ویژگیهای منتظر واقعی امام زمان(عج)
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۶۸۲۲
به گزارش جهان نيوز، منتظر واقعی امام زمان (عج) ویژگی اصحاب سید الشهدا (ع) را داردحجت الاسلام والمسلمین عبدالصالح شمساللهی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درباره ویژگیهای منتظر واقعی گفت: منتظر واقعی کسی است که ظرفیت یاری امام زمان (عج) برای آرمان و اهدافی که ایشان دنبال میکنند، را داشته باشد و ایجاد همین ظرفیتها در وجود خود است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بیان کرد: اینکه بگوییم منتظر امام زمان (عج) هستیم، اما حرکتی نکنیم به معنای منتظر واقعی بودن نیست بلکه صرفا دوستن داشتن ایشان است.
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه تصریح کرد: کسی که میخواهد خود را آماده یاری امام زمان (عجل الله) کند باید خصوصیاتی داشته باشد که در اصحاب سید الشهدا (ع) قابل جستجو است، برای مثال تبعیت محض از مقام امامت یکی از ویژگیهایی است که باید منتظر واقعی داشته باشد.
وی افزود: کسی که تبعیت محض از مقام امامت ندارد نمیتواند تبعیت محض از امام زمان (عجل الله) داشته باشد.
شمساللهی اظهار کرد: یکی دیگر از خصوصیات منتظران واقعی خودساخته بودن آنها است، زیرا کسانی که انحراف عقیدتی، انحراف فکری و انحراف اجتماعی داشته باشند در زمره اصحاب امام زمان (عج) قرار نمیگیرند و نمیتوانند دستورات ایشان را تحمل کنند و به اجرا در آورند.
وی ادامه داد: منتظران واقعی حضرت ولیعصر (عج) انسانهای بصیری هستند که قدرت تحلیل و توان گذشتن از همه چیز را دارند.
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه تاکید کرد: منتظر امام زمان (عج) به دنبال فهم دقیق دین است و ضمن دینشناسی، قدرت تحلیل دارد یعنی منتظر امام زمان (عج) دین واقعی را میشناسد و همان را مبنای عمل خود قرار میدهد.
وی درباره راهکارهاى موثر برای منتظر واقعی بودن عنوان کرد: انسان باید دین را از سرچشمه بگیرد، اهل مطالعه اهل حدیث اهل بیت (ع) و قرائت قرآن باشد و تفسیر قرآن، فلسفه، عرفان و سایر مباحث حوزه دین را دنبال کند و اگر در جایی سوالی برایش بوجود آمد به دینشناسان و علمای ربانی مراجعه کند.
شمساللهی خاطرنشان کرد: دین حقیقی در تلگرام، اینترنت و ماهواره عرضه نمیشود بلکه در بستر قرآن و حدیث اهل بیت (ع) و با راهبری علمای ربانی حاصل میشود.
منبع: میزان کپی متن خبر برچسب ها: امام زمان منتظر
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۶۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جادوی شرق در سمرقند
نورپردازی رنگارنگ مدرن امروزی جلوه این عناصر را جادوگرانه صد برابر میکند. مشتاقانه گوشی خود را درآورده و با کنجکاوی تمام دنبال زاویهای با ثبات میگردم که حداکثر قابلیت ممکن را برای انتقال این فضای سحرانگیز داشته باشد. بعد از گرفتن چند عکس همچون ارشمیدوسی که قانون تفاوت وزن در آب و بیرون آن را کشف کرده باشد، مشتاقانه چند عکس و ویدئوی کوتاه را برای خواهرم میفرستم. وقتی تلفن به صدا درمیآید، از پشت خط متعجبانه و مشتاقانه اظهار میکند که:«اینجا چقدر شبیه نقش جهان اصفهان است و چیزی از آن کم ندارد!» وقتی تامل میکنم و به فکر فرو میروم و خواندههای تاریخیام را مرور میکنم درمییابم که مدرسه الغ بیگ، قدیمیترین مدرسه این میدان نزدیک به ۲۰۰سال قبل، از میدان نقش جهان ساخته شده است. به خواهرم میگویم شاید جمله درست این باشد: «چقدر نقش جهان اصفهان شبیه میدان ریگستان است و نه برعکس.» ریگستانی که نه تنها الگوی میدان نقش جهان بوده است بلکه میدان مظفریه تبریز که از آن مسجد کبود به یادگارمانده است نیز از ایده آن پیروی کرده و تاثیر پذیرفته است.«میادین شهری ضمن تعریف عملکردهای اجتماعی و ویژگیهایی که در اثر مکانیابی در شهر پیدا کرده بودند، از ابعاد زیباییشناسی نیز در ساختار کالبدی شهرهای این دوران قابل توجه هستند. ایجاد مجموعههایی از بناهای یادبود حول یک میدان روباز با محور مرکزی و با قابلیتی همچون گذر، از ویژگیهای معماری و شهرسازی دوره تیموری است که این ویژگی در معماری و شهرسازی دوره صفوی نیز وجود دارد. معماری بومی منطقه آذربایجان ما در سه شیوه معماری ایران ازجمله شیوه آذری در دوره تیموری و اصفهانی در عهد صفوی است و این دو شیوه ویژگیهای مشترک زیادی ازجمله در ساختار میادین دارند که در شیوه اصفهانی برخی ویژگیها تکمیل شده و در برخی موارد از لحاظ عملکرد میدان بر اساس خاستگاه معماری آن ناحیه، ویژگیهایی بدان افزوده شده است. میادین عهد تیموری بیشتر جنبه اجتماعی و فرهنگی داشتند.»
سه مدرسه الغ بیگ، طلاکاری و شیردار، سه ضلع از مستطیلی را که میدان ریگستان نام دارد، پر میکنند. مجموعه این میدان، متعلق به معماری تیموری بعد از حیات تیمور گورکانی است. در کتیبه سردر مدرسه الغبیگ، تاریخ هر سه ۸۲۰ هجری قمری هک شده است؛ این تاریخ ۱۳ سال بعد از مرگ تیمور را نشان میدهد.گویا عناصر تشکیلدهنده میدان ریگستان در قرن نهم هجری یا شانزدهم میلادی به غیر از مدرسه الغبیگ از بین رفته و دو مدرسه دیگر بعداً در این میدان قد برافراشتهاند. مدرسه الغبیگ مرکز علمی و فرهنگی ماوراءالنهر در زمان تاسیس خود بوده است. دانشمندان مسلمان بزرگی از سراسر سرزمینهای اسلامی به آنجا رجوع داشته، در آن درس خوانده یا به تدریس در آن اشتغال داشتند. از میان آنان میتوان به علمایی چون محمد خوافی از خواف خراسان و قاضیزاده رومی از بورسا، در اقصای غرب آناتولی اشاره کرد؛ قاضیزادهای که خود به همراه استادش غیاثالدین جمشید کاشانی رصدخانه الغبیگ را در سمرقند به راه انداخت. از دیگر اخترشناسان معروف، میتوان به علی قوشچی اشاره کرد یا شاعری چون عبدالرحمان جامی که در این مدرسه حضور داشته است.
مدرسه الغبیگ با الگوی مساجد چهار ایوانی ایرانی ساخته شده است. ابعاد پلان آن مستطیلی به ابعاد ۵۶ در ۸۱ متر است که حیاط مربع شکلی در وسط آن به طول ضلع ۳۰ متر قرار گرفته است. این مدرسه و بناهای دیگر میدان ریگستان که بزرگترین جاذبه تاریخی- جهانگردی ازبکستان امروز را تشکیل میدهد، در دوره اتحاد جماهیر شوروی طی دو مرحله در سالهای ۱۹۳۲ و ۱۹۶۵ میلادی مورد ترمیم اساسی قرار گرفته است.ریگستان را الگویی بینظیر و درخشان از یک مجموعه معماری شهری دانستند که در زمان احداث خود بناهای متعدد با کارکردهای گوناگون مذهبی و مدنی دور تا دور را در برگرفته بود.
مدرسه شیردار که رو به روی الغبیگ ضلع مقابل مستطیل میدان ریگستان را تشکیل میدهد تقریباً یک قرن بعد از مدرسه الغبیگ در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است. تو گویی این تکرار آینهگون، هماهنگی ذاتی معماری دوره تیموری را به رخ میکشد و از برقراری توازنی بین فضاها و حجمهای متناظر حکایت میکند و همچون دو قطب مغناطیس بسیار پرقدرت جاذبه افسانهای و سحرانگیز را در این «میعادگاه»، نامی که اهل سمرقند برای میدان ریگستان انتخاب کردهاند، تشکیل میدهد.
در ضلع سوم، مدرسه طلاکاری قرار گرفته است. وقتی رو به روی میدان ریگستان میایستی، سمت راست مدرسه الغ بیگ، سمت چپ مدرسه شیردار و در رو به رو مدرسه طلاکاری قرار دارد.«این مدرسه که ساخت آن به دستور امیر سمرقند در سال ۱۶۴۶ میلادی آغاز شد و تا میانههای دهه ۱۶۶۰ به درازا انجامید، واپسین سازهای بود که به گِـردایه آثار معماری میدان «ریگستان» افزوده شد.«مدرسه طلاکاری» آینهوار بودن میدان را کامل و این میدان را نماد شهر سمرقند کرد. ساخت این مکان به جای کاروانسرای «میرزائی» برای پیریزی یک مدرسه و مسجد جامع پیگیری شده بود. طلاکاری در گوشه شمالی میدان ریگستان جای گرفته و دارای دو طبقه و هشت غرفه است. این بنا دارای یک گنبد بلند فیروزهای است و در زیر گنبد، کاشیکاری و گچبری فراوانی به چشم میخورد. از این مدرسه در جایگاه مسجد جامع و جایی برای برپایی نماز جمعه بهرهوری میشدهاست.»
میدانی که در سال ۲۰۰۱ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، توجه گردشگران و جهانگردان بسیاری را از اقصی نقاط جهان به خود جلب میکند و به وعدهگاه رویدادهای فرهنگی،هنری زیادی در این شهر رویایی تبدیل میشود.
منابع:
۱-گالینا،آ،پوگا چنگووا،پاییز ۱۳۸۷، شاهکارهای معماری آسیای میانه سدههای چهاردهم و پانزدهم میلادی ترجمه سید داوود طبایی.
۲-صفار، پریسا و کاظم زاده رائف، محمدعلی،۱۴۰۰،سیری در تجارب کالبدی میادین شهری ایران و ترکستان در دوران تیموری و صفوی (نمونه موردی: میدان ریگستان و میدان نقش جهان)، هشتمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری،تهران،https://civilica.com/doc/۱۳۳۱۸۳۰.
۳ -«مراکز دیدنی سمرقند».سایت اطلاعرسانی کشورهای مستقل همسود.بایگانیشده ازاصلی در۱۱ دسامبر ۲۰۲۱. دریافتشده در ۴ ژوئن.
محمدرضا محمدىنجات - مستند ساز و پژوهشگر