سه یا چهار سال در نظام ارائه خدمت حضور داشته باشد و برای این سال‌ها ضریب دریافت کند. این هم به نفع دانشجو است و هم به نفع نظام ارائه خدمت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه به دنبال پیگیری مشکلات مربوط به شماره نظام پزشکی است، گفت: در زمینه هزینه پایان‌نامه‌ها در حال بازنگری هستیم که با توجه به افزایش قیمت‌ها در هزینه پایان‌نامه‌ها باید تجدید نظر شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تدوین سیاست‌هایی در جهت حمایت از نخبگان است گفت: این سیاست‌ها پس از جمع‌بندی به مسئولان وزارت علوم به بنیاد ملی نخبگان ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال بدنه مدیریتی کشور روزهای خیلی سختی را می‌گذراند، گفت: من تابع منطق، استدلال و مذاکره‌ام اما تابع ذلت‌پذیری نیستم. بدانید که آمریکایی‌ها می‌خواهند ما را به ذلت درآورند. هیچ پدیده‌ای برای یک کشور از حقارت ذلت‌پذیری بدتر نیست. ما تابع گفتمان با دنیا بودیم و هستیم ولی الان با آدمی روبه‌رو هستیم که اصلاً منطق مذاکره ندارد. این دوره را به عنوان دوره صبر استراتژیک باید طی کنیم و هیچ چاره‌ای جز این نداریم. علی‌رغم همه سختی‌ها در وزارت بهداشت به دنبال این هستیم که معیشت ضعیف‌ترین قشر این وزارتخانه که رزیدنت و انترن و دانشجو است را تأمین کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال سال مصرف حداقلی معلوم و منابع حداقلی نامعلوم است، گفت: امسال از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی مملکت است.

وی در ادامه درباره مشکلات دانشجویان رشته داروسازی گفت: دانشجویان رشته داروسازی باید از لحاظ دانش خود را با بالین وفق دهند. یک متخصص بالین باید نیاز خود را به متخصص دارو حس کند. داروساز نباید تصور کند که از روز اول برای داروخانه تربیت می‌شود. هرچند که در داروخانه‌ها هم داروسازها چندان حضور ندارند یا در ساعات خاصی وقت ندارند و یا وقت خود را به داروخانه اختصاص نمی‌دهند.

نمکی با اشاره به انتظاراتی که نخبگان از دولت‌ها دارند، گفت: نظام‌ها نخبه‌های مملکت را باید شناسایی کنند. شناسایی نخبه در دبیرستان و دانشگاه نیست. استعدادهای نابی در خانواده‌ها وجود دارند که به علت فقر و یا محدودیت شناخته نمی‌شوند و خیلی زود به مسیرهایی وارد می‌شوند که مسیر رشد یک استعداد نخبه نیست. اولین وظیفه حکومت‌ها این است که نخبگان را شناسایی کنند، به جای اینکه نخبه کشی کنند. وقتی نخبه را شناختند باید مسیر را برای رشد وی باز کنند.

وزیر بهداشت افزود: نمی‌شود با نخبگان یک مملکت مثل افراد عادی رفتار کرد. اگر ما نتوانیم نخبگان را بنوازیم و خدای نکرده به جای نواختن بزنیم، ممکن است نخبگان به مهاجرت فکر کنند. یکی از دلایل نخبگان مملکت برای کوچ از کشور فقط نبود زیرساخت نیست بلکه گاهی هم نامهربانی می‌بینند. باید شرایط بروز و ظهور نخبگان را در جوامع فراهم کنیم.

وی همچنین در خصوص مسئولیت‌های نخبگان گفت: افرادی که استعدادهای درخشانی دارند نباید استعداد خود را قربانی کنند. باید اجازه رشد به آن‌ها دهند. مردم این مملکت به شما چشم دوخته‌اند زیرا مردم می‌دانند تحرک، رشد و پویایی مملکت بر عهده نخبگان است. با کوچک‌ترین ناملایمات قهر نکنید. امروز نمی‌شود دنیا را با بی‌سوادی و جهل اداره کرد. دنیا فقط با اندیشه‌های نخبگان اداره می‌شود.

وزیر بهداشت در پایان خطاب به دانشجویان استعدادهای درخشان، گفت: ما قدر و منزلت شما را می‌دانیم و در آینده هم بیشتر خواهند شناخت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۰۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد

دکتر احد بنار درباره افزایش مبالغ غذای دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی با تایید نامه معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: ما در وزارت بهداشت باید قیمت جدید غذای دانشجویی را در مهرماه هر سال اعلام می کردیم. سازمان های نظارتی نیز از وزارتخانه پیگیری می کردند که وزارت بهداشت باید این کار را انجام دهد. بر اساس قانون باید ۱۰ درصد هزینه تمام شده غذا را باید دانشجو پرداخت کند.

وی افزود: ما به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی که وجود داشت در برابر افزایش قیمت غذا مقاومت کرده بودیم. این در حالی بود که وزارت علوم این افزایش هزینه غذا را در مهرماه انجام داده بود و از هر دانشجو ۲۲ هزار تومان دریافت می کند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به دستورالعمل ها، ما مجبور شدیم که با توجه به قیمت های جدید و اینکه هزینه تمام شده سه وعده غذا برای گروه علوم پزشکی ۲۲۰ هزار تومان محاسبه شده است، ۱۰ درصد آن را از دانشجو اخذ کنیم که حدود ۲۱ هزار تومان از دانشجویان اخذ می شود.

وی افزود: مبالغ جدید باید از ابتدای ترم اجرا می شد اما این دو ماه هم با قیمت قبلی اجرا شد و سال آینده از فروردین ماه ۱۴۰۳ مبالغ جدید برای غذای دانشجویی اعمال می شود.

بنار با اشاره به دلایل و نکاتی که درباره افزایش هزینه غذای دانشجویی گروه علوم پزشکی مطرح شده است، گفت: یکی از دلایل آن بندهای آیین نامه غذا است و یکی از آنها هم افزایش هزینه پرداختی دانشجو است که در بودجه آمده است. در بودجه سهم دانشجو ۳۰ درصد آمده بود که پس از اینکه دفاع کردیم که این میزان بیش از ۱۰ درصد سالیانه است، این موضوع حذف شد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت موظف بوده است طبق قانون هر ساله قیمت غذا را تا درصدی که در آیین نامه آمده افزایش دهد که ما ۱۴ ماه در این زمینه تاخیر داشتیم.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: در ابلاغیه جدید اعلام کرده ایم که غذای نیم‌پرس در نهایت باید با قیمت ۴ هزار تومان ارائه شود. برخی از دانشگاهها با توجه به شرایطی بعضی غذاهای نیم‌پرس دارند امکان ارائه رایگان آن غذاها نیز وجود دارد. به طور مثال یک غذای ناهار که ۱۰ هزار تومان محاسبه می شود نیم‌پرس آن نباید بیشتر از ۴ هزار تومان هزینه داشته باشد.

وی افزود: برخی از غذاها گران تر برای پیمانکار و دانشگاه هزینه دارند به طور مثال ماهی غذای گران تری است و از همین رو برخی از دانشگاه ها آن را از سبد غذایی حذف می کنند، برای اینکه حذف نشود اعلام کردیم که در نهایت ۲ هزار تومان امکان افزایش قیمت دارد.

دکتر عباس شیراوژن معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در نامه ای در ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرده است: نظر به اتمام نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ و با عنایت به بند ۱۲-۱ ذیل ماده ۱ آیین نامه تغذیه دانشجویان ابلاغی به شماره نامه ۶۰۰/۷۲۶/ د مورخ ۱۴۰۰/۳/۳۱ و در راستای تامین بخشی از هزینه قیمت تمام شده غذای دانشجویی در سال تحصیلی گذشته، سهم مبالغ پرداختی دانشجو بابت وعده صبحانه ۴۰.۰۰۰ ریال، ناهار ۱۰۰.۰۰۰ و شام ۷۰.۰۰۰ ریال تعیین و جهت اجرا ابلاغ می شود.

همچنین به منظور مدیریت بهینه هزینه ها در حوزه تغذیه دانشجویی، وعده های غذایی به صورت نیم‌پرس با نظر شورای تغذیه رایگان و یا حداکثر تا مبلغ ۴۰.۰۰۰ ریال به دانشجویان عرضه می شود.

لازم به ذکر است دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی می توانند با نظر شورای تغذیه برای غذاهای پرهزینه، حداکثر مبلغ ۲۰.۰۰۰ ریال به قیمت مصوب قبض غذای دانشجویی اضافه کنند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد
  • نیمی از سودانی‌ها به شدت نیازمند کمک هستند
  • شیوه‌نامۀ «شناسایی و رشد دانشجویان صاحب استعداد برتر در مسیر نخبگی» ابلاغ شد
  • ابلاغ شیوه‌نامۀ «شناسایی، رشد و تعالی دانشجویان صاحب استعداد برتر در مسیر نخبگی»
  • شیوه‌نامۀ «شناسایی، رشد و تعالی دانشجویان صاحب استعداد برتر در مسیر نخبگی» ابلاغ شد
  • شیوه‌نامه «شناسایی، رشد و تعالی دانشجویان صاحب استعداد برتر در مسیر نخبگی» ابلاغ شد
  • شیوه‌نامه «شناسایی دانشجویان مستعد در مسیر نخبگی» ابلاغ شد
  • شیوه‌نامه «شناسایی دانشجویان مستعد در مسیر نخبگی» ابلاغ شد
  • فعالیت شبانه روزی ۲۲۰ مرکز دندانپزشکی در ایام نوروز
  • توسعۀ فعالیت‌های نخبگانی دانشجویان صاحب استعداد برتر