Web Analytics Made Easy - Statcounter

شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تدوین استاندارد ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا اظهار کرد: ابزار‌های اندازه گیری کیفیت هوا در زمره ابزار دقیق هستند؛ بنابراین صحت، دقت و ملاحظات اندازه گیری بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از مولفه‌های مهم در صحت و دقت داده ها، راهبری و نگهداری نظام‌مند ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا است.

انصاری گفت: تأمین لوازم مصرفی، قطعات و کالیبراسیون تجهیزات باید به صورت منظم و طبق اصول انجام شود چراکه در غیر این صورت نمی‌توان به صحت داده‌های اندازه گیری شده اطمینان کرد.

وی بیان کرد: سازمان محیط زیست از نظر منابع اعتباری برای راهبری مستمر ۲۰۰ ایستگاه فعال در کشور محدودیت دارد که البته این موضوع در صدر دغدغه‌های سازمان قرار دارد.

مدیر دفتر پایش سازمان محیط زیست ادامه داد: یکی از موارد مهم بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله شهرداری‌ها در راهبری ایستگاه‌ها هست، که این کار در کشور آغاز شده و هم اکنون برخی شهرداری‌های شهر‌های بزرگ در این زمینه همکاری می‌کنند.

وی افزود: در کنار محدودیت منابع اعتباری، یکی از موانع هم تحریم‌های اقتصادی است که باعث شده در تأمین قطعات با مشکل مواجه باشیم.

انصاری گفت: در مورد راهبری ایستگاه‌ها در ماده ۱۸ آیین نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، راهبری اصولی ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا مورد تاکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: راه اندازی آزمایشگاه‌های منطقه‌ای محیط زیست برای پایش آلاینده‌های خاص

وی ادامه داد: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است اما در حال حاضر در کشور یک چارچوب مشخص و منسجم برای راهبری ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا وجود ندارد.

مدیر کل دفتر پایش سازمان محیط زیست بیان کرد: اگر مفاد این ماده اجرایی و عملیاتی شود، نبود انسجام و وحدت رویه موجود در راهبری ایستگاه‌ها رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این ماده، سازمان ملی استاندارد موظف شده است با همکاری سازمان‌های ذیربط نسبت به تدوین استاندارد ملی راهبری و نگهداری ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا اقدام کند.

انصاری گفت: این استاندارد ملاحظات فنی مربوط به تجهیزات اندازه گیری کلیه آلاینده‌های معیار و آزمایشگاه‌های مرجع برای صحت سنجی و کالیبراسیون گاز‌های مرجع را نیز در بر می‌گیرد.

وی افزود: با پیگیری سازمان محیط زیست مراحل تهیه و تدوین این استاندارد توسط سازمان ملی استاندارد در دست اقدام است و با قید زمانی که در آیین نامه آمده، استاندارد ملی راهبری ایستگاه‌ها تدوین و ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/

لزوم همکاری سازمان ملی استاندارد در تدوین استاندارد راهبری ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۳۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد نانو، نمایندگان ایران به صورت مجازی در جلسات گروه کاری ۳ (سلامت، ایمنی و محیط زیست) و گروه کاری ۴ (ویژگی‌های نانومواد) حضور فعال داشتند. در این نشست ها استانداردهای مصوب می شوند و تصویب موضوعات جدید استاندارد و نظرات تخصصی کشورهای عضو برای استانداردهای در حال تدوین مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

در این اجلاسیه استاندارد ماسک‌های نانویی که با مسئولیت ایران در ایزو در حال تدوین بود ارائه شد و نظرات فنی کارشناسان سایر کشورها از طرف مسئول پروژه پاسخ داده شدند.

این استاندارد در سال ۲۰۲۲ از طرف ایران پیشنهاد شده بود که با تصویب این اجلاس برای رای‌گیری مرحله آخر ارسال شد. استاندارد تعیین خواص و ویژگی‌های نانوامولسیون‌ها که قبلا توسط ایران در حوزه فناوری نانو پیشنهاد شده بود و در دست تدوین می‌باشد نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت که پس از تصویب اجلاس برای رای‌گیری ارسال شد.

همچنین در این نشست دو پیشنهاد جدید استاندارد هم به صورت اولیه ارائه شد. پیشنهاد اول در حوزه نانوذرات اکسید روی بود که پروژه برای مرحله PWI در کارگروه چهارم مصوب شد. استاندارد پیشنهادی دوم ارائه شده در نشست در حوزه نانوحباب‌ها بود.

Nanotechnologies – Zinc oxide nanoparticle for cosmetic applications – Specifications of characteristic and measurement method

Nanotechnologies-nanobubbles- specification of core characteristics and measurement method

تاکنون ۱۰۹ استاندارد در بخش‌های مختلف فناوری نانو در ایزو منتشر شده است که کشورمان با تدوین ۱۲ استاندارد، در جایگاه چهارم فعال‌ترین اعضای ایزو قرار دارد.

تدوین استانداردهای بین المللی معمولا ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد. اساس تدوین استانداردهای بین‌المللی در سازمان ایزو، اجماع جهانی توسط کشورهای عضو است. کشورهای عضو کمیته‌های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می‌کنند. در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان ایزو، ۴۰ کشور به عنوان عضو اصلی و ۱۶ کشور به عنوان عضو ناظر وجود دارد.

کد خبر 6085330 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در دستور کار
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • ۲۴۷ فقره استاندارد ملی در سال ۱۴۰۲ تدوین، تجدید نظر و بازنگری شد
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  •  اجرای طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در سال جاری