Web Analytics Made Easy - Statcounter

یسنا به من رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی داروها و سموم، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت، سازمان غذا و دارو درباره موضوع مراکز مجاز عرضه متادون و خطر سوء مصرف این داروی ترک اعتیاد در برخی معتادان اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یک بلای خانمان سوز، علاوه بر مشکلاتی که برای فرد معتاد و جامعه ایجاد می نماید، نخستین اثرات منفی خود را بر خانواده فرد معتاد برجا می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوارض مرگبار مسمومیت با داروی ترک اعتیاد در کودکان

وی به مسمومیت کشنده متادون در کودکان اشاره کرد و  ادامه داد: در بحث درمان نگهدارنده اعتیاد با مشتقات اپیوئیدها و داروهای مشابه، متاسفانه شاهد آن هستیم که به دلیل سهل انگاری مصرف کنندگان دارو و عدم رعایت نکات ایمنی، خانوادها، کودکان و بستگان فردی که تحت درمان قرار دارد، به صورت ناخواسته در معرض مسمومیت کشنده با داروی ترک اعتیاد و از میان آنها متادون، قرار می گیرند.

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو بیان کرد: ما حتی گزارشاتی از مسمومیت با متادون و مرگ در کودکان داشتیم، جای تاسف بسیار دارد زیرا برخی کودکانی که بستگانشان تحت درمان با داوی تر ک اعتیاد متادون بوده اند، بی دلیل، قربانی کنجکاوی ذاتی خود و سهل انگاری خانواده گرفتار مسمومیتی ناخواسته و کشنده می شوند که به راحتی قابل پیشگیری است.

چه مراکزی متولی عرضه  و فروش داروی متادون هستند؟

 به منش درباره مراکز مجاز عرضه داروی متادون برای ترک اعتیاد معتادان اظهار کرد: متادون برای كنترل درد شديد و درمان كمكی قطع وابستگی به اپيوئيد‌ها و مشتقات تریاک به كار می رود و دارویی است که باید با نظارت پزشک و به عنوان مثال در مراکز مشاوره و ترک اعتیاد به مواد مخدر تجویز شود.

به منش درباره موضوع عرضه متادون در داروخانه ها و عرضه غیر مجاز آن به معتادان در برخی مراکز اظهار کرد: نکته بسیار مهم آن است که داروخانه ها که به عنوان تنها مرکز عرضه دارو مطرح هستند، مجاز به توزیع داروی متادون نیستند و متاسفانه برخی از افراد سودجو ممکن است اقدام به توزیع قرص یا شربت متادون کنند که مردم در صورت مشاهده چنین مواردی باید مراتب به شماره ۱۹۰ گزارش دهند  تا موضوع از طریق بازرسان دانشگاه های علوم پزشکی کشور پیگیری شود و با فرد خاطی برخورد مناسب صورت خواهد گرفت.

عوارض جانبی مصرف متادون در معتادان

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو  با اشاره به عوارض جانبی مصرف متادون در معتادان تحت درمان ترک اعتیاد اظهار کرد: عوارض جانبی این دارو در مصرف کنندگان به صورت تهوع و استفراغ، یبوست، خواب‌آلودگی، کمی فشار خون و تضعیف تنفس با مصرف مقادیر زیاد، اشکال در ادرار کردن، اسپاسم صفرا یا مثانه، خشکی دهان، تعریق، سردرد، گر گرفتگی صورت، سرگیجه، کاهش ضربان قلب، تپش قلب، افت فشار خون وضعیتی، افزایش فشار خون ریوی، کاهش دمای بدن، توهم، حالت خماری، تغییر خلق خو، وابستگی، اختلال در تفکر، تنگی مردمک چشم، بثورات جلدی، کهیر و خارش ظاهر می‌شود.

به منش ادامه داد: همچنین متادون با بسیاری از داروهای موثر بر سیستم مغز و اعصاب تداخل دارد و مصرف همزمان آن با این داروها باعث تضعيف CNS و ايجاد ضعف تنفسی و كاهش فشار خون می شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت سنجش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۲۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار درباره تزریق بوتاکس‌های خارجی

حسین وطن‌پور، عضو اتاق بازرگانی ایران، درباره واردات دارو‌های خارجی به کشور اظهار داشت: درباره واردات دارو‌های خارجی تا حد قابل توجهی شبکه و سامانه «تیتک» جلوی قاچاق و تقلب را گرفته، اما نمی‌توان گفت اثر صد درصدی در جلوگیری از قاچاق را داشته و امکان دارد داروی خارجی همچنان از مسیر و شبکه‌های مسافری و مرزی وارد کشور شود. اگر در داروخانه‌ای هم داروی خارجی به فروش می‌رود کاملا فروش پنهانی است.

به گزارش ایلنا، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی شهید بهشتی ادامه داد: اگر مسیر و نحوه واردات داروی خارجی رصد نشود مصرف آن بسیار خطرناک خواهد بود چراکه نمی‌دانیم در چه شرایطی و در چه دمایی وارد کشور شده است. باید توجه داشت برخی از دارو‌ها باید در زنجیره سرد تامین شوند.

این عضو فدراسیون اقتصاد سلامت ایران با بیان اینکه حدود ۵ درصد دارو‌ها از مسیر قاچاق وارد بازار می‌شوند، گفت: البته قیمت این دارو‌ها بسیار بالا است و ارزبری زیادی دارند و مدام شاهد ورود داروی قاچاق هستیم و نمی‌توانیم از آن خلاص شویم چراکه هر روز در دنیا یک داروی جدید معرفی می‌شود و این دارو‌های جدید در مدت زمان طولانی وارد لیست دارویی کشورمان می‌شوند. پزشکان هم این دارو‌ها را برای بیماران تجویز می‌کنند و بیمار هم وقتی می‌بیند این دارو در داروخانه‌ها موجود نیست درخواست تک نسخه‌ای می‌دهد و روند بوروکراتیک دارد تا بتواند دارو را دریافت کند.

وطن‌پور درباره نحوه فروش دارو‌های خارجی افزود: تبلیغات و فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است و ظاهرا نظارتی هم بر روی خرید و فروش دارو در فضای مجازی ندارد و صفحات در پلت فرم‌هایی مانند اینستاگرام و سایت‌هایی به صورت علنی دارو می‌فروشند. متاسفانه برخی از این دارو‌ها هم تاریخ مصرف گذشته هستند که تاریخ انقضای آن‌ها را تغییر داده‌اند و تاریخ انقضای اغلب این دارو‌ها به صورت کاملا حرفه‌ای دستکاری شده است. همچنین برخی از محصولات هم در ایران پّر می‌کنند و با برند خارجی به مردم می‌فروشند.

وی تاکید کرد: این دارو‌ها و مکمل‌ها اغلب از طریق شوتی‌ها و بدون رعایت زنجیره سرد دارو وارد کشور می‌شوند. حال اینکه برخی از این دارو‌ها به شکل قرص هستند که مقاوم‌تر هستند، اما برخی دیگر از جمله دارو‌ها و مکمل‌ها و محصولات زیبایی به ویژه ویال‌های بوتاکس تاریخ دار هستند که متاسفانه منقضی می‌شوند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به استفاده از بوتاکس‌های خارجی با توجه به نیاز این محصول به زنجیره سرد گفت: درباره بوتاکس در ایران تولید مشابه داریم و به محض تولید مشابه و تامین نیاز داخل از طریق تولیدات داخلی واردات به حداقل رسید. اما برند‌های خارجی بوتاکس تبلیغات قوی دارند و برخی از افراد هم تنها به دنبال برند‌های خارجی هستند و به همین دلیل این برند‌های خارجی به کشور نفوذ می‌کنند و در فضای مجازی هم به راحتی این محصولات به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: موارد و گزارش‌های متعدد داریم که مردم در استفاده از این برند‌های خارجی دچار مشکل شده‌اند و با تزریق این بوتاکس تمامی عضلات چشمی افراد فلج شده و شکایت‌های زیادی در این باره به دستمان رسیده‌است، باید توجه داشت برخی از این محصولات اثر فوری و آنی ندارند و در دراز مدت فرد متوجه عوارض آن می‌شود، در حالی که پول زیادی هم بابت آن پرداخت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • قلیان لاکچری که چند سال پیش ممنوع بود حالا مجاز شده!
  • قلیانی لاکچری که چند سال پیش ممنوع بود حالا مجاز شده!
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
  • قلیان اکسیژن و بازی با جون جوانان؛ طرح مطالعاتی وزارت بهداشت؟
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود
  • ۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند
  • هشدار درباره تزریق بوتاکس‌های خارجی