Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@18:50:41 GMT

روزهای «می» در قدرت به شمارش افتاد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۱۱۹۰

روزهای «می» در قدرت به شمارش افتاد

لندن–ایرنا– درحالی‌که فشارها برای کناره‌گیری «ترزا می» از قدرت به دلیل نارضایتی عمومی از عملکردش در روند خروج از اتحادیه اروپا به اوج رسیده،رئیس فراکسیون بانفوذ حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته 1922 روز پنجشنبه از توافق نخست‌وزیر برای تعیین تاریخ استعفایش در سه هفته آینده خبرداد.

«گراهام بردلی» پس از ملاقات با نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که دو طرف توافق کردند، پس از رای‌گیری دوباره نمایندگان مجلس بر سر طرح دولت درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا که قرار است در نخستین هفته ماه ژوئن، یعنی سه هفته دیگر برگزار شود، با یکدیگر ملاقات کرده و درباره زمان برگزاری انتخابات درونی حزب محافظه‌کار با یکدیگر به توافق برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


می پیشتر وعده داد بود که در صورت موافقت پارلمان با طرح دولت، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که یا نخست‌وزیری می سه هفته دیگر به پایان می‌رسد، و یا در صورت مخالفت مجدد پارلمان با طرح وی، زمانی را که بعید است طولانی باشد برای برگزاری انتخابات درون‌حزبی مشخص خواهد کرد.
همچنین بوریس جانسون وزیر امور خارجه پیشین انگلیس امروز رسما از آمادگی خود برای شرکت در انتخابات درونی حزب محافظه‌کار خبر داد.
از میان نامزدهای احتمالی برای شرکت در این انتخابات ازجمله جرمی هانت، مایکل گوو و دومینیک راب به ترتیب وزیران امور خارجه، محیط ‌زیست و وزیر مستعفی برگزیت، جانسون نخستین سیاستمداری است که به‌ صورت رسمی آمادگی خود را برای جانشینی «می» اعلام کرده است.
او در انتخابات حزب محافظه‌کار در سال 2016 که دیوید کامرون در پی رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا از قدرت کناره‌گیری کرد، نامزد شد. اما کمی بعد برای جلوگیری از تشتت آرای طرفداران برگزیت، از ادامه حضور در این رقابت صرف‌نظر کرد.
تحلیل گران جانسون را فردی جاه‌طلب توصیف می‌کنند و شاید به همین خاطر بود که می پس از پیروزی در انتخابات، وی را به وزارت امور خارجه منصوب کرد تا او را مهار کند.
جانسون که از طرفداران سرسخت برگزیت به شمار می‌رود، در این مدت چندین یادداشت آتشین در نقد سیاست‌های دولت «می» درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا منتشر کرد که در زمان خود خبرساز شد. او درنهایت تیرماه گذشته، رسما مخالفت خود را با دولت «می» بر سر برگزیت اعلام و از مقام خود کناره‌گیری کرد.
وی که در سال 2016 شهرداری لندن را به‌عنوان تنها مسئولیت اجرایی در کارنامه خود داشت، اینک با دو سال سابقه وزارت امور خارجه چشم به کرسی نخست‌وزیری دوخته است.
«می» در بیانیه مشترکی که با بردلی منتشر کرد، از اراده خود برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سخن گفت تا پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان، این کشور از اتحادیه اروپا خارج شود.
انگلیس قرار بود نهم فروردین‌ماه گذشته، رسما اتحادیه اروپا را ترک کند. بااین‌حال مخالفت پارلمان با طرح دولت بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا سبب شد تا سران 27 کشور اروپایی مهلت برگزیت را تا 9 آبان تمدید کنند.
ناظران همچنان معتقدند که طرح دولت «می» بازهم در پارلمان شکست خواهد خورد، اما روزهای اقامت او در داونینگ استریت به شماری افتاده است.
شبد**اروپام ** هـ ن **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس ترزا مي استعفا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا: قطعنامه‌های شورای امنیت لازم‌الاجرا هستند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «پیتر استانو» سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا امروز سه شنبه در جریان نشست با خبرنگاران مستقر در بروکسل گفت: ما بر لزوم اجرای فوری قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، توسط تمام طرف‌ها تاکید داریم.

وی با بیان اینکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با بیانیه شورای اروپا که هفته پیش در حمایت از آتش‌بس در غزه صادر شد، همسو است، تصریح کرد: قطعنامه‌های شورای امنیت قوانین بین‌المللی محسوب می‌شوند و اعضای سازمان ملل وظیفه دارند که طبق منشور ملل متحد، آن را رعایت کنند.

این مقام اروپایی تأکید کرد: ما بر پایه این قطعنامه، رنج مردم غزه و راه حل دو دولتی را پیگیری خواهیم کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز دوشنبه پس از نزدیک به ۶ ماه از آغاز جنگ علیه غزه و شهادت ده‌ها هزار فلسطینی، قطعنامه‌ای را درباره حمایت از آتش‌بس فوری در این باریکه تصویب کرد.

در این قطعنامه از تمام طرف‌ها خواسته شده که به توقف فوری درگیری‌ها در ماه رمضان احترام بگذارند.

اظهارات استانو در حالی است که «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده که قطعنامه اخیر لازم‌الاجرا نیست و اجرای آن در گرو مذاکره طرفین درگیری است.

اما در مجموع، قطعنامه روز گذشته به غیر از مقام‌های رژیم صهیونیستی با استقبال سایر کشور‌ها از جمله شخصیت‌ها و نهاد‌های اروپایی مواجه شده است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا عصر دیروز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «من رای شورای امنیت سازمان ملل را که به وضوح خواستار آتش‌بس فوری در غزه است، تحسین می‌کنم.»

او با اشاره به بیانیه هفته گذشته شورای اروپا درباره لزوم توقف فوری جنگ در غزه، تصریح کرد: «اکنون ضروری است که این قطعنامه رعایت شود.»

گفتنی است که سران ۲۷ کشور اروپایی هفته پیش با صدور بیانیه‌ای مشترک، ضمن ابراز نگرانی نسبت به بحران انسانی در غزه، خواستار توقف فوری جنگ در این باریکه شدند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شده، آمده است که شورای اروپا «از تلفات بی‌سابقه غیرنظامیان و شرایط انسانی آنها وحشت زده و خواستار توقف فوری درگیری‌ها است.»

این درحالی است که رژیم صهیونیستی طی نزدیک به ۶ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه انداخته است. این رژیم تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۲ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۴ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنگ اوکراین اولویت های اروپایی ها را تغییر داده است
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • رکورد اتحادیه اروپا را شکستیم
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • شرکت‌های فناوری جعل عمیق ساخته شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند
  • امکان انحلال اپراتور دولتی حمل و نقل ریلی آلمان به دلیل ضرر و زیان
  • اتحادیه اروپا: قطعنامه‌های شورای امنیت لازم‌الاجرا هستند
  • ممنوع‌الخروجی ۱۶۰۰ انگلیسی در زمان یورو ۲۰۲۴!
  • مادرید: اتحادیه اروپا یا ناتو برای یک جنگ فرضی آماده نمی‌شوند
  • اوکراین| دلیل اصلی حمایت اتحادیه اروپا از کی‌یف