Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

تولید و توزیع سالیانه ۲۰۰ هزار واحد آمپول ضد گزیدگی/ نحوه سم‌گیری از جانواران در ایران

ناصر محمد پور رئیس بخش جانوران سمی موسسه واکسن سازی و سرم سازی رازی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جوان اظهار کرد: ایران به دلیل تنوع آب و هوایی و شرایط چهار فصلی که دارد یکی از غنی‌ترین کشور‌های جهان از نظر تنوع جانوری و به خصوص جانوران سمی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: کشور ما بعد از مکزیک رتبه دوم را از نظر تنوع جانوران سمی دارد، مهم‌ترین جانوران خطرناک در کشور ، مار‌ها و عقرب‌های سمی هستند و از بین گونه‌های مختلف ۶ گونه مار سمی و ۶ گونه عقرب سمی  با عنوان گونه‌های خطرناک شناخته می‌شوند.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه واکسن سازی و سرم سازی رازی بیان کرد: با رایزنی‌های انجام شده توسط موسسه تحقيقات واکسن و سرم سازی رازی این ۶ گونه مار و ۶ گونه عقرب خطرناک برای تهیه سرم‌های ضد گزیدگی در نظر گرفته شدند و موسسه رازی برای مقابله با سم این جانوران پادزهر‌هایی تهیه می‌کند تا برای درمان مصدومان ناشی از گزیدگی استفاده شود.

محمد پور ادامه داد: هر ساله موسسه رازی بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار واحد آمپول ضد گزیدگی را برای وزارت بهداشت تهیه می‌کند و از طرف این سازمان در کشور توزیع و مصرف شود.

کالا‌ها و اقدامات آسیب رسان به سلامت اعلام شد +فهرست نهایی

معاونت بهداشت وزارت بهداشت با توجه به نامه وزیر بهداشت به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و در راستای اجرای ماده ۴۸ قانون الحاقی برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، و بند (ج) ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، فهرست کالا‌ها و اقدامات آسیب رسان سلامت را اعلام کرد.

براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روغن‌های نیمه جامد مصرفی صنایع و خانوار، انواع سس سالاد پرچرب مثل هزار جزیره، سس فرانسوی، سس تاتار و سس ایتالیایی به جز نوع کم چرب و کاهش یافته، انواع فرآورده‌های سرخ شده در روغن بر پایه سیب زمینی و غلات، پنیر پیتزا پروسس، فرآورده‌های شیرین و نوشیدنی ها، فرآورده‌های آرایشی تاتو و انواع فرآورده‌های برنزه کننده پوست برخی از کالا‌های آسیب رسان به سلامت اعلام شده است.

فهرست نهایی کالا‌ها و اقدامات آسیب رسان به سلامت به جهت منع تبلیغات در سال ۹۸ را از اینجا مشاهده کنید.

شناسایی۴۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور/ تامین داروی ۲ هزار مبتلا به ایدز در مناطق سیل‌زده مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران صبح امروز در مراسم اولین پیوند موفق مغز استخوان به بیمارمبتلا به ایدز در ایران و خاورمیانه اظهار کرد: مبتلایان به ایدز رایگان بستری و درمان می‌شوند و ماهانه  ۲۰۰ بیمار به کلینبک مرکز تحقیقات ایدز مراجعه می‌کنند.   وی افزود: در این مرکز، آموزش بیماری ایدز داده می‌شود تا برنامه کشوری در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری به خوبی انجام شود. محرز ادامه داد: براساس آمار حدود ۴۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور حضور دارند و تخمین زده شده که آمار واقعی بیماران سه برابر این تعداد است.   رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران بیان کرد: با همکاری سازمان‌های ذیربط  هزار ۲ بیمار مبتلا به ایدز در مناطق سیل زده شناسایی و داروی آن‌ها تامین شده است. توضیحات وزیر بهداشت درباره امضا‌های طلایی در سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات پزشکی سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره موضوع رانت و امضاهای طلایی در سازمان غذا دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی اظهار کرد: روی جمع شدن امضاهای طلایی و رانت در سازمان غذا و دارو کار می‌کنیم و در اداره کل تجهیزات پزشکی نیز اتفاقاتی از این دست می افتد که باید آنها را از این اداره جمع کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره موضوع حمایت از تولید تجهیزات پزشکی در سال «رونق تولید» بیان کرد: ما به منظور حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به محصولات خارجی که نمونه ایرانی آنها از نظر کیفیت مورد تایید است،  اجازه ورود به کشور نمی‌دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره واردات تجهیزات پزشکی مشابه تولید داخل اظهار کرد: ما در برابر واردات تجهیزات پزشکی مشابه داخل محکم ایستاده‌ایم و به همه بخش‌ها در وزارت بهداشت ابلاغ کرده‌ایم که ورود دستگاه‌هایی که مشابه تولید داخل آنها در کشور وجود دارد، ممنوع است.

توزیع فراورده‌های ضد عفونی کننده آب و دستگاه گوارش بین سیل زدگان/ ارسال ۳۰ هزار پماد ضد گزش حشره به مناطق سیل زده مهناز خانوی مدیر کل نظارت بر امور فراورده ها طبیعی ،سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره  چالش گزش حشرات در مناطق سیل زده با گرم شدن هوا به ویژه در استان خوزستان اظهار کرد: ما از همان هفته اول سیل در مناطق حاضر بودیم و به کمک اداره کل غذا توانستیم شیرخشک‌های رگولار را تامین کنیم.

خانوی با اشاره به ارسال پماد به مناطق سیل زده استان خوزستان گفت: به کمک یکی از کارخانجات در خوزستان 25 هزار تیوپ و به کمک یکی دیگر از کارخانه‌ها 5 هزار تیوپ پماد ضد گزش حشرات در مناطق سیل زده استان خوزستان توزیع شد.

مدیر کل نظارت بر امور فراورده ها طبیعی ،سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما با همه شرکت‌های تولید کننده پماد‌های ضد گزش مکاتبه کرده‌ایم تا برای اهدای پماد یا فروش آن با تخفیف برای مردم سیل زده خوزستان به ما اعلام آمادگی کنند که موجب افتخار است بگوییم شرکت‌های بسیاری اعلام آمادگی کردند که به کمک سیل زدگان بیایند.

خانوی ادامه داد: افزون بر این تلاش کردیم تا مکمل قطره آهن بارداری و فولیک اسید را نیز در مناطق سیل زده توزیع کنیم و با توزیع فرآورده‌های آرام بخش و بهبود دهنده خواب به سیل زدگانی که دچار مشکل شده‌اند کمک کنیم.

مدیر کل نظارت بر امور فراورده ها طبیعی ،سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: در مراحل اولیه سیل ما به تامین شیرخشک پرداختیم و  بعد بحث ضد عفونی کننده‌ها مطرح بود اما در آغاز سیل نیازی به مکمل‌های طبیعی نداشتیم اما شیر خشک‌های متابولیسم‌های رژیمی به دلیل آنکه حکم دارو داشتند تامین آنها برای کودکان سیل زده بسیار حائز اهمیت بود که خوشبختانه دانشگاه‌های علوم پزشکی نیاز خود را از پکیج‌های نوروزی تامین کردند.

اولویت وزارت بهداشت در بسیج ملی کنترل فشارخون/ ١۵ میلیون فشارخونی در ایران/ اگر ٣٠ درصد نمک مصرفی را کم کنیم، موفق هستیم

سعید نمکی وزیر بهداشت صبح امروز در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های بهداشتی و توسعه نظام ارائه خدمات، در ترویج استفاده از شیر مادر و مراقبت از کودکان دستاورد‌های خوبی در سطح جهان داشتیم و به عنوان اولین کشور شرق مدیترانه در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان و زنان مدال گرفته ایم.

نمکی به آمار مبتلایان به فشارخون در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ١٠ میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به فشارخون و عوارض آن در دنیا مبتلا هستند و در ایران ١۵ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون داریم و اینکه ۴٠ درصد از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند که این موضوع به نوعی زنگ خطر است و این بیماران زمانی از بیماری خود مطلع می‌شوند که دچار سکته‌ها و نارسایی قلبی و کلیوی شده اند.

وی ادامه داد: اگر ۳۰ درصد نمک مصرفی ایرانی‌ها را کم کنیم موفق هستیم و در این مرحله باید سراغ رستوران‌ها و سلف سرویس‌ها برویم و شعار ما امسال هر خانواده یک پایگاه سلامت است و از اول نگوییم نمکدان را از سفره حذف کنید بلکه نمک غذا را کم کنیم.

نمکی به تعریف فشارخون پرداخت و گفت: فشار خون حاصل برون ده قلب و مقاومت عروقی است و این با بالا رفتن فشار خون تفاوت دارد فشارخون را یک مکانیسم سریع در قوس آئورت کنترل می‌کنند و یک مکانیسم طویل الاثر هم برای کنترل فشار خون داریم.

وی ادامه داد: پرفشارخون زمانی است که از حداقل و حداکثر بالا برود که بیش از ٩۵ درصد به دلیل ارث، تغذیه و بی تحرکی در آن نقش دارند و کمتر از پنج درصد فشارخون‌های ثانوی به دلیل بیماری زمینه ای، چون تومور فوق کلیوی و مغز یا مصرف قرص بارداری بروز می‌کند که با درمان این بیماری‌ها از بین می‌برد.

شیوع ۳ برابری پرفشاری خون در ایران/ چه کسانی در معرض فشار خون بالا قرار دادند؟

 افشین استوار رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در نشست نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد سلامت، موسسات خیریه و گروه‌های جهادی با موضوع بسیج ملی فشارخون، اظهار کرد: فشارخون، یکی از مهمترین تهدیدکننده‌های سلامتی در تمام دنیا معرفی شده که زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر را مهیا می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی، شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌آیند، افزود: فشارخون بالا به عنوان یک ریسک فاکتور عامل بیش از ۱۰ میلیون مرگ و میر در سراسر دنیاست. علاوه بر این در کشور ما در سال ۹۶ بالغ بر ۹۷ هزار مرگ ناشی از فشارخون برآورد شده است و این روند همچنان رو به افزایش است.

استوار افزود: چنانچه در کنترل و شناسایی فشارخون مداخله نکنیم، در آینده‌ای نزدیک، وضعیت بسیار بدتری را شاهد خواهیم بود. فشارخون، اصلی‌ترین عامل قابل مداخله و تغییر در ابتلا به بیماری غیرواگیر محسوب شده و چنانچه کنترل شود، از بار سنگین بیماری‌های غیرواگیر در کشور نیز کاسته شده و بسیاری از اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر، همچون، کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر‌های زودرس، کاهش ۳۰ درصدی متوسط مصرف نمک در جامعه، فراهم آوری ۸۰ درصدی به تکنولوژی‌ها و دارو‌های اساسی قابل فراهم برای درمان بیماری‌های غیرواگیر و کاهش ۲۵ درصدی شیوع فشارخون بالا در کشور، محقق می‌شود.

نسخه جدید دستور العمل «بسیج ملی کنترل فشار خون» ابلاغ شد/ ۲۶ هزار مرکز سلامت خط مقدم اجرای برنامه هستند علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت از ابلاغ نسخه ششم دستور العمل «بسیج ملی کنترل فشار خون» به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

رئیسی در جلسه ویدئو کنفرانس با معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن اعلام این خبر، گفت: رئیس ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون در استان ها، روسای دانشگاه‌ها و معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی دبیر ستاد اجرایی در استان‌ها هستند.

وی ادامه داد: نکته مهم این بسیج ملی این است که بتوانیم دستگاه‌ها و مردم را وارد کار کرده و همه ظرفیت‌های اجتماعی کشور را درگیر این کمپین کنیم.

رئیسی گفت: بر اساس دستور رییس جمهور و مکاتبه انجام شده با وزارت کشور، برنامه‌ها به پیش می‌رود و با ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز هماهنگ شده که با کمپین همکاری کنند.

معاون بهداشت گفت: باید از همه ظرفیت‌های لازم اعم از دانشجویان پرستاری، پزشکی و بسیج جامعه پزشکی برای اجرای کمپین بهره برد.

معاون بهداشت افزود: ۸ میلیون کارگر در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مشغول به کار هستند که ظرفیت خوبی برای بهداشت حرفه‌ای برای اجرای این کمپین فراهم می‌کند.

به زودی؛ پوشش بیمه‌ای خدمات مراقبت در منزل بیماران/ ۱۵۰ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش بیمه نیرو‌های‌مسلح

امیر نوروزی مدیر عامل سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح از پوشش بیمه‌ای خدمات مراقبت در منزل بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش بیمه نیرو‌های مسلح خبر داد و گفت: برنامه داریم در سال ۹۸ خدمات پزشکی، پرستاری و توانبخشی در منزل برای بیماران خاص و صعب‌العلاج که امکان از خروج از منزل آن‌ها فراهم نیست تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی ادامه داد: به زودی خدمات پزشکی، پرستاری و توانبخشی در منزل برای بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح قرار می‌گیرد تا بیماران دچار چالش‌های رفت و آمد به بیمارستان نشوند.مدیر عامل سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح با اشاره به آمار بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح اظهار کرد: ۱۵۰ هزار بیمه شده در نیرو‌های مسلح داریم که در دسته بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار می‌گیرند.

نوروزی با بیان اینکه پوشش خدمات پزشکی، پرستاری و توانبخشی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج به صورت پایلوت تحت پوشش بیمه نیرو‌های مسلح قرار می‌گیرد، گفت: ما به صورت پایلوت این خدمات را برای گروهی از بیمه‌شدگان خاص و صعب‌العلاج نیرو‌های مسلح ارائه می‌کنیم و پس از اجرای پایلوت پوشش بیمه‌ای خدمات را برای همه بیماران خاص و صعب‌العلاج گسترش می‌دهیم.

وی به مزایای پوشش بیمه‌ای خدمات پزشکی، پرستاری و توانبخشی بیماران خاص و صعب‌العلاج در منزل اشاره کرد و گفت: بیماری که در بیمارستان بستری است و خدمات پزشکی، پرستاری و توانبخشی را در بخش‌های مراقبت ویژه می‌گیرد هزینه‌های بسیار زیادی به بیمارستان و خانواده تحمیل می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۴۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۴۰ دستگاه شوک الکتریکی قلب به سازمان اورژانس ایران

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما­ ­به نقل از­وبدا، این تجهیزات به طور قابل توجهی ظرفیت پیش بیمارستانی سازمان اورژانس را افزایش خواهد داد. اقلام اهدایی قرار است در استان‌های هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان توزیع شوند. دستگاه دفیبریلاتور می‌تواند نجات بخش زندگی در هنگام ایست قلبی ناگهانی باشد. این وسیله ریتم ضربان قلب را به طور موثر پایش کرده و با ارسال شوک‌های الکتریکی عملکرد طبیعی قلب را احیا می‌کند. طراحی این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که با حداقل آموزش پزشکی می‌توان از آن استفاده کرد و به این دلیل برای تیم‌های پاسخ به فوریت‌های پزشکی بسیار با ارزش هستند. دکتر سید جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با اهدای این دستگاه ها، عنوان کرد: با افزایش فراهم بودن دفیبریلاتور، امدادگران و پرسنل اورژانس در استان‌های مربوطه برای ارائه مراقبت‌های مؤثر و به موقع به افراد نیازمند مجهزتر خواهند شد. وی همچنین گفت: اهدای این تجهیزات، که به طور مشترک از سوی دفتر کمک‌های انسانی اتحادیه اروپا تامین مالی شده است، تاکیدی است بر تعهد ما نسبت به تقویت نظام سلامت و ارتقای خدمات پزشکی اورژانس برای جمعیت‌های آسیب پذیر. گفتنی است، این پروژه در راستای ماموریت سازمان جهانی بهداشت، یعنی تضمین دسترسی همگانی به خدمات باکیفیت سلامت، به ویژه در مناطقی که با بحران‌های انسانی مواجه هستند، انجام گرفته است. هدف نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران این است که از طریق توانمندسازی نهاد‌ها و ارائه دهندگان خدمات سلامت محلی به ارتقای تاب آوری و پایداری نظام سلامت در استان‌های هدف کمک کند.

دیگر خبرها

  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • آیا مشتریان از امداد جاده‌ای نوروزی مدیران خودرو رضایت داشتند؟
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • اهدای ۴۰ دستگاه شوک الکتریکی قلب به سازمان اورژانس ایران
  • اجرای طرح توانمند سازی مردم شهر جغتای مقابل بیماری فشارخون
  • واکسیناسیون پنوموکوک در آبادان آغاز شد