Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ابزار ارتباطی و دنیای ارتباطات، صنعتی است که روز به روز گستره بیشتری می‌یابد و نقش مهم‌تری را در زندگی ما ایفا می‌کند. امروزه ابزارهای ارتباطی، به وسیله‌ای برای ابراز و تحقق اراده جمعی و به وسیله‌ای برای آموزش و تحقق توسعه کشور‌ها تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتباطات به ویژه از جنس الکترونیکی، بخش لاینفک زندگی بشر امروز در حوزه‌های مختلف است و اطلاعات و ارتباطات در جامعه فرا صنعتی کنونی، معیار اصلی توسعه و بپیشرفت اقتصادی و صنعتی محسوب می‌شود. ارتقاء بهره‌وری لازمه بقا و رشد جوامع آینده است و مهمترین راه این ارتقاء استفاده از ICT است. با توسعه ICT در تمامی ارکان صنعت، می‌توان بهره‌وری را بالا برد و اشتغال را افزایش داد. امروز، مهارت آموزی در عرصه ICT بعنوان یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی کشورهاست.به طور قطع، اهمیت دنیای ارتباطات، از دید مجامع جهانی نیز پنهان نمانده است!

تاریخچه‌ی روز جهانی ارتباطات 

هفدهم ماه مه برابر با 27 اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و دوربرد و جامعه اطلاعاتی (WTISD) است. سال 1856 میلادی بود که در چنین روزی، نمایندگان بیست کشور جهان گرد هم نشستند تا اولین قوانین فراملی ارتباطات را که در آن زمان در پیشرفته‌ترین شکل، محدود به تلگراف بود، تدوین کنند. نتیجه‌ این گردهمایی و بحث‌ها منجر به تشکیل «اتحادیه بین‌المللی تلگراف» و اختصاص روز هفدهم مه به این مناسبت شد.

سابقه عضویت ایران در "اتحادیه تلگرافی بین المللی" بیش از یكصد سال است. نهاد مذكور پس از جنگ جهانی دوم و تشكیل سازمان ملل، به موجب تصمیم كنفرانس عمومی نمایندگان دولتهای عضو، این اتحادیه به صورت نهاد تخصصی سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاكنون، جزو مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد بوده است. از اواخر سال ۱۹۷۰ میلادی، كشورهای جهان سوم از طریق این اتحادیه كوششهای وسیعی برای رسیدن به دو هدف مشخص در پیش گرفتند:
۱) سعی در تقسیم و توزیع عادلانه امواج رادیویی
۲) كوشش در توزیع عادلانه كانالهای تلویزیونی ماهواره ای پخش مستقیم درسراسر جهان

اقدام مهم دیگر این اتحادیه كمك به كشورهای جهان سوم برای توسعه ارتباطات و كاربرد هرچه بیشتر آن در توسعه ملی این كشورها بوده است.

در سال ۲۰۰۵ و صد و چهل سال بعد از تشکیل «اتحادیه بین المللی تلگراف » اجلاس جهانی تحت عنوان «جامعه اطلاعات» در کشور تونس برگزار شد ، پس از این اجلاس سازمان ملل متحدد قطعنامه‌ای را صادر کرد که به موجب آن روز ۱۷ مه به عنوان روز جهانی «ارتباطات و  فن آوری  اطلاعات » نام نهاده شد.

در نوامبر ۲۰۰۶ کنفرانس تام‌الاختیار اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد در آنتالیا (Antalya) در ترکیه تصمیم گرفت هر دو رویداد (روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی)  در روز هفدهم مه جشن گرفته شود. قطعنامه به روز شده موسوم به Resolution ۶۸ از کشورها و بخش‌های عضو می‌خواهد سالیانه با در نظر گرفتن برنامه‌های مناسب ملی با اهداف زیر به گرامیداشت این روز بپردازند:

1_انعکاس و تبادل آرا درباره مضامین (theme) متخذه توسط شورا

2_بحث درباره جوانب مضمون با همه طرف‌های ذیربط

3_تدوین گزارش برای بازتاب مباحث ملی درباره مباحث مرتبط با مضمون برای پس‌فرست به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد و سایر اعضای آن.

هدف روزجهانی اطلاعات

هرسال در این روز نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در «اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی»، در شهر ژنو گردهم می‌آیند تا درباره‌ اهداف تعیین‌شده در بیانیه اجلاس و میزان پیشرفت و راهکارهای تازه‌ کشورها به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. هدف این روز، ارتقای آگاهی نسبت به اینترنت و تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) است و اینکه امکانات اینترنت و این نوع تکنولوژی‌ها در خدمت جوامع و اقتصاد‌ها قرار گیرد و شکاف دیجیتال از بین برود. به بیان دیگر، مهم‌ترین هدف این اجلاس، تلاش منسجم برای دسترسی هرچه بیشتر انسان‌ها از هر گوشه‌ی جهان به منابع اطلاعاتی و گردش آزاد اطلاعات است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۳۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپراتورها متعهد به افزایش ۵۰ درصدی سرعت اینترنت شدند

زارع‌پور   در حاشیه سفر به شاهرود در قالب دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان گفت: اپراتورها در دی ماه پارسال تعرفه خود را افزایش دادند که از آنان تعهد گرفتیم این افزایش قیمت را صرف افزایش سرعت اینترنت کنند.

وی بیان کرد: دغدغه اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش سرعت، پایداری و کیفیت اینترنت است.

زارع‌پور ادامه داد: یکی از طرح‌های زیرساختی مرتبط با افزایش سرعت اینترنت، اجرای طرح فیبر نوری است که تاکنون یک سوم مساحت کشور را پوشش داده و تا پایان سال یک سوم دیگر از کشور تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از نتایج اصلی اجرای طرح فیبر نوری، افزایش چند برابری سرعت اینترنت است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • اپراتورها متعهد به افزایش ۵۰ درصدی سرعت اینترنت شدند
  • (ویدئو) وعده تازه وزیر ارتباطات درباره افزایش سرعت اینترنت
  • کسب و کار‌های جدید در بستر روستا‌ها شکل خواهد گرفت
  • بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند
  • وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت 50 درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت
  • ۲۴۳ خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند
  • بخش زیادی از حملات هکری رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های ارتباطی خنثی شد
  • بخش زیادی از حملات هکری توسط رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های ارتباطی کشور خنثی شده است
  • آخرین وضعیت فیبر نوری در کشور
  • آخرین وضعیت فیبرنوری در کشور