Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:18:22 GMT

چوب حراج بر باغ های خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۵۴۶۸

چوب حراج بر باغ های خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- آمار قطع درختان باغی در خراسان شمالی امسال به میزان چشمگیری افزایش یافته و گواه آن، افزایش خودروهای حامل چوب های باغی به سمت استان های شمالی است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان از قطع بی رویه و دور از نظارت گونه های باغی خراسان شمالی گلایه دارند و می گویند جهاد کشاورزی باید نظارت بیشتری بر قطع درختان در باغ ها داشته و بر آن حساس باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنان می گویند درختانی که با مجوز، از استان به مقصد استان های شمالی حمل می شوند، عمدتا درختان جوان و مثمر است و جهادکشاورزی بدون نظارت درست، مجوز قطع داده است.
البته در این میان، فعالیت دلالان و افراد سودجو هم بی تاثیر نبوده و گفته می شود این افراد همدستی در تراشیدن باغ ها دارند و با ترفندها و بهانه های مختلف باغداران را ترغیب به قطع درختان باغی می کنند.
در این میان انگشت شماتت به سمت خساست آسمان در سال هال گذشته است و خشکسالی های سال های اخیر هم سبب بروز مشکلات در باغ ها شده و بعضا دچار آفت و بیماری ها شده اند و باغ ها را از انتفاع خارج کرده است از این رو باغدار بناچار برای جایگزینی باید نسبت به حذف درختان اقدام کند.
خشکسالی ها در سال های اخیر سبب خشک شدن برخی باغ ها در استان شده و این عرصه ها از انتفاع اقتصادی خارج شده است.
این پدیده طبیعی همچنین سبب بروز آفت و بیماری در باغ ها و از بین رفتن آن شده است و باغداران به ناچار اقدام به تراشیدن درختان کرده اند.

* تقاضاها به سمت چوب باغی
یک دکترای جنگل شناسی در خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرایی شدن طرح تنفس جنگل های شمال، تقاضای کارخانه ها، کارگاه ها و فعالان صنعت چوب به سمت چوب های غیرجنگلی و باغی سوق یافته است.
جلال حسن نژاد اظهار داشت: چوب های باغی بندرت به مصرف صنعت و کارهای مبلمان سازی می رسد البته برخی از چوب ها که قطر، کیفیت و طرح چوب مناسب دارند می تواند در صنایع چوب به کاربرده شود که از آن جمله می توان به چوب گردو و توت اشاره کرد.

* افزایش حمل چوب باغی به استان های شمالی کشور
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این باره با اشاره به افزایش شمار کامیون های حامل چوب های باغی گفت: در طرح نوروزی امسال هشت دستگاه کامیون که بدون مجوز نسبت به حمل و جابه جایی چوب اقدام کرده بودند در استان شناسایی شدند اما در مجموع شمار کامیون های حامل چوب که دارای مجوز حمل هستند افزایش یافته است.
سرهنگ موسی الرضا حیاتی اظهار داشت: امسال شمار محموله های چوب که به مقصد استان های شمالی کشور بارگیری شده و جابه جا می شوند، افزایش یافته است البته شمار قابل توجهی از این محموله ها، مربوط به چوب های باغی سایر استان ها است.
وی با اشاره به اجرای طرح تنفس جنگل های شمال گفت: با اجرای این طرح، کارگاه های صنعت چوب در استان های شمال، متقاضی چوب های باغی شده اند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: برای پاسخ به نیاز چوب، باید طرح زراعت چوب توسعه داده شود.

* قطع درخت باید با نظارت جهادکشاورزی باشد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم با بیان اینکه به هیچ عنوان مجوز قطع درخت باغی جز برای درختان غیراقتصادی داده نمی شود گفت: جایی که درخت خشک و باغ فرسوده شده است، پس از بازدید کارشناسان و مشاوره برای جایگزین شدن درختان، اقدام لازم برای قطع درخت انجام می شود.
عبدالله یوسفی اظهار داشت: برای جلوگیری از قطع بی رویه درختان باغی، به همه مدیریت های شهرستانی استان اعلام شده است که مجوز قطع تنها باید با استعلام و با دریافت اظهار نظر ستاد استانی انجام شود.
وی با اشاره به افزایش قطع درختان باغی تصریح کرد: برای جلوگیری از قطع بی رویه درختان، در دادن مجوزها به نظر کارشناسان شهرستانی هم اکتفا نشده و مدیران شهرستان مکلف هستند استعلام لازم را از استان دریافت کنند.
وی تصریح کرد: از سال گذشته اختیار شهرستان برای مجوزهای قطع درختان کم شده و شهرستان ها حق ندارند به طور مستقیم برای حذف درخت مجوز دهند.
یوسفی گفت: بر اساس قانون با قطع درختان باغی که بدون نظارت های جهاد کشاورزی باشد، برخورد می شود و نظارت های لازم در این باره انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: خشکسالی ها در برخی مکان ها بویژه در باغ های دیم، سبب خشک شدن درختان شده است و اگر کسی درخواست قطع درختان باغ را داشته باشند باید با نظارت جهاد کشاورزی نسبت به حذف درختان اقدام کند.
وی با اشاره به طرح تنفس جنگل های شمال گفت: یکی از فرصت ها برای پاسخ به نیاز صنایع چوب، توسعه طرح زراعت چوب و کاشت درختان سریع الرشد صنوبر است البته این درخت، آب بر است به طوری که نیاز به آب در این گونه از درختان مثمر باغی بیشتر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: صنوبر در جاهایی که آب به اندازه کافی وجود دارد مناسب است البته استفاده از پساب تصفیه خانه ها هم یکی از مزایای طرح طراعت چوب است.

* تاثیر افزایش قیمت ارز بر کاهش واردات چوب
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم با اشاره به حمل چوب های باغی از داخل استان و خارج استان به مقصد استان های شمالی کشور گفت: چوب های باغی برای مصرف نئوپان مناسب است و ارزش کار در صنعت چوب را ندارند.
محمدجواد تشکری اظهار داشت: در سال های اخیر خشکسالی ها و حمله آفات، درختان باغ ها را ضعیف و عمر مفید را کاهش داده است و از این رو درخت غیراقتصادی شده و باغدار به ناچار برای حذف و قطع آن اقدام می کند.
وی افزود: البته با توجه افزایش قیمت ارز، واردات چوب مقرون به صرفه نیست و در این شرایط، برای تامین نیاز چوب، به منابع داخلی فشار وارد می شود.

* 15 درصد از باغ های استان غیراقتصادی است
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هم در این باره گفت: وسعت باغ های استان حدود 44 هزار و 800 هکتار است که 15 درصد از این گستره، باغ های درجه سه و غیر اقتصادی است.
محمد علی شریکیان اظهار داشت: تنها 15 درصد از باغ های استان، اصولی و اقتصادی است.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.
7185/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد باغ قطع درختان خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۵۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی محور بجنورد به جنگل گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان شمالی، جاده جنگل گلستان به استان خراسان شمالی بازگشایی شد.

دقایقی قبل، این جاده به علت ورود رواناب، مسدود شده بود.

جاده بجنورد به جنگل گلستان، محور اصلی و شریانی شمال کشور است.

دیگر خبرها

  • سئوال مسابقه شماره ۱۷ طرح «زندگی با آیه‌ها» در خراسان شمالی
  • برندگان روز پانزدهم پویش زندگی با آیه‌ها در خراسان شمالی اعلام شد
  • برندگان روز شانزدهم پویش زندگی با آیه‌ها در خراسان شمالی اعلام شد
  • انجام ۳۵۶ ماموریت تصادفی توسط اورژانس خراسان شمالی
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی طی سال گذشته
  • جشن ازدواج ۱۱۴ زوج جوان در بجنورد
  • میزان سرمایه صندوق های حمایت از بخش کشاورزی خراسان شمالی کم است
  • اعزام دانشجویان بسیجی خراسان شمالی به اردوی جهادی
  • بازگشایی محور بجنورد به جنگل گلستان
  • انسداد جاده جنگل گلستان - چمن بید