Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز-ایرنا- کارشناس کشاورزی اهل اسپانیا گفت: مدیریت ناصحیح باغ‌ ها یکی از علل بروز زوال مرکبات در جهرم است و این معضل نیازمند بررسی کامل است.

به گزارش دریافتی جمعه ایرنا کارلوس فرناندز که به همراه تعدادی از کارشناسان کشاوزری اسپانیا برای بررسی عارضه زوال مرکبات جهرم به این شهرستان استان فارس سفر کرد اظهار داشت: بیشترین مشکل را در مدیریت باغ می‌بینم که کشاورزان رژیم بد آبیاری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مثلاً به درختان باغ‌ها روزانه حجم زیادی آب، بیش از 50 لیتر داده می‌شود و روز بعد هیچ آبی داده نمی‌شود.
فرناندز ابراز کرد: خیلی از مشکلاتی که درباره باغ‌ها گفته می‌شود بسیاری از نقاظ دنیا دارند و این مشکل چندان عجیب و غریب نیست ولی مهم این است که شما با شرایط خود چگونه بتوانید آن را مدیریت کنید.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور نیز در این بازدید گفت: تحقیقات درباره‌ این زوال ادامه دارد و نمونه‌های زیای از شهرستان‌های استان فارس تهیه شده است.
علیمراد سرافرازی افزود: توصیه‌های لازم برای کنترل بحران به صورت دستورالعمل به مدیریت جهاد کشاورزی ارسال شده است و رعایت نکات ایمنی باغبانی در دستور کار باغداران قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: علت اصلی این عارضه هنوز مشخص نشده است و گروهی از کارشناسان اسپانیایی برای تحقیق و بررسی علت این موضوع به این شهرستان سفر کرده‌اند.
عارضه‌ زردی و زوال مرکبات در بیشتر مناطق مرکبات‌‌خیز استان فارس به ویژه جویم لارستان، قیر و کارزین، داراب، جهرم و فسا گزارش شده است.
این عارضه به گونه خاصی از مرکبات محدود نمی‌شود و بیشترین خسارت روی لیمو لیسبون(خارگی)، پرتقال، نارنگی و لیمو ترش مشاهده می‌شود.
نشانه‌های این مشکلات شامل قرمزی، زردی، لوله شدن، سوختگی، تنک ‌شدن تاج درخت درختان، ریزش برگ‌هاست و زوال شامل از بین رفتن رشد ریشه‌های مویین و سیاه شدن ریشه های اصلی، خشکیدگی و مرگ ناگهانی درختان است.
شهرستان جهرم با تولید 8هزارتن مرکبات در هر سال، مقام اول تولید مرکبات را در فارس به خود اختصاص داده است.
فارس با بیش از 57 هزار هکتار باغ مرکبات و تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار تن میوه مرکبات مقام دوم سطح زیر کشت و تولید را در کشور دارد و سالانه بیش از 5 میلیون نهال مرکبات در این استان تولید و به نقاط مختلف کشور انتقال می‌یابد.
شهرستان جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 / 1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي زوال مركبات جهرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۴۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان

جمشیدی ناظر گمرکات مازندران با اعلام خبر افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات استان، گفت: از آغاز فصل برداشت مرکبات در استان حجم صادرات این محصول از طریق گمرکات نوشهر، امیرآباد، آمل وساری بیش از ۷۸ هزارو ۲۸۵ تن بوده که رشد وزنی چشمگیری نسبت به مدت مشابه داشته است

او ارزش مرکبات صادر شده از گمرکات استان را بالغ بر ۲۸ میلیون و ۴۵۹ هزار دلار بیان کرد و افزود: که در مقایسه با مدت مشاابه سال ۱۴۰۱ این رقم رشد بیش از ۱۰۰ درصدی رانشان می‌دهد.

جمشیدی ۱۶ کشور جهان را مقصد مرکبات مازندران اعلام کرد و گفت:روسیه، آذربایجان، ازبکستان، گرجستان، قزاقستان از عمده‌ترین کشور‌های مقصد صادر شده از گمرکات مازندران نام برد.

او با اشاره به کسب رتبه نخست گمرکات مازندران در صادرات مرکبات، افزود: ۵۰ گمرک کشور در صادرات مرکبات فعال هستند.

جمشیدی گفت: میزان صادرات مرکبات طی سال ۱۴۰۱ به میزان ۵ هزارتن به ارزش یک میلیون و ۷۹۴ هزار دلار بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • دستگیری سارق باغ‌های جهرم با ۱۵ فقره سرقت
  • غار سنگ شکنان جهرم نگینی در دل کوه
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از هزار هکتار از مزارع جهرم
  • توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • آغاز ساخت شهرک مسکونی بونیز جهرم
  • صادرات مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان