Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:58:49 GMT

سند اقتصاد دانش بنیان امسال عملیاتی می شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۴۰۸۸

سند اقتصاد دانش بنیان امسال عملیاتی می شود

تهران – ایرنا – معاون سیاستگذاری نقشه جامع علمی کشور می گوید: در بیانیه گام دوم بر توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید بیشتری شده و تلاش بر این است تا سند در سال جاری اجرایی شود.

ناصر باقری مقدم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در مورد اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عملیاتی سازی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، اظهار کرد: بیانیه گام دوم بر ادامه رشد و شتاب علمی کشور تاکید دارد که البته این امر از 20 سال گذشته در کشور آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.
بیانیه «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به ‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.
باقری مقدم گفت: در ستاد نقشه جامع علمی کشور به عنوان بازوی علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مسئله در حال بررسی است و چند اقدام مهم هم صورت گرفت.
معاون سیاستگذاری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در حوزه اقتصاد دانش بنیان باید هر چه سریع‌تر، سند بالادستی و سیاست ملی تدوین شود. البته تاکید مقام معظم رهبری از سال های قبل هم روی اقتصاد دانش‌بنیان بود اما در بیانیه گام دوم بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. نقشه جامع علمی کشور هم به دنبال تحقق سند اقتصاد دانش بنیان در سال جاری است.
وی افزود: بررسی محتوایی بیانیه گام دوم، اولین کاری بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور، انجام شد.
باقری مقدم گفت: رهبری در بخش دوم بیانیه توصیه هایی به مخاطبان خود داشتند که شامل علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرز بندی با دشمن و سبک زندگی است. با بررسی بخش های بیانیه به این جمع بندی رسیدیم که تمام موارد آن به حوزه علم یا فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط پیدا می کند.
معاون سیاستگذاری نقشه جامع علمی کشور، اظهار کرد: مباحث علم و پژوهش، اقتصاد و روابط خارجی به حوزه علم مربوط می‌شود. همچنین سرفصل های معنویت، اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال، آزادی و سبک زندگی هم از مواردی است که در حوزه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن می پردازیم.
باقری مقدم گفت: در حوزه علم، تقسیم محتوا صورت گرفت. در این بخش ایشان تاکید دارند که دانش می‌تواند ما را به صورت سیاسی و اقتصادی وابسته به قدرت های بزرگ نگه دارد. در تحلیل ایشان دانش باعث ثروت و نفوذ بیگانگان در 200 سال گذشته شده است و این ثروت و نفوذ، جوامع در حال توسعه را دچار خودباختگی کرد و در نهایت، سبک زندگی فردی را ترجیح می دهند.
وی خاطرنشان کرد: این مدل از سبک زندگی خود به خود باعث پذیرش هدف سیاسی و اقتصادی کشورهای استعمارگر می شود. مقام معظم رهبری در اولین توصیه خود به علم و پژوهش می‌پردازند که نشان دهنده اهمیت این محور است.
وی گفت: اقدامات مربوط به تحقق این سند نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح استان ها آغاز شده است چرا که اعتقاد داریم ظرفیت‌های خوبی در استان های کشور نهفته داریم. این فرآیند در چندین استان از جمله بوشهر، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان با کمک استانداری ها آغاز شده است.
به گفته باقری مقدم، در مراکز دانشگاهی و صنعتی این استان ها تهیه و توسعه سند اقتصاد دانش بنیان در حال انجام است تا در نقشه جامع علمی کشور به تصویب برسد.
وی در مورد حوزه روابط بین الملل که یکی از تاکیدات بیانیه گام دوم است، تاکید کرد: در حوزه روابط بین‌الملل و مرزبندی با دشمن، سال گذشته سند بسیار مهمی با عنوان سند جامع روابط علمی بین المللی تصویب و توسط رئیس جمهوری به دستگاه ها ابلاغ شد.
به گفته باقری مقدم، این سند کاملاً منطبق بر رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص گسترش روابط علمی و بین المللی در حوزه های یاد شده است. اگر این روابط ساماندهی شده نباشد، کشور و دانشمندان دچار مشکلاتی می شوند. به تعبیر بسیاری از کشورهای دیگر، در برخی حوزه‌ها دارای پتانسیل علمی خوبی هستیم.
معاون سیاستگذاری نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: ایران در میان بیش از 200 کشور از نظر علمی، رتبه شانزدهم را دارد و در رشته‌های نانو، های تک، هوافضا، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی از جایگاه خوبی برخوردار است.
باقری مقدم خاطرنشان کرد: ایران از مرز علم فراتر رفته و وارد فناوری ها و نوآوری های این حوزه شده است؛ بنابراین در این روابط علمی صاحب توانایی علمی و فناوری خوبی است و باید مراقبت های لازم را انجام داد.
وی افزود: حوزه های اخلاق، عدالت، مبارزه با فساد، سبک زندگی، استقلال و آزادی به حوزه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط دارد. در این زمینه بزودی «ستاد سند مهندسی فرهنگی » با قول رئیس جمهوری و تدبیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می شود.
دانام**9492**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي اقتصاد دانش بنيان بيانيه گام دوم شوراي عالي انقلاب فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۴۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی دارد از طرح‌های فرهنگی که موفقیت آن به اثبات رسیده است، حمایت کند تا این طرح‌ها در سطح ملی اجرایی شود.

خسروپناه با اشاره به گسترش تعاملات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان و فعالان علمی کشور گفت: شورا در سال‌های گذشته، با نخبگان علمی، تعاملات خوبی داشت، اما در دوره جدید لازم دیدیم که با نخبگان و فعالان فرهنگی نیز تعامل داشته باشیم که در یک سال گذشته این تعاملات آغاز شده است و بسیاری از میز‌های فرهنگی در ستاد به فعالان مردمی واگذار شده است، همچنین شورا از طرح‌های فرهنگی اجرا شده که موفقیت نسبی داشته است نیز حمایت‌های مناسب را انجام می‌دهد تا این طرح‌ها در سطحی وسیع‌تر اجرایی شود نمونه‌های فراوانی از این طرح‌ها در حال اجراست مانند طرح بی‌نهایت شو که بسیار طرح موفقی است و الان دبیرخانه شورا در حال برنامه ریزی برای توسعه این طرح در کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله شورا گفت: تشکیل بسیج دانشجویی و بسیج اساتید از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در هر مرحله، اساسنامه آن ارتقا یافته است که هم اکنون نیز ارتقای اساسنامه بسیج اساتید در دستور کار قرار گرفته است. تأسیس جهاد دانشگاهی و مجموعه‌ای متنوع از دستاور‌های این مجموعه علمی از دیگر دستاورد‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است. تدوین اسناد علمی مانند سند هوا و فضا، سند ملی نانو، زیست فناوری، گیاهان دارویی بخشی از اسناد تولیدی ستاد در سال‌های قبل بوده است.

خسروپناه افزود: در دوره‌های گذشته، بیش از ۷۰ درصد تلاش شورا در حوزه‌های علمی و فناوری، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگی و ده درصد مشترک میان این دو است، اما در دوره جدید و در یک سال گذشته، تلاش شده که به مقوله فرهنگ توجه بیشتری داشته باشیم، به طوری که در یک سال گذشته، بیش از نیمی از مصوبات شورا، مرتبط به مقوله فرهنگ است البته تلاش شده که فعالیت‌های در حوزه علم کم نشود.

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • یکی از مسائل جدی کشور فارغ التحصیلان فاقد دانش است
  • آمادگی برای همکاری با سایر دستگاه‌ها جهت ترویج گفتمان علم، فناوری
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گروی مسیر فناوری است 
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران