Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@20:57:44 GMT

فرماندار تبریز: اتصال برق دلیل آتش سوزی بازار بود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۵۷۱۶

فرماندار تبریز: اتصال برق دلیل آتش سوزی بازار بود

تبریز - ایرنا - فرماندار تبریز اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط آتش‌نشانی و نظر کارشناسان دادگستری و اعلام کتبی آنان، اتصال برق دلیل آتش‌سوزی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهروز مهدوی روز جمعه در آییین پرداخت خسارت بیمه‌گذاران زیان‌دیده حادثه آتش‌سوزی سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز افزود: در این حادثه 125 باب مغازه از 50 تا 100 درصد آسیب دیدند که تنها 90 مغازه بیمه کامل داشتند و همین امر ارزش بیمه را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهدوی اظهار کرد: حادثه آتش سوزی بازار تبریز ساعت 22:15 شب به آتش نشانی اطلاع داده شد و بلافاصله آتش‌نشانان و مسئولان ارشد شهری و استانی در محل حادثه حضور یافتند و هم افزایی و همدلی حاکم بر فضا سبب شد که آتش در کمتر از پنج ساعت مهار شود.
وی با اشاره به اینکه تنها نیم درصد وسعت بازار دچار حریق شد، در ارتباط با برگزاری جلسه با نمایندگان بیمه‌ها، تشریح کرد: ساعت 7:30 صبح روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با شورای هماهنگی بیمه‌های بازرگانی در فرمانداری برگزار کردیم و خواستار تشکیل پرونده و رسیدگی سریع به موضوع آتش‌سوزی بازار شدیم.
فرماندار تبریز در ارتباط با تصمیمات اتخاذ شده برای کمک به خسارت دیدگان سرای «ایکی قاپیلار» بازار تبریز نیز گفت: واگذاری رایگان مغازه‌های شهرداری تبریز به مدت یک سال، آغاز مرمت بازار از فردا (شنبه)، استمهال اقساط بانکی اصناف، اعطای تسهیلات کم بهره، تعریف ساز‌ و‌ کار برای چک‌های سوخته و توقف دریافت مالیات از جمله تمهیدات اندیشیده شده دراین زمینه است.
وی اضافه کرد: با درس گرفتن از حادثه آتش سوزی بازار تبریز پس از این سازمان صمت در صدور و تمدید پروانه اصناف وجود بیمه را ضروری خواهد کرد؛ همچنین جلسه‌ای با نیروی انتظامی برای تعریف ساز و کار حفاظت از بازار برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: البته خود اصناف برای استفاده از نگهبان در تیمچه‌ها باید اقدام کنند، زیرا در صورت حضور نگهبان، چه بسا آتش‌سوزی سرای «ایکی قاپیلار» بازار تبریز در همان لحظات اول با کپسول آتش‌نشانی اطفا می‌شد.
مهدوی از مسئولان بیمه‌ها نیز درخواست کرد که مدیریت ریسک و ایمنی بازار تبریز را مطالعه و همچنین از آتش‌نشانان که با همت خود مانع سرایت آتش به سراهای دیگر شدند، تقدیر کنند.
عضو هیئت‌ مدیره بیمه ایران نیز در این آیین گفت: معمولا اعلام نتایج حوادثی مانند آتش‌سوزی بازار تاریخی تبریز حدود یک ماه طول می‌کشد، اما با همت مسئولان آذربایجان شرقی این اتفاق در کمتر از یک هفته رخ داد.
سید ناصر مبرقعی، افزود: به لطف خدا و با همت و جانفشانی آتش‌نشانان، این حادثه تلفات جانی نداشت.
مبرقعی یادآوری کرد: این حادثه شناخت ما از مدیریت ریسک اداره بازار تاریخی تبریز را تقویت می‌کند.
در پایان این آیین خسارت بیمه‌گذاران زیان‌دیده حادثه آتش‌سوزی سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز پرداخت شد.
به گزارش ایرنا، ساعت 22:15 دقیقه چهارشنبه 18 اردیبهشت امسال آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز به آتش نشانی اطلاع داده و پس از 5 ساعت خاموش شد.
بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در 25 شهریور 1354 با شماره ثبت 1097 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 2010 نیز این مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
گزارش های غیررسمی حاکی است که بر اثر وقوع آتش سوزی 300 میلیارد تومان به مالکان مغازه های سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخ تبریز خسارت وارد شده است.
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز میزان اولیه خسارت بر معماری این اثر تاریخی را 20 میلیارد تومان برآورد کرده است.
518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بازار تبريز دليل آتش سوزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ اصطلاحات بیمه/ بخش اول

تین نیوز صادق مختاری ایروانلو* :

عقد بیمه :

عقد عبارتست از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد. در عقد بیمه رابطه حقوقی که بین بیمه گذار و بیمه گر به وجود می آید منشأ تعهد است. متعهد که بیمه گر است تعهد می کند که تحت شرایط معینی در صورت بروز حادثه که به تعهد بیمه گر تحقق می بخشد از بیمه شده رفع زیان کند. جز بیمه عمر، اصولا بیمه عقدی است لازم، عقد لازم آنست که هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ آن را نداشته باشد مگر در موارد مشخص.

 بیمه گر:

بیمه گر شخصی است حقوقی که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه گذار تعهد جبران خسارت و یا پرداخت وجه معینی را در صورت وقوع حادثه به عهده می گیرد در ماده 31 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری چنین آمده است: عملیات بیمه در ایران بوسیله شرکتهای سهامی عام ایرانی که کلیه سهام آنها با نام بوده و با رعایت قانون و طبق قانون تجارت به ثبت رسیده باشند انجام خواهد گرفت.

 بیمه گذار :

بیمه گذار شخص حقیقی یا حقوقی است که طرف تعهد بیمه گر است و شخصی است که با پرداخت حق بیمه جان، مال و مسئولیت خود و یا دیگری را برای مدت مشخص و معینی تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

ماده 5 قانون بیمه مقرر می دارد: بیمه گذار ممکن است اصیل باشد یا به یکی از عناوین قانونی نمایندگی صاحب مال یا شخص ذینفع را داشته یا مسئولیت حفظ آن را از طرف صاحب مال داشته باشد

 مورد بیمه:

مورد بیمه می تواند شخص، شیء، یا مسئولیت باشد. چنانچه مورد بیمه شخص باشد بیمه گر در مقابل فوت، حیات، بیماری، از کارافتادگی و نقص عضو بیمه شده متعهد خواهد بود. این نوع بیمه را بیمه اشخاص می نامند. در صورتی که مورد بیمه شیء باشد بیمه گر در مقابل خسارات وارد به آن شیء متعهد خواهد بود مثل آتش سوزی اموال منقول و غیرمنقول، بیمه حمل و نقل کالا، هواپیما و کشتی، بیمه اتومبیل، بیمه مرگ و میر حیوانات. این نوع بیمه را بیمه اشیاء می نامند. مورد بیمه ممکن است شخص و یا شی نباشد بلکه مسئولیت بیمه گذار در مقابل دیگری باشد که در این صورت بیمه گر متعهد است چنانچه در نتیجه حادثه ای که بیمه گذار مسئول آن باشد به دیگری خسارت وارد شود خسارت آن شخص را جبران نماید مانند بیمه مسئولیت اتومبیل، بیمه  مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران، بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان و داروسازان، بیمه مسئولیت مالک در مقابل مستأجر. این نوع بیمه را بیمه مسئولیت می نامند

 مبلغ بیمه شده:

مبلغ بیمه شده (در بیمه اموال) ارزش واقعی شی مورد بیمه بوده یا مبلغی است که بیمه گر تعهد می کند در صورت وقوع حادثه تا آن میزان به بیمه گذار یا ذینفع قرارداد بیمه خسارت بپردازد. در بیمه اموال مبلغ بیمه شده باید معادل ارزش مال بوده و در صورتی که مبلغ بیمه کمتر از مبلغ واقعی باشد خسارت به نسبت مبلغ بیمه به مبلغ واقعی پرداخت خواهد شد. در بیمه اشخاص از آنجا که جان انسان قابل تبدیل به پول نیست هر مبلغی را که بیمه گذار تعیین نماید در صورتی که مورد موافقت بیمه گر قرار گیرد در صورت وقوع خطر مرود تعهد، بیمه گر ملزم به پرداخت آن به ذینفع یا بیمه شده خواهد بود.

حق بیمه:

حق بیمه وجهی است که بیمه گذار به بیمه گر می پردازد تا در مقابل، بیمه گر در صورت وقوع حادثه و ایجاد خسارت زیان وارده را جبران کند و یا مبلغی به بیمه گذار و یا ذینفع از قرارداد یا اشخاص ثالث بپردازد حق بیمه را بهای خطر می نامند و مبلغ آن بستگی به شدت و ضعف احتمال وقوع دارد.

خسارت یا غرامت:

خسارت عبارتست از زیان وارده به مورد بیمه که در نتیجه وقوع حادثه ایجاد می شود و جبران آن در تعهد بیمه گر می باشد در بعضی موارد تعهد بیمه گر ممکن است بدون وقوع حادثه نیز تحقق پیدا کند مانند پرداخت سرمایه بیمه در انتهای مدت در صورت حیات بیمه شده (در بیمه عمر و پس انداز) و یا برقراری مستمری بازنشستگی و نظایر آن.

مدت بیمه :

مدت بیمه فاصله زمانی بین ابتدا و انتهای تعهد بیمه گر است که در طول این زمان بیمه گر متعهد جبران خسارتهای مورد تعهد می باشد مدت بیمه در بیمه های اموال معمولاً یکسال است.

خطر یا موضوع بیمه شده :

خطر به امری گفته می شود که در صورت وقوع آن بیمه گر موظف به انجام تعهد خود می گردد مثل آتش سوزی، سیل، سرقت، سقوط هواپیما، تصادف اتومبیل، فوت انسان و نظایر آن.

مشخصات خطری که قابل بیمه شدن می باشد به شرح زیر است:

الف) محتمل الوقوع باشد ( حتی الوقوع نبوده و وقوع آن غیرممکن نباشد )

ب) خارج از اراده بیمه گذار اتفاق افتد (عمدی نباشد )

ج) از نظر حرفه بیمه گری خطرات باید پراکندگی داشته و متجانس باشند در ضمن بیمه آنها به قدر کافی عرضه شود.

بیمه نامه :

بیمه نامه سندی است که با توجه به قانون و مقررات بیمه و با توجه به پیشنهاد بیمه گذار و موافقت بیمه گر تنظیم شده و از طرف بیمه گر در اختیار بیمه گذار قرار می گیرد در بیمه نامه حدود وظایف و تکالیف و تعهدات طرفین تحت عناوین شرایط عمومی

شرایط پیوست و شرایط خصوصی تعیین می گردد.

ماده سه قانون بیمه در ایران مقرر می دارد امور ذیل باید به طور صریح در بیمه نامه قید شود. تاریخ انقضای قرارداد، اسم بیمه گر و بیمه گذار، موضوع بیمه، ابتدا و انتهای بیمه، حادثه و یا عملی که عقد بیمه به مناسبت آن به عمل آمده است حق بیمه، میزان تعهد بیمه گر در صورت وقوع حادثه.

 الحاقی:

الحاقی ورقه ای است که بعد از صدور بیمه نامه ممکن است توسط بیمه گر صادر گردد چنانچه بعد از صدور بیمه نامه بیمه گذار درخواست تغییراتی در بیمه نامه بنماید این تغییرات توسط اوراق الحاقی انجام می گیرد صدور الحاقی بجز مواردی که طبق شرایط بیمه نامه برای بیمه گر پیش بینی شده بدون موافقت کتبی بیمه گذار انجام نمی شود مگر در درجات بیمه نامه اشتباهی رخ داده باشد که بیمه گر شخصاً نسبت به تصحیح آن با صدور الحاقی اقدام خواهد نمود.

ادامه دارد ....

* کارشناس ارشد بیمه

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • (ویدئو) آتش‌سوزی در بازار حضرتی تهران
  • آتش‌سوزی در بازار حضرتی تهران
  • وقوع ۹۷ حادثه آتش سوزی و تصادف در بندرعباس
  • آتش‌سوزی در منزل مسکونی در اصفهان / خسارت جانی گزارش نشد
  • آتش گرفتن آمبولانس اورژانس در دزفول
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمای
  • آتش در بازارچه صیقلان رشت مهار شد
  • ◄ اصطلاحات بیمه/ بخش اول
  • آتش‌سوزی در برج مسکونی ۱۸ طبقه در تهران+ عکس