Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت با حضور در برنامه تلویزیونی درباره آغاز بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای بسیاری در نظام سلامت داشتیم؛ توسعه شبکه بهداشتی و درمانی، افزایش واکسیناسیون، ترویج تغذیه با شیر مادر، کاهش مرگ و میر زنان باردار و کودکان به حدود یک دهم تنها بخشی از این دستاوردها بوده است،‌ در کنار این موارد توانستیم در کشورهای مدیترانه به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در نظام سلامت معرفی شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت یکی از دستاوردهای مهم دولت تلقی می‌شود؛ این طرح تاثیر زیادی بر کاهش پرداخت از جیب بیماران، توسعه زیرساخت‌های بستری و تشخیص در کشور خواهد داشت؛‌ در بخش پیشگیری هم دستاوردهایی قابل توجه داشتیم اما آنچه که باید به آن توجه داشته باشید این است که بیماری‌های غیر واگیر امروزه شیوع بسیاری در بین مردم پیدا کرده‌اند.

نمکی گفت: این بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر در کشور ما محسوب می‌شود که اغلب آن‌ها ریشه در ابتلای افراد به بیماری فشار خون دارد، پس در همین راستا طرحی برای پیشگیری و درمان بیماران مبتلا به فشار خون در نظر گرفت.

وزیر بهداشت افزود: در این طرح تلاش کردیم به جای توسعه راهکارهای درمانی و بخش‌های مراقبتی به فکر پیشگیری از بروز بیماری‌ها باشیم و باید انجام  چنین طرح‌هایی را در کشور افزایش دهیم.

وی بیان کرد: متاسفانه شیوع بیماری‌های فشار خون و بروز سکته‌های قلبی و مغزی اغلب باعث ایجاد مرگ‌های زودرس در کشورمان می‌شود؛ یعنی کسانی‌ که در سن کمک به کشور و خلق ثروت قرار دارند بر اثر ابتلا به سکته‌های قلبی یا مغزی دچار عارضه یا مرگ و میر می‌شوند، امروزه در کل جهان فشار خون به عنوان یک معضل بزرگ مطرح می‌شود و در کشور ما هم ۴۰  درصد از مردم با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

نمکی افزود: یکی از اقداماتی که از همان اولین روزهای فعالیتم در حوزه وزارت بهداشت انجام دادیم بررسی و پرداختن به بیماری‌های غیر واگیر بود ۲۹ سال پیش اداره‌ای برای کنترل این بیماری‌ها تاسیس شد، چرا که می‌دانستیم هر کشوری بتواند از شر بیماری‌های واگیر خلاص شود گرفتار بیماری‌های غیر واگیر خواهد شد.

نقش ناچیز نظارت در بیماری‌های غیرواگیر 

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیماری‌های واگیر را می توانیم از طریق واکسیناسیون کنترل کنیم و شاهد اثرات آن بودید که مرگ و میر کودکان و زنان کاهش چشمگیری پیدا کرد اما متاسفانه در بین بیماری‌های غیر واگیر نظارت حداقل نقش ممکن را دارد.

قاتلی به نام فشار خون

وی درباره آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: انجام چنین طرح بزرگی در سطح ملی همکاری همه افراد و بخش‌ها را می‌طلبد؛ همانطور که می دانید در سیل‌های اخیر کشور بیش از ۷۰ تن از هموطنان کشورمان جان خود را از دست دادند، نیروهای امدادی تمام تلاششان را برای حفظ جان آن‌ها کردند و مرگ  هر فردی به شدت برای ما اهمیت داشت، این در حالی است که قاتلی به نام فشار خون سالانه  منجر به مرگ بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی می‌شود.

نمکی ادامه داد: اغلب افرادی که دچار سکته‌های قلبی یا مغزی می‌شوند قشر جوان مملکت و دارای سنین کمتر از ۵۰ هستند و این آسیب ها می‌تواند مشکلات و نقص‌های عملکردی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد، بنابراین این موضوع را به عنوان یک طرح ملی مطرح کردیم.

وزیر بهداشت  تاکید کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده در این طرح بیش از ۴۰ میلیون ایرانی تحت پوشش قرار خواهند گرفت که اغلب آن‌ها بالای ۳۰ سال سن داشته یا بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلا به فشار خون قرار دارد.

آقایان کمتر از خانم‌هابه کنترل فشار خون اهمی می‌دهند

وی با اشاره به اینکه در این طرح بیش از ۲ میلیون فرد جدید مبتلا به فشار خون شناسایی خواهند شد، گفت: باید آگاهی مردم در سطح جامعه نسبت به این بیماری افزایش پیدا کند، متاسفانه در کشورمان آقایان کمتر از خانم‌ها به چنین موضوعاتی اهمیت می‌دهند در صورتی که  همه به  یک اندازه در معرض این خطر قرار دارند باید عوامل  خطرزا و راه‌های کنترل این عوامل را به مردم کشورمان بیاموزیم.

نمکی تصریح کرد: افراد شناسایی شده در این طرح به مراکز ویژه‌ای ارجاع خواهند شد تا علاوه بر دریافت  آموزش‌های لازم به طور مداوم تحت کنترل قرار بگیرند از طرفی با توجه به فعال شدن موضوع پروانه‌های الکترونیک تا خرداد ماه امسال می‌توانیم شاهد ثبت و رسیدگی به بیماران شناسایی شده در این طرح باشیم.

وزیر بهداشت یادآوری کرد: یکی از عوامل اصلی در بروز فشارخون در کشورمان استفاده بیش از حد از نمک است اگر بتوانیم حدود ۳۰ درصد سرانه مصرف نمک را در کشورمان کاهش دهیم شاهد کاهش میزان  قابل توجهی در بیماران مبتلا به فشار خون خواهیم بود باور غلطی در بین مردم کشورمان قرار دارد که تصور می‌کنند که  جایگزین کردن نمک دریا می تواند عوارض آن را کمتر کند در  صورتی که این موضوع به طور کلی رد می‌شود.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۴۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه سبک زندگی نادرست و رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر در کشور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر علیرضا زالی گفت: سبک زندگی نادرست، باعث افزایش بروز بیماری‌های غیرواگیر به خصوص سندرم متابولیک می‌شود.

به گفته وی، سندرم متابولیک شالوده بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر است و بر اساس آخرین پیمایش‌های صورت گرفته بخش زیادی از شهروندان تهرانی امروز به درجاتی از سندرم متابولیک (دیابت، فشارخون بالا، چاقی، افزایش وزن، تغذیه نامطلوب، چربی خون بالا) مبتلا هستند.
دکتر زالی، انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی منظم را یکی از معتبرترین و بهترین راهکار‌ها برای کاهش عوارض و فاکتور‌های خطر در سندروم متابولیک برشمرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نظم، انسجام، استمرار، پیوستگی و ثبات فعالیت‌های فیزیکی را از اصول مهم در این خصوص ذکر کرد و افزود: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی برای کاهش عوامل خطر هر فرد حداقل باید پنج روز متوالی در هفته به ورزش منظم بپردازد.
وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام فعالیت‌های ورزشی منظم در میانسالی احتمال ابتلاء به برخی بیماری‌ها نظیر پوکی استخوان، آرتروز پیشرونده و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • رشد بیماری‌های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است
  • رشد بیماری های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • رابطه سبک زندگی نادرست و رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر در کشور
  • علت رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر در کشور چیست؟
  • «سبک غیرصحیح زندگی» علت رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر
  • چرا بیماری‌های غیرواگیر در کشور افزایش چشمگیر داشته است؟
  • علت رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر در کشور